Back To Top
Sevr Belgesi

Sevr Belgesi

- A +

Sevr Antlaşması denen, hatta bazen -“t”siz- anlaşma diye de anılan ve Anadolu’nun parçalanmasını öngören 10 Ağustos 1920 tarihli belge asla hukukî nitelik ve geçerlilik kazanmadı, kâğıt üstünde bile yürürlüğe girmedi.

Girmedi, giremedi, çünkü bunun için Meclis-i Mebusan’ın ve Padişahın onayı gerekiyordu; oysa Meclis-i Mebusan o tarihten aylar evvel İstanbul’un işgali nedeniyle kapanmıştı ve Sultan Vahdeddin de işgal kuvvetlerinin baskısına rağmen belgeyi imzalamadı.

Peki, Paris’in Sevr(es) semtinde düzenlenen toplantıda o belgeyi imzalayan Osmanlı heyetinin imzaları neyi ifade ediyordu?

Bu taviz verilmediği takdirde İstanbul’un Yunan işgaline uğrayabileceği ve Yunanistan’da kalabileceği endişesini ifade ediyordu.

Peki bu heyet padişahın bilgisi yahut rızası dışında mı hareket etmişti?

Hayır.

Murat Bardakçı’nın “Şahbaba – Osmanoğulları’nın son hükümdarı VI Vahideddin’in hayatı, hatıraları ve özel mektupları” adlı kitabından öğreniyoruz ki, Sultan Vahdeddin, hatıratında, “kötülüğün baştan aşağı ta kendisi” diye nitelediği Sevr’i o heyete “geçici” olarak imzalatarak “biraz zaman kazanmaya”  çalıştığını belirtiyor ve “Eğer işler kötü gider ve oyalamayı başaramazsam anlaşmayı imzalamaktansa tahttan feragat etmekte kararlıydım” diyordu.

Yine de Sultan Vahdeddin’e Sevr konusunda yüklenmek isteyen yüklenebilir, ama Kemalist literatürdeki “ihanet” tezviratının iler tutar yanı yok.

***

Bugün 10 Ağustos 2018.

Sevr Belgesi tam 98 yaşında.

Doğum gününü tarihin çöp kutusunda kutluyor.

Niye “Sevr Antlaşması” değil de “Sevr Belgesi” diyorum?

Çünkü Türk Tarih Kurumu Başkanı Prof. Dr. Refik Turan’ın dünkü açıklamasını öpüp başımın üstüne koyuyorum.

Sevr’e pek münasip bir doğum günü hediyesi olan o açıklama şöyle:

“Sevr Antlaşması deniliyor. Bundan sonra biz kurum olarak ‘belge’ diyeceğiz; Sevr belgesi. Antlaşma yok çünkü. İmzalanmadı, tanınmadı. Sevr’in ‘antlaşma’ olarak kullanılmasına karşı resmi olarak da çalışma yürüteceğiz. Yeni müfredatta (okul kitaplarında) Sevr’in ‘antlaşma’ değil ‘belge’ olarak ifade edilmesiyle ilgili girişimlerimizi yapacağız. Bazen hatalı ifadeler olabiliyor, yanlış söylemler devam edebiliyor. Ne yazık ki Sevr Antlaşması da biraz ‘galat-ı meşhur’ olmuş. Böyle bir antlaşma yok. Biz bunu yeni müfredatlara da önereceğiz. Belki bir ayrıntı gibi görünebilir ama önemli. Çünkü çocuklarımızın ve kamuoyunun zihnine böyle yerleşiyor. Ortada bir belge var ama bu bir antlaşma değil.”

***

Turan, Sevr’in “belge” olarak anılmasını sağlamaya dönük çalışmanın tarih kitaplarını, ilgili kurum ile kuruluşları ve hatta medyayı içerisine alan topyekûn bir çalışma olacağını da belirtti.

Sonra da dedi ki:

“Bu konuda bilimsel görüşümüzü ortaya koyacağız, tavsiyemizi yapacağız. Müeyyide gücümüz yok ama bunu yerleştirmek için uğraşacağız.”

Ben hiç uğraştırmadan kabul ettim gitti işte.

Başım gözüm üstüne.

Diğer Yazıları

Yorumlar

KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 19:45
100 yılda ne kadar çok değişti farkında mısınız, geçmişte yaşamak çok doğru değil, şimdi yeni şeyler söylemek lazım cancağızım.. Sonuçta Sevr gerçeğini de yok edemezsin adı neyse, Tarih kurumuna da bu yakışır zaten, neyi temize çıkaracaksa.. Bitti gitti hepsi çoktan, ders alamadınsa bir işe yaramaz adı ne koyduğun..
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 19:02
ne sevri yav dalgamı geçiyoruz
hasan 10 Ağustos 2018 17:24
organik çocuk
Yılmaz Yılmazoğlu 10 Ağustos 2018 12:27
Sevri yumuşatalım, Lozana yüklenelim...
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 10:30
Aslinda Karlofca ile Pasarofcayida imzalamamis padisahlar. Hayalle yasamaya devam. Milletimizi getirdiginiz hal ortada.
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 23:25
1
Bütün aklı başında araştırmacılar Sevr'ın hiç bir zaman geçerli olacak şekilde imzalanmadığını belgeleriyle açıklıyorlar. Ey yorumcu senin aklın başında mı?
KARAR OKURU 11 Ağustos 2018 11:09
0
Sn. KO 23:25, aklının başında olduğunu varsayarak sorguluyoruz. Rusların desteğinde Ermeniler Erzincan'ı geçerek, İngilizlerin desteğinde Yunanlılar Polatlı önlerinde, İtalyanlar Antalya'da, İstanbul'u çiğneyen, askerlerimizin yatakhanelerini basıp katleden, M. Mebusan üyelerini yargılanmak üzere Malta'ya taşıyan İngilizler, Fransızlardan bahsetmiyoruz bile, bunlar Anadolu'da çiçek toplamak için bulunduklarını bahisle neyi dayanak alarak saldırdılar, işgalci oldular? El cevap... ( PS: Dolma ye de dolma akılla yorum çıkarma, çok pis kokuyor.).
Fatih canitez 10 Ağustos 2018 09:19
dolar 6'ya dayanmis, hala cumhuriyetle hesaplasiyor, muradiniza ereceksiniz yakinda sevr'i imzalayacagiz!
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 09:01
Dolar 7 liraya koşuyor, maaşlar daha ayın 20'sine bile gelemeden eriyor. Halan hocam çevir kazı yanmasın, dostlar yazar görsün, makale görsün..
İnsiyator. .. 10 Ağustos 2018 08:59
Acayip bu GAZteciler....adamlar şimdi gelmiş MODERN. ..($) ..SEVR dayatiyorlar ...bu arkadaşta biz çöplükte ki sevr'de hikaye yapmistik... .TÜRKİYE iki tane YOBAZ'dan çok cekti.çekiyor. . LAİKÇİ KEMALİST YOBAZ. ..ve ..GERİCİ DİNCİ YOBAZ. ...:))))...ilk firsatta $$$$ buldularmı IKI YOBAZDA hemen yeni otomobil, güzel evler ve yaşam. ..kafa cagdisi, ruh karanlık ama BEDEN rahatlığı şahane. .:)))))..yazar bey bişey biliyorsan $$ üfle buna :))...laikci yobazlarda hep beraber marşlar söylesin belki korkar $$$..:))..
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 08:54
Devlette geçici imza olur mu Hakanım. O heyet orada resmi olarak devleti temsil ediyor mu, padişah tarafından yetkilendirildi mi, o imzaları padişahın izni ve direktifi ile attılar mı? Sen bunlara bak. belge desen ne olacak anlaşma desen ne olacak? Anlaşma deyince gururunuz çok mu inciniyor? Padişah hazretleri süre kazanmak için imzalanmasına göz yummuşmuş.. Peh peh peh..
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 15:15
0
Mutabakat metninin ne anlama geldigini biliyorsunuzdur herhalde. Mecliz evet diyecek padisah imzaliyacak iste o zaman anlasma olur, yoksa belgedir.
Tezcan 10 Ağustos 2018 07:55
Eyvallah anti-kemalist, kahraman Hakan abi.
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 07:45
İstanbul tam 5 yıl işgalde ingilizlerin elinde kalmış,adamlar mezarlık bile yapmışlar ,koca şehri yönetmişler geçici imza ile mi ........
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 07:37
Lozan hezimetse sevr nedir acaba sorusundan kurtulmak için olabilir mi ....geçici imza ,zaman kazanma çevir kazı yanmasın : sevr zaten 100 yıl sonra da olsa birgün mutlaka imzalatılacak .bu kadar dış borç.tüketim ekonomisi ,olmayan eğitim ,teknoloji ve dar kafalarla er ya da geç sevr imzalatılacak ,o zaman da geçici der vicdan muhasebesi yapmaktan kurtuluruz .....
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 07:10
Milli mucadele yapanlar icin idam fermani cikartanlar, Istsnbul isgal edilip meclis dagitilinca tahttan cekilmeyene yurtsever mi diyecekler. Komiksiniz. Belgeymis.
Apti 10 Ağustos 2018 06:36
Kemalist tezviratmış,öyle mi!Peki Hanedanın korktuğu yunan işgali olmadı mı! Sevr öylesine belge de neden Kuvayı Milliciler için katline fetvayı imzaladı! Ruslar ve harici müslümanlar dahi yardım etti,Saltanatçılar ne kadar yardım etti kurtuluş mücadelesinde! Yani Sevr belge değil ne peki!Lozan'da ne diye bu esas alınarak müzakereler yapılmaya çalışılmış!Vahdettin imzalamadı bir kere geçersiz belge diye itirazı olmuş mu!
Abdullah Yalcin,Almanya 10 Ağustos 2018 02:32
Benim bildigim: Atatürk ve ekibi, TC'yi kurdu Atatürkün ölümünden sonra Ismet Inönü Kemalizmi icaat ederek ülkenin kaymagini yediler...Bu suni rejimden yeni yeni kendimizi kurtariyoruz sükür Allaha...
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 07:38
1
Evet ,imzalatılacak yeni sevrlerle çok şükür kendimizi kurtarıyoruz ...
Davut Doğrucu 10 Ağustos 2018 02:14
Milli Mücadele başarısız olsaydı... İmzanın ne önemi kalırdı!
Musto 10 Ağustos 2018 12:09
0
Kindar nesil dedikleri demekki böyle birşeymiş güneşi balçıkla sıvamaya kalkmışlar.
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 01:18
Kemalistlerle normal insanlar gibi konuşmanın bir anlamı yok. Siz ne kadar belge ortaya koysanız da Vahdettin onların gözünde haindir ve hainliği tartışılamaz, tartışılması teklif dahi edilemezdir. Ortalama Kemalistler için sadece Nutuk vardır. Onların adeta kutsal kitabı odur, Nutuk'da ne yazıyorsa doğrudur. Nutuk'da Vahdettin'in Sevr'i kabul ettiği yazıyorsa, o öyledir. Bilimsel olarak araştırmaya gerek yoktur. Çünkü Kemalistin vahyi inmiş, mutlak gerçek Nutuk'ta anlatılmıştır.
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 06:00
7
Mükemmel yorum
Musto 10 Ağustos 2018 00:26
Osmanlı borç alır borcunu ödeyemez ülkenin tüm kaynaklarına elkonulur savaşa girer yenilir ülkesi işgal edilir padişahın imzalasa ne olur imzalamasa ne olur sarayının önüne gemiler yanaşmış düşman fatih gibi beyaz ata binmis şehrinde dolaşıyor astığı astık kestiği kestik bir kahraman çıkıp halkına umut olup halkı birleştirip vatanı kurtarıp halkının gönlündeki tahta oturuyor sen ve senin gibiler onu ordan indiremezde gücünüz varsa boş işlerle uğraşacağınıza elimizde kalan son vatan parçasına sahip çıkın.
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 07:36
1
mustoya aynen katiliyorum. dolar 7 0lmus sevrden bahsediyor. aladas nerdeyse ataturku. sorumlu tutacaklar. bitmissiniz artik bu ataturk dusmanligina son verin
KARAR OKURU 10 Ağustos 2018 00:23
sevr belgesini lozan'a ceviren mustafa kemal pasa'nin mekani cennet olsun!
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN