Back To Top
Suriye’deki Türkiye

Suriye’deki Türkiye

 - Son Güncelleme: 13.02.2018 Salı 00:21
- A +

Sınırlarının ötesine genelde mesafeli bir bakışı olan Türkiye’nin son iki yılda ‘Misak-ı Millici’ kesilmesi ilk bakışta şaşırtıcı gelebilir. Ancak Kürt meselesinin çözülemediği bir ortamda bunun ilave iki nedeni var. MHP ve ulusalcılarla devletçi bir koalisyona doğru kayılması ve Suriye’de ‘gerekli’ görülen askeri harekata taban desteği sağlanması... Birçoklarının zihninde Musul ve Kerkük’ü ‘bir gün’ yeniden fethetmek gibi bir hayal olabilir. Ama bunu dış politikada ana ideolojik söylem olarak öne sürmek şartların getirdiği bir durum. 

***

Arap Baharı kısa yükselişini yaşarken, Türkiye’nin böyle bir söylemi yoktu. Müslüman alemin liderliğini üstlenme tasavvurunu yansıtan bir ahlaki kalkışma dili geçerliydi. Hayaller bir yana, Türkiye o süreçte doğru bir siyaset izledi. Adaletten ve özgürlüklerden yana oldu, baskıcı zalim bir rejimi değil ona karşı çıkan halkın talep ve iradesini destekledi. Aynen Avrupa ülkeleri ve ABD gibi… O dönem Türkiye yalnız değildi ve evrensel doğruları savunan saygın bir Müslüman ülke olarak itibar görüyordu.

Ancak iki olay bu olumlu konumu değiştirdi. Arap Baharı Esat-İran-Rusya üçlüsünün manipülasyonları sayesinde itibarsızlaştırılıp bastırıldı. Diğer ülkeler ‘gerçekçi’ davranıp Suriye’deki değişimin kısa vadede olamayacağını görürken, Türkiye pozisyonunun içerdiği ahlaki normları çiğneme kaygısıyla bu adımı atamadı. ‘Katil’ dediği Esat’a yeniden ‘nötr’ bakmayı kendisine yediremedi. Belki de Arap Baharı’nın dünyası o denli çekiciydi ki, iktidar o dünyanın bittiğini içselleştirmekte zorlandı…

İkinci olay IŞİD’in sahneye çıkışı oldu. Türkiye’nin en önemli partneri ABD için esas tehdit buydu ve Türkiye’den ‘gereğini yapması’ beklendi. Türkiye’nin tek başına hiçbir şey yapmayacağı belli olunca, ABD işi yapacak bir taşeron aradı ve PYD’yi buldu.

Bu gelişme Türkiye’nin iç dünyasındaki asıl tehdit algısını uyandırdı. Kendi sınırında bir PKK devletinin kurulma ihtimali her türlü demokratik çözüm fikrinin kenara konmasına neden oldu. Türkiye uzun süre neyi istemediğini tam olarak söyleyemedi. Giderek bağımsız devlete değil, PYD kontrolünde çoğulcu bir bölgesel idare birimine, hatta Kürtlerin yönetimde olduğu her türlü özerkliğe karşı bir konum aldı. Barzani’nin referandumuna verilen duygusal tepki, sürecin yönetilememesi ve IKBY’nin İran/Rusya eksenine yanaşmak zorunda kalması bu siyasetsizliğin sonucuydu. Bugün Türkiye PYD’ye karşı Afrin harekatını yapıyor ve PKK’nın ezeli rakibi olan Barzani’nin IKBY’si bu harekatı kınıyor…

Öncesinde Fırat Kalkanı ile Türkiye Suriye’de bizzat var olmak zorunda kalmış ama o bataklığa saplanmak istememişti. Özgür Suriye Ordusu bu duruma tam çare olamadı. Hem ÖSO Sünni Arap muhalefetin askeri açıdan zayıf kısmını temsil ettiği için, hem de Türkiye’nin muhalefete karşı ataerkil ve hiyerarşik tutumu nedeniyle. Asıl önemlisi Türkiye Suriye’de yerel güçlere dayanan ve kendisini idame ettirebilen bir yaşama modeli kuramadı…

Ardından İdlib’e girmeye talip olundu ama bunun bir tuzak olduğu anlaşılamadı… Rusya/İran ilk etapta Türkiye’yi El Nusra ve onun Sünni ortakları ile karşı karşıya getirdiler. Şimdi Rusya destekli Esat’ın klor gazlı bombalarına karşı çıktığında da, Türkiye’yi El Nusra’ya destek veriyor gibi gösteriyorlar.

***

Başarı gibi gözüken Astana/Soçi sürecinin de son toplantı ile nereye geldiği herkesin malumu. Esat rejimi Rusya’nın koruması altında istihbarat teşkilatı eksenli sahte bir meclis oluşturuyor, Sünni muhalefeti temsil eden Türkiye ise bu duruma ağzını açamıyor… Toprakları asıl sahiplerine iade etmekten söz ediyoruz ama aslında Esat’a teslim ediyoruz.

Başa dönersek, kritik konunun Suriye, Esat veya Sünniler değil, PYD ve oradan giderek Kürtler olduğu görülüyor. Sünniler iktidarın hayalini süslüyor ama Kürtler korkusunu tetikliyor ve milliyetçi/devletçi atmosferde korkunun gerçekliği hayali bastırıyor… Korkuyu temel dürtü olarak yaşamanın zorluğu karşısında da Misak-ı Milli’ye sığınarak denkleme bir miktar hayal eklemiş oluyoruz…   

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
KARAR OKURU 14 Şubat 2018 21:13
Türkiye nin iç ve dış politika ve icraatlarını ..; 15 temmuz (aşağılık darbe girişimi..) öncesi ve sonrası olarak ayırd edip değerlendirmemek , Sizin konumunuz ve düzeyiniz açısından tahlilleriniz art niyetli ve bilerek “ Bir kasıttır “!! Hiçbir yere varamayacaksınız Gidin beğendiğiniz başka bir ülkede çöplenin.. Dürüstlük bir erdemdir,,
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 23:12
Yazıklar olsun sana .. sen en iyisi bişey yazma sende bizim gibi yandaş olduğun gazeteyi oku milletin kafasını yorma boş yere...
Bu dans 13 Şubat 2018 21:40
Perinçek ve onun uzantısı Hüda par ve MHP üçlüsü derinlerin dizaynı ile AKP yi koç başı yaparak ordan oraya sürüyor...
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 16:20
Sayın kavık! lütfen racon kesmekten vazgeçin. hem yazarın hem de buraya yazanların epey bir kısmının olayları değerlendirebileceği kendi beyinleri var. onları kullanmayı tercih edeceklerinden eminim. Birden bire nerdeyse bütün yorumları yasaklayıp, kendi söylediklerinizin kabul edilmesini ister bir haliniz var.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 14:48
Yine dış politika yazısı yazıp beyin yakmışsınız. Ayrıca çoooook art niyetlisin. Türkiyenin Kürtlerle değil terörle sorunu var. Ama sen tam tersini yazıp kindarlığını sürdürmüşsün
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 23:18
0
Terorun objektif bir kavram olmadigini unutmamak lazim
engineer 13 Şubat 2018 13:13
suriyedeki Türkiye= zararın neresinden dönersen kardır.
Levent Oba 13 Şubat 2018 11:54
"kendi sınırında bir PKK devletinin kurulma ihtimali her türlü demokratik çözüm fikrinin kenara konmasına neden oldu" Koca bir yazının içine bu yalan dolu cümleyi yerleştirmek için ne kadar uğraştınız acaba? siyaseti az çok takip eden herkes biliyor ki gerçek bu cümlenizin tam tersidir, Suriye'de bir devlet kurma hayaline kapılan PKK çözüm süreci masasını devirmiştir.
mamba 13 Şubat 2018 11:29
Kurtler, bizim soydaslarimiz, Kurtlerin hamisi olacagimiza, islak sunni imparatorlugu hayalleri Suriye savasinin tek malubu Turkiye ve sunni muhaliflerdir. Sinirimizda Rusya, ABD, Iran, Suriye'li Kurt otonomi bolgesi. Esad hala ayakta. Ve 3 Milyon Suriyeli sokaklarimizda. Ekonomide, siyasette hepsinde buyuk kayiplar verdik. En kotusude AKP sistem karsiti bir partiden devletci, otoriter, dinci ve milliyetci bir partiye donustu. AKP ulkenin oncelikli problemidir.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 11:10
Taa Öcalan'ın Suriye'de yașadığı dönemden gelen, Esedlerin, Alevi ve onlarla ișbirliği içindeki gayrimüslim guruplar ile, yine Alevi ve Marksist-Stalinist ağırlıklı PKK arasında, Türkiye karșıtlığı üzerinden yürüyegelen bir zımmi ișbirliği vardı. Arap baharı ile, yeterince temsil edilmeyen Sünni çoğunluk ayaklanınca, çoğu Sünni Suriye Kürtleri bașta bu bașkaldırıyı destekledilerse de, yönetim boşluğunudan faydalanıp Kuzey Suriye bölgesinde tahakküm kuran PKK/YPG ve uzantıları, bu ayaklanmaya ihanet edip Esed ile ișbirliğini sürdürdüler.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 12:05
0
DEVAM; Rusların müdahalesi ile tasfiyesine ramak kala can suyu bulan Esed, Sünni çoğunluğun yanında yer almış olan AKP li Türkiye'yi Kürt kartı üzerinden sıkıștırabileceğini düșünerek, kuzey Suriye'de etnik temizlik te yaparak, büyük bir alanda fırsatçı ve bașına buyruk davranan YPG/PKK ya hiç dokunmadı. 10 milyon vatandaşını yerinden eden, kendi șehirlerini harabeye çeviren, fıçı bombasından, zehirli gaza kadar en alçak silahları kendi halkına karşı kullanmaktan çekinmeyen Esed, YPG /PKK ile hiçbir çatıșmaya gitmeyerek, onların iyice pala
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 12:09
2
Șimdi, darbenin püskürtürülmesi ile bașlayan ve FETÖ den arındırılmış ordu, polis, yargı ve bürokrasi ile daha güçlü bir Türkiye var. Erdoğan'ı tasfiye etmek isteyen üst akla tașeronluk uğruna çözüm sürecini öldüren HDP /PKK ikilisi, böylece en büyük ihaneti Kürt halkına yaptı. İhanet içinde olan diğer guruplar da, Türkiye'nin yașamakta olduğu küresel kușatmaya rağmen, kin dolu Erdoğan saplantıları yüzünden șeytanla bile ișbirliği yapmaktan çekinmeyenlerdir. Kendilerini Erdoğanlı Türkiye'den çok Esedli Suriye'ye daha yakın bulanlar ara
KARAR OKURU 14 Şubat 2018 02:09
0
Tıraşı bırakır mısın Sn KO 12:09, KO 12:05? Derdin ne, onu söyler misin? Ortada bir savaş durumu var, açık konuşur musun? Savaşı bizim güçlerimizin kazanması gerekir, desteğin ne? Abuk-subuk bir yazı hangi desteği veriyor? Tek bir ipucu verir misin? Ne hakla Nusayriyi Alevi yapıyorsun? Derdin ne? Birkaç satır çiziktiriver ki birşeyler anlayalım, canım.
Nurşah Çelik 13 Şubat 2018 10:39
Bence Türkiyede ki suriye daha mühim Etyen Bey.Alt komşumuz suriyeli aile ilk gelenlerden ilk geldiklerinde 1 şuan ise 5 çocukları var diyeceklerim bu kadar.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 12:05
5
10:39, Çocuktan korkan zihniyet...
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 18:52
2
O zaman çocuklara kendi paranizla bakın milletin vergisiyle değil.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 10:20
Olayların başında eksiklikler var: sTRAteJİK derinlik(!) gibi islamcı "ergenlerin" halüsinasyonları yok bu anlatıda! Başta ABDnin de gazıyla, bu coğrafyada sunni islam çoğunlukta, içerde Akp oralarda müslüman kardeşler, hoop birleşiriz, tıpkı içerde olduğu gibi tüm bu coğrafyada sunni islamın diktasını kurarız! Başta haklı gibi görünen insan hakları, özgürlükler vs hepsi kullanışlı argümanlar, tıpkı 15 yıl önce burada yaptıkları gibi! Gerçekten samimi olsalardı bugün bambaşka yerde olurduk! Hem ülke olarak hem de bölge olarak! Siz de başta b
K Soylu 13 Şubat 2018 10:01
Gerçek Mahçupyan işte bu. Tebrikler. Daha nasıl tarafınızı bu kadar açık ortaya koyacaksınız ki.
Özgür Adam 13 Şubat 2018 09:45
Sayın Mahcupyan,Emperyalizm Böş Parçala Devletler Kur Silah Sat Kan Dök vede herkesin biat etmesi gereken bir yapıyı dayatmış ve de bunu Demokrasi ve Özgürlükler Adı altında yapmakta,Ülkemiz ciddi tehditler altında Mücadele vermektedir.Biraz da Emperyalizm in Kanlı Yüzünü ve Birlik Beraberliğe İhtiyacımızı yazsanız size çok yakışacak,Saygılarımla.
atilla pehlivan 13 Şubat 2018 09:44
ışid'in abd eliyle yerleştirildiğine inanan o kadar çok insan var ki... hangisi doğru?
Ben 13 Şubat 2018 09:03
Dünyadaki algı şöyle: Türkler Kürtlere düşman ve o yüzden Kürtlerle çatışıyor. Bizim iddiamız ise biz PKK ile savaşıyoruz ama Kürt'lere düşman değiliz. O zaman bu konuda dünyaya daha net mesajlar vermeliyiz. Mesela Barzani'ye neden destek olmadık? Barzani'yi desteklemek 'PKK'ya karşıyız Kürt'lere değil' mesajını dünyaya çok net verirdi ve Kürt kardeşlerimizi Türkiye'ye daha çok bağlardı. Akıllı politika geliştirmek bunu gerektirirdi ama akıl değil duygu ön planda maalesef.
Halis 13 Şubat 2018 22:40
1
Barzani’yi desteklemedi mi Türkiye? Siz nerede yaşıyorsunuz?
Bahtiyar Kavık 13 Şubat 2018 08:31
Zannetmeyinki yazınız sonuna kadar okunuyor. Daha başında insanı isyan ettiriyorsunuz.. Bu yazınıza son bakışımdı artık yeter..
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 09:31
7
Sizi zorlayan mi var? Hosunuza gitmiyorsa okumayin kardesim. Yandas gazetelerdeki makaleleri okuyun, mutlu olun.
Bahtiyar Kavık 13 Şubat 2018 11:00
7
Yazarla aynı yamuk bakış acısı,, yandaşı mandaşı değil mesele objektif olmak mesele. Muhalif olmak şarttır İslama göre ama yapıcı muhalefet..
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 18:14
0
Sen kendini objektif mi saniyorsun? Su sayfada yazdiklarini bir daha oku hele.
İnsiyator. . 13 Şubat 2018 08:21
Turkye bütün Suriyedeki gurublara mesafeli olmalı, TEK SURİYE altında oluşuma gitmelidir. Bir ALGORITMASİ olmalı. .Suriyenin birliği önemlidir. Orada GÖZYAŞI silmeye ve Gönüllere Adalet ve Güven vermek için mücadele etmeli. .Suriye halkinin idaresi tesis edilmeli..Tarihte olduğu gibi Ecdada yakışır bir cesaret ve ahlakla davranmalidir. .Allahin yardımı Adaletli olanadir. İnşallah. .hic şüphem yoktur. .
atilla pehlivan 13 Şubat 2018 10:35
5
bir girişimde bulunmazsak, abd göz göre göre kukla bir kürt devleti inşa edecek. sonra da ülkemiz içindeki kürtleri kışkırtmak zor olmayacak. ne olur, bir tahmininiz var mı?
Bahtiyar Kavık 13 Şubat 2018 11:03
8
Müslüman Kürt kardeşlerimiz o hainlere asla yanaşmazlar...
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 12:11
0
Kürtler Müslümandır.
Bahtiyar Kavık 13 Şubat 2018 08:21
'' Adaletten ve özgürlüklerden yana oldu, baskıcı zalim bir rejimi değil ona karşı çıkan halkın talep ve iradesini destekledi. Aynen Avrupa ülkeleri ve ABD gibi… "diyprsunuz.. Yahu siz daha ABD ve batının çıkarları dışında hiçbir değere önem vermediklerini anlıyamamışsınız.. Adalet özgürlüklük vs. Kavranları ancak kendileri için önemlidir.. Milyonlarca masum katlediliyor engellemek için batı ne yaptı.. Bakış açınızı düzeldin, bu yaklaşım mağdur edilen milyonlara hakaretten başka birşey değildir....Yapmayın böyle...
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 07:13
Önüne gelen tarihi fırsat'ı teperek dünyanın kahramanı ve kuzey suriye'nin en büyük söz sahibi olma fısatı kaçıranlar yansın.
cevat karakalem 13 Şubat 2018 04:50
Her bakimdan katildigim analizler.Turkiye'nin Arap Bahari'na yaklasimi hem ahlaki hem de dis politika bakimindan dogru idi.Hata sahada islerin iyi gitmedigi belli oldugunda makas degistirilememesinde oldu.Bu da rejimi desteklemeye gecilmeliydi seklinde anlasilmamali.Suriye rejiminin tamamen karsisinda olmak su anda da her bakimdan dogru karar.Ozellikle Idlib konusuna cok dikkat edilmeli ve Idlib'in rejimin eline gecmesi onlenmeli.Hem ahlaki acisan, hem rejimin daha fazla kazanimlarinin onune gecmek icin hem de yeni ve buyuk bir multeci dalgasini onlemek icin.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 04:04
ISiD'i buyuk kayiplar vererek durduran PYD, her ne kadar ABDnin ve Rusya'nin ihanetine ugradiysa da Suriye'de varligi surdurur. Suriyeli Kurtlerin buyuk cogunlugu PYDyi destekliyor cunku. Afrin harekati, gecmiste birlik olamayan Kurtlerin birlesmesine sebep olabilir. 35 milyon nufusu olan Kurtleri bu cografyadan silmek imkansizdir.
Bahtiyar Kavık 13 Şubat 2018 08:26
12
Silmek isteyen kim, onun bunun çıkarına uşaklık eden dinsizlerle KÜRT halkını karıştırma.. Onurlu Kürt halkı hainlerle asla bir araya gelmez..
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 09:22
2
Dinsizler kotu insanlar diyorsun yani. Herhalde senin icin terside dogrudur; dindarlar da iyi insanlardir. Bu tur onyargilar deli gomleginden farksizdir.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 09:33
0
Bahtıyar bey'e cevap sizin din kriterlerleriniz ne acaba? Size göre kim dindar? Kim dinsiz? Kuzey ırak milli iradesi ile referandum yaptı gene tehdit .Muhafazakar kürt olan berzani'yi bile yahudi diyen medya ve yandaşlar var . Kudüs için milleti gaza getirenler afrin kolay lokma olduğu için işin kolayına kaçtılar veya hem Nato dan hemde ruslardan dayak yiyeceklerini düşündüler.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 17:56
1
04:04, Boşuna uğraşma, Kürtleri gavur yapmak zordur.
KARAR OKURU 14 Şubat 2018 02:03
0
Zor olsa da devletimiz elinden geleni yapiyor. Musluman kardesimiz diye diye Kurtlere nefes aldirmadi devlet onlarca yildir.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 03:23
Çok eksik ve yerine oturmamış bir analiz gibi geldi bana. Sanırım sn. Yazar dış politikadan gelişmelerden pek anlamıyor. Bence eskisi gibi iç politika sularında yüzmeye devam etse daha iyi olacak.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 10:04
3
Analiz falan değil. Gargara.
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 03:05
elestiri yazisimi?
Andromeda 13 Şubat 2018 02:38
3-Toprakları asıl sahiplerine iade etmekten söz ediyoruz ama aslında Esat’a teslim ediyoruz.(Bu da kof bir çıkarım.Suriye meselesi batan geminin malları olayına döndü.Sahada kapanın elinde kalıyor.Tr 3.5 milyon mülteciye denk gelen 30.000 km2 toprağı alması gerekiyor.Buna ne kadar yaklaşırsa o kadar iyi.Suriye’de Tr’nin kabul edeceği bir çözüme kadar o topraklar bizimdir.Çözüm olmazsa Misak-ı Milli orada devreye girer)
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 21:19
0
Ne kadar da hayalcisiniz.
Andromeda 13 Şubat 2018 02:30
2-Türkiye’den ‘gereğini yapması’ beklendi. Türkiye’nin tek başına hiçbir şey yapmayacağı belli olunca, ABD işi yapacak bir taşeron aradı ve PYD’yi buldu.(TC gel birlikte yapalım dedi.Obama Pentagon tavsiyesiyle buna yanaşmadı.Hem sorunun kaynağı olacaksın hem de Tr’den bunu çöz diyeceksin.Yok öyle yağma.Aynı Obama Esad kimyasal silah kullanırsa müdahale ederim dedi,bunu da yapmadı.İçinizde ilk taşı en günahsız olanınız atsın.Yazı ABD’nin yediği haltların faturasını da Tr’ye kesiyor.Yazık insan bu kadar nasıl savrulabiliyor)
Andromeda 13 Şubat 2018 02:23
1-Türkiye o süreçte doğru bir siyaset izledi. Adaletten ve özgürlüklerden yana oldu, baskıcı zalim bir rejimi değil ona karşı çıkan halkın talep ve iradesini destekledi. Aynen Avrupa ülkeleri ve ABD gibi(Mısır’da aynı ABD ve AB ne yaptı?Bu cümle adiliktir.Mümtazer Türköne’ye kendini jiletlediğini söyleyen adam kasaturayla kendini doğramaya başladı)
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 02:02
Müslüman Kürtlerle PKK'yı aynı kefeye koyarak, Suriye'deki Türkiye tahlili yapanın, hesabı tutmaz...
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 01:17
ABD'yi eleştirmeye diliniz varmiyor, tuhaf mı; bence değil...
KARAR OKURU 13 Şubat 2018 00:50
Yine ayni ust akil takintisi.." sahneye ISID cikmismis, ABD icin asil tehlike buymus.." ABD nin amaclari icin teror imalatcisi ve ihrac ettigini gizlemek nasil bir misyon ki? El kaide, alcak FETO, PKK/PYD/SDG vs./DEAS... Trumph ve ABD burokrati kadar durust olabileydin ABD nin kurdugunu soylemislerdi. IRAKta ISID vardi bu kez kimyasal silah yalaniyla tecavuz ettiler! Evangelist-siyonist isbirligi oldukca ABD nin Ortadogu ilgisi ve ISRAIL in insanlik suclarina ve filistini sgalini mesrulastirna cabalari ortakligi bitmez
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN