Back To Top
Büyüyoruz, ne güzel!

Büyüyoruz, ne güzel!

 - Son Güncelleme: 12.09.2017 Salı 00:17
- A +

Büyüme oranının yüzde 5’in üzerinde çıkması, hükümetin sorunlarla yüzleşmeyi bir süre daha ertelemesine neden olabilir. Geçen yıl üçüncü çeyrekte 0,8 küçülme yaşandığını dikkate alırsak, önümüzdeki çeyreğin büyüme oranı daha da ‘parlak’ olacak ve bu yanılsamanın sürdürülmesini sağlayacaktır. Soru bu büyüme oranlarının seçime kadar taşınıp taşınamayacağı, ve bunun için ödenen ekonomik bedelin seçim dönemi yaklaştığında hala gizlenip gizlenemeyeceği…

Ekonomi giderek kritik bir unsur haline geliyor, çünkü hükümetin dış politika, Kürt meselesi ve hak/özgürlük alanında bir başarı hikayesi üretme ihtimali gözükmüyor. Dolayısıyla seçime gidilirken ekonomide bir ‘yeniden yükseliş’ olmasına ihtiyaç var. O nedenle hükümet büyüme oranını yüksek tutmak uğruna her türlü maliyeti ödemeye hazır bir görünüm sergilemekte. Ne var ki bu maliyetin bir bölümü kısa vadede politika değişikliği ile telafi edilebilir olsa da, diğer bölümü ülkeyi yapısal bir kısır döngüye taşıyor.

***

Nitekim dış ticaretten gelen ‘sağlıklı’ yüzde 2’lik bölüm dışında, sanayi üretimindeki gelişmeye rağmen halen tüketim ve kamu harcamaları ağırlıklı bir büyümeye sahibiz. Avrupa ekonomisinin elverişli durumu ve Trump’ın doların tüm paralar karşısında düşmesine neden olan tutumu sayesinde, dış ticaretin büyümeye katkısı bu seviyede tutunabiliyor. Ancak dolarda yukarı yönlü bir sıçramanın büyümedeki olumlu tabloyu bozabileceğini öngörmek durumundayız.

Öte yandan Türkiye ekonomisi için asıl tehlike ‘dışarıdan’ gelmiyor… Aksine ekonomi yönetimindeki tercihlerin adım adım sistemi yapısal bir kriz ortamına taşımasıyla alakalı. Uzun bir zamandan sonra ilk kez hem bütçe açığı hem de cari açık veriyoruz ve her iki açık rakamı da artış trendi gösteriyor. Bu, ülkenin AK Parti öncesi duruma dönmekte olduğunun işareti. Nitekim Söz konusu büyümeye rağmen Gayrı Safi Yurtiçi Hasıla halen 2015 yılının gerisinde. Çünkü döviz kurlarındaki artış engellenemiyor: Bu yılın başında dolar ve avroyu eşit birleştiren döviz sepeti 3,10 Tl iken şu an 3,75… Devlet her ay için öngörülenin üzerinde borç para arayışına giriyor ve bizim ayarımızdaki ülkelere oranla neredeyse iki misli faiz ödeniyor… Ne var ki doğrudan yabancı yatırımlar düştüğü gibi, yabancı yatırımı stoku da düşüyor.

Bütün bu verilere ilaveten önlenemeyen bir enflasyon gerçeği ile karşı karşıyayız... Tüketici enflasyonunun yüzde 10 civarında dalgalanması aldatıcı. Çekirdek enflasyon yüzde 10’un üzerinde yerleşik bir görünüm arz ederken, asıl tehlike üretici fiyatlarında gözüküyor. Burada oranlar son dönemde hızla 15’ten 18’e doğru tırmandı. Ara mallarında ise fiyat artışı yüzde 22’yi buldu. Bu yüksek fiyat artışlarının belirli bir gecikme ile tüketiciye yansıması kaçınılmaz. Bu ise özellikle seçim döneminde yüksek bir siyasi bedeli ima edebilir.

Nihayet hükümetin ‘namus’ meselesi yaptığı faiz meselesi, tam bir yenilgiyi ifade ediyor. Politika faizi herhalde kendi psikolojimizi tatmin etmek üzere düşük tutulurken, Merkez Bankası her gün yüzde 12,5 oranla bankaları fonluyor. Mevduat faizleri 14, kredi faizleri 17 seviyesinde… Doların düşmesine ve Kredi Garanti Fonu desteğine rağmen faizler yükselmeye devam ediyor. Gelinen noktada Merkez Bankası bu oranı daha da yükseltmek zorunda kalacaktır…

***

Böyle bir ortamda yatırım yapılamaz… Faizler yüksek seviyede olduğu için değil. Ekonominin yapısal olarak tıkanmaya doğru gitmesi, yönetimin bu gidişe engel olamaması, siyasi tercihlerin ise bu gidişi doğrudan desteklemesi nedeniyle. OHAL ve popülizm ekonomiyi 90’lı yıllara geri götürüyor…

Buradan büyük bir kriz çıkmaz, ülke batmaz… Ayrıca Türkiye kendi doğal dinamiği ile de zaten yılda yüzde 3-4 büyür… Ama ülkenin potansiyeli ve çok verimli bir dönemi boşa harcanırken, gelecekteki muhtemel ‘yükseliş’ de ipotek altına alınmış olur.

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 16:17
Ey hükumet! Türkiye'yi neden büyütüyorsunuz?!. Ayıp olmuyor mu? Sizi isteyen var, istemeyen var... Yeter ki siz gidin, Türkiye büyümese de olur...
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 16:30
4
Hakareti, mizahı, suskunluğu vs. bırakında rakamlara dayalı gerçekleri yazın. Misaliniz göbeğini kaşıyan adam seviyesinde.
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 18:07
2
rakkam %5 .kör müsün sağırmı yoksa???
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 19:13
3
%5 lik rakama rağmen halen 3 yıl öncesinin gelişme rakamlarının altında... fark etmiyormusunuz yoksa farkettirmiyormusunuz !
OKU BAKİM: 2016 yıl sonu GSYH 747.226 MİLYON TL , 2017 6.ncı ay sonu GSYH 734.211 MİLYON TL ise büyümüşmüyüz yoksa küçülmüşmüyüz!
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 13:47
Kararokuru inşaat yaparaüyenalkınan ülke gördünüz mü?
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 12:35
Türkiye kendi doğal dinamiği ile de zaten yılda yüzde 3-4 büyür… Cumhuriyet devri ortalaması da zaten %5 in altına düşmemiş.. 100 birim her yıl %3-4 büyürse ve arada 4 kez hesap yöntemi değiştirilirse (örneğin ilk yıllarda 3.500 olan kişi başı milli gelir 5000 daha sonra 7500 e yükseltildi ) 15 yılda elbet 4 kat artmış olur... (100 birim 400 de olur 500 de )
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 14:01
4
cumhuriyet devri ortalaması %5 ise bunun nedeni akp döneminin büyük katkısıdır. akp hükümeti öncesi durumlar büyük ihtimal %2 lerde idi.BU %5 BÜYÜME Yİ HAFİFE ALMAYIN. DÜNYANIN EN HIZLI BÜYÜYEN İLK 5 ÜLKESİNDEN BİR TANESİYİZ. RAKKAMLARDA BİRAZ HATA VAR İSE HADİ SİZ BUNU İLK 10 ÜLKE YAPIN. YİNE DE DURUM MÜKEMMEL HATTA MUCİZEVİ.not sakın bu büyümeyi akp kaynaklı olduğunu düşündüğümü zannetmeyin. akp nin de tabiiki doğru ekonomi yönetiminin katkıları çoktur fakat liberal kapitalizmde ekonominin gelişmesi özel sektörün beceri ve gucüne bağlıdır.
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 16:15
1
1923 -50 arasındaki kalkınma oranı savaşlara rağmen ortalama 8,1 1950-60 6,4 1960-61 3,9 1962-74 5,6 1975-77 7,0 1980-82 2,7 1983-96 5,0 1997-99 2,4 1999-2002 1,4 ve Ak Parti Dönemi 4,7 BU VERİLERE GÖRE YORUM YAPINIZ.. gelişmiş ülkelerin % 1,5-2 den fazla büyümesi kendi ekonomilerine göre sıkıntı yaratır. Türkiye gibi gelişmekte olan ülkeler katagorisini yeni geçmiş ülkeler için ise enflasyon ve nüfustan arındırılmış kalkınma için % 5in öğünülecek tarafı yoktur. ki, rakamlarla 4 kez oynanarak verilen rakamlara göre hala hedeflenen veriler tutturulamıyor...yatay büyüme sürüyor...ABARTI DEĞİL GERÇEKLERE GÖRE YORUM YAPILMALI..
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 09:25
Milli gelir hesapla değil üretimle artar.Sık sık yapılan, (en son geçen sene ) Yeni hesaplamarla TÜİK’in milli geliri yükseltmesine rağmen gerçek örtülemiyor: Üretim arttımı ki, milli gelir rakamı büyüyor? Hayır. Üretim aynı. Hesaplama şekli değiştiriliyor.
bb 13 Eylül 2017 08:38
büyüyormuyuz, hayret biz neden hiç fark edemiyoruz. tam tersi küçüldükçe küçülüyoruz. çalışan da emekli de halinden memnun mu araştırın bakın ne kadar büyümüşüz görürsünüz.
Yusuf 13 Eylül 2017 04:40
Yav arkadaş! sanki Ak Parti'den önce Norveç standartlarında yaşıyorduk. Adamlar bütün melanetinize rağmen (2007 Muhtırası ve öncesindeki darbe girişimleri, Gezi melaneti, 17-25 Aralık, 15 Temmuz...ve yerli işbirlikçiler ile Haçlıların saldırıları..vs.) kişi başı geliri 4 katına çıkarmış. 80 Yılda yapılanın en az 3 katı yol, hastane, okul, havaalanı yapmış. Memur maaşını 250 dolardan 1000 dolara çıkarmış; asgari ücreti 75 dolardan 450 dolara çıkarmış daha ne yapsın? Sanki Akp gidince yerine gelecek adam gibi bir parti var? Tüm bunlara rağmen benimde eleştirilerim var: Mesela inşaat işi artık bırakılmalı, bilim ve sanayiye yatırım yapılmalı. 5 milyon gencin KPss'ye girdiği ortamda fetö bahane edilerek memur alımında mülakat (torpil) yapılmamalı....vs. Ama yapıcı eleştiri yapılmalı. Birileri iktidar nimetlerinden uzaklaştı diye eleştiri yaparsa inandırıcılığı kaybolur.
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 10:46
4
norveç standartlarında olduğunu kimse iddia etmiyor. iddia edilen büyümenin değiştirilen hesaplama metodlarıyla hormonlaştırldığı ve kişi başı milli gelirin yatay seviyede (hatta bazı yıllara göre düştüğü)
.Ciğer/ kedi misali 13 Eylül 2017 11:12
1
12. 000 dolar seviyelerine yükseldiği iddia edilen kişi başı milli gelir 3 sene evvelkinin (11.000) dahi altında 10.500 lerde .
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 20:53
"Soru bu büyüme oranlarının seçime kadar taşınıp taşınamayacağı, ve bunun için ödenen ekonomik bedelin seçim dönemi yaklaştığında hala gizlenip gizlenemeyeceği…" der sayın Mahçupyan... KATARDAN GELEN, KAYNAĞI BÜTÇEDE GÖRÜNMEYEN GİRİŞLER SAĞOLSUN!
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 22:46
6
Üçüncü sınıf kahvehane dedikodusu.
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 08:03
1
Bütçe yapmıyorlar "Üçüncü sınıf kahvehane dedikodusu" mu yapıyorlar!..
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 08:24
1
merkez bankası’nın açıkladığı ödemeler dengesi verilerine göre KAYNAĞI BELLİ OLMAYAN GİRİŞLER " var nedir bunlar? resmi finansman hesaplarından para girişinin durduğu bir dönemde kaynağı belirli olmayan para girişindeki rekorlar, oldukça manidar değilmi sizce kahve dedikosusu sevmiyen sayın 22:46 ! biraz gerçekleri görün, kabul edin suçlamayı değil cevap vermeyi yeğleyin
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 10:11
1
vatandaş ekonomist oldu: üçüncü sınıf kahvede dahi tüm dünyada ses getiren “yoksullaştıran büyüme” teorisini konuşuyor. Teoriye göre, "bir ülke ekonomisi büyürken dış ticaret haddi kötüleşiyorsa, ekonomik büyüme o ülkenin refahını artırmıyor, aksine daha da fakirleşmesine, refah düzeyinin bozulmasına yol açıyor." şimdi cevap verebilirmisiniz bu arkadaşlara ?
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 11:07
0
Türkiye yılın ikinci çeyreğinde yüzde 5.1 büyürken, dış ticaret haddi 111.7 dolardan 107.1 dolara geriledi. Bu durumda, "yoksullaştıran büyüme” teorisinine göre rakamlar Türkiye’nin sağlıksız büyüdüğünü halkın daha da fakirleştiğini gösteriyor... bırakın bu üçüncü sınıf kahve dedikodusu vb. gibi suçlamaları da iki satır açıklama yazın...
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 20:39
herşeyimiz hormonlu.ülkedeki gıda enflasyonu terörü var. akaryakit ayri bi dert.bu büyumeyi bi biz gormuyoruz.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 23:16
8
körler göremez
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 20:27
Geçen yıl değiştirilen YENİ HESAPLAMA YÖNTEMİYLE, (yani bu ŞİŞİRİLMİŞ RAKAMLARLA bile) GSYH , geçmiş yıllar düzeyinin bile altına inmiş.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 22:48
4
Mesela, rakamlarla izah et. Bundan önce ne idi, şimdi ne yapılıyor. İzah kalın geldiyse, bu mevzu üzerine üç tane makul cümle kur o bile yeter.
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 08:11
1
Sık sık yapıldığı gibi geçen yılda hesaplama yöntemi değişti. bu bir Büyüme oranı geçen yılın 2. dönemine göre % 5 artmış. Buna karşın geçen yılın sonucundaki verinin % 10 altında, yani 2 yıl önceki veriyi dahi yakalamış değiliz . bu iki ... bütçede kaynağı açıklanmayan girişler varmı var, bunlarla rakamlar düzeltiliyormu? evet! bu da üç... sizde makul en az bir cümle kurun sonra devam edelim !...
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 17:13
0
ne oldu karar okuru 22:48 izah kalın mı geldi bi cümle bile kuramamışsın!
Süleyman Topçu 12 Eylül 2017 18:24
Hürriyet gazetesindeki Kemalistlerin yorumlarıyla buranınkiler ne kadar benziyor. Şimdi kendini Fetö argümanlarıyla tanımlayan güruhun sanal platformları işgal etmesini takdir etmemek elde değil. Halkta bir karşılıkları yok, o ayrı. Dün dik duruşun sembolü başörtüsüydü, bugün yedi düvelin, haçlı artıklarının, Fetönün, Kemalistlerin, Ermeni Yahudi dyasporasının, kucak manyağı PKK'nın boy hedefi yaptığı Erdoğan'ın safında hizalanmaktır.
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 10:32
3
süleyman topçu. ben çevremde hiç kemalist görmedim. benim bütün bildiğim kemalistler ordudan ibaretti. siz nerden buluyorsunuz bu kadar kemalisti? galiba siz mustafa kemalin bu ülkeye yaptıkları hizmetleri takdir edenlerle kemalistleri karşılaştırıyorsunuz. bir de nankörler ile mustafa kemalin bu ülkeye verdiği hizmetleri takdir edenleri 2 kısım olarak düşünüyorsunuz takdir edenleri "kemalist" diye niteliyorsunuz. Mustafa kemalin bu ülkeye verdiği hizmetleri takdir etmemek nankörlüktür. mustafa kemalin zekasını, yaptıklarını takdir etmemek ise sadece körlüktür.
ORHAN YAŞAR 12 Eylül 2017 17:04
NE DİYON YANİ BÜYÜMEYELİM Mİ?
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 17:33
9
Hükumet ne etse kabahat. Böyle söyledin mi, PKK ve Fetö'ün hoşnut oluyor.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 19:32
0
Büyüme oranı geçen yılın 2. dönemine göre % 5 artmış. Buna karşın geçen yılın sonucundaki verinin % 10 altında, yani 2 yıl önceki veriyi dahi yakalamış değiliz .. Kaldı ki, % 3 nufus artışını düşersek durum daha netleşir.. Sayın yazar da bunu " Türkiye kendi doğal dinamiği ile de zaten yılda yüzde 3-4 büyür… Ama ülkenin potansiyeli ve çok verimli bir dönemi boşa harcanırken, gelecekteki muhtemel ‘yükseliş’ de ipotek altına alınmış olur. " diyerek vurgulamış oluyor.
ramazan gün 12 Eylül 2017 15:42
'irlandalı mizacı' diye bir şey vardır batıda; örnekleri hep unun üzerinden verirler; huysuz kavgacı mizacı belirtir kabaca... bir irlandalı yolda giderken iki adamın yumruklaştığına şahit olur ve hemen o tarafa yönelip sorar: 'eğer özel değilse ben de bir tarafa geçmek isterim'... irandalı (bu aynı irlandalı değil kuvvetle muhtemel) çoluğu çocuğu bir tekneye yükleyip amerikaya göç edecek... kıyıya yanaşırken iskeledekilere bağırır; 'burada hükümet var mı?'... var!... 'ben muhalifim!'... BAZEN TÜM BATIILAŞMA MACERAMIZIN İRLANDALILAŞMAKTAN İBARET OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUM!..
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 18:47
2
Cumhuriyet kurulduğundan beri ba(Ğ)zıları madurumu da madur deyüp muhalefet etmiyorlar mı! Onlar ha ngi gurupta...
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 22:51
3
18:47, O mağdur diye ima ettiklerin bildiğin gasp edilmiş, sen hangi mağduriyetten bahsediyorsun...
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 08:19
0
sayın ramazan gür ne dersiniz 22:51 hakkında? muhalefet etmek, hak aramak, hakkını savunmak demektir. hak aramayı ve hakkını savunmayı irlandalı diye tarif ederseniz kendinizle çelişkiye düşer hatta sizin tabirinizle irlandalı olmazmısınız? maşaallah nalıncı keseri gibi kendinize yontuyor , bizden başkası yok diyorsunuz sayın 22:51
ramazan gün 13 Eylül 2017 16:50
0
ya... var ya... (valla kimseye bişey dediğim yok; aşağıda konu edeceğim kişilerde dahil, yani onlarda, kendilerinden südür etmiş olan hale bir baksınlar, hak vereceklerdir diye düşünüyorum) biri diyor ki: 18:47... filan filan... dğeri cevap veriyor: (önce bana) 22:51 hakkında ne düşünüyorsun filan... sonra ilave ediyor (bu sefer ona) böyle böyle diyorsun yani 22:51... (...) bu durum sadece bana mı komik geliyor (sorunlumuyum) yoksa herkese oluyor mu?... anlaşıldı 17:25 gibi bişey... içerik olarak ise; ne diyebilirim ki?... 18:47 (hakkatten komik değil mi?) batılılaşma cumhuriyetle başlamış değildir, akp ile de alakalı değildir... 22:51; sen de haklısın!... 08.19; muhalefet, halef olmak; yerine ikame-talip olmak manasınadır. YANİ: mızmızlanmak, eleştiriyorum zannıyla her lafa olmaz demek, huysuzluk etmek demek değildir... YERİNE BİR ŞEY TEKLİF ETMEYEN VEYA OLUŞ YOLUNU İŞARET ETMEYEN HER LAF BUNA GİRER... hak aramak için muhalif olma şartı yoktur... uzatmayalım; her lafa verecek bir cevabım yok maalesef... kişisel anlama ama (artık kendimde dahilim) komik değil mi 08:19?...
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 17:23
0
Son söz: ramazan gün haklı." YERİNE BİR ŞEY TEKLİF ETMEYEN VEYA OLUŞ YOLUNU İŞARET ETMEYEN HER LAF BUNA GİRER... hak aramak için muhalif olma şartı yoktur... uzatmayalım." DA, MUHALİF OLMADAN, MAĞDURİYET EDEBİYATI YAPMADAN SİYASETTE GÜNDEMİ NASIL TAYİN EDECEKSİN? yinede şuna cevap ver : düne kadar mağduriyet edebiyatı yapanların, şu anda mağdur olmaktan şikayet hakkı var mı?
ramazan gün 13 Eylül 2017 18:58
0
muhalif olunmasın demiyorum; İRLANDALI OLUNMASA İYİ OLUR DİYORUM... mağdur edebiyatı... bunu da kapsayan ve bununla ilgili özellikle 'islamcı taife' açısından yuhalarla karşılanacak bir düşüncem var aklımda bir kaç zamandır... lakin bahis uzun... özet: BÜTÜN MESELE DÖNER DOLAŞIR AHLAKTA BAĞLANIR ve 'senin küfrettiğin adamdan ne farkın var?' sorusunun cevabında düğümlenir... gün olur denk gelir anlatırız...
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:55
Hamza Akyol, İbrahim Kiras'ın bu günkü yazsında bahsettiği Marksistlere benziyorsun. Bir bahse tutuşmuş gibi konuşuyorsun.
hamza akyol 12 Eylül 2017 18:02
2
karar okuru! beynini kullanarak yorum yazarsan sağlıklı bir tartışma olur herkes yararlanır. artan işsizliğe rağmen nasıl büyüme olabildiği sorusu sadece benim değil, ekonomistlerin de sorduğu bir soru. ve bu soru, anlamamışındır muhtemel ama anlatayım, cevap bulmak için değil, büyüme rakamlarının şaibesini vurgulamak için soruluyor. Yine yatırımlardaki küçülmeyle nasıl büyünebildiği sorusu da aynı. soruluş amacı böyle bir problemi çözmekten ziyade verilerin şaibesini vurgulamak içindir. Zaten mantığını kullanırsan ekonomi bilmene de çok gerek yok. yine perakende satışlar düşerken tüketimin nasıl arttığı sorusu da öyle. bunlar ekonomistler tarafından sorulan ve tüikin verilerinde sırıtan çelişkiler. Şimdi bu veriler böylesine sıkıntılı ve dalga geçilecek düzeye gelmişken, bu verileri doğru kabul edip yorum yapmak, verileri meşrulaştırmaktan başka bir anlamı yoktur.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 18:24
6
Hamza akyol:ekonominin positif bilim olduğunu idia eden ekonomistler vardır ve bu konu halen tartışılır. Yani ekonomi mahalle kahvelerinde sadece mantık kullanarak çözülecek bir konu değildir. Bu konuda master,doktora vs gibi derin araştırma yapıp ömrünü geçirenler var. en basiti takıldığın(nezaman takılmıyorsunki) işsizlikle sana bir örnek vereyim:80 li yıllar ingilteresinde margaret Thatcher işsizliği arttırıp enflasyonu düşüreceğim ve ekonomiyi düzelteceğim propagandası ile iktidar oldu(ve bu işsziliği arttıracağım söylemine oranın halkı da oy verdi) ve dediğini de yaptı . ilk etapta işsizliği arttırarak(kamudaki çalışanları azaltarak işe başladı) hem enflasyonu düşürdü hemde ekonomisine en parlak yılları yaşattı v bu vesile ile demir lady lakabı ile birkaç seçim kazandı . Bilmem anlatabildimmi??
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 20:01
7
Çakı bulmuş çocuk gibi aklını kullan Hamza, devlet resmi olarak büyüme ıranını açıkladı. Yanlış diyorsan, doğrusunu sen söyle. Öyle havanda su döver gibi, olmaz da olmaz çok nilinsrk oluyor...
hamza akyol 12 Eylül 2017 13:12
tuikin açıkladığı büyüme rakamlarını ciddiye alıp onun üzerine yorum yazanları ciddiye almıyorum. bunlar, köşe yazarlığı yapmıyorlar, yalanları meşrulaştırıyorlar. hem de 2 sefer hesaplama yöntemi değişikliği ile ekonominin 200 milyarın üzerinde büyümüş gösterildiğini bilerek. hem de, meteoroloji haricinde türkiyede güvenilir kurum kalmadığını bilerek. Bu adamlar, önce, inandıkları tüikin verilerine göre bile artan işsizliği açıklasınlar önce sonra "büyüdük ama bu büyüme hayra alamet değil" mealinde hükümeti eleştirir görünen yorumlar yazsınlar. Bu adamlar, yine inandıkları ve inandırmaya çalıştıkları tüikin verilerinde bile sırıtan %10'un üzerindeki malzeme ve ekipman yatırımlarındaki küçülmeyle nasıl büyünebildiğini açıklasınlar sonra insanları tüike inandırmaya çalışsınlar.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:18
14
hamza bu konu bence senin için çok karmaşık. boşver. tüike inanmazsan dış kaynaklara bir bakıver istersen?
hamza akyol 12 Eylül 2017 17:44
1
karar okuru! senin ülkeyin verilerini senden alıyorlar. Mesela dünya bankasının kendi sgk kayıtları olmadığı için, sgkli işçi sayısını sen ne söylersen onlar onu veri alıp değerlendirme yapar. bu fiziki, nesnel bir zorunluluk. Yunanistan örneği sana birşeyler anlatır herhalde. yunanistan yıllardır avrupa birliğini kandırdı. Yabancılar yunanistan hangi veriyi verdi ise o veri üzerine değerlendirme yaptılar, hatta o verilere inanıp biryığın borç da verdiler. Belki yunanistanın durumunu düşününce konunun aslında senin için de karmaşık olması gerektiğini kavrarsın. Birazcık düşün istersen.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 18:27
9
hamza:batılılar senin iç çamaşırının rengini biliyor. onlardan birşey saklayamazsın. bizde kapalı olmassına rağmen wikipedia bile çok sıkı bir araştırma yapmadan, o ülkedeki muhalefeti de dinlemeden milli gelir-büyüme oranı gibi bilgileri yayınlamaz
hamza akyol 13 Eylül 2017 10:44
1
karar okuru. yunanistanın kurumsal bağlantısı olduğu halde avrupa birliğini kandırdı. sen ise iç çamaşırının rengini bilmekten bahsediyorsun hala. Yaşanan nesnel duruma ve bu durumu benim hatırlatmama rağmen bunu söylüyorsun. Kafanı kullanmaktan bu kadar imtina etme. Para yazmıyor, beynini kullanmak bedava.
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 14:22
2
hamza beynin bazı şeyleri karıştırıyor. yunanistan büyüme verileri ile kandırmadı ab yi. yunanistan altyapı hizmetleri(yol köprü vs) için ab deb aldıği paraları kamu (emekli maaşı vs vs) ya harcayarak ve usulsuz krediler vererek harcayarak kandırdı ab yi. Beynini kullan demiyorum sana çünkü sen zaten o organı doğru şekilde kullanamadığını ispat etmiş durumdasın. Allah akıl fikir versin durumlarını da aşmışsın sen.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 13:03
Büyüdük mü?
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:31
14
Evet, Fetö ve PKK küçüldü.
MUHITTIN 12 Eylül 2017 12:07
2018 secim senesidir. gelecek potansiyeli bugunden harcayan tuketen israf eden bir hukumet var. Cok yazik!
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:32
18
Büyür olmaz, küçülür olmaz... Hükumetle kafayı yemişsiniz.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 10:37
İktisat la meğgul olmuş bir insanın bu yazıyı yazabilmesi için 2 neden olabilir: 1:etyen bey okulda sadece Marksist ekonomi ile ilgilendi ve kapitalist ekonomiden bihaber veya 2) yazar bu yazıyı erdoğanı batırabilmek için ekonominin batmasını dört gözle bekleyen chp seçmenini ve ayrılıkçı Kürtleri mutlu hissedirebilmek için yazdı. ‘’halen tüketim ve kamu harcamaları ağırlıklı bir büyümeye sahibiz!! demişsiniz.’’’ Ee tabiî ki büyüyen ekonomide harcama da artacak.harcama azalan bir ekonomi her zaman küçülür(Almanya ve Japonya gibi üretilen teknolojik malların büyük kısmını ihraç edip ihracat ağırlıklı ekonomiler hariç ki bu ülkelerin sayısı da toplarsan 5 i geçmez). Kamu harcamaların artabilmesi de devletin kasasında daha çok para olması ile alakalı ve devlet kasasındaki para çoğalmadan kamu harcamaları artamaz. Devletin kasasındaki parannnın artabilmesi için de daha çok vergi toplanmış olması gerekirki buda işletmelerin-üreticilerin vs daha çok para kazandığına işaret eder(kazanç çoğakdılça ödenecek vergi de çoğalır). Bu noktada devlet borç alıp harcıyor iddiaları gelebilir ,umursamayın çünkü alınan borçlar büyüme hesaplanırken milli gelirden düşülür. Eski taraf yazarı Süleyman yaşar abartısız olarak 5 yıl boyunca her gün ekonominin batık olduğunu ve yakında bunun kokularının duyulacağını iddia etti fakat bir türlü tutturamadı ve gazetesi kapanınca kendiside ortalıktan kayboluverdi(5 yıl boyunca ekonomik konularda saçmalamış bir yazara bir daha başkaları aynı konuda iş vermez herhalde). ekonomi konusunda Süleyman yaşar ın bayrağını sn etyen bey devralacak gibi gözüküyo
La Edri 13 Eylül 2017 02:13
0
Süleyman Yaşar ın söylediklerinin cevabı katar katar Katar muhabbeti olmasın sakın...
sefure 12 Eylül 2017 09:07
bizim gelirimiz artmıyor, enflasyon %15 ama yapılan zam % 3. birileri mutlaka büyüyordur ama kim olduklarını bilmiyorum...
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 10:39
30
zam konusunda patronunla daha sıkı pazarlık yap hakkını al. fakat %3 ten fazla vermezse demekki sen beş para etmez adamın tekisin , patron ne yapsın.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 12:14
4
İktidarın eteğinin altında sendikacı görünümünde hak ararsan %0'a da razı olursun. Hükümet yarım puan artırınca, yandaş sendika başkanı müthiş bir hesap dehası sergileyerek o yarı puanlık artışı "kümülatif %40 artış elde ettik" diyerek zafer gibi sundu. Herkesi aptal zannediyorlar ama bunun hesabını da sorar millet elbet.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:14
7
DEVLETİN ETEĞİNİN ALTINDA MEMURLARIN HİÇ SESİ ÇIKMIYOR AMA.MAAŞ GARANTİ,GÜVENCE GARANTİ.OH NE ALA MEMLEKET.
Özkan 12 Eylül 2017 09:01
Etyen Bey alkışı hak eden bir entellektüel siniz Allah sayılarınızı arttırsın
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 10:12
9
allah aşkına bu ekonomi yazısının entellektüellikle ne alakası var. allah akıl fikir versin
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 13:15
3
"pre-modernizm", "post-modernizm", "modernizmin sorunları", "modernizm can çekişiyor", "sekülarizm" vb. kavramları kullandığında entellektüel kabul ediliyorsun. bunları kullanma oranına göre de entellektüel düzeyin belirleniyor.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 06:34
İLGİNÇ YA ADAMLARIN ZORUNA GİDİYOR RESMEN BÜYÜMEK İLERLEMEK.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 11:14
5
Niye karnından konuşuyorsun ki?
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 11:55
2
Haftada kaç öğün et yediğinide yazarmısın? Büyümek ne demek hangi pencereden baktığına bağlı.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 11:58
3
Etyen in yazmasına gerek yok çarşıya pazara çık anlarsın. 4 mevsimi yaşa ve sağlıklı beslenme. Beskenmek ekmek ile karın doyurmak değildir. Vücudun ihtiyacını sadece ekmek yemek ile değerlendiriyorsan haklısın.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:20
2
BİZ MAKARNA YERİZ.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 15:06
9
Sen de tam bağımsız Kürdistan isteyen bir kürt vatandaşı olmuş olsan sende türkiyenin ekonomik olarak büyümesinden rahatsız olurdun tabiî ki ve pazara gidip türk vatandaşlarının ucuza alabildikleri tüketim maddeleriinin zeginliğini ,çeşitliliğini ve ucuzluğunu gördükçe daha da fazla rahatsızlık duyardın
nuray 12 Eylül 2017 06:13
Kılıçdaroğlu turizm konusunda" Türkiye ye gelmeyin" ,Etyen bey "yatırım yapılmaz"demiş.İyiki buralısınız, yabancı olsanız neler olur düşünmek bile istemiyorum.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 11:51
2
Yatırımcılar ya küçülüp tedbir alıyor ya da Türkiye den çıkıyor. Kılıçdaroğlu nun söylemesine gerek kalmadan herkes hesabını yapıyor. Ayrıca 1 gün iyimser yazdın 2.ci gün özüne döndün Nuray. Tetikçiliğe devam. Huylu huyundan vazgeçmezmiş. Fobi olmuş sende. Gerçekçi yorum yapmanı bekliyoruz. Ohal olan bir ülkede yatırım yap desende yatırımcılar aptal değil. Yatırım yapacak gücü olan doğru yere yatırımını yapar zaten.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 13:17
1
karar okuru, yanlış yorum. yatırımcılar küçülüp tedbir almıyor. yatırımcılar isteseler de istemeseler de mecburen küçülüyorlar. çünkü iş yok. sipariş yok. malı alan yok.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:04
2
Nuray Kılıçdaroğlu nun oğlu askere gidiyor. Bu konuda eleştrin varmı? Araştır bakalım görünürde vatansever kimlerin çocukları gitmemiş.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:05
1
Tetikçiliğe devam Nuray
nuray 12 Eylül 2017 14:47
8
Etyen i destekleyince iyimser olunuyor demek. her yazdığına inanmak zorunda mıyım?
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:58
6
nuray sana katılıyorum. buradaki troller ekonomi batsın tayyip gitsin derdinde olan kimseler. kimseden sağduyu bekleme. yatırım ohale bakmaz. yatırım karlı pazarlara bakar. yatırımcı turkıyeden çıkmıyor fakat çıksada sorun değil çünkü çıkarsa o yatırımını başka birisine satması lazım(sen hiç fabrikasını da alıp götüren yabancı yatırımcı gördünmü) yani ilk yatırımı yapan kişi türkiyeden gitsede yaptığı yatırım ülkede kalmış olacak(büyük ihtimalde yeni sahibi bir türk olacak).şu anlık giden yabancı yatırımcılar da faiz le para satanlar ve borsada sepkulasyon yapan lar ki onların gitmesinde de bir zarar yok zira özel sektörümüz de yavaş yavaş yabancı sermaye bağımlılığından kurtulmakta (para çok)
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 15:11
0
Her yazılana söylenene inanma. Sadece yanlışın karşısında doğrunun yanında ol.
Batuhan 12 Eylül 2017 16:31
1
Nuray, Düşüncenizi ifade eden cümleler bunlarsa, sizin düşünmemeniz daha düşünceli bir eylem.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 16:59
1
Batuhan işi özetledi. :))
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 23:01
1
14:04, "Nuray Kılıçdaroğlu nun oğlu askere gidiyor. " demişsin. Söylediğin doğru ise PKK rahat eder..
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 02:06
1
batuhan nuraya düşünmemeyi tavsiye ederken aslında psikolojideki yansıtma kuralını kendine uygulamışsın.düşünmeyi beceremediğin için doğru ve yalın düşüncelerden çok rahatsızsın.durumun vahim
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 09:55
0
10.50 başka askere gidenin olmamasını açıklarmısın?
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 09:56
0
23.01 doğru ise diye sorman ilginç okumuyorsun demek ki. Bu arada başka gidenin olmamasının sebebini vatandaş olarak araştır. Onlar kime yardım ediyor da gitmiyor.
KARAR OKURU 13 Eylül 2017 16:17
1
askere gideceğim demek kolay. kılıçdaroğlunun palavralarının sonsuza ulaşabileceğini gördük. oğlu önce bir askere gitsin sonra konuşun yoksa mahçup olursunuz. kılıçdaroğlu oğlunu askere göndermemek içi,n her an sizlerin hepsinin kabul edeceği(yani %20 lik kemikleşmiş seçmeninin) bir neden bulur. tabiiki biz yemeyiz
Karar Okuru 12 Eylül 2017 04:48
Akp ulkeyi gercek potansiyelinden azina mahkum ediyor.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 02:46
Kavgaya değil uzlaşmaya ve birlikte çalışmaya ihtiyacımız var.
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:14
0
Kesinlikle doğru
Adem 12 Eylül 2017 01:15
Hükümeti bu kadar yapıcı eleştiren insan sayısı bir elin parmaklarını geçmez. Korkarım böyle yazmaya devam ederseniz kovulacaksınız. Eğer kovulursanız "Karar" çok şey kaybedecek.
Süleyman Topçu 12 Eylül 2017 11:35
27
Yapıcı eleştiriyormuş. Tamamen düşmanlık üzerinden kin kusuyor adam. Ekonomi yüzde 5 büyümüş, hazmedemiyor.
bolero 12 Eylül 2017 14:28
1
karar zaten kaybediyor olsa ne olur olmasa ne olur arada çaktırmadan bir iki göstermelik muhalif görünümlü olsun dostlar alışverişte görsün yoksa bu zatın yazdıkları kim için ne ifade ediyor .karar gazetesi günlük olaylarla ugraşmaktan başka ne yapar .gerçi bir kaç geçmişle bagları kopmayan asrı saadet tortusu da yok degil .ufuk açıcı bir yazı var mı dersen ne gezer hep manavda ne satılıyor o şunu almış akşama güveç var 3 katta ki mangal yapıyor cinsinden .bayıyor artık polemik polemik universal düşünun .şu mahalleli modundan çıkın artık .
KARAR OKURU 12 Eylül 2017 14:49
8
SÜLEYMAN TOPÇU YA , E ADAMIN İŞİ BU,ERDOĞAN A SALDIRMAK.
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN