Back To Top
Ya ‘ötekiler’ aynı güce sahip olursa?

Ya ‘ötekiler’ aynı güce sahip olursa?

- A +

Hiçbir iktidar yönetirken denetlenmekten hoşlanmaz. Demokrat zihniyete yakın olanları bile işi yaptıktan sonra denetlenmeyi ‘uygun’ bulurlar. İktidar, kafanızdaki hayalleri gerçekleştirmek ve temsil etiğiniz kesimlerin talep ve ihtiyaçlarını tatmin etmek üzere elde edilmiş bir şanstır. Bu nedenle hükümetlerin iktidar süresince denetlenmeyi asgariye, mümkünse sıfıra indirmek üzere uğraşmaları yadırgatıcı bir olgu değil. Hele konjonktür uygunsa, örneğin bir savaş halinin eşiğinde iseniz, ya da bir darbe girişimini henüz atlatmışsanız, denetimden meşru olarak da kaçınmak mümkün hale gelir ve bu fırsatı kullanmak istemeyecek bir iktidar nadirattandır…

Türkiye’de de hem darbe girişimi oldu, hem de hükümetin ‘beka meselesi’ söylemi ile milliyetçi duyarlılığı yüksek tutma stratejisi halkta karşılık buluyor. Ayrıca Meclis de hem AK Parti çoğunluğuna sahip, hem de yeni tüzük sayesinde daraltılmış bir alana sıkışmış durumda. Böylece OHAL ‘normalleşiyor’ ve hükümet istediği miktar ve içerikte kararname çıkartarak ülkeyi yönetiyor. Buna HSK üzerindeki etkiyi de eklersek, iktidarın denetlenmeden ‘işini’ yapma imkanı doğuyor ve hükümet de bunu fazla düşünmeden kullanıyor.

Doğrusu tüm iktidarlar için çok hoş bir hayal… Ne var ki hükümetlerin seçimle iş başına geldiği temsili bir demokrasiye sahipseniz, bu durum apaçık bir ikilem de yaratıyor. Denetlenmeden iş yapma yeteneğini artırma, iş yapılan alanları genişletme isteği, bürokraside belirli temayüller, kurallar ve bunları destekleyip meşrulaştıran kanunların ortaya çıkmasını ifade ediyor. Seçim zamanı geldiğinde tüm bu kanunları iptal edecek, uygulamaları tersyüz edecek haliniz yok. Nihayette çok büyük ihtimalle yaklaşan seçimi de kazanıp aynı şekilde yönetmeye devam edeceğinizi düşünüyorsunuz.

***

Ama ya kaybederseniz? İktidarın eline vermiş olduğunuz denetlenemeyen bütün o güç bir anda ‘başkalarının’ eline geçmiş olacak… Bu yumuşak bir betimleme, çünkü denetlenemeyen iktidarlar genellikle alternatif siyasi hareketleri ‘ötekileştirir’. Yani seçimi kaybettiğinizde o büyük güç bir anda ‘ötekinin’ eline geçebilir… Bunu engellemenin yolu tabi ki bütün seçimleri kazanmaktır ama her seçimde çıta daha da yükseleceği için kaybettiğiniz ilk seçimde bunun ‘acısının’ çıkacağını da hesap etmek gerekir. Diğer deyişle böyle bir yenilgi noktası geldiğinde, temsil edilen toplumsal kimlik, kültür ve çıkarların uzun süre iktidar olamayacağı gerçeği ile karşı karşıya kalabiliriz. Ayrıca çıtayı yükselterek ve sürekli yenilme korkusuyla seçimlere girme durumunda, kazanmanın bir başka maliyeti daha var: Partinin, teşkilatı ve merkeziyle birlikte yozlaşması…

Demokrasisi aksak ülkelerde, bu tür ihtimaller karşısında iktidarlar seçimleri yapmama yoluna gidebilir, kendi hükümranlıklarını son noktaya kadar uzatma hevesinde olabilirler. Latin Amerika’dan ve Afrika’dan birçok örnek bulabiliriz… Ama demokrasi geleneği oturmuş, seçme ve seçilmenin vatandaşlığın ayrılmaz bir öğesi olarak algılandığı, seçimden kaçmanın bir aşağılanma olarak yaşandığı ülkelerde iktidarların böyle bir ‘şansı’ da olmaz.

***

Türkiye söz konusu demokratik eşiği geçmiş bir ülke. Bu ülkede seçimler yapılacak, kazananlar yönetecek ve bugün kazananlar gün geldiğinde muhakkak kaybederek yerlerini başka iktidarlara bırakacaklar. Çünkü ancak böyle davranırlarsa bir sonraki seçimde yeniden kazanma ve iktidar olma imkanına sahip olacaklar. O nedenle her iktidar karar alır, yargı ve yasama üzerinde tasarrufta bulunurken, ürettiği sistemin başkaları tarafından kullanılacağını akılda tutmak zorundadır. Eğer hep ve sadece kendisi yönetecek gibi davranır ve denetlenmeyi ertelerse, başkalarının aynı iktidar imkanını ‘çok farklı bir şekilde’ kullanabileceğini de unutmamalıdır…

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar
Yurt sever 27 Kasım 2017 20:11
Ötekilerin bu gücü ele geçirebileceklerini veya buna izin verileceğine inanıyor musunuz Etyen bey? Aklınıza gelen her şeyi göze alırlar ve kimseye bu güç verilmez.Atı alan üsküdarı geçti...
nuray 27 Kasım 2017 18:11
Ötekiler berikiler yok artık.Ülke saldırı altındayken HEPİMİZ BİRİZ.
KARAR OKURU 27 Kasım 2017 10:40
Buradaki şakşakçı yorumcuları haşmet babaoğlu bugunki yazısında(sabah gazetesi) mükemmel şekilde tanımlamış
insanların, seçimlerin yapılmış olduğunu bilmesi yeterlidir. oy atanlar hiçbir şeye karar vermez, herşey e karar verenler, oyları sayanlardır... j.s.
Doğrucu Davut 27 Kasım 2017 20:04
0
Kardeşim j.s ne?Şunu josef Stalin diye yazsana...Korkma doğru her yerde doğru; bunu Stalin söylese bile.Mahalleden birileri şöyle diyecekmiş böyle diyecekmiş hiç umurunda bile olmasın; zaten kim ne der diye diye bu hale geldik...
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 18:46
Doğru tespit ama iktidar cenahı taktik olarak güçlünün yanında bulunma dürtüsünü, şansının yardımı ile uzun zamana yayarak kullanabildi.Aksisi yaşansaydı kriz derin ölçekli olurdu o vakit toplumda kaotik duygu yaratmayı başarırlardı.Allah tan ülkede iyi insanların olması bu durumdan bizi kurtarıyor...
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 18:37
@ cevat karakalem : Etyen in ne dedigini anlamadan yorum yapmissiniz. Soylediginiz elbette dogru. Prensip sahibi, durust , hakikatpereset insanlar tabi ki korkular ya da endiselerden degil dogruluktan ilham alarak adaletten yana olurlar, kosullar ne olursa olsun. Etyen in de senelerdir anlatmak istedigi de kelimenin tam anlamiyla bu zaten. Fakat bu ideal durumun yaninda bir de gerceklere bakmak gerek. Eger onunuzde bu degerleri paylasmayan bir kitle duruyorsa ve de siz hala toplumun ferahini istiyorsaniz biraz da onlarin anladigi dilden konusursunuz. Neticede ilkeli olmayi cok da onemsemeyen bir kesime ‘hadi ama ilkeli olun’ demek cok da ise yaramaz, tecrubeyle sabit oldugu uzere… Anladigim kadariyla Etyen de yazisinda gayet yalin bir dil ile bu gercegi hatirlatmis : ‘ Bir zamanin ‘oteki’leri..Adaletten zerre miktar sasmayin..Gun gelir devran doner, ellerinizle getirdiginiz sistemler, kurallar sizin sonunuz olur..gerisin geriye ‘oteki’ olmaya donersiniz’...
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 18:19
Herkes ektiğini biçecek. İstisnası yok. Başımıza her ne geliyorsa bizim ürünümüzdür, bu iktidar ve yapıp ettikleri dahil başımıza gelecek olanlar da.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 17:49
Ötekileştirdiğiniz 'ötekiler'!!!
Cemalettin Gulec 26 Kasım 2017 17:06
Bu durum Çikmaz Sokak. Hesap sorma uzerine kurulu bir sistem Bir toplum olamamanin sonucu Yazik çocuklarimiza
Bu makaleden anladığım şudur...Eğer A iktidar denetlenmekten kaçınmak için bir takım olgulara başvurarak bir takım kazanımlar elde etmeye çalışırsa, bir gün iktidar alanını kaybettiği gün iktidar B iktidatrının eline geçer..B iktidar sahipleri denetlenmekten kaçınmak için A iktidar sahiplerinin olguları kullanarak kendi kazanımlarına sahip olma yolunu açar. Bu bağlamda A iktidar kendi dönemindeki tüm kazanımlarını kaybeder. Eğer iktidarlar kendi iktidarlarındaki kazanımlarını kaybetmek istemiyorlarsa hukuksal denetim mekanizmalarını kurumsallaşmasına izin vermelidirler
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 12:13
herkes fetoye ne verdiginin hesabini vermeden bu defter kapanmayacak.
Hikmet Yıldız 26 Kasım 2017 10:48
Teorik bilmişliğinizin yanın da kurnaz laf cambazlığı. Türkiye'ye not vermeden önce Batı ülkelerinin bir röntgenini çekmeye çalışın lütfen.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 15:21
3
Bu nasıl bir saçmalıktır ki birisi bir eleltiride bulununca neden şunu demedin neden bunu demedini yapıştırıyorsunuz. 3500 sayfa kitap mı yazsın adam. Batının röntgenini de siz çekiverin madem
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 19:24
3
Hikmet bey.. her zaman başkasını suclayarak... nereye kadar gidebilirsiniz. ..?
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 10:44
Milli İrade, Sayın Davutoğlu'nu, %49.5 oyla iktidara getirdi. Oy benim namusumdu. Benim irademi, en hafif ifade ile aldılar. (Korkudan dolayı aldılar diyorum, yoksa Türkçede buna başka bir şey denir.) Normalde islamda milletin iradesini kimse alamaz. Islam da istişare var. Seçim ise bu anlamda milletin en geniş olarak istişaresidir. Bırakın milli iradeyi elinden almayı, millet yetki verdiği, emanet ettiği ülke yönetimini bile denetler. Öyle ben seçtim tamam yan gelip yatıyım diyemez. Ama denetlemek şöyle dursun benim oyumu, irademi, namusumu zorla aldılar.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 11:37
15
milli iradeyi sn.Davutoglundan ve onun aday olarak milletin onune ciksrilmasindan ibaret zannetmek.... Sn.Davutoglu cok buyuk bir ilim, dava ve millet adamidir, fitne-fucur pesinde olanlara ekmek cikmaz ondan!
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 18:57
1
Yani bir anlamda seni adam yerine hatta insan yerine koymadılar, senin oyunun ve düşüncenin hiçbir kıymeti harbiyesi yok dediler... yani biz ne dersek o.Çünkü demokrasi birileri için sadece araç...
KARAR OKURU 27 Kasım 2017 08:02
0
Çıkar çıkar . Bunlar adamı maymun eder.
karar okuru 26 Kasım 2017 10:09
yeni gelenin eskinin iktidar ve yönetme anlayışını sürdüreceğini iddia eden bu yazıda, insanın bir iç dinamikten yoksun, çevresiyle uyumlu ve determinist bir sürece tabi olarak yaşadığı varsayımı içerir. yani düşünen hayvanın çevresel koşullara sıkı sıkıya bağımlılığını varsayar. Anadolu insanı böyle midir?
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 09:48
Ak Parti bugün yaptığı yanlışları görmekten aciz.En nihayetinde iktidarının sağlam temeller üzerine oturmuş olduğunu,seçimleri yine kazanacağını düşünüyor.Yalnızca Cumhurbaşkanı tehlike sinyalini aldı ve dümene geçti.Ancak kaptanın çabasının mürettebatı uyandırdığı pek söylenemez.Gemi karaya oturmak üzere kıyıya yol almakta maalesef.
evin 26 Kasım 2017 08:50
"hiç kimse vazgeçilmez değildir ve hiç kimse kendini vazgeçilmez sanan biri kadar aptal değildir" demiş victor hugo. doğru söze ne denir...
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 12:54
32
Her kuralın bir istisnası vardır, evin, Reis de bu kuralın istisnası.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 14:31
8
Hayır bunun tek istisnası M. Kemal Atatürk'tür. Evin, yorumlarını ilgiyle takip ediyordum ama buna katılmıyorum kusura bakma. Kimse Atam'a laf atılabilmesine açık bir yorum yapamaz...
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 14:41
2
Yaptıklarınından reis değil destek verenler sorumludur. Vebaliniz çok.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 17:27
2
sen reise allah gibi taparsan istisna zannedersin. gayet normal
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 22:55
1
Klişeleri boşver de realiteye gel Sn evin. Geç kalma, erken gel bari. Bak açık üzerine açık, borç üzerine borç, enflasyon ona, faizler de enflasyona, döviz azlığı da hepsine bindirdikçe bindiriyor. Ayrıcalıklar, arpalıklar, yandaşlar götürdükçe götürüyor. "Yok mu kurtaracak bahtı kara maderini? " bile geri geldi; bari 'sen, Sn evin' geç kalma, gel...
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 08:42
Bu ülkede hem siyasiler hem vatandaş kendine demokrat. İktidar ele geçince nasıl bir demokrat olduklarını hep gördük. Bunu düzeltecek tek imkan da seçim. Ama yetersiz. Aynı filmi tekrar tekrar görüyoruz. Eğitimsiz bir toplumdan demokrasi çıkmıyor zannedersem.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 13:08
3
bazi saplantili cehalet(rehimin tektip formatlamasi, ornek yurttas!) te Sakalli Celalin dedigi gibi sadece egitimle mumkun olabbiliyor maalesef... buna egitimle! canavarlastirma ve toplumuna ve onun degerlerine yabancilastirma, icinden ciktigi toplumu kucumseme, asimilasyon..vs. ne dersek diyelim! sonrasinda formata uymanin ve diploma almanin mukafatini oy kulkanirken esitlige aykiri torpil/imtiyaz beklentisi ve abuk-sabuk simariklik seklinde karsimiza cikiyor! oysa bunlari vatan-millet-demokrasi adina tasin altina altina elini koyarken, mesela 15 Temmuzda, ABD/BATI/NATO nin onur kirici ve insan haklari/vicdan/adalet/demokrasi ye aykiri ve cifte standartci yuzune karsi, lrkci-hacli saldiri ve isgal denemelerine karsi koyarken gorememek cok dusundurucu! Oysa en guzel ve dokunakli siirleri, sunuculuklari, filmleri, bati taklitcisi yasami...vs en iyi egitimli! kisiler temsil ediyordu(dune kadar)! Velhasi IYI INSAN OLMADAN VE URETMEDEN, MILLETINE DEGERLERINE HAKARET EDEREK, kendisini elestiremeden ve onyillarca egitimle yapilan yanlisligi ve kotulugu farkedemeden, demokrasi-adalet-vicdan...vs parlak laflar, ilk once vu ulkeye ve egitimli kisilerin bizzat kendilerine kotuluk ve ihanettir... layik ve samimi olamak sart...vesselam.
Okur 26 Kasım 2017 07:22
Görelim mevla neyler, neylerse güzel eyler
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 12:55
4
Her işi O eyleyecekse, sana ne gerek var, sayın Okur ?
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 23:01
1
Sağolsun, "Okur" göçürmüş, nakletmiş. 'Vermemiş Mahbub, neylesin Mahmud', uyar olmuş. Olmuş, değil mi Sn KO 12:55?
Şair burda diyor ki : Yolun sonu görünüyor :)))
cevat karakalem 26 Kasım 2017 05:48
Bence adaleti ve dogruyu yapmayi "Ya ayni guc diger tarafa gecerse" mantigi ile savunmak cok yanlis. O zaman gucun hic karsi tarafa gecme ihtimali olmasa her sey mubah olsun, oyle mi? Bastan sakat bir dusunce. Hukuk ve devletin diger mekanizmalari kurallar, kanunlar oyle dedigi icin her durum ve zamanda uygulanmali. Bazen bunun "islerin yavas yurumesine" neden oldugu durumlar olabilir ama sonucta pratikte eldeki en iyi sistem budur. Yoksa ne guzel olurdu Plato'nun anlattigi "Bilge Otokratlar" tarafindan yonetilmek ve bu kisilerin hep en iyi kararlari almasi. Ama sadece bir hayaldir bu.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 21:41
0
Ko 17:31; teşekkürler.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 00:53
İntikam aImayı sevmem ama, ödeşmek adettendir!
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 11:07
4
Ödeşmek demek zaten intikam demek. Biri arapça diğeri türkçe.
Emr 26 Kasım 2017 11:16
1
Aynı kanıdayız..
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 12:56
1
Olsun ! Ben yine de ödeşmeyi tercih ediyorum.
Salim 26 Kasım 2017 14:03
2
Yoruma gelen beğenilere bakılırsa sizinle aynı görüşte olan geniş bir kitle var. Madem sorun ne yapılan değil, sorun bunu kimin yaptığı mı? Gücün tek elde toplanması değil, sizin desteklediğiniz insanların elinde toplanmamış olması mı? Devletin kaynaklarının sizin gibi olmayan insanlara akması mı? Öyleyse siz aynısınız? Ne farkınız kaldı eğer sıra size geldiğinde aynı şeyleri yapacaksanız. Bu ülkeye dair umudumu her geçen gün kaybetmeye başladım. İliklerimize kadar sirayet etmiş bir güç hastalığı sağcısı solcusu değil hepimizi etkisi altına almış. Demokrasi de makul vatandaş tanımı da iş başına gelen tarafından her defasında yeniden tanımlanıyor. Bitmek bilmez bir kısır döngü. Çok üzücü, çok yaralayıcı.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 15:59
0
1+28 ...herkes ayni fikirde ve intikamci ise kimse saglikli ve normal disunmuyordur... diyecekken Salim beyin sagduyulu ve farkli bir yorumunu gormek memnuniyet verici...
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 16:02
4
burasi ergen sakirtlerin aglama duvari mi, kin ve dusmanligini kripto okur maskesi ile rahatca ifade etrigi yer mi iyice belirsiz galr geldi!
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 16:38
1
Salim'e; duyar kasmadan önce empati kurmayı deneseniz?
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 17:31
1
salim bey, yorumunuzda teorik olarak haklısınız. ancak ödeşmeyi isteyenler aslında yapılan kötülüklerin cezasının verilmesi anlamında onaylıyor. şahsen ben bu anlamda onayladım. yani yapılan kötülüklerin kimsenin yanına kar kalmaması babında. intikam biraz daha farklı bir kavram. bu nedenle bütün onayları intikam istiyor diye algılamak yanlış. hatta bu onayların epey bir kısmını hukuk istiyor diye algılamak zannımca daha doğru olur.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 18:43
0
zaten yüz senedir şu memleketin başına ne geldiyse o dediğinin hem arapçası hem türkçesini adaletten,refahtan,demokrasiden, fazla önemseyen ve tüm bu kavramların içini o intikam ya da ödeşme dediğin şeyin içini doldurabilmek için boşaltan eğip büken yerle yeksan edenler yüzünden geldi, sıradan düzgün adil özgür ve eşit yaşadığı sıradan bir hayal kuranları da bi dinleyin artık hayali intikam olanların el değiştirdiği iktidarlardan şu güzelim memleket çok çekti.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 21:23
0
16:02 bu milleti ayrıştıran,ötekileştiren,kendi gibi dúşúnmeyene hain,terörist yaftası yapıştıran,kindar nesil salık verenlere bir çift lafınız olmaz ama burada bir net geyiği sözúne kripto kin ve nefret söylemi diyecek kadar ileri gidersinz.ayıp yahu
Etyen Bey, Türkiye'yi seksen yıldır ötekiler yönetti. Onların yaptıkları ile mukayese edildiğinde, Ak Partinin icraatları "sütten çıkmış ak kaşık" gibi duruyor... Tek bir misal verelim: Ötekilere, ötekilerin yaptıkları ile muamele edilse idi, başı açık kızlarımıza kamu kurumlarında çalışmak ve üniversitelerde okumak yasaklanırdı. Halbuki Ak Parti ötekilere karşı, ötekilerin yaptığı gibi değil, doğru olanla muamele etti... Siz ise buna rağmen, somut olmayan vehimler üzerinden tenkit etmeyi huy edindiniz..
Salim 26 Kasım 2017 13:42
0
Yok hayır bir arpa boyu yol alamıyoruz. Demokrasi diyoruz, insan hakları diyoruz, dönüp geldiğimiz nokta ama onlar da bize bunu yapmıştı. Zaten Etyen Bey de diyor ki, onlar işbaşına geldiğinde de "Onlar bize bunu yapmıştı" diyerek hareket edecekler. Bu zinciri kırın artık, Rövanş Cumhuriyeti miyiz biz? Adam akıllı demokrat, tüm toplumu kucaklayıcı insanlar neden çıkmaz bir ülkede? Sonsuza kadar bu döngü ile yaşamak zorunda mıyız???
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 14:27
2
bu ülkeyi 80 yıldır sağcılar yönetiyor. kenan evreni dahil bir de utanmadan ötekiler yönetti diyorsunuz. siz eskiden ap'li, mhpli ya da mspli idiniz, sonra evrenci oldunuz sonra da anaplı oldunuz. şimdi de akpli. hep iktidardaydınız yani. o partiler oyu solculardan değil sizden aldı.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 16:37
4
Salim, onlar dediğin, laik seküler kesim ise onların hayatına dokunan olmadı. Sadece başkalarının hayatına dokunmaları engellendi.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 22:01
0
@ 14:27, Mevzuyu anladığını sanmıyorum.
KARAR OKURU 26 Kasım 2017 23:09
1
Bazıları çadırın direğini dik tuttu, bazıları çadırın içine etti. Seç, al Cemaziy...... büyük harfle yazabilen hödük.
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN