Back To Top
Ya IMF kapısı Ya içe kapanma Ya da tam demokrasi

Ya IMF kapısı Ya içe kapanma Ya da tam demokrasi

- A +

Film gibi seyrettiğimiz bir finansal çöküş dönemi seyrettik.

Film aslında Mayıs 2016’da emsallerinden koparak, Türkiye’ye özel sahnelere başladı. O günlerde 1 dolar 2,80 TL seviyesindeydi. Aynı günlerde ise, 1 dolar 3,55 Brezilya reali ediyordu.

Bugün 1 dolar aradan 2 yıl geçmesine rağmen hala 3,75 Brezilya reali ediyor. Oysa bizde artık 1 dolar 4,70 liradan işlem görüyor.

Lira dolar karşısında son 2 yılda %70 değer kaybetti. Aynı dönemde Brezilya reali dolar karşısında sadece ve sadece %6 değer kaybetti.

Ha, diyeceksiniz ki neden sadece Brezilya realini veriyorsun. Bakın Güney Afrika parasına, Mayıs 2016’da dolar karşısında 14,20’lerden işlem görüyordu. Şimdi ise 13,50’den.

Rus rublesi ise 65,0 seviyesindeyken, iki yıl sonra dolar karşısında şimdi 63,0 seviyesinde...

Ya Arnavutluk lekesi... Sakın leke demeyin; bu Arnavutluk para biriminin adıdır. 1 dolar Mayıs 2016 başında 119,0 leke ediyordu. Şimdi ise 1 dolar 108,0 leke ediyor.

Yani anlayacağınız Mayıs 2016’da seçilmiş bir başbakanın görevden el çekmesi ile başlayan, 15 Temmuz’la devam eden bir bozulma süreci yaşıyoruz. Burada 15 Temmuz hain FETÖ girişimini ayrı tutalım; çünkü ertesi iki haftada yerli yatırımcılar 12 milyar dolar satarak TL’yi tıpkı meydanlarda ülkesini koruduğu gibi korumuşlardır.

Zaten yerli ve milli para birimimiz lira, asıl bozulmayı OHAL ilanından sonra yaşamaya başlıyor. Ve süreç bugüne kadar neredeyse hiç kesilmiyor.

Diyeceksiniz ki, “OHAL fiyatlaması bu kadar uzun mu sürer”. Haklısınız...

Lirada son bir yılda yaşadığımız büyük kayıp bize özgü iktisat teorilerimizden geliyor. Bugün bankalarda TL’ye güvenmeyip, döviz hesaplarında taşınan tutar 200 milyar dolar. Türk halkı bile yerli ve milli parasını cazip bulmuyor ve “Şer güçlerin” parasına yatırım yapıyor.

İktisat bilimi der ki, “Paranızın değerini reel faiz ile belirlersiniz.” Bu bilimi ilk terk eden yine bir iktisat profesörü olan Tansu Çiller idi. Ve kendisi ülkeyi 94 krizine sürüklemenin ardından 3 aylık yüzde 50 faizli süper bonolar çıkarmak zorunda kaldı.

Biz de son bir yıldır hem yüksek cari açığa hem yüksek kredi açığına rağmen düşük faizle değerimizi korumak ısrarında bulunduk. Kendi sıra dışı teorilerimizle 94 krizine çok yakın bir dönem geçirdik. Dolar 3,40’dan 4,90’a; faizler de yüzde 11,0 seviyelerinden yüzde 19,0’un üzerine çıktı.

Hem yabancının parasına delice muhtacız (Maalesef üretim ekonomisini bitirdiğimiz için yabancının parası ile yabancının ürettiklerini tüketip, büyük ülke havası atıyoruz) hem de yabancıya kendi teorilerimizi inandırmaya çalışıyoruz.

Bugün geldiğimiz nokta şu;

Finansal göstergelerdeki bozulma, yani dövizdeki hızlı yükseliş ve faizlerdeki büyük artış şu anda birçok iş insanını kara kara düşündürüyor. “İflas mı ilan etsem, yoksa biraz daha dayanmaya mı çalışsam”

Kara tablo sahneleri sonbaharda çok daha sert esecek.

Belki de milyonlarca kişi işini kaybedecek.

Yıllık 60 milyar dolara koşan cari açığa para bulmanın yanında bir de 453 milyar doları bulan dış borçların ödemesinde bulunacağız.

Kısacası 70 sente değil; artık 7 sente muhtacız.

Peki, ihtiyacımız olan dövizi nasıl bulacağız?

Mesela, daha ucuz faizli kredi veren IMF’ye mi gideceğiz? Ama IMF öyle düşük faizli krediyi boşuna vermiyor: Diyor ki, halının altına süpürdüğün bütün sorunları çıkart ortaya. Mesela ne kadar GELECEK SATIŞI yaptıysan hesaba yaz.

IMF hiç acımadan, devletin kesesinden siyasete izin vermiyor.

Ya ikinci yol!

Yani, dışarıdan para bulamadığımızda yurt içi döviz tasarrufları ile başlayan, yerli ve milli para teorisi ile devam eden ve de Merkez Bankası dâhil kurumların bağımsız çalışmasını kaldıran bir içe kapanma dönemi mi yaşayacağız? Kısaca üç gün önce yazdığım gibi 70’li yıllara mı döneceğiz?

Ve son tercih...

AK Parti’nin 2003-2008 arası başarıyla uyguladığı modele geri dönüş: Tam demokrasiye doğru ilerleme...

Verimli bir devlet,

İşleyen kurumlar,

ve yarını belli olan kurallı, OHAL’siz bir Türkiye.

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
hoca 27 Haziran 2018 00:44
londra baronları ve onların istanbul şubelerine başvuru!!
tolga 25 Haziran 2018 22:42
ohal kalkarsa ekonomı düzelecekmı.sen birde ekonomıst olacaksın sen bu ulkeye batının istediği herşeyı getirsende sana kaynak sağlayan fonlar senı bazı poitıkalarından vazgeçirmek isteyenler doların dusmesını istemediği surece dolar dusmeyecek. turkıyede demokrası yokmu vatan haınlerıyle savaşmayalımmı.bu işin çözumu çok kolay madem bu gemıde beraberız. hesaplarda boş boş bekleyen dolarlar merkez bankasına ödunç olarak devredılecek. merkez bankasında bu dolarları istediği şekılde kullanacak ve 1 yıl snra bu dolarları odunç verenlere geri verec
Yusuf Çağlar 05 Temmuz 2018 09:10
0
cidden sizin kafaları seviyorum, bir ekonomi yazarına akıl verecek kadar cesur insanlarsınız. hatta eyyyyyyyy diye başlayan efelenmelere devam etsek dolar 0,50 kuruşa bile düşer mesela değil mi? bak kardeşim Allah rızası için ne yiyor ne içiyorsanız ücreti neyse vereyim bana yollayın yemin ederim sizin gibi bir kafada yaşamayı çok istiyorum. demek benim özel bankaya faize yatırdığım dövizimi devlet bankasına ödünç olarak devredecek (kim devredecekse artık) merkez bankasına para nasıl gitti onuda anlamadım neyse ee sonra merkez bankası paramı istediği şek
murat 24 Haziran 2018 15:00
Rakamları doğru okuyorsun ama yorumun yanlış.Ecevit dönemini ekonomik olarak incele.İpucu da vereyim.Abd yada ingiltereye kuyruktan bağlı kaç tane holdingimiz var?Ya da kaç zenginimiz yada sanayicimiz milli.Gelelim ikinci konuya.Dış borçlar.AB ülkelerini inceledinizmi?Onların borç oranı bizimkinden çokmu düşük?Başka birşey daha diyeyim.Ekonomik tetikçilik diye birşey duydunuzmu?Duymadınızsa size kitap önerebilirim.Sizi sürekli takip eden biri olarak hadsizliğimi mazur görün.Bende ekonomistim ve 30 yıldır ekonominin içinde üretim yapmaya çalışıyorum.Sizin
Yusuf Çağlar 05 Temmuz 2018 09:00
0
duymamıştır nerdenduysun o kitabın ismini verin bundan sonra yazacaklarına oradan bakıp kopya çeksin. İbrahim bey sizin gibi ekonomist değil ki kahvede ortacı olarak çalışıyor. :))
murat 24 Haziran 2018 14:46
Fransada 3 olay oldu ,hemen ohal ilan edildi.Türkiye de hergün en az üç olay oluyor.Ama ohal sayesinde terörün ve terörüstlerin üzerine daha rahat gidiliyor.Sizi rahatsız edende bu.Ayrıca sayın yazar sen ekonomideki kötü hareketlenmenin ne zaman başladığını biliyormusun?Ekonomideki iyiden kötüye dönüş 2013 te GEZİ ile başladı.Yani saldırıyla başladı.Algı operasyonlarıyla sürekli dezenformasyon ve sürekli bir ekonomik tetikçilik le saldırıyorlar.Şu anda doların buralarda olma sebebide bu.Şimdi Sayın Kahveci sen bunun tersini yazılarında savunuyorsun.B
KARAR OKURU 24 Haziran 2018 07:21
"Petrolu kontrol edersen Ulkeleri kontrol edersin" "Gıdayi kontrol edersen insanligi kontrol edersin"diye tee 1974 yillarinda USA dişisleri bakani olan Kissinger bunu soylemis ve Amerikanin bu plani olmuş.Hić ders almiyoruz Katar gecen yil bir ambargo uygunlandi ve Türkiye ile iran olmasa idi Katari sadece bir yil icinde gida ile hizaya getireceklerdi.Dogal gazi vardi,dolari vardi ama gida ile ilgili uretim yoktu hep disaridan aliniyordu.Bu ulke insanini hep ithal gidaya alistirip ekip/bicemeden ve uretimden uzaklastirisaniz nasil guclu bir ulke olabilirsiniz.Sizi savasmadan bile teslim
B 24 Haziran 2018 02:41
Sayın Kahveci önceki soruma cevap verdiğiniz için teşekkür ederim. Bir soru daha soracağım. Cevabınız çok kritik. Verimsiz yatırımlardan söz ettiniz.Türkiye hangi mal ve hizmet konusunda vazgeçilmez bir tedarikçi olabilir? Avrupa ve Asya ülkeleri için. Birde bu ülkeye para getiren yatırımcılar bu parayı Türkiye'nin bir ürününe muhtaç olacak şekilde getirmeleri mümkün mü?
Macaron Macron 24 Haziran 2018 02:14
Turkiyenin cari acik ve dis borc sebebini kisa olarak anlatacagim.Turkiyenin sorunu hatali uygulanan globalizasyon sonucunda aşırı otomobilasyon ve buna bağlı asiri petrolizasyon.Hazineyepozitif nakit akışı getirmeyen betonizasyon ve verimsiz yatirimizasyon.Parisde halen çok sayıda 406 var ki zaten kendi üretimleri.Işte amerikan büyüme modeli ile avrupa büyüme modeli arasındaki bir fark bu.Peki pejo amerikaya neden giremiyor?Çünkü diger araclar 10 seneyse pejolar 50 sene kullanılabilir.
Arnold 25 Haziran 2018 11:35
0
Paris dakarı peugeot 405 kaç defa kazanmıştı?
Yine de yazdim 23 Haziran 2018 23:47
Herşeyi doğru söylediğini varsayalım. Tam demokrasi sumu yani.hdp/PKK bin desteklediği bir başkan.neyin karşılığı destekleyecek.kandilin mi, afrinin mi, neyin.teroristler ve tam demokrasi yan yana oylemi.ortada devletin bekasi var. Milleti para ile korkutun siz. Neden de bu demokrasi sevdaniz Habur zamanı değil de, kandile girdiğimiz zaman tutmuş.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 21:08
OHALi kaldirsa da varmış gibi devam ettirir düzeni ya da istediği zaman yeniden getirir. Kendisi zaten demedi mi bakın OHAL sayesinde kimse grev yapamıyor diye! Bu ülke bu insan yapısıyla düzelmez. Takım tutar gibi parti tutuluyor. Bu olunca da ülke tam batmadan değiştiremiyoruz kimseyi. CHPlisi de AKPlisi de MHPlisi de öyle. Umarım Iyi Parti ciddi bir oy alırda dengeler değişir. Saadetten de umutluyum ama yetmez gibi.
ekonomist 23 Haziran 2018 18:24
ibrahim beyin yazısının özeti : imf nin yatırımcıya yönelik ekonomi politikalarının demokrasi izdüşümünde vatanın ve milleitneraberliği konusunu irdeleyen ve ohal bağlamında atılacak adımların, dow jones endeksli bir geri dönüşüm eğrisi halinde ve aynı zamanda dolar yuan endeksli bir ekonominin rusya devlet başkanı putin ile arasındaki ilişkiyi de göz önüne alarak oluşturulan bir uluslararası konsorsiyum ile halledilmesi gerçeği gözönünde bulundurulduğunda, bundan pay almak isteyen amerikan borsaları yatırım şirketlerinin ilgisini üzerine çekec
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 16:39
25'inde sadece başkan seçimi değil, yepyeni bir yönetim sistemine geçiş yapacağız. Reis'in vizyonu olan her projeye taş koyan bürokratik vesayet sona erecek. Reis vizyonuyla hava ulaşımını herkes kullanabilsin istiyor, bürokratik vesayet saçma sapan proje ve garantilerle hizmeti baltalıyor. Aynı şeyi Köprülerde de yaptılar, muhteşem eserleri bürokrasi ne yapıp edip baltalayıp, gölgeleliyor. Bu yüzden Kanal projesi bile başkanlık sonrasına bekletilmek zorunda kalındı.Fakat artık hizmete engel olamayacaklar. Bundan sonra Reisin büyük ustalık dönemi tarihe ge
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 14:50
Devletin ihalelerinde 5 liralık iş, yandas muteahhitlerle işbirliği içinde 25 liraya yaptirilmasaydi ülkemiz bu halde olmazdı. Asgari ücret 2.500 lira, en düşük emekli aylığı 2.000 lira olurdu. Vergiler düşerdi. İşsiz bir tek genç insan kalmazdı.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 14:40
2003-2008 dönemi de başarılı değildir, 453 milyara ulaşan dış borçlanma yoluyla tüketim ekonomisi uygulanmış ,üretime hıçbir yatırım yapılmamıştır.
külyutmaz 23 Haziran 2018 14:22
Bu hükümet doların yükselmesinin gıda fiyatlarını etkilemeyeceğini mi düşünüyordu acaba.Nerede yaşıyorsunuz ;mağarada mı ?
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 22:01
0
Hayır, mağarada değil. Benzin zammı beni etkilemez, her seferinde 10 liralık alıyorum diyenlerin ülkesinde.
külyutmaz 23 Haziran 2018 14:18
Gıda tarım ve hayvancılık bakanı Fakıbaba açıklama yapıyor; Hayretler içerisindeyim, 1,5-2 ay önce Sayın Başbakanımızla Niğde ve Aksaray'daydık. Dediler ki 'Patates elimizde, depolarda kaldı, 50 kuruşa alan yok, bize ihracat desteği verin.' Biz de bunun üzerine Bakanlar Kurulu'ndan patatese ihracat desteği verdik.Nasıl olur da böyle bir durumda 50 kuruş olan patates 5-6 liraya çıkar anlamış değilim." Acaba 4 liraya ihraç edeceği patatesi içeride 50 kuruşa satmadığı için olabilir mi ? Bizimle dalga mı geçiyorlar ?
hangi kovboy 23 Haziran 2018 13:16
kamyon devrilince akil veren çok olur bu adamin ucaginda gezerken sesiniz cikmiyordu
1 Fakir 23 Haziran 2018 10:31
Ya IMF, Ya Avrupa (yazarın TAM Demokrasi dediği), Ya içe kapanma... 4. yol da var... İçe kapanmadan, Avrupa'nın ve IMF'nin kapısını çalmadan borçlarımızı çevireceğimiz bir yol. Onu da sonbaharda görürsünüz, zaten sonbahara ne kaldı?
Ehl-i İrfan 23 Haziran 2018 10:22
Bir Cumhurbaşkanı adayının apolet sökmeye bir diğerinin Beştepe'yi yıkmaya dönük söylemlerini ciddiye almak mümkün müdür? Ya da Cumhuriyet'i kuran CHP'nin Kandil sevdalısı HDP ile flört etmesini aklınız alıyor mu?Hiç kuşku duymayın... Pazartesi sabahı kalktığımızda daha güvenli, daha istikrarlı bir ülkede yaşıyor olacağız... Sayın KAHVECİ,siz hiç endişe etmeyiniz,Çünkü Edirne'den Kars'a uzanan alandaki ortak aklın yanlış yapması ihtimali yok...15 Temmuz da, çıplak elleri ile dahili ve harici bedhahlara gerekli dersi veren bu millet,yine o aynı
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 12:03
4
Açılmasına daha 5 ay varken 3.havalimanına,daha dün canlı yayınlarla tek seferlik uçak indirildi ehl-i irfan kardeşim.Bu kadar da ahmak yerine koydurmayalım kendimizi derim..
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 14:39
3
Turkiyenin malesef uzun zamandır kullanmadigi şeyin adı "ortak akıl", demek istediginiz edirneden karsa uzanan "aynı akıl" yanlış yapmaz. Bu akıl büyük yanlışlar yapıyor ve yapmaya devam edecek ama faturalar size ve bize eşit kesiliyor "tek akıl , ortak fatura" sistemi malesef. Türkiyenin özeti - fakir adamın borç parayla lüks yaşaması, evdekilerinde para, lüks gelsinde nereden gelirse gelsin demesi. Hele birde borc aldıklarını başına gelen her derdin sebebi sayması yok mu, hele birde anneannenin bütün takıları dedenin arsaları da gitmemiş mi bu hayat tarzı
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 19:55
1
Ehl-i İrfan'ı Ciddiye almayın her gün şaçmalayan biri :)
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 20:58
0
10:22 diyeceğim... Rica ederim artık bu belâ meselesini bırakır mısınız? Gelinen nokta ortada. 453 milyar usd dış borç var. 15 Temmuz bitti. Engelledik hamdolsun. 7 dönemdir OHAL var. OHALi gereksiz yere uzattıkça ekonomi bozuldu. Ayrıca OHALde bir sürü mağduriyetler oluştu. Şimdi sen dersen eğer OHAL normal vatandaşı etkilemiyor diye, başına gelsin de anlarsın derim.
G.Gonul 23 Haziran 2018 10:12
Ekonomide vaziyet malum olunca,hükümet başka hususlarla gündem oluşturuyor sn.Kahveci bunu anlıyoruz ama,şu "soğan lobisi" ne iştir yahu?Birileri bu arkadaşlara memleketi her konuda şikayet ettiğiniz vatantandaş değil,siz yönetiyorsunuz diye hatırlatsa iyi olacak..Cidden komik oluyorlar artık..
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 11:38
0
Ortalık uzmandan geçilmiyor maAşallah sn.Gonul;aklı evvelin biri çıkmiş o gün Ankara'da ki seller bahsini konuşuyor bu da birşey mi yağmuru bile dış güçler yağdırıyormuş ya..
Şakir 23 Haziran 2018 10:07
A şıkkı secilecek muhtemelen...Belki de aliyoruz namimiz yurusun diye aracilar vasitasiyla kim bilir.....
evin 23 Haziran 2018 09:54
ya kuzey kore ya da ispanya.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 08:54
madem 7 sente muhtaç bir hale gelinmiş, bu kadar bol keseden verilen vaatler niye? birileri yılda 50 milyar dolar yatırımdan bahis ediyor, birileri verilenin üzerine yüz'de kendinin katacağını söylüyor? ne yani, şimdi bizi kandırıyorlar mı?
Serkan 23 Haziran 2018 08:27
Evet son bir gün kaldı. Sihirli bi değnek yok ama seçim den sonra herşey düzelecek. Ohal de kalkacak istikrar da sürecek. Karamsar tablolar çizmeye gerek yok. Sadece insanına Güven vermek yeterli. Her zorluğun altından kalkılabibir. Bunun için istikrarlı akılcı bir yönetim yeterli. Ekonomi profosörü olmaya gerek yok. En önemlisi de iktidarın yapacağı şey işi Ehline vermek. Biz ne zorluklar gördük. Bunların da üstesinden gelinir.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 10:45
0
Meselede bu ya,emaneti ehline vermek. Ayrıca 16 nisandan sonra da istikrar sürecekti
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 14:00
0
08.27 16 yıldır yapamadığını bu yılmı yapacakmış. Anadoluda bir tabir vardır, Herkesi tenzih ederim. gariban köylümüz açlıktan ölmek üzere olan eşeğine şöyle demiş. ÖLME EŞEĞİM ÖLME, YONCA EKTİM BİTSİN, YİYECEKSİN
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 08:26
" Başınıza gelen herhangi bir musibet, kendi ellerinizle işledikleriniz yüzündendir....."( Şura Suresi/30) " Her insanın kaderini (yaptığı tercihlerin sonucu olarak) kendi boynuna bağlamışızdır. Diriliş gününde, kendisi için bir kayıt çıkarıp yayımlarız..." (İsra Süresi 13) İsra Süresinde Allah ,o günün cahili arap toplumunda talih/ kader kuşu uçurup talihini/kaderinin ne olduğunu buna göre anlayan zihniyeti eleştirip, biz Müslümanlara kaderimizin, kendi tercihler ve eylemlerimiz sonucu olduğunu öğretir. Bizde şimdi DIŞ GÜÇLERE kaderimizi bağ
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 08:09
Bunu önceden söylememek için neden ısrar edipte bu günleri yaşattınız ülkeye.
mor 23 Haziran 2018 08:05
Geziciler de darbeciler de FETÖ’cüler de Kandilciler de sandıkta boğulacaklar. Hak Galip Gelecek. Batıl Zail Olacak.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 11:30
6
Mosmor olacak gibi bir halın var...
Abdullah hasan 23 Haziran 2018 02:18
2003-2009 arası hem IMF den kurtulundu hemde başarı grafiği yukarı çıktıysa bu niye devam ettirilmediki, enterasan.
musto 24 Haziran 2018 00:47
1
Tepelerinde balyoz gibi AHMET NECDET SEZER vardı atamalarda liyakat arıyordu her önüne geleni noter katibi gibi imzalamıyor DEVLET DENETLEME KURUMU aktif olarak yolsuzluklara göz açtırmıyordu..
Salih 23 Haziran 2018 01:26
Bu durumdan çıkış yolu. Bir yatırımcı güven ister. Yani ekonomik verileri kalem oynatarak değistirirsen sana yatırım yapan da zarar ederse gelmez. İç tasarruf. Millet devlet birlikte tasarruf yapmalı. Milletin yapabileceği şey sinirli sonuçta borçlu bir milletiz. Devlet tasarruf yaparsa büyüme sikinti olabilir. Bence en kolay yapabileceğimiz tarım ve hayvanciliktan baslayarak üretim zincirine tekstil ve enerji sektörü ve ithalat kalemlerinde cıvata sıkabiliriz. Turizm atıl olmaktan çıkarılmalı. Işte tam burada ohal ve hukukun üstünlüğü devreye girecek.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 01:23
Ekonomik çöküşün hızlanmasının en büyük nedeni OHAL bence. Sokaktaki vatandaş OHAL bizi etkilemedi vs diyecektir, belki doğrudur da ama bu görüntü yatırımcılar için hiç de olumlu sinyaller vermiyor. Hukuken öngörülebilir bir ülke olmak, asıl mesele bu. Şu anki yönetim değişse bile yargının, merkez bankasının bağımsızlığının sağlanması çok zor artık. Kurumlardaki kalitesizlik akşamdan sabaha giderilebilecek bir şey değil, eğitim meselesine girmiyorum bile.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 13:57
1
vatandaşın ohalin evine götürdüğü ekmeği azalttığını anlayacak kadar zeka ve bilgisi yoksa ohalin suçu ne? akp daha ne yapsın bu insanları akıllandırmak için. doları 5 lira mı yapsın. Vatandaş istiyorsa akp kesinlikle yapar. versinler oyu görsünler doları.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 14:04
1
Ne kadar kolay herkese fetö damgası vurmak sen gel2002 beri ak partiye oy ver 15 temmuz gü sabaha kadar uyuma dua et ülkemize bunu hangi şerefsizler yaptı de ve hiçbir kritere uyma ama 6ocak 2017 de ihraç ol bumu bi reva ohalden dolayı kendini aklayamıyorsun bu nun adı ney sence.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 17:18
1
@14:04: Benim hikayem de çok benzer. Allah şahidim, o gece secdede ağlaya ağlaya dua etmiştim ülkem için. Ama gel gör ki o gece fosur fosur uyuyanlar vatansever, biz vatan haini olduk. Vardır Rabbimin bir planı diyorum.
Salih 23 Haziran 2018 01:20
Olay şu. 470 milyar dolar dış borç faizi %8 ve kısa vadeli. Yaklaşık 40 milyar dolar. 40-50 de açık var. Eder 80 milyar dolar açık. Sattığımız 160 milyar dolar. Kredi notumuz kötü. Takmıyoruz bizim için önemli değil. Ama borç verenler daha başka bir ifade ile düşük faizli kredi verenler kredi notu yatırım yapılabilir olanlara kredi veriyor. Biz de tefecilerin elindeyiz. Ha sen gördüysen tefeciden iflah olanı bizde iflah oluruz. Ya iflah ya iflas. S ile biten daha yakın ihtimal.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 01:15
iktidar partisi Akp ve Mhp'nin Türkiyenin mevcut problemlerini çözme yeteneği ve kapasitesi maslesef yok. Bırakın çözmeyi problemleri çok daha büyütme olasılıkları oldukça yüksek. Bu yüzden oyum SAADET PARTİSİNE.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 22:44
1
İnşallah kardeşim
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 01:12
Maaşını dövizle alan biri olarak TL değer kaybedince üzülen bir insandım, 'ben kazanmasam da olur yeter ki ülkem kaybetmesin' diyordum. Ama öyle haksızlıklara şahit oldum ki artık Allah'ın sopası yok diyorum. Bizi bu hale getirenleri Allah ıslah etsin.
EMG 23 Haziran 2018 00:39
Nihayet fazla rakam olmayan makul bir ekonomi kritiği. Ve doğru.
B 23 Haziran 2018 00:23
Sayın yazar çok samimi olarak bir soru sorayım. Tam demokrasiye geçince ve ohal kalkınca Türkiye'de fabrika sayısı mı artıyor, üretimmi artıyor, tarlalarda başaklar daha çok mu buğday, arpa mısır veriyor, her tarafta çeşitli işyerleri kurularak işsizlik birdenbire düşmeye mi başlıyor. Birdenbire yerden petrol fışkırmaya başlayarak enerjide dışa bağımlılık sonamı eriyor, her tarafta altın madenleri bulunarak aniden zengin mi oluyoruz. Bu ikisi arasındaki bağlantıyı nasıl kuruyorsunuz.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 00:39
10
Senin gibiler anlayamaz
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 00:39
3
Aç bir dünya haritası ve bak. Gelişmiş ülke olarak bilinen ülkelerin tamamının nasıl geliştiğini bir düşün.Sen burdan başla bence çalışmaya.
ibrahim kahveci 23 Haziran 2018 01:10
1
Şu şekilde izah edelim: 'Tam demokrasi' ile bir dönem daha yabancı sermaye ihtiyacını yabancı sermaye ilgisi ile sağlayabiliriz. Bu süre zarfında ise "üretim ekonomisine" geçiş için geçmişte kullanamadığımız fırsatı yakalamış oluruz. Riski ne kadar azaltırsak, faizi de o kadar düşürmüş oluruz.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 02:10
2
00:23 Bunu bilmek için âlim olmaya gerek yok.Türkiyede serbest piyasa ekonomisi yani(Kapitalist ekonomi sistemi) uygulandığına göre,en basitinden bir örnek, tam demokrasi olunca ülkeye dış yatırımcı para getirir, yatırım yapar,iç piyasalar devlete ve adaletine güvenip daha çok yatırım yapar.Üretim artar böylece ekonomi güçlenir.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 07:01
0
fizik Y Lisans mezunuyum başka bir konuda 2 uluslararası A sınıfı dergide yayınlanmış makalem var güneşten enerji üretme konusunda daha yerli, daha milli, daha verimli, daha kararlı üretim yapma konusunda 2 yıllık araştırma sonucu 6 aydır hazır son derece gerçekçi temellere dayanan çok güzel olacağını düşündüğüm bir projem var. Ama bu gün TÜBİTAK a proje sunmak deveye Çanakkale boğazını aşırtmaktan daha zor, bürokraside 18 kurumdan 30-35 tane ayrı belge almak gerekiyor. Her şeyi geçtim alayına razı olsam TÜBİTAK öyle bir belge imzalatıyor ki
Takipci 23 Haziran 2018 10:03
2
O Hal varsa; 1) Ya ulke normal yontemlerle yanetilemeyecek kadar karisik demek. 2) Ya da yonetenler normal yontemlerle yonetme becerisine sahip degil demek. 3) Ya da ikisi birden. Boyle ulkelerde yerli ve yabanci yatirimci cekingen olur, once kendisini garantiye almak icin bekler...
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 10:50
1
Peki 16 nisandan sonra şaha kalkacaktık ya işte öyle düşün
Makif 23 Haziran 2018 14:52
0
Çetelerin cirit attığı yerde bakkal açar mısın?
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 16:15
9
Demorasi ile Ekonomik gelişmeyi ilişkilendirmek saflıktır. Çin'de, Rusya'da vs milyarlık yatırımlar yapan Mersedesler, Volkswagen ler, Siemens ler oralarda Demokrasi olduğu için mi böyle yapıyorlar ?
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 23:48
0
16:15 Çin de adam günde bir dolara calışıyor.Senin haberin varmı? beyefendi.Rusyanın doğalgazı petrolü yeraltı zenginlikleri var.Senin neyin var.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 00:20
Sen de mi demokrasi dedin, İbrahim. İMF ve böyle demokrasi yerine üçüncü şık daha iyi... Eninde sonunda da o olacak.
Yaw he he 23 Haziran 2018 03:52
9
Bravo iyi yorum. Yazar da işi demokrasiye bağladı. Ne alaka.
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 00:15
Eskiden ak partiye oy vermekçin çok sebep vardı şimdi ise vermemek için
Yeni Ak Partili 23 Haziran 2018 01:00
50
Ben ise tam tersini düşünüyorum. 17-25 Aralık’tan önce Ak Partiye oy vermek için hiç nir sebep yoktu. Şimdi şse çok sebep var...
KARAR OKURU 23 Haziran 2018 13:48
4
Yeni Ak Partili de yeni görüyorum. Saadet.
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN