Back To Top
Sahi niye geri kalmıştık?

Sahi niye geri kalmıştık?

 - Son Güncelleme: 31.12.2017 Pazar 00:30
- A +

Sıkıntılarla dolu bir yılı bitirir ve pek de umut verici gözükmeyen yenisine girerken, okuyucunun yazardan beklentisi gönül açıcı birkaç laf etmesidir muhtemelen… Ama gerçeklere ilişkin yapay bir değerlendirme yapmaktansa, gerçek üstü veya dışı gözükene ilişkin sahici sorular sormak daha ilginç olabilir.

Son bir yıl genellemeci düşünme tarzımızda kalıcı etkiler yaratmış ve bunlar çoktan dilimize yansımış gözüküyor. Önceki dönemden bakiye farklılıklar, çeşitlilik, çoğulculuk gibi kavramlar artık dağarcığımızın önemli unsurları değil. Onların yerine kapsayıcı büyük öznelerin dünyasındayız artık… Bir tarafta gücü ve kötülüğü temsil eden, başa çıkamadığımız ama her geçen gün daha da öfkeyle dolduğumuz büyük aktörler var. Bunların başında ‘kötülerin kötüsü’ ABD geliyor… Bu aktörleri çevreleyen dünyamız ise kimlikler etrafında yoğunlaşmış geniş halk birikimlerinden oluşuyor. Batılılar, Doğulular, Yahudiler ve tabi ki Müslümanlar. Nitekim bu yığınların arasında en mağdur ve mazlum, ama en haklı ve doğru olan da bu sonuncu grup…

***

Böylece dünyanın ahvalini ele almaya kalktığınızda birinci cümle ABD ile Müslümanları karşı karşıya getireni oluyor. Çok da haksız bir başlangıç gibi gözükmüyor, çünkü ABD’nin başındaki kişi de aynen bizler gibi genellemeci yüzeysellik içinde yaşayan biri. Ayrıca bu konumlama işimize geliyor… Mesele bu denli makro ölçekte tanımlanınca tarihsel ve kadim bir tını kazanıyor ve bugünü yaşayan insanlar olarak sorumluluğumuzu azaltıyor. Bu durumda yenilgilerin acısı da daha az olurken, arada bir elde edilen yengilerin tadına doyum olmuyor…

Bu sayede son birkaç yüzyılı paralize eden ontolojik sorgulamamızı da biraz arka plana atmış gözüküyoruz. Ama kaçış yok… Müslüman toplumların niçin ‘geri’ kaldığına tatminkâr bir yanıt vermek durumundayız. Teknolojide geriyiz ama başka yönlerimiz var avutmasının da işlevi bitti. Apaçık görüldüğü üzere, sadece teknolojide değil, kurumsal yapıda, eşitlik, adalet, özgürlük ve kardeşlikte, nihayet ahlakta da geriyiz.

Bunun İslam’a mal edileceğinden fena halde korkuyoruz. Oysa Hıristiyan Latin Amerika da bizden pek farklı değil. Açıktır ki bu ‘geriliğin’ sorumlusu din değil. Ama onun ‘okunma’ biçimi bir işaret sunuyor. Herhangi bir öğretinin hayata yansıması, bir ‘yaşanan gerçeklik’ haline gelmesi bizim zihnimizin süzgecinden geçmesini ve önceden var olan kültürümüzün içinde yeniden üretilmesini gerektiriyor. Dolayısıyla bu ‘geriliğin’ temelinde de İslam değil, zihniyetimiz yatıyor.

Nitekim bu zihniyet nedeniyle dünyayı kimliksel kategorilerin ezeli ebedi çatışma alanı olarak görmekten kurtulamıyor ve Müslümanlar niye birleşemiyor diye hayıflanıyoruz. Niye birleşsinler ki? Hristiyanlar, Yahudiler veya Budistler de birleşemiyor. İnanç üzerinden birleşmek hiç kolay değil, çünkü farklı dindarların farklı zihniyetleri ve okuma biçimleri var.

Ancak kimliğini inanç alanında aramak zaten garip bir durum… Çünkü inançlar bilmediğimiz ve bilemeyeceğimiz, ama varlığına inanmak istediğimiz bir aleme gönderme yapıyor. Yani kimse tezini diğerine kanıtlayacak durumda olmadığı gibi, karşılıklı olarak herkes diğerinin inancının boş olduğunu düşünüyor. İnanca saygı duymaktan söz ettiğimizde de, aslında inanç ‘duygusuna’ saygı duyuyoruz. Yoksa o inancın içeriğine zaten inanmıyor ve yanlış olduğunu düşünüyoruz. Buradan çıkacak çatışmalar ancak irrasyonel olabilir… Ve eğer çatışmanın kendisine fazla kapılırsanız, tüm hayatınızın bir irrasyonalitenin peşinden gitmek olduğunun farkına varmayabilirsiniz.

***

Şöyle düşünün… Cennetin var olduğunu söyleyen bir dinin mensupları ile olmadığını söyleyenler çatışsa ve dünyayı cehenneme çevirseler insanlık adına ne denli akıllıca bir iş yapmış olurlardı? Belki önümüzdeki yıla girerken kendimize daha ziyade bu türden ‘hakiki’ sorular sormamız gerekiyor. 

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
Tora Bora 01 Ocak 2018 12:24
Geri kalmışlık ve ilerilik göreceli bir konu olmakla birlikte, tarihsel olarak şu bir gerçek ki; Osmanlı devleti ve çok kimlikli toplumu kapitalizmin kendi topraklarındaki gelişimine ve Fransız devriminin sonuçlarının yansımalarına direnmiştir. Bu iyi mi olmuştur yoksa kötü mü? O da ayrı tartışma konusu.
Adalet 01 Ocak 2018 09:47
Tartışılması gereken konular 1.islamda dünya üçe bölünüyor. Birincisi inananlar yani müslümanlar. İkincisi kutsal kitabı olanlar yani hrıstiyan ve yahudiler. Üçüncüsü ise dinsizler yani budist, Alevi,Yezidi vs. Bunun kesinlikle kaldırılması lazım. 2. Kadının hiçbir hakkının olmaması. 3. Cihad ve şiddet, ki biz ne kadar islamda şiddet yok desekte kimseyi ikna edemeyiz. Daeş, Alkaide gibi organizasyonların yaptıkları herşey islama dayalıdır. Daeşın başka inanca sahip olan insanları kaçırması, seks pazarlarında satması,müslümanlaştırması, erkek
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 02:14
Etyen bey gelişme dini bir düşünce tarzıyla değil seküler bir zihin yapısı ile ilgili. Bir dindar olarak; dikkat edin türkiye'de dindarlar tüketim alışkanlıkları,tercihler konusunda önce laik ve Atatürkçüleri eleştirirler sonra onları taklit etmeye başlarlar...mesela 30 yıl önce Özal zamanında güneydeki açık büfe oteller, yurt dışı turlar israf düşüncesi ile eleştirilirdi ama daha sonra.....veya biraz özel olacak ama Cübbeli Ahmet zihniyetinden bilim üretmesini bekleyebilir misiniz?Bu Yahudi hıristiyanlar için de böyle...protestan ve Katolikler ileri
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 14:50
1
Ortodokslar geridir. çünkü Katolik ve Protestan ülkeler, tarihsel toplumsal tecrübelerden sonra;dini din olarak, dünyayı dünya olarak algılamışlardır ve bilimi dinin tasallutundan kurtarmış bir anlamda gelişmeyi ilerlemeyi bu sayede yakalamışlardır...Şimdi soru şu: Tr.de Ortodoksluğu kimler,Protestanlığı kimler temsil ediyor?
Cambaza Bak.... 31 Aralık 2017 23:08
Miting meydanlarında kendine ehliyetine ve liyakatına güvenen bir Siyasetçi neden din edebiyatı yapmaya ihtiyaç duyar ? Yoksa topluma verebilecek hiç bir sermayesi yok mu?
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 01:30
2
İnsanları kandırmak, ikna etmek için dinden daha kullanışlı bir şey mi var kardeş? Tabi bir de inanmaya hazır kitleler olduktan sonra tadından yenmez...
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 17:55
2
Rusya fenbilimlerinde dunyanin önde gelen ulkerin basinda geliyor. (Savunma, uzay teknolojileri...). Rusya ortodox bir ulke. Buna ne dersin?
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 20:41
0
Evet Rusya ortodoks bir ülke ,uzay teknolojisi gelişmiş miş ama halkının %90'ı hala muzu kabuğuyla yiyor, emeklisi 100 $ maaş alıyor, bir avuç azınlık devletin kaynaklarını emiyor,Putin başkanlık seçimleri için en büyük rakibini veto ediyor.işte böyle bir gelişmişlik...
Şair Diyor ki... 31 Aralık 2017 23:05
İslam Dinine tarih boyunca ve yaşadığımız çağda en büyük zararı verenler Devlet adamlar siyasetçiler politikacılar ve onlara iradesini kiralamış softa sınıfıdır..Ebu Suud efendi denen zatın çıkardığı akıllara zarar fetvalarını acaba ABD ya da Üst Akıl İsrail mi çıkarttı...Artık evinizin önündeki çöplüğü ne zaman göreceksiniz..
Adalet 31 Aralık 2017 21:14
Batiyi bati yapan yapilan yüksek binalari ve güzel yollari degil aksine yasanan ve okullarda ögrencilerin Kritik soru sormalari kendi dinlerini ve Politik ideolojileri okullarda ögrenip sorgulamalaridir. Hic kimse inanmadigi icin yargilanip dislanmiyor. Dünyadaki bütün gelisme ve ilermeler Ilk önce soru ve sorgulamayla baslamistir. Zavalli Nuray Hanim gibiler bu atiliacak ilk adimi engellemek icin her zaman ki Dili kullaniyorlar. O da sen müslüman degilsin, bati zaten cok kötü. Fakat kendilerine sormuyorlarki müslümanlarin herseyi batidangidiyor. Allah sizce Kimi daha cok seviyor
Çocuğunuz hasta oldu ona doktor ararken Doktor acaba dindar mı alnı secde görüyor mu diyormusunuz..Ya da Çocuğunuza ders verecek Öğretmen ararken bu Öğretmen dindar mı diyormusunuz..Ya da Bir şirketle iş yapacaksınız düşünüp ya bu şirketin sahibi Cumaya gidiyor mu diyorsunuz..Ya da dara sıkıştınız Polise başvurdunuz gidipte Polis abi acaba oruç tutar mı namaz kılar mı diyormusunuz..Vel hasılı Devlet yönetimine talip olanlarında dindarlığına mezhebine değil Liyakat ve Ehliyetine bakmalıyız..
metin palamut 31 Aralık 2017 20:52
Bir milleti ayakta tutan değerler;yüksek bir kültür ve hayat tecrübesi,bilgelik,alçakgönüllülük,diğergamlık,iman ve motivasyon,evrensel akıl ile hayatın ve kainatın evrensel kanunlarını keşfedip ona göre hareket etmek.En önemlisi üretkenlik ve çalışmak.çalışmak ve yine çalışmak.Kim bunları en çok uygularsa o öne geçip kazanacaktır.Bu hristiyan veya agnostik veya materyalist veya müslüman olmuş farketmez.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 19:20
PİSA VE ABİDE sınav sonuçlarını doğrulayan yorumlar. Gerçekleri kabul etmek istemeyen sabit fikirliler. Ümmetin başına gelen kötülükleri dinin özünden uzaklaşmaya bağlayıp başkasında duyunca kabul etmeyenler. İslam coğrafyası en dibi görmeden üzerindeki ataleti atacak gibi görünmüyor... Dini, inancı ne olursa olsun insan insandır. Yaptığı her iyiliğin ve kötülüğün cezasını mutlaka görecektir.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 18:05
Bilmediklerini bilmezler. Kendilerini ahlakli otekileri ahlaksiz zannederler, ahlak konusunda hicbir felsefi ve pratik analiz sunamadiklari halde; sunarlarsa ahlaki da kaybettiklerini gorebilirler. Inaniyorsan ustunsun aptalligi Ile kendilerini avuttuklarindan gerikalmisligi otekileri suclayarak axillary, boylece geri kalmaya revamp ederler...
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 17:31
Tanrının kurallarını reddederken aslan kesilen güruh, evrensel kurallar denince süt dökmüş kediye dönüyor. Pabucumun özgürleri...
nuray 31 Aralık 2017 15:43
Kardeşlikte,adalette,ahlakta niçin geri oluyormuş müslüman toplumlar?Hem siz müslüman değilsiniz bildiğim kadarıyla hristiyan toplumlarının insanlık,merhamet,vicdan fukarası içler acısı haline dövünün bence.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 21:20
1
Gel de " nuray" a laf anlat, abi. Takılmış, kalmış. Dediğim dedik, çaldığım düdük; tartışmaya bile taamülü yok ki, yine, dinden çakmış. Makalenin özetinin tersi...
Bu memleketi Ak Partiden önce, Erbakan'ın on ayı hariç, yetmiş beş yıl dindar olmayanlar, dini önemsemeyenler yönetti. Onları da görmüştük. Ayrıca bu gün Ak Partini siyaseti de din içerikli değildir. Ak partinin dindarlığı Erdoğan'ın söylemlerinden ileri gidememektedir. Buna rağmen, dini önemsemek, geri kalmışlığın baş sebebi nasıl olabilir? Dünyada Hakim güç dinsizlik, mes'ul olan din...
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 22:02
1
Gözünüzü Ortadoğu'ya,dini rejim ile yönetildiğini iddia eden ülkelere bir baksaniz gerçeği göreceksiniz ama, ne gezer
irfan boztaş 31 Aralık 2017 15:17
Geri kalmışlığı aşma meselesinde, Eşarilik-Maturidilik faslına girilmesi ve İslamın, İmam Gazali ile hesaplaşıp yolunu ayırması bence ilk şarttır.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 17:22
9
İrfan boztaş, desteksiz atma... İstanbul’u fethedenler, İslama altın çağlar yaşatanlar Gazali öğütleri ile büyüyenlerdi...
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 18:55
8
Geri kalmışlığını bin yıl önceki insanlara yüklemek nasıl bir zekadır. Son asırda Gazali’nin esamesi okunmuyor? Yüz senedir, bin sene önecesine küfretmekten başka bir iş yapmayan geri zekalılar.. Aya gittinizde size Gazali mi mani oldu?
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 21:40
0
KO 17:22, "irfan boztaş" a çakan; İstanbul alındığında 'yeniçeri' yok mu idi, 'yeniçeri' Bektaşi ocağına bağlı yeminli değil mi idi, Bektaşiliğin İmam Gazali düşüncesi ile bir yakınlığının olmadığı bilmekliğin var mı, Yavuz'un Mısır'dan 2000 Harici kökenli düşünceye dayanan din alimini getirmesini bilmekliğin var mı ki, 'desteksiz atıyorsun' diyorsun? Yalan ve yanlışı ortaya atıp, dini değerlerin arkasına, nasıl, saklanabileceğini sanıyorsun? İmanın bu kadar mı?
külyutmaz 31 Aralık 2017 15:06
Bazılarını 600 karakter sınırı da durduramıyor.
Ortada dindar yok, dini önemseyen yok, varsa da çok az... Buna rağmen her olumsuzluğu dine bağlamak neyin nesi? Gavurluğun icabı mı?
Kılıç 31 Aralık 2017 20:56
3
Alnı secde görenleri gördük daha fazla uzatma !!!
HACI CAVCAV 31 Aralık 2017 13:36
Ahirete,cennete,cehenneme inanmak çetin mesele. İnanmayanı inandıramazsın, matemetiksel bir ispat yapamazsın. Ama insan için ebedi hayatı kazanmaktan önemli ikinci bir mesele de yoktur.Biri bir bebeği kuyuya atıyor, hiç kimse de görmüyor.Ahiret olmasın da cezasız mı kalsın?Buna benzer ne zulümler var.Ahiretin varlığı zorunlu."Kıyameti gördükleri gün dünyada ancak bir akşam yahut bir kuşluk vakti kadar kalmış olduklarını sanırlar."(Naziat,46)Burada söylediklerim Etyen beye değil.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 14:24
5
Eline saglik..
KARAGÖZ 31 Aralık 2017 18:05
2
Burada söylediklerin Etyen Bey'e değilse bana mı Hacıvat ? Ben bir şey anlamadım, bu yorumun yazıyla ilişkisi ne ? Etyen Bey, çok önemli bir gerçeğe dikkat çekiyor : İslam, Hristiyanlık, Yahudilik fark etmez, dinlerin hepsinde farklı yorumlar vardır ; bu nedenle aynı dinden olanların birleşmesi imkansızdır. Kendimiz açısından bakalım : Müslümanları birleştirecek ortak payda nedir ? Her birimizin farklı farklı yorumladığı Kuran mı ? Kuran değilse, ne ?
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 20:50
2
Hırsızlığı görmedim inanmam diyorlar, ahireti görmedim inanmam diyene kızıyorlar. Ne zaman müslümanlar ahlaksızlığın cezasını verir, o zaman Müslümanlık ta yükselir. Saygılar
Hakikatler Asla Gizlenemez 31 Aralık 2017 21:06
3
Mesala bir insan illede Ahiret var diyip inanıyor ..Zaten adam buna inanmak istemişse sabaha kadar anlatsan boş o yine inanmaya devam edecek..Hatta önüne bilimsel veriler gösterip bak arkadaşım Ahiret yok desen de o yine inanmaya devam edecek..Bu işler biraz kısmet işi..Hakikati bir insana zorla zerk edemezsin...Maide 51 i okuyan biri dünyaya nasıl Barış getirecek bi zahmet okuyun:))
HACI CAVCAV 31 Aralık 2017 21:41
3
Evet sana Karagöz'üm!
HACI CAVCAV 31 Aralık 2017 21:58
3
Karagöz,bana göre şu dinden veya bu dinden olmak,şu veya bu inanca mensup olmak önemsiz değildir.Şu din olsa da olur,bu din olsa da olur diyemem.İki inanç, iki din aynı anda doğru olamaz. Onlarca din ve inançtan doğru olan bir tanesidir.Önemli olan doğru olan inanç sisteminin mensubları arasında yer almaktır.Çünkü işin ucunda sonsuz bir hayatı kazanmak veya kaybetmek vardır.Konu hayatîdir.Bundan önemli bir mesele yoktur.Herkesin din seçme özgürlüğüne saygı duymamız bahs-i diğerdir.
KARAGÖZ 01 Ocak 2018 11:14
0
HACI CAVCAV, şu "bahs-ı diğer"in içini bir doldurabilseniz meselede epeyce yol kat edilmiş olacak. Ama diyorsunuz ki, biz Allah'ın birinci sınıf kullarıyız. Cizyemizi, haracımızı verirlerse eyvallah. Yoksa tepeleriz ! Cübbeli diyor ya, bu dine gireni alttan, çıkanı üstten keseriz.
ramazan gün... 31 Aralık 2017 13:26
batıda 'en güzel isa'yı,renan ve kazancakisde buldum; aramızın iyi olduğu beyoğlu kilise taifesinden birinin hediye ettiği 'isa mesihin hayatı' kitabı bile 'çiğ'di; fikir olmayınca sarmıyor, biliyonmu. şimdi bakıyorum da, bu amerikan mamülü krismis eğlence kültürü, şu türlü rezillik ve kepazelikle isanın ne alakası var?.. manyak abi bu 'nefse yol verici' liberte ve mazereti demokrasi: isayı, kırmızı don, çe'yi tişört satışında reklam malzemesi yapıyor. bu başka bişey: isa öncesi batıda mevcut olan faşing ve karnaval kültünün isayı ham yapması...
Ethen Bey özetle diyor ki, geri kalmışlığın sebebi dini önemsemektir. Günümüzde dinlerini en çok önemseyen millet Yahudilerdir, kimse geri kaldıklarını söyleyemez. Biz Müslümanlar da dini önemsediğimiz dönemler dünyanın en gelişmiş milleti idik. Bu iki misal Etyen'in tezini çürütmeye yeter de artar bile. Etyen inançsızlığını zavallı tezlerle kutsamak istiyor. Ama nafile uğraşıyor. Dini önemsemeyen CHP ve AP bu memleketi Ak Partiden beş kat daha uzun bir süre yönetti. Toplumda barış mı vardı, adalet mi vardı? Başbakan idamı,12 Eylül öncesi ana
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 17:42
0
Şu yazıyı bir daha ama dikkatlice oku kurban
Denge 31 Aralık 2017 19:37
0
Bence yazıyı iyi anlamamışsınız. Geri kalmışlık dini önemsemek olarak tanımlanmıyor yazıda, dinin belli bir okunma ve yorumlanma biçiminin asıl sorun olduğu söylenmiş. Yahudilerin birçoğu dinini özgür ve reforme edilmiş biçimde yorumlar. Müslümanlar için de dini daha özgürce ve geniş yorumladıkları zamanlarda daha başarılı oldukları rahatlıkla söylenebilir. İbni Sina gibilerinin çıktığı dönemler mesela. Daha sonra neden böylelerini çıkaramadığımızın sebebi de işte bu dini nasıl okuduğumuz meselesidir.
ramazan gün... 31 Aralık 2017 13:14
nihayet, seni niye sevdiğime dair kuracak bir cümle buldum: seni allah için seviyorum etyen! -mesela- gelecek bir zamanda -benim hayalim- büyük doğudan mütevellit bir cemiyet kurulursa, 'yüceler kurultayı'na aza olarak değil ama, alt komisyonlarından birine 'danışman' olarak seni teklif ederim. (üzgünüm memet, sen kamyon şöförlüğüne devam:) zira bakış açısı veriyorsun; neden olamadığımızın işaretleri geçiyor bilinçli bilinçsiz yazdıklarında, bilip unuttuklarımızı hatırlatıyorsun. dolgun maaş:) ben?.. ben bir köye gidip, 'yunus olabilir miyim' ona ba
ramazan gün... 31 Aralık 2017 12:27
şu cennet-cehennem çatışması meselesi... (bu, cevap verilmeye değmezler sınıfından, çok pespaye bir ate argümanıdır. bunu neden tercih ettin ki?) bu sebeple bir savaş çıktığı vaki değil, lakin son yüzyıl, ve son 50 yıl hep rasyonalitenin sebep olduğu savaşlar tarihi olarak ortada... diyalog ve diyalektik; batı zihniyetinde yer bulmuş iki metod. tuhaf ama diyalektik metod daha agresif olmasına rağmen, son dönem dünya kıyımlarının yegane temsilcisi diyalogcu olduğunu söyleyen cenah. demokrasi cephesi... ve dünyayı cehenneme çevirdiler...
ramazan gün... 31 Aralık 2017 10:48
yazı, royal sosyetinin yola çıkış anlayışına çök benzemiş. nedir bu savaşlar, hep din yüzünden, 30 yıl, 100 yıl vb savaşlar. bilim ve rasyonel hakikatler bizi savaştan uzak tutabilir. bir üçgenin içaçıları konusunda kimse tartışmayacaktır. o sebeple buradan yola çıkmalı... dediler... ve ilerledi zaman, gelişti teknoloji... umut etti batılı adam; teknisyene güvendi; acaba refah ve barış olabilir miydi?.. hiç durmadı savaşlar ama bir umuttu işte... japonyada ilk atom silahı patladığında teknisyene olan imanını da kaybetti!...
İnsan bir şeye inanacak... 31 Aralık 2017 15:54
3
Etyen'in teknisyene olan imanı devam ediyor. Ne yapsın, o da haklı. İnsan bir şeye inanacak...
Ben 31 Aralık 2017 10:41
Globalleşen dünyada bir şeyi artık herhalde çok daha iyi anlıyoruz. Dünyadaki 5-6 milyar insan arasında farklı dinler, farklı milletler olsa da hepimizin ortak noktası insanlık. Bu insanlar içinde iyi insanlar var kötü insanlar var. Ama bu iyilik ve kötülük inanca, milliyete bağlı değil. O zaman bu global dünyada farklı bir renk olarak Türk ve müslüman kimliğimizle diğer insanlarla uyumlu bir şekilde yaşayabiliriz. Ama dini kimliğimizi sırf farklı inançları olduğu için diğer insanlara düşmanlık vesilesi yaparsak buradan hem biz hem de dünya zarar gör
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 10:33
Aslında değerli yazar da gazetenin diğer yazarları da kendilerini üzmeyebilirlerdi. Diğer onlarca yandaş olan gazete ve yazarları gibi icraatların hepsini kutsarlar, konfor alanlarında kalıp iktidarın nimetlerinden faydalanırlardı. Fakat bunu yapmayıp zor olanı tercih etmeleri çok değerli bir tavır. Ne yazık ki eleştiri yapanlar, sorgulayanlar medyadan uzaklaştırılıyor. Biz halbuki 28 Şubat’ta buna karşı çıkmamış mıydık?
ramazan gün... 31 Aralık 2017 10:30
çocukken okuduğum bir çizgi roman: savaşın ortası herkes ateş ediyor. harmanili bir adam cephenin ortasına geliyor. 'durun savaşmayın' deyip bir takım mesajlar veriyor. ateş kesiliyor iki taraf dinliyor. sonra bir taraftan bir adam 'ne diyor bu ...' deyip tüfeğini ateşliyor adamı vuruyor. şok, derin sessizlik... öbür taraftan bir haykırış 'peygamberimizi öldürdüler, saldırın'... ve savaş kaldığı yerden devam ediyor... möry krismıs hacı...
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 09:32
muhafazakar muslumanim diyen her okuyucunun sindire sindire okumasi tavsiye edilecek, harika bir yazi ! bazen isin cok icinde olmak gozleri kismi kor eder..isin disindan ama hakkaniyetli birinin kus bakisi gozlemleri bu noktada cok faydali olabilir..
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 13:29
10
9:32, Etyen diyor ki, geri kalmışlığın sebebi dini önemsemektir. Sen muhafazakar Müslümanlar okusun diyorsun. Muhafazakar Müslümanlık, ateistlik ya da deistlik midir? Şaka mı yapıyorsun.
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 13:49
0
@13:29: etyen geri kalmisligin sebebini 'dini' de yorumlayan 'zihniyet' e atfediyor..dine degil..bir daha okumani tavsiye ederim..ama her cumleyi okuduktan sonra dusunerek devam edecek sekilde..
Ne güzel hayat. Hiç bir şeyden mesul değilsin ama şikayet etmek en büyük mahatetin. Bu dünya imtahan yeri, beğenmeme lüksü yok. Çünkü insan olarak yaratılmanda zerre kadar dahlin yok. Ama Tanrı kadar hüküm sahibi olmak istiyorsun. Tanrıyı anlamdan işin içinden çıkamazsın.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 09:15
yeni bir yila girerken 15 Temmuz ve vatan, istiklal, bayrak, millet, din, insanlik gibi yuce degerler ugruna canini veren aziz sehitlerimizi ve gazilerimizi; ayrica gece-gunduz, kar-kis, hastalik- saglik demeden bu amacla calisan fedakar ulke yoneticileri , resmi-sivil gorevli ve gonulluleri de minnetle, sukranla aniyorum.... cok sukur bu gunleri de gorduk.... dunyanin 5 ten buyuk oldugunu, guclu Turkiye olmazsa insanligin ve vicdanin umudu kaayacagini yasayarak gorduk. iceriden-disaridan karamsarlik ve kumpaslarin olmamasi anormal olurdu zaten. herkes isini yapiyor, biz de! iyiler kazanacak.
evin 31 Aralık 2017 09:08
herkesin yeni yılı kutlu olsun. mutlu huzurlu bir 2018 olsun...her gecenin bir sabahı vardır, umudu kaybetmeyelim...
atilla pehlivan 31 Aralık 2017 08:42
iyi seneler!
Avni 31 Aralık 2017 08:32
NATO KAFA NATO MERMER TİPOLOJİSİ /GÜNÜMÜZ MÜSLÜMAN ZİHNİYETİ İLİŞKİSİ.... "...Müslümanlar niye birleşemiyor diye hayıflanıyoruz. Niye birleşsinler ki? Hristiyanlar, Yahudiler veya Budistler de birleşemiyor. İnanç üzerinden birleşmek hiç kolay değil, çünkü farklı dindarların farklı zihniyetleri ve okuma biçimleri var."....."..Herhangi bir öğretinin hayata yansıması, bir ‘yaşanan gerçeklik’ haline gelmesi bizim zihnimizin süzgecinden geçmesini ve önceden var olan kültürümüzün içinde yeniden üretilmesini gerektiriyor. Dolayısıyla bu ‘ge
Karar Okuru 31 Aralık 2017 08:27
"İslam ülkeleri....teknolojide, kurumsal yapıda, eşitlik, adalet, özgürlük ve kardeşlikte, nihayet ahlakta da geriyiz." demiş yazar. Doğru! Örnek:Beş vakit namazı camide kılarız. Ama pazarda domatesin çürüklerini gizlice poşetin altına koyup satarız... Ahlak, helal-haram nerede kaldı?
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 13:39
7
8:27, Senin cami ye gitmediğin belli, yada camiye gidenelerle bir sorunun var. Öyle sandığın gibi beş vakit namazı kimse camide kılmıyor. Daha doğrusu çok az insan beş vakit namaz kılıyor. Ama geri kalmışlığın suçu namazda, namaz kılanlarda. Bu namaz kılmayanlar vatandaş değil midir? Onlar çoğunlukta olmasına rağmen memleket neden kalkınmadı? Memleketin kalkınmasından neden sorumlu değiller. Yoksa onlar zeka özürlü müdür? Bu dindar olmayan kesim Mart kediliğinden vazgeçsin artık.
YETTİ GARİ 31 Aralık 2017 18:25
0
13:39. Siyasal islamcılar, iktidarlarında, o kadar "kötü dindar" örnekliği sergilediler ki, bu ülkede ahlaksız dindarlık akademik araştırma konusu oldu. Allah'tan 2018 için en büyük dileğim, Müslümanları kötü örneklerden kurtarmasıdır.
Nurdan 31 Aralık 2017 07:55
Etyen bey mükemmel bir yazı. Yazınizda insanları da çok güzel analiz etmişsiniz. Başarısız ve tembel milletler kendi hatalarını kapatmak için hep bir günah keçisi ararlar. Zaten oda hazır ABD ve Batılı ülkeler. Peki Trump'un Müslümanlar a karşı tavırlarindan dolayı Müslumanlar ne gibi zarar gördü? Ben USA de yaşiyan bir Müslüman olarak diyiyorum 'ki Trump göreve geldığinden bu tarafa bizler burada altın çağımızı yaşiyoruz. ABD halkı basını ve Kiliseleri ile birlikte Trumpa karş Müslümanları korumak için adete etten duvar ördüler V
ali diken 31 Aralık 2017 05:00
geri kalmislik uzerine ahkam kesiyorsun ama kendinin dunya olceginde basilmis okunan bir kitabin var mi? ya da uluslarasi ideoloji/ dusunce dunyasinda senin adini kim duymus ki? sozde "derinlikli" yazilarinin alicisi yine bu geri kalmis "islam toplumu" !!
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 07:13
3
Etyen Bey'in kim oldugunu bilmiyorsan biyografisini oku.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 09:53
3
Sen duymuşsun ya (!) Ne diyelim, doğru söyleyeni dokuz köyden kovarlarmış.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 10:09
3
İlim bir kanal imiş, illa edep illa edep!
cevat karakalem 31 Aralık 2017 04:41
Hala "ileride oldugumuz" yonlerimiz var, eskiye oranla azalmis olsa da, ve hep vardi. Bunu genelde "maddiyata daha az onem vermek", "bir hirka bir lokma", "kedercilik" seklinde ozetleyebiliriz (biliyorum, bu tanimlamalar kimileri icin "olumsuz" anlamlar da iceriyor olabilir). Asil sorun "ne olmak istedigimiz", "ne olabilecegimiz" ve "ne oldugumuz" arasindaki tutarsizlik. "Neden Japonya, Kore gibi olamadik?" diye sorulur genelde (cunku bunlar kendi kulturlerini nispeten koruyup teknolojik gelismeyi saglamistir). Ancak asil soru "Japonya mi olmaliyiz?" (Rahmetli Akif Emre'yi de anmis olalim).
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 09:58
3
Herkese hak veren hiç yanılmazmış. Görüşleriniz güzel. Resmi olarak siyasetin içinde değilseniz, politika yakışır.
Hasan Akseki 31 Aralık 2017 12:09
2
Kore kendi kültürünü korumuş öyle mi? Kore nüfusunun yarısı son 60 yılda Katolik oldu.
Rahman olmak... 31 Aralık 2017 04:10
Yani inançsızlık (gavurluk) sana daha yakın. Tanrının dünyasında, Tanrıya es geçerek yaşamak. Eh ne diyelim, Rahman olmak kolay değil. Biz olsak sabretmezdik....
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 08:21
3
Kendini Rahman yerine koyup, Rahman nasıl olmalıya da karar vermişsin. Senden korkulur. Sen ve türevlerinin her gün artıyor olması, ve artık çok pervasızca konuşabilmeleri beni gerçekten endişelendiyor. Bu zihniyeti besleyen bir zemin ve hava var ülkemizde maalesef. Oy çokluğu böyle istiyor çünkü. Ama bunun sonu iyi değil. Tarih defalarca gösterdi bunu.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 08:32
0
Bi daha oku yaziyi.anlamamissin.once anla sonra yorum yap.
KARAR OKURUekrem 31 Aralık 2017 11:38
0
Tanrıyı es gecenin kim olduğunu derinlikli bir düşünün ve mensubuyetinize değil ilkelere göre karar verin derim nacizane. ..
Denge 31 Aralık 2017 11:51
1
Psikopatlar aman kendini Allah yerine filan koymaya kalkmasın! Neyse ki psikopatlar nüfusun en fazla %10'udur. İleri düzeyde saçmalamalarına toplum izin vermez. Eğer izin verilirse ortada toplum kalmaz da ondan.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 14:56
1
11:38, Biz, bu makaleyi mensubiyetimizin ilkelerine göre yorumladık. İpe sapa belli olmayan "ilkeler" yoktur. Siz kendi ilkelerinizin herkes tarafından kabul görmesini istiyorsunuz. Etyen Bey bu makalesinde yeni bir şey yapmamış, dine Karl Marks gözlüğü ile bakmış. Etyen Beyin bunun dışında dine karşı başka bakış açıları varsa o onun sorunu. Biz şu anda bu makalesini yorumladık.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 15:46
0
Dengesiz denge, ben ne diyorum sen ne anlıyorsun
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 18:20
2
8:21, Rahman ne demek: Tanrının dünyada, mümine de kafire de merhamet eden Tanrı Demektir. Biz olsak sabredemezdik diyerek kul ile Tanrı aradındaki farkı belirtiyorum, sen ne diyorsun? Not: Şu oy çokluğu deyip küçümsediğin şey dingonunn ahırı değil. Demkrasi diye bir yerlerinizi yırtarsınız. Düşünceleriniz azınlığa düşünce faşistleşirsiniz...
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 03:55
İnsan olmadan bir ideoloji yuklenirsen inancin icin masumlarin canini yakan bir zombi olursun...Musluman,ateist,Hristiyan olmadan once insan olmak lazim..
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 09:00
5
İnsan olmak hüdayibabit bir şey midir? Yerden kendi kendine mi biter?.. TV seyretmekle, internette dolaşmakla, tıka basa karnını doyurmakla insan olunur mu?
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 18:02
0
İnsan olmak icin dinini ayirt etmeden en yakinindaki insanlarin yardimina kosman, hakka riayet etmen, senin gibi dusunmeyen insaninda hakkini savunman, derdinin adalet olmasi, fikir ozgurlugu, insan ve hayvan sevgisi olmasi ile olabilir...Once dinini ogreten anlayis yillarca yapildi ancak ise yaramamis demekki dinden bagimsiz olarak ele alinmali dinlerin hepsi ise misaller icin kullanilmali...Milyarlarca musluman var ve biz isi dis mihraklara bagliyarak geri kalmisligimizi acikliyoruz.Bizim sucumuz yok yani herseyimiz iyi, dev aynasina bakmak cok guzel.Adalet gibi bazi kavramlari kaybetmeden
Karar Okuru 31 Aralık 2017 02:51
Bu cagda zorla guzellik olacagini, hesap sorulmaz bir sistemde rahat edebilecegini sananlar yaniliyor. Bakin Iran ne halde. Ulkemizde de kutuplasmanin bitirilmesine ve hukuk devletinin islemesine ihtiyacimiz var. Bu yuzden hayatimda ilk kez Abdullah Gul icin oy verecegim. Tum kesimlerle diyalog kurup kutuplasmayi bitirebilecek tek isim Abdullah Gul'dur.
Hakan Goybulak 31 Aralık 2017 05:43
1
Mubarek dur adam bir aday olsun once:)) Iyi yillar.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 22:11
0
KO 02:51, girdiğin yol 'Çıkmaz Sokak'. Adı önemli değil, işlek değil; kör sokak ta denir, halk arasında.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 01:33
Size hayırlı seneler diliyorum sayın yazar, Allah hayırlı uzun ömürler versin, inşallah gönlünüzce yazabileceğiniz mecralar olmaya devam eder, ve inşallah siz de böyle vicdanlı ve ilkeli kalmaya devam edersiniz.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 01:20
Insanin aynaya bakip durumunu kontrol etmesi kendisine ceki-duzen vermesi, sıkça ozelestiri yapabilmesi, gun sonu muhasebesi ve her yilin sonunda kendisini hesaba cekip yaptiklari ve yazdiklarini tekrar degerlendirnesi (torpilsiz!) gelecek yeni gun, yil ve donem icin hatalarini tekrarlamamasini, "umutlu ve saglikli olmasina" da yardimci olabilir aslinda;) bir de bunu deneyin:) ... 2018 ve gelecek yillarin guzel ulkemiz ve aziz milletimiz icin cok daha guzel olacak insaallah..
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 01:00
İnanların çıkardığı, çoğunlukla inanların okuduğu bir gazetede, gayet özgürce inançsızlığın propagandasını yapabiliyorsunuz. Daha ne olsun? İnanç öyle sandığın gibi flu bir şey değil. O senin idrakin.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 06:53
0
Turkce okuma yazma ogrenmissin ama bu yazinin anlamini kavrayamamissin. inancsizligin propagandasi yok bu yazida. ilgisi yok.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 08:29
1
Sen once okudugunu anla..
KARAR OKURUekrem 31 Aralık 2017 11:52
0
Inancina güvenen inanç özgürlüğünden, düşüncesine güvenen düşünce özgürlüğünden korkmaz,ne güzel işte bırak yazsın adam bundan rahatsızlık niye?Kim olduğuna değil ne dediğine bak bence.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 13:04
2
6:53 ve 8:29, Söylediklerimi Etyen Bey anlamıştır. Sondan ikinci paragrafı okuyun. Siz de anlayın. Dinsizliği çare olarak sunan Etyen Beyin yazdıklarımdan rahatsız olacağını sanmıyorum.
külyutmaz 31 Aralık 2017 13:07
2
Mealen: Aslında böyle yazıları sadece bu gazetede değil hiç bir yerde yazamamalısın ama bir şekilde izin veriyorlar.Yok mu buna dur diyecek bir milli.
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 15:35
2
Külyutmaz, yanlış meal...
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 00:53
Geri kalmamızın nedeni din değil, geri kafalı oluşumuz. Bunu değiştirmek yerine daha fazla imam hatip açmayı tercih ediyoruz. Yani değişen bir şey yok.
Karar Okuru 31 Aralık 2017 08:32
0
Geri kafalılık nereden geliyor? İslamın evrensel kurallarını benimsemeyip hodbin ruhlu insanlar yetiştirmekten kaynaklanıyor. Zira zannediliyor ki "siyasal islam"ın liderleri hokus-pokus yapıp herşeyi değiştirecek. Yalan.....
KARAR OKURU 31 Aralık 2017 15:44
0
Neymiş bu evrensel kurallar. Bu kuralları kim belirliyor, kim Tanrısallaştıryor.
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 14:26
0
Böyle düşünerek din tabulaştırılıyor. Bilimde kişiler önemli değil, onları o hale getiren ideolojiler önemlidir. Zira bu insanların böyle olmasının sebebi kutsal denilen kitaplardır. Bu yüzden dolayıda bu kitapları tartışmak zorundayız. Ör. Mekka ve Medina Muhammed’in söyledikleri. Mekka da barışsever, Medina’da savaşkan.
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN