Back To Top
Yerli otomobil detayı

Yerli otomobil detayı

- A +

Bugünü iple çeken biri olarak heyecanımı mazur görün. Bizim Şişko’nun verdiği tarih buydu… Sağ kolumun iç kısmına yaptırttığım kalıcı dövmede 14 Eylül 2017 yazıyor.

Yani yüzüncü gün!

Hatırlayalım… Yerli otomobil konusunda TÜSİAD’dan karşılık bulamayan Cumhurbaşkanı Erdoğan, aynı teklifi TOBB’a götürünce Başkan Hisarcıklıoğlu da “Hazırız, yeter ki yanımızda olun” karşılığını vermiş ve 6 Haziran’da yerli ve milli otomobili üretecek ‘babayiğiti’ bulmak üzere yola çıkılmıştı. Hatta Fatih Çekirge’nin haberine göre aynı gece Hisarcıklıoğlu Bilim ve Sanayi Bakanı ile buluşmuş, ‘neredeyse gece yarısına kadar süren’ uzun bir toplantı gerçekleşmişti… Toplantıdan çıkan sonuç Cumhurbaşkanı ile ‘talimatları doğrultusunda daha detaylı’ bir görüşme ihtiyacıydı.

***

O günlerde bizim Tımarhaneye ziyaretimi aktarmıştım. Söylemediğim detay Başhekim Şişko’nun arkasındaki altıncı İstanbul köprüsü fotoğrafının yanında duran takvimde yuvarlak içine alınmış tarihti: 14 Eylül, yani yüzüncü gün. Şişko büyük projelerde yüzüncü günün çok önemli olduğunu, yerlilik ve millilik düzeyinin ilk yüz günde belli olduğunu söylemişti.

Ben de hemen fikri takibe başlamış, ulaştığım göğüs kabartıcı sonuçları şehir şehir bir raporda toplamıştım… Heyecanın sokaklara taştığı o günlerde, AK Parti Kastamonu milletvekili Murat Demir, yerli otomobilin Kastamonu’da üretilmesi için çalışacağını söylemişti. Ancak bunu duyan Erzurumlular, yerli otomobilin illerinde üretilmesi için kampanya başlattılar. Derken İnegöl Ticaret ve Sanayi Odası’nın, sahip oldukları ‘ekonomi kültürü’ nedeniyle yerli otomobilin İnegöl’de yapılması için TOBB’ye başvuru yapacağı öğrenildi. Ardından Adana Ticaret Borsası Başkanı Şahin Bilgiç, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın talep ettiği yerli otomobili Adana’da üretmeye talip olduklarını söyledi. Çünkü bilindiği üzere Adana ‘sanayi kültüründe’ önder bir kentti. Tam bu noktada Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası Yönetim Kurulu Başkanı Mahmut Kösemusul, milli tank ve milli tren gibi yerli ve milli otonun üretim yerinin de ‘milli üretim şehri’ Sakarya olması gerektiğini belirtti.

Raporumu elinde evirip çeviren Şişko, “iyi de detay nerede?” diye sordu. Aval aval baktığımı görünce de önüme tek sayfalık bir kağıt sürdü. Milli projemizle ilgili olarak Anadolu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan şöyle demişti: “Devlet ya ciddi sermaye koyacak, ya da 30-40 yıl vadeli faizsiz kredi verecek. Bunlar olmazsa üretim ancak ithal araçların yasaklanmasıyla mantıklı olur”. Şişko sağ elinin baş ve işaret parmaklarını birbirine sürterek para işaret yaptı… “Detay” dedi… “Sana detayı takip et dememiş miydim?”

“Bu kadar babayiğit varken detayın lafı mı olur… Zaten biracılar yerliden ne anlar ” gibi bir şeyler geveledim, ama Şişko’nun yüzü değişmişti. “Racon mu kesiyorsun?” diyerek bana doğru bir iki adım attı. “Senin yaşın kaç?” diye bağırırken ben odasından hızla fırlamıştım bile…

***

Alt kat koridorunda çaycı Hulusi’yi buldum. Şişko’nun da artık bu ‘detay’ işlere takıldığını, yerli ve milli tımarhane projesi için çok para lazım olduğunu söyledi. Ben onun yalancısıyım ama ülkenin bütün firmaları yerli otomobili kendileri yapmak istediği için arbede çıkma ihtimaline karşı ‘babayiğitler’ aşamasına geçilmiş. Yabancıların yerli ve milli teknolojimizi çalmasını önlemek üzere, deneme sürüşü değil ‘deneme duruşu’ yapılacağını ve şöför olarak ‘tevazu ve derinliğiyle’ temayüz eden Fatih Altaylı’nın seçildiğini de ekledi.

Yüzüm asıldı tabii… Herkes gibi benim de hayallerim var… Uzaklaşırken Hulusi ardımdan “Detay peşindeysen aklında olsun” diye seslendi, “artık insanlar hangi partiye oy verdiklerine bakılarak tek tip elbise giyeceklermiş. Farklı kuruyemişlere uygun renkler bile seçilmiş.” Hiçbirinden haberim yok. Doğrusu çok bozuldum… Ama ahdettim konunun tüm detayları ile takipçisi olacağım ve o Şişko da görecek!

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar
KARAR OKURU 16 Eylül 2017 21:14
Aga elektrikli araba ve motorsiklet uretelim aga bisi uretelim tvlerde birbirlerine sallamaktansa şu dünyada otomobil ve motorsiklet olarak dunyada sozumuz gecsin ulan 21. Yuzyilin petrolü yani bor bizim elimizde bor her yerde kullanilma ozelligi biraz bunlari dusunun gelece yatieim yapin bu petrol bitecek bizim elimizde Bor var petrolden daha kullanışlı ve yakit olarakda kullanılan bir sey yapicaz bunu basaricaz inşaAllah Amin
murat 15 Eylül 2017 14:55
deveye sormuşlar neren eğri.deve,nerem doğruki demiş.biz bu işleri hep ya bilinçili yada bilinçsiz yanlış anlıyoruz.50 senedir bir konunun daha İLK basamağı konuşuluyorsa o devlette de o millette de sorun var demektir.ben ağır sanayi ,yüksek teknoloji ürünlerinde dünya çapında markaları olan ve tarım ile hayvancılıkta elindeki potansiyeli çok iyi kullanabilen bir Türkiyeyi 25 senedir hayal ediyorum.
KARAR OKURU 15 Eylül 2017 08:37
Yurt disindan bir tek otomobil ital etmiyoruz tohum bugday oyuncak et saman bile ital ediyoruz ama otomobil denilince daha cok ilgi cekiyor bu da meydanlarda kullaniliyor
KARAR OKURU 15 Eylül 2017 02:12
Mizah yetenegin SIFIR. Komedyen olsan ac kalirdin.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 23:00
“Çalışmadan, yorulmadan ve üretmeden, rahat yaşamak isteyen toplumlar; evvela haysiyetlerini, sonra hürriyetlerini daha sonra da istiklal ve istikballerini kaybetmeye mahkumdurlar.” Mustafa Kemal Atatürk
ramazan gün 14 Eylül 2017 22:28
arabaları sevmem; çocukluğumda bile araba değil uçak çıkartmaları biriktirirdim. şimdi düşündüğümde, keşke araba meraklısı olsam diyorum. zira gözler bozuk ve bröve alamam. ayrıca uçak fiyatları kol gibi, erişemem. arabaları hala sevmiyorum. bir 'gri güvercinim' var; 10 senedir benimle... ikimizde 'pasaklıyız'; bir gün park etmek için otoparka girdiğimde, vale çocuk, 'abi gözünü seveyim yıkat şu arabayı, vaktin varsa ben yıkatayım' demişti; artık düşün!.. belki 'keyfine varacak' kadar DETAYLI bilgiye sahip olmadığım için sevememişimdir arabaları; biri tatmin edici detay sunarsa alaka duyabilirim... yok duymam; ama araba üretimi ile ilgilenebilirim bak...
İbrahim Erdoğan 14 Eylül 2017 20:25
Sayın Mahçupyan, Hava bu kadar ağır olunca mizah iyi gidiyor. Allah hepimizin aklını muhafaza etsin!.. Mizah devam...
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 20:08
Türkiye'nin otomobil üretememesinin sebebi ekonomik değil, siyasidir. Bu makale de bu siyasetin bir ürünüdür.
Ali Hakan 14 Eylül 2017 19:43
"SANA BU ÜLKEDE BİR ŞEYİ DEĞİŞTİREMİYECEĞİNİ SÖYLEYECEK İKİ TÜR İNSAN VARDIR.BİRİ BÖYLE BİR ŞEYİ DENEMEKTEN KORKANLAR,BİRİ DE BU ÜLKENİN BAŞARILI OLMASINDAN."
Mehmet 14 Eylül 2017 19:13
Şu drone veya SİHA meselesini de büyütmeyin arkadaşlar. Bugün nasıl Türkiye otomobil montaj üssü ise, SİHA'larda da montaj üssü haline geliyor. SİHA'ların her bir elektronik, radar, kamera, lazer, motor vs vs.. hepsi dışardan geliyor. Bizimkiler sadece burda montaj yapıyorlar. Başka bir şey yok. Kendinizi kandırmayın. Bugün İran'da, Azerbeycan'da kendi SİHA'larını üretebiliyor. Daha birçok ülke var böyle.
Akın 14 Eylül 2017 19:07
Yerli otomobil konusu çok uzadı. Aslında bu Türkiye'nin kapasitesinin hiç de öyle büyük olmadığının da göstergesidir. Siz dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasına girmek istiyorsunuz, bu İtalyayı, Hollandayı, İspanyayı geçmeniz gerekir demek. Siz İtalyanın kaç tane dünya markası var farkında mısınız? Türkiyenin kaç tane var şuan? 0. Sakın THY falan demeyin. Hizmetle sektörü ile olmaz bu iş. Türkiye'de ki bırakın teknolojik ürünleri, bir perdenin tasarımı bile italyadan geliyor bugün. Daha bunun gibi dünya kadar örnek var. Yerli arabadan bahsetmiş, bugün Türkiye bebek arabasını bile ithal ediyor. Türkiye'de üretilen ürünler ve hizmetler Batı kalitesinin çok altında, tabiri caizse dandik diyebiliriz. Bırakın inşaat sektörü bile böyle. Avrupa'da adamlar biraz daha yavaş yapıyor ama bir yaptımı da tam yapıyor. Bizimkiler bir yaptıkdan sonra iki üç ay sonra tekrar kırıp dökmeye başlıyorlar. Mesele sadece araba üretmek değil. Çok şeyin değişmesi lazım ama ben bu ülkeden umutlu değilim. Bunun en büyük ispatıda İstanbul'dur. İstanbul'u yeniden inşa ediyoruz diyorlar ama yeniledikleri hiç bir semt batı kalitesine bile yaklaşamaz. Bugün Avrupa'daki en kötü şehir bile İstanbul'dan kat kat daha iyidir. Daha çok örnek var ama.. artık bıktım. En iyisi bu ülkeden gitmek.
KARAR OKURU 15 Eylül 2017 10:09
1
Bir yerden başlamak gerek super zeka
Karar Düşünürü 14 Eylül 2017 16:50
Türkiyede en çok satış yapan otomobil markaları; Türkiyede üretim yapmadığı halde Almanya menşeli, bu yazıya ve yorumlara bu minvalden bakmak gerektiğini düşünüyorum.
İyi niyet. 14 Eylül 2017 16:43
20 yıldan fazladır sizi takip ediyor ve okuyorum. her zaman istifade ettim. Gündemde önemli bir konu varsa sizin ne düşündüğünüze mutlaka bakmışımdır. İlk defa bu tarz bir yazınızla karşılaşıyorum. Bu otomobil mevzusunu ekonomik ya da politik bir dille ve bakış açısıyla çok rahat yazabilirdiniz. Bu tarzı neden seçtiğinizi gerçekten merak ediyorum. Küçümsemenin dalga geçmenin psikodinamiği farklıdır. eksik ya da yanlış biliyor olma ihtimalini gözardı etmeden sizi o psikodinamiğin etkisi altında düşünmek istemiyorum.Hiç Hocam olmadınız ama sizden çok şey öğrendim.(Şerif Mardin ile ilgili yazınızın en çok beğendiğim kısmından uyarlama.)
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 15:43
Yerli otomobili yerli İHA ile karşılaştıranlar var. Beyler İHA'ları kendimiz üretip kendi ordumuza veriyoruz. Başka müşteriye gerek yok. Ama otomobil öyle değil. Adamlar otomobili üretir ama millet yine yabancı markalara abanırsa yerli üretici batar. O yüzden kimse bu işe girmiyor. Yerli otomobil hayalden başka bir şey değil.
KARAR OKURU 16 Eylül 2017 21:17
0
İnşaAllah uretecegiz ve kullanacagiz mecburuz bir tek araba degil motorsiklette uretmemiz gerek her kullaniciya hitap etmemiz gerek inşaAllah olacak bunlar azim çaba calismak ve dua
recep 14 Eylül 2017 15:01
Eveet tamam geçti, o kalemi yavaşça yere bırak ellerini kaldır.
Hende Sine 14 Eylül 2017 14:31
Sevgili Etyen, bırak bu tarz yazıları Gülse Birsel, Selahattin Duman, Engin Ardıç falan yazsın. Sen yazma lütfen. Çünkü olmuyor. Çok iyi anlıyorum yapmak istediğini ama olmamış. Fazla zorlamamak lazım. Bizler senden her zaman yazdığın formatta, siyasete dokunan sosyolojik analizler bekliyoruz...
S.K 14 Eylül 2017 15:24
3
Mizah her koşulda, her ortamda, her durumda iyidir.Hatta ''mizahın kötüsü olmaz'' bile diyebiliriz belkide.Önemli olan insanları düşünmeye sevketmek, gülmek şart değil.Ayrıca içine mizah katarak istediğiniz her şeyi daha kolay söyleyebilirsiniz.Bu yüzden baskıcı dönemlerde kendini ifade etmenin tercih edilen bir yöntemi olmuştur.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 15:53
5
sn s.k:mizah kalitesizse o mizahla düşündüremezsinde. mizah ayrı bir kaabiliyet işidir
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 13:32
bir zamanlar jet fadıl ımız vardı araba üretmek için. yeterki devlet paradan haber versin bir sürü jet fadıl ımı çıkıverir ortaya hemen.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 13:18
Kendilerinden once yapilanlarin hemen hepsini sattilar, bugunlerde gelecekte yapilacaklari satiyorlar, bu gidisle geriye kalanlarda sokulur gider...
Cemalettin Gulec 14 Eylül 2017 13:09
Kendimizi kandirmayalim beyler otomobil endustrisi cag atladi surucusuz otomobiller planlaniyor. Biz neyin pesindeyiz.Akp son 3-4 yildir dunyadan uzaklasti ve hamaset ve milliyetcilik yapiyor. Bu durum toplumun enerjisinin %50 nin hayata ekonomiye piyasaya yansimasina engel oluyor Sayin yazar bu yazida vok guzel hiciv yapmis. Rahmetli Cetin Altan in turkun turke propagandasini andiriyor.Bu hamaset bir donem daha devam edebilir ama sonuna yaklasiyoruz
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 12:58
Yerli otomobilin hayali bile kimilerini tımarhanelik yapmış...
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 13:47
5
Yerli-milli IHA/SIHA lara CILDIRMALARI bosuna degil! ( HDPKK /FETO/ABD-CIA operasyonlarinin bilincinde olan Kuvayi milliyeci ve AtaturkCHP lilerini tenzih ederiz....)
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 11:46
AKP ve özellikle Tayyip erdoğan düşmanlığı ve gıcıklığının neden olduğu 2 tane hastalık var: 1) kanser. Bazı sanatçılarımız ın bu nedenle öldüğünü açık ve seçik olarak gördük.2)kafayı yemek,çıldırmak,şizofreni. Etyen bey mizahen kendini tımarhaneye koyup bu ikincisine bayağı yaklaşmış fakat etyen beyin mizahen kurguladığı durumun gerçekleşme ihtimali de pek az değil. bu erdoğan düşmanları arasında özellikle erdoğan 2019 da da kazanıp başkan olunca tımarhaneye kaldırılanlar veya kendi isteğiyle gidenlerin saysısında büyük bir artış gözükebilir.erdoğan düşmanlarının hatırı sayılır bir çoğunluğu şu anda bile tımarhanelik durumdalar fakat kendileri şizofreninin en son aşaması olan ‘’’’’ben her şeyi biliyorum, dunyanın en önemli ve akıllı adamı benim, benim dışımda herkesin eğitilmesi şart, acaba batı ülkeleri neden benim parlak zekamın farkına varıp benim aklımdan faydalanmaya çalışmıyorlar, herhalde pek yakında yakında modern batı dan bir danışmanlık teklifi alırım çünkü onlarla muhatap olduğumda bana devamlı sen tanıştığımız diğer Türklerden çok daha kültürlü ve farklısın diyorlar, ben üstün zekamla kesin olarak bu erdoğan ın şeriat peşinde olduğunu anladım, beni takip ediyorlar , üstün zekamdan dolayı onların her tür açığını fark edebildiğim için beni her an tutuklayabilirler, heryerde komplo kuruyorlar ama ben yemem(15 temmuz ,ekonominin büyüdüğü iddia ve rakkamları, borsanın yükselmesinin ekonminin iyiye gittiğine işaret etmesi iddiaları sadece benim gibi süper zekalarca farkına varınabılecek komplolardır), bıktım artık toplumda benim gibi ileri seviyede doğru düşünebilen çok az insan kaldığı için çok yalnız kaldım’’’ safhasını yaşamakta olduklarından bu safhanın verdiği mutluluktan dolayı tımarhanelik olduklarının henüz farkına varmış değiller.YAHU BIRAKIN BU TAKINTILARIDA YANLIŞLARINI HEP BERABER ELEŞTİRİP İYİ TARAFLARINIDA GÖRMEYE ÇALIŞALIM. MÜKEMMEL YOKTUR, HERZAMAN DOĞRU YAPANDA HERZAMAN YANŞLIŞ YAPAn İNSANDA BULMAK MÜMKÜN DEĞİLDİR. HERKES MUHAKKAK HATA DA YAPAR DOĞRUDA. ONA GÖRE ELEŞTİRELİM. Yerli araba safsatasına bende karşıyım fakat akp düşmanlığından dolayı doğrularada yanlış derseniz bu sefer doğru eleştirilerinizde güme gider.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 13:45
4
Tımarhanelik olma yolunda bayağı ilerlemişsiniz Sn yorumcu. Paranoyaklık ta bonusu galiba. Haydi, ileri...
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 15:55
1
sn 13:45:seni tanımladım, onudamı farkedemedin. beyin akp ye takılırsa sonuç böyle oluyor işte
Süleyman Topçu 14 Eylül 2017 11:13
Paradan altı sıfır atılırsa, iddiası vardı Çölaşan'ın. İsterseniz siz de o iddiayı tekrarlayın. Bu arada SİHA' lar yerli teknolojiyle üretiliyor, haberin vardı
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 13:59
2
paradan 6 sıfır atıldığında 1 dolar 1,32 tl idi. bugün 1 doların kaç lira olduğunu bilirsin herhalde? akp o sıfırları jet hızıyla ekliyor tlye merak etme.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 22:45
0
Dolar o 0lar atıldıktan çok sonra anormal şekilde yükseldi çarpıtmayalım lütfen
Hikmet Yıldız 14 Eylül 2017 11:08
Türkiye'ye tuzak kuranları yıllardır tanıyoruz. Umut verici adımlar atılınca karnı şişenlerin kimler olduğunu bu millet biliyor.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 11:02
Bir ajandanız var, ülkede ne olduğu çok önemli değil, önemli olan ajanda. Bunun başka izahı yok. Yazılarınızda gizliden açıktan Tayyip Erdoğanı değil, bu ülkeyi eleştiriyor. 80 li yıllarda kamasını arzu ediyor olabilirsiniz. Lakin su yolunu bulur bir şekilde. İstediğiniz kadar entellektüel geçinin sonuçta bir gazetede köşe yazarısınız okadar. Türkiye'nin ilk yerli otomobil üretme projesi "Devrim"e genç yaşta katılan yüksek makine mühendisi Kemalettin Vardar, - "Korkutma ve yanıltma" Bir grup mühendisin 129 günde tamamı yerli 4 otomobil ürettiğine dikkati çeken Vardar, "Türkiye otomobil üretebilir. 'Yapılmasın' demiyorum. Ama adam gibi yapmalıdırlar. Bir ülkenin otomobil yapması, yöneticileri için prestij projesidir. Niye kendimizi sınırlandırıyoruz? Türk tekniği, mühendisi ve kafasının bir otomobil yapamayacağını dillendirmek, bir korkutmanın, yönlendirmenin ve yanıltmanın sonucudur. Bu bir yanlış nesil yetiştirmenin sonucudur. Yapamayacağını savunan başbakan ve cumhurbaşkanı bile gördüm. Ancak bu görüşte olanlar fena halde yanılıyorlar. Basit bir otomobil üretiminden bahsediyoruz. Peki neden 430 tane elektrikli dizel lokomotif üretiminden kimse bahsetmiyor." " Senelerce haftada bir lokomotif üretti bu memleket" diyen Vardar, "Bir lokomotifin teknik ve mali yükü, ortada dolaşan 100 otomobilden daha fazladır. Ama Eskişehir'deki fabrikada lokomotif de üretildi. Hiç dillendirilmedi. Çünkü onun hiç sansasyonel tarafı yok. Araba üretiminde pençelerini yukarı kaldırıp bekleyen bir sürü akbaba var. Lokomotif üretiminde Türkiye çok iyiydi. Sonra 4 kişi gidip Yugoslavya'dan lokomotif kiraladı. Bu ülkedeki kapasite çok şeyi yapmaya yeterlidir. Ama bunu doğru ve istismar etmeden kullanmak önemlidir. O fabrikada çeşitli tiplerde üretilen lokomotif sayısı 778'dir. 1971-1984 yılları arasında ise aynı tip 410 lokomotif üretildi" değerlendirmesinde bulundu. "Bunu yapmış bir fabrikada üretim niye durdurulur?" diye soran Vardar, cevabını da dönemin yetkilileriyle yaşadığı bir anısını anlatarak şu sözlerle verdi: "Biz kendi kendimizi kötülemekten, zavallı gibi göstermekten başka bir şey yapmıyoruz. 'Amerikalılar, Japonlar var' diyerek işi yabancılara havale ediyoruz. Bu lokomotifi üretirken anam ağlamıştı. Çünkü o zaman bu fabrikanın müdürüydüm. Lokomotif üretip rayların üzerine çıkardığımız bir dönemde Ankara'da bir toplantıya çağrıldım. Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarı, ki sonra başbakan ve cumhurbaşkanı oldu. Önümüze bir kağıt koydu. Beş bin beygirlik lokomotif üretemeyeceğimizi, dolayısıyla ithal etmemiz gerektiğini söyleyerek önümüze konulan kağıdı imzalamamızı istedi. Ben de üretebileceğimizi ifade ederek itiraz ettim. 'Bu da kim?' dedi. Fabrika müdürü olduğumu söylediler. Bunun üzerine 'Bunu niye çağırdınız. Tabii ki karşı çıkacak' diyerek çıktı gitti. Bu fabrikada üretim yapılırken 4 bin 700 işçi çalışıyordu. Şimdi 700 işçiye iş bulamıyoruz."
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 13:09
2
Sn karar okuru: bizler fiziksel olarak otomobil yapamayız iddiasında değilizki. Zaten bir otomobilin tüm parçalarını fason olarak üretme becerimiz var. bunları birleştirmeyi de becerebiliriz. Oda olmadı almanın mercedesini yapan mühendislere 2 misli maaş verip bu arabayı türkiyede yap deriz.Bizim itirazımız 1-piyasadaki rekiplerle fiyat ve kalite olarak mücadele edebilecek bir otomobili bir anda yapmayı becerebilmenin hemen hemen imkansız olduğu zira bu rekabet işi sadece fiyata dayalı değil, belirli aralıklarda yeni bir model ve bu yeni bir modelde extra yakıt tasarrufu sağlayan motorlar geliştirmek için arge yapmak vs vs gerek ve tüm bunlar uzun süreçler gerektirir. Araba yatırım olarak kendini geri ödemesi için ihracat şart çünkü iç piyasa yatırımı karşılamaya yetmez. Gel senbir anda içinde 50-100 senedir araba üreten firmalarla fiyat ve kalite olarak ve know how olarak rekabet edebilmeyi beceriver 2-liberal kapitalis ekonomilerde araba özel sektörce gelitirilir ve üretilir, bir cumhurbaşkanının sokaklarda 2 günde bir ‘’ ey işadamları araba üretin’’ demesi ile araba üretilmezç liberal ekonomi gereği şartlar oluşursa oluştuğunda işadamları o arabayı zaten üretecektir. İşadamı başbakan dedi veya destekleme sözü verdi diye kar sız bir işe yatırım yapmaz. Bu iş devlete lokomotif yapmaya hiç benzemez
Dexterds 14 Eylül 2017 14:48
1
Bir urunun prototip olarak uretilebilirligiyle, o projenin ekonomik acidan 'feasible' olmasi durumunu karistiriyor bircok insan.... Mesele uc bes muhendisin bir araya gelip prototip bir urun ortaya cikarmasi degil... Mesele 'scarce' yani az ve kisitli olan kaynaklarin en 'efficient' yani en az maliyetle en kaliteli, verimli sekilde kullanilabilmesi... Bir urunun prototipten ote uretim asamasina gecebilmesi icin ya ozel sektorun ya da devletin bu ise el atmasi gerekir... Ozel sektor kar etmeyecegi bir ise memleketin kara kasi, gozu icin girmez... Girsede birkac sene icinde iflas eder... Devletin ise feasible olmayan bir projeye girmesi demek senden benden vergi olarak alinan paralarin carcur edilmesi demek ki buda surdurulebilir degil, hemen olmasada bir sure sonra ekonomik kriz olarak ortaya cikar... Global dunyada modern ekonomilerin en efficient olarak uretebilecegi urunleri uretmeye konsantre olmasi, digerlerini de o urunu en efficient sekilde ureten ulkelerden ithal etmesi en mantikli istir... Lokomotif uretiminin ic yuzunu bilmiyorum ama Turkiye'nin 1000 liraya urettigi lokomotifi Yugoslavya 500 liraya uretiyorsa ya da ayni paraya daha kalitelisini uretebiliyorasa,yerli uretim yerine ithalatin tercih edilmesi mantiklidir... Ayrica boyle birsey pek mumkun olmamakla birlikte,butun ulkeler kendi teknolojisini kendi sermayesini her pahasina kendi icinde tutmaya kalkarsa, bundan en buyuk zarari Turkiye gibi ulkeler gorur...
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 16:37
3
2 yorumcuya birden sormak isterim. Hayatında birkez olsun macintosh kullandınız mı? Ama eminim ürettiği telf. Kulanıyorsunuzdur. Size doğru olanı anlatmak değil ki derdim. Yazarın, bu olayı etraflıca biliyor edasıyla mizansen yapma çabası. Üretilir veya üretilmez , sen bi başla bakalım. Yola çıkınca belki borla çalışanını yaparsın veya elektriği mufazada farklı arge geliştirirsin. Satarsında. Birde , yeni iş kapıları açar, yeni vizyonlar ve inivasyon yeteneğin artar. Ülkeler defalarca kendi aralarında savaş yapmışlardır. Yarının ne getireceğini kim bilir. Ozaman kimden ne isteyeceksin. Son olarak bilmediğinizden adım gibi eminimde ; şuan türkiyede nano teknolji her türlü yüzey kaplama yapılıyor. Sonradan piyasaya girmesine rağmen türk girişimciler dünya piyasından çok ciddi iş almaktalar. Çünkü hazır alman sistemi yerine kendi geliştirdikleri sistemi kullanıyorlar. Lakin ne de umrunuzda dimi. Bıdı bıdı yapmak varken.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 17:30
2
Sn karar okuru bir kere başlayın dediğin eylemin maliyeti milyarlarca dolar. Kim harcayacak bu parayı? OPEL markası kaliteli araba üretmesine rağmen yaklaşık 17 senedir zarar etmesine rağmen 5 milyar usd karşılığı pejo grubuna satılmış. Sizce Fransızlar yeni bir marka geliştirmek varken bu kadar parayı bu markaya neden vermişlerdir? Demekki otomobil üretiminde marka oluşturabilmek çok önemli ve çok ta maliyetli. Anlamadığınız olayın yapabilmek değil satabilmektir.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 17:36
2
Ekonomiden zırnık anlamıyorsun 11:02
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 20:49
0
17 36 yarında yürkiyede işdiz çok diye bağır emi...
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 10:47
O 30-40 yıl vadeli faizsiz krediden ben de istiyorum, bişi denicem.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 13:12
0
Haklisiniz, destekliyorum sizi!
külyutmaz 14 Eylül 2017 15:52
0
Çok güzel :)
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 15:59
0
bunu alabilmek için önce mecliste 3-5 yıl boyunca birkaç tane milletvekili ve bakan besliyeceksin. bu işlerde bedava değil
sefure 14 Eylül 2017 10:44
çok konuşan çok yalan söylermiş. üzerimize o kadar yalan boca edildi ki, yalandan boğulduk 80 milyon olarak...
okuryazar 14 Eylül 2017 10:42
ben geçen ay bir araba aldım. araba satış fiyatı 40bin ama ben 73bine aldım. yani 40bini satıcıya 33bini devlete gitti. üreticiye maliyeti ve satıcı komisyonunu düşünce sanıyorum ki üretici bu arabadan maksimum 10bin kazanır devletin 33bin kazandığı yerden. araba üretmeden araba üretenden daha fazla kazanan bir devletimiz var zaten nedir bu araba sevdası allahını seversen!!!
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 10:29
yerli araba yapamasak ta sadece bize has yerli gazeteci modellerimiz var ...''Umarım örneğin geçersizliği yaşanmakta olan gerçeğin üzerini örtmez.'' alın size yerli gazeteci modeli hemde 2017...
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 10:21
Her zamankinden daha fazla birlik ve berabirliğe ihtiyaç duyduğumuz bu günlerde mizah gibi tırı vırıyla düşünceleri bölmek yerli ve milli bir davranış değildir.
atilla. 14 Eylül 2017 10:21
dalga da geçmeye başladık, ama haklısınız. bizden bi cacık olmaz. devletin de çok gönlü yok görünüyor. dışarıdan gelen araçlardan alınan vergiler öyle tatlı geliyor ki...
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 20:59
0
Benzin elektrik doğalgaz dan haberin yok galiba.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 10:20
etyen bey ironi yapamıyorsunuz bunu daha önce de ''Umarım örneğin geçersizliği yaşanmakta olan gerçeğin üzerini örtmez.'' diyerek ispatladınız zaten.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 10:02
Bence yerli oyuncak yerli gozluk yerli saman yerli tohum yerli hayvan yerli etten baslamali yerli araba sadece populizm zaten ulkede montaj yapiliyor bu montajlarin ne kadari yerli buna bakmali pancar motoru bile kapandi kapatildi
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 09:52
Seçim üzeri vize kalkıyor.....
Özkan 14 Eylül 2017 09:34
Etyen Bey dalgadan da anlamazlar ciddiyetten de bunlar çapları kadar yaşar
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 09:55
19
HADİ ORDAN ÇAPSIZ SENDE.
subay 14 Eylül 2017 09:18
harika bir yazı
Çok güzel bir müjde. Nihayet yerli otomobil yapılabilecek. babayiğit aranırken, ortaya babayiğitler çıkmış. Helal olsun bu babayiğitlere...
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 08:39
Secimler yaklasinca yerli otomobil yine piyasaya cikar secim bitince yine kaybolur... Yani hayalet otomobil uretecez avrupalilar cok geride kaldi!!!
nuray 14 Eylül 2017 08:17
gerçek dünyanızı bize açtığınız için teşekkür ederiz.burada size ne diye hitap ediliyor söyleyiniz size öyle seslenelim bundan sonra.
doğrucu davut 14 Eylül 2017 11:24
2
ulu orta söylenemez :)
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 07:40
Türkiye'nin ilk yerli otomobil üretme projesi "Devrim"e genç yaşta katılan yüksek makine mühendisi Kemalettin Vardar, - "Korkutma ve yanıltma" Bir grup mühendisin 129 günde tamamı yerli 4 otomobil ürettiğine dikkati çeken Vardar, "Türkiye otomobil üretebilir. 'Yapılmasın' demiyorum. Ama adam gibi yapmalıdırlar. Bir ülkenin otomobil yapması, yöneticileri için prestij projesidir. Niye kendimizi sınırlandırıyoruz? Türk tekniği, mühendisi ve kafasının bir otomobil yapamayacağını dillendirmek, bir korkutmanın, yönlendirmenin ve yanıltmanın sonucudur. Bu bir yanlış nesil yetiştirmenin sonucudur. Yapamayacağını savunan başbakan ve cumhurbaşkanı bile gördüm. Ancak bu görüşte olanlar fena halde yanılıyorlar. Basit bir otomobil üretiminden bahsediyoruz. Peki neden 430 tane elektrikli dizel lokomotif üretiminden kimse bahsetmiyor." " Senelerce haftada bir lokomotif üretti bu memleket" diyen Vardar, "Bir lokomotifin teknik ve mali yükü, ortada dolaşan 100 otomobilden daha fazladır. Ama Eskişehir'deki fabrikada lokomotif de üretildi. Hiç dillendirilmedi. Çünkü onun hiç sansasyonel tarafı yok. Araba üretiminde pençelerini yukarı kaldırıp bekleyen bir sürü akbaba var. Lokomotif üretiminde Türkiye çok iyiydi. Sonra 4 kişi gidip Yugoslavya'dan lokomotif kiraladı. Bu ülkedeki kapasite çok şeyi yapmaya yeterlidir. Ama bunu doğru ve istismar etmeden kullanmak önemlidir. O fabrikada çeşitli tiplerde üretilen lokomotif sayısı 778'dir. 1971-1984 yılları arasında ise aynı tip 410 lokomotif üretildi" değerlendirmesinde bulundu. "Bunu yapmış bir fabrikada üretim niye durdurulur?" diye soran Vardar, cevabını da dönemin yetkilileriyle yaşadığı bir anısını anlatarak şu sözlerle verdi: "Biz kendi kendimizi kötülemekten, zavallı gibi göstermekten başka bir şey yapmıyoruz. 'Amerikalılar, Japonlar var' diyerek işi yabancılara havale ediyoruz. Bu lokomotifi üretirken anam ağlamıştı. Çünkü o zaman bu fabrikanın müdürüydüm. Lokomotif üretip rayların üzerine çıkardığımız bir dönemde Ankara'da bir toplantıya çağrıldım. Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarı, ki sonra başbakan ve cumhurbaşkanı oldu. Önümüze bir kağıt koydu. Beş bin beygirlik lokomotif üretemeyeceğimizi, dolayısıyla ithal etmemiz gerektiğini söyleyerek önümüze konulan kağıdı imzalamamızı istedi. Ben de üretebileceğimizi ifade ederek itiraz ettim. 'Bu da kim?' dedi. Fabrika müdürü olduğumu söylediler. Bunun üzerine 'Bunu niye çağırdınız. Tabii ki karşı çıkacak' diyerek çıktı gitti. Bu fabrikada üretim yapılırken 4 bin 700 işçi çalışıyordu. Şimdi 700 işçiye iş bulamıyoruz."
sefure 14 Eylül 2017 03:48
hmmm çaycı hulusi kim acaba?
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 13:31
0
Etyen'in akıl hocası... Kılavuzu "Çaycı Hulusi" olanın sonu tımarhane olur. :)
KARAR OKURU 15 Eylül 2017 00:45
0
Vatan için " Çaycı Hulusi" de tımarhanelikler de birdir.
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 02:52
sacma sapan bir yazi, tam sizden beklenildigi gibi... Sn Yazar, size bir ders vereyim, mizah ve komedi asamalari gecildi bu ulkede, bu ulkeyi mahvettiniz hepiniz oradaydiniz, el birligi ile, simdi de espri saka guyyaa elestiri yapiyorsunuz ha? siz bence birakin bu isleri
KARAR OKURU 14 Eylül 2017 14:03
1
Okuma geç neden zaman ayırıp yazma gereği duydun?
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN