Back To Top
“Zannederler ki devlet çok büyük yatırım yapıyor”

“Zannederler ki devlet çok büyük yatırım yapıyor”

 - Son Güncelleme: 09.01.2018 Salı 00:32
- A +

İş dünyası OHAL sürecinde yatırım olmaz diyor.

Ya, OHAL kalkacak ve yatırımlar normalleşecek...Ya da, OHAL ile yatırımsız bir ülke olarak geçici büyüme oranları ile yetineceğiz.

Peki, bu ne kadar doğru?

2017 yılının ilk üç çeyreği toplamında yatırımların reel olarak %7,9 arttığı görülüyor. Fakat detaya baktığımızda inşaat yatırımlarının %16,0 arttığını ama makine-teçhizat yatırımlarının ise -%2,3 azaldığını görüyoruz.

Kısaca fabrika yatırımları reel olarak 2016 yılına göre daha az olmuş.

***

Cumartesi günü Başbakan Binali Yıldırım Kırşehir konuşmasında “Ak Parti iktidarından önce devlet 1 liralık yatırım yapıyordu, özel sektör 1,5 liralık yatırım yapıyordu. Şimdi devlet 1 liralık yatırım yapıyor, özel sektör 8 liralık yatırım yapıyor” dedi.

Başbakan Yıldırım şöyle devam etti: “Bütçeyi tam 6 kat büyüttük. 2002’de sadece 120 milyar liralık bir bütçemiz varken bugün 763 milyar liraya yükselen bir bütçemiz var.  Şu anda zannederler ki devlet çok büyük yatırım yapıyor. Devletin topu topu yaptığı yatırım miktarı, yılda 128 milyar lira. Belediyesiyle bakanlıklarıyla hükümetiyle hepsini topla yılda 128 milyar lira. Özel sektör, 900 milyar lira yatırım yapıyor.”

***

Evet, kamu dediğimiz zaman sadece merkezi bütçeyi sanmayın. Ankara’nın dışında belediyeler de önemli bir kamu görevi ve yatırımı görmektedir.  Hatta Sosyal Güvenlik Kurumu, İşsizlik Fonu gibi bir çok ek kamu kurumu da vatandaşlardan para toplamaktadır.

Kalkınma Bakanı Lütfi Elvan Aralık ayının sonunda “Kapasite kullanım oranlarının yüzde 80’lere çıkması yeni yatırımların gerekliliğini ortaya koyuyor. 2018 yılında kamunun 141 milyar liralık yatırımıyla özel kesimin 1 trilyona yakın yatırımı olacağını tahmin ediyoruz. Böylece yatırımlar ilk kez 1 trilyon sınırını aşacak” demişti. Orta Vadeli Programa (OVP) göre Genel Devlet Dengesi 2018 yılında şu şekilde oluşuyor:

-Gelirler: 1 trilyon 131,6 milyar TL.

-Harcamalar: 1 trilyon 198,7 milyar TL

-Yatırım harcamaları: 115,1 milyar TL

Genel Devlet Dengesinde elbette en büyük gelir payı 762,8 milyar lira ile Ankara’nın; yani merkezi yönetim bütçesinin. Orada da 90 milyar liranın altında bir yatırım harcaması öngörülüyor.

Kısaca devlet ister merkezi yönetim eliyle olsun, ister belediyeler eliyle olsun bu yıl 1 trilyonun üzerinde para alacak. Lakin bu paranın sadece ve sadece yüzde 10’luk kısmını yatırım olarak Türk Milletine harcayacak.

YİNE HESAP REVİZYONU

Şimdi de Türkiye’nin toplam gelir ve yatırımlarına kısaca bakalım: 1998 bazlı GSYH hesabına göre 2015 yılında ekonomik büyüklüğümüz 1 trilyon 952 milyar liradır. Lakin, revizyon sonrası GSYH’mızın 2 trilyon 339 milyar liraya çıktığını görüyoruz. Ortada yüzde 19,8’lik revizyon artışını görüyoruz. Ama iş yatırımlara gelince durum değişiyor.

Eski hesaba göre, 2015 yılında 399 milyar lira yatırım olduğu görülüyor. Ama yeni hesaba göre bu yatırım harcaması tam 695 milyar liraya çıkıyor. Yani, hesap revizyonu ile GSYH yüzde 19,8 artarken, yatırımlar meğerse yüzde 74,3 artıyor.

Biraz daha detaya bakıyoruz: Eski hesaba göre 2015 yılında 224 milyar liralık makine-teçhizat yatırımı (fabrika) gerçekleşmiş görülüyor. Yeni hesaba göre ise, makine teçhizat yatırımı 263 milyar liraya çıkıyor.  Artış %17,4

Oysa yeni hesaplama yönteminde asıl patlama inşaat sektöründe oluyor. Eski hesaba göre 2015 yılında inşaat yatırımı 175 milyar lira gözüküyorken, yeni hesaba göre inşaat yatırımı 380 milyar liraya çıkıyor. Artış %117,1

İşte Türkiye’nin yatırım sıçraması buradan geliyor. Hesap değişimi ve inşaatçılık...

Ama asıl soru hala cevap bekliyor: Devlet bütçesini 6-7 kat artırırken bu sermayeyi özel sektörün kullanımından çıkarıyor ve kendine alıyor. Devlet yatırım yapmıyorsa, bu para nereye gidiyor?

Para yok diye özel sektöre hazine garantileri verilerek kar karşılığı yaptırılan köprüler, otoyollar, şehir hastanelerini nasıl izah edeceğiz?

Sahi, para kimde!

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
Hakan Uğur 09 Ocak 2018 23:57
Süper bir yazı
karşıyakalı 09 Ocak 2018 21:40
yazar bazen iyi yazıyor.ama genelde gönlünden geçenlerin gerçekleşmesini istiyor.tabii direk söyleyemiyor.rakamların arkasına saklanarak dillendiriyor.ama hiç söylemiyor. OTOMOBİL YAPMAK İÇİN YILLARDIR BABAYİĞİT ARIYORUZ AMA YOK.yazar ne zaman bu batı sever onların boyunduruğundaki iş çevrelerinede bir dokunacak.haa derseki eleştirirsek-reklam vermezler doğru.o zaman hükümete çakmaya devam.
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 18:44
Caddede rastgele sorun Milli piyangoda büyük ikramiye sana çıksa ne yaparsın diye? tamamından tek cevap alırsın... Daire alır kiraya veririm der... Bu beyinlerle büyük ülke olunmaz.. Hadi dağılın...
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 15:31
Turkiye her haliyle 15 yıl oncesine oranla çağ atlamıştır. İbrahim bey tamamen muhalif takilmaya çalışıyor. Eğer kendiler tasfiye edilmeseydi hükümeti öve öve bitiremezdi.
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 18:21
15
Tamamen katılıyorum herkes arpaya göre yumurta peşinde
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 20:38
1
Hangi konuda çağ atladık sanayi, bilim, eğitim, sanat, spor,, kültür iddianızı desteklemek için bu alanlardaki başarılarımızı bir sıralar mısınız ?
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 22:56
1
atlanan bir çağ varsa o da önceki yüzyıladır.
AK MASALLAR 09 Ocak 2018 14:31
2023 YILINDA DÜNYANIN EN ZENGİN 10 ÜLKESİNDEN BİRİ OLACAĞIZ EKONOMİ SÜPER UÇUYORUZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 13:47
2003' e büyük hayellerle girdik... Ve 2018 , o hayellerimiz büyük bir enkaz yığınına döndü.
HACI CAVCAV 09 Ocak 2018 13:40
" Kısaca devlet ister merkezi yönetim eliyle olsun, ister belediyeler eliyle olsun bu yıl 1 trilyonun üzerinde para alacak. Lakin bu paranın sadece ve sadece yüzde 10’luk kısmını yatırım olarak Türk Milletine harcayacak."Bu cümleden benim anladığım şu: İbrahim Bey, devletin,işçi,memur ve emeklilere ödediği maaşları,eğitim için,sağlık için, iç ve dış güvenlik için,adalet için yapılan harcamaları,belediyelerin, temizlik,su,kanalizasyon...hizmetleri için yaptığı harcamaları Türk Milleti için yapılmış saymıyor.Bunlar cari harcama olduğu içi
KARAGÖZ 09 Ocak 2018 16:17
4
Bütçenin gider kalemlerini sen bile bildiğine göre, Kahveci'nin bilmemesi mümkün mü ? O, diyor ki, bu kadar gelirle bir köprü bile yapamıyor devlet ! O, diyor ki, bu müsrif iktidara dur diyemezsek, giderayak (İlk seçimde gidiciler) YAP-İŞLET-HALLET modeli ile Kanal İstanbul'u da ihale edecekler, torunumun torunu da borçlu doğacak !
HACI CAVCAV 09 Ocak 2018 16:35
12
Karagöz'üm,torununun torunları senden akıllı olacağından (ben öyle tahmin ediyorum)borçları ödemenin bir yolunu bulurlar.Merak etme sıkıntılı bir durum olmaz. Hem Kanal İstanbul'u bizden çok onlar kullanacak.Durum böyle olunca borcun bir kısmını ödesin keratalar!
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 16:51
0
hacı cavcav şu kanal istanbul hikayesine benim aklım bir türlü basmıyor. şimdi bir boğzı geçebilmek için ha bire köprüler tüneller inşa ediyoruz ve bunlar da deli dumrul köprüleri gibi oluyor. geçen de geçmeyen de para ödüyor. kanal istanbulun ötesine geçmek için bunların aynılarından birer tane daha mı yapılacak. kadıköyden edirneye giderken iki defa mı köprü geçicez.
HACI CAVCAV 09 Ocak 2018 17:54
9
Aklınla bin yaşa sayın okur!Ben hiç düşünmemiştim yaw!Aynen dediğin gibi olacak.Bir yandan kanal açılırken bir yandan belirli aralıklarla üzerine köprülerin inşa edilmesi gerekiyor. Ama bunların mesafesi kısa olur.Endişeye mahal yok. Hem ekonomideki hareketliliği bir seyret o zaman.Yatırım nasıl olurmuş bir görsün cümle alem.
Akif 09 Ocak 2018 20:21
1
Namazları gözünle mi kılıyorsun HACI CAVCAV (Yorumlarından dindar biri olduğun anlaşılıyor.) ? Mesajların başından hiç kalkmıyor, herkese laf yetiştiriyorsun. Yoksa yeni milli mi oldun; onun hevesi mi ? :))
HACI CAVCAV 09 Ocak 2018 21:03
1
Hacı Cavcav'ı okumayınca bir eksiklik hissediyorsun herhalde Akif.Bu sebeple saat 20.21 de olsa muhakkak okuyorsun.Böyle olunca hatırın kalmasın diye bana da cevap yazmak düşüyor.Sağ olsun Karar da bize bu imkanı veriyor
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 13:40
yiyenin boğazında dursun. başka elimden birşey gelmiyor.
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 13:11
Biraz insaf edin, binlerce kilometre duble yollar, köprüler, istanbula 3. ve neredeyse her şehire Havalimanı, şehir hastaneleri, kampüsler, toki ile onbinlerce daire, ve hepsini taçlandıracak olan Kanal İstanbul ve etrafındaki 2 milyonluk yeni şehir projesi. Tüm bunlar yatırım değilmi? Bu inşaatlarda çalışan insanlar ve makine ekipman atıl mı kalsın? Bu yola girdik ve artık istesekte istemesekte geri dönme şansımız yok. Başarabilirsek bu modelle kalkınan örnek ülke oluruz, başaramamak gibi bir lüksümüz yok
TÜRKOGLU 09 Ocak 2018 13:10
sayın kahveci yorumunuz çok dogru ve yerinde ama sizi eleştiren bazı iktidar yandaşı okurlar sizi iyi tanımadıkları belli kendi çıkar menfaatleri için aklını bırakıp partizanca baglandıkları iktidar için gerçekleri görmek istemiyorlar ve dostça eleştirilere saldırıyorlar dedim sizi tanımıyorlar karadenizin hırçın mert cocugunu 10 yıl öncesinde yenisafak yazarlıgından tanırım keşke her iktidar yandaşı yazarlar sizin gibi dürüstçe gerçekleri söyleyebilse yazabilse ben müslüman bir türk milliyetçisi olarak sizin gibi adam gibi işini gazeteci o
türkoglu 09 Ocak 2018 17:48
1
arkadaş fazla uçmuş binlerce duble yol dogrudur ama kaynak nerden 40 milyar tl deprem fonu kullanıldı para yok ortada sonra 3çü köprü avrasya tüneli ve osmangazi köprüsü maliyeti 6,5 milyar dolar geri ödemesi dolar bazında 22 yılda 50 milyar yap devret modeli birde kalleş amerika fetocu ,pkklı destekçisi 22 eylül2017 amerikadan 11 milyarlık boing uçak alımı 5.1 2018 fransadan 7,5 milyarlık uçak alımı hepsi borçla ne demiş atalarımız borç alan yarın emir alır şehir hastaneleri projesi ,iflas etmiş bir olaydır birde kanal olayı var anlaşılan türkiye i
nuh moğulkoç 09 Ocak 2018 13:00
sayın yazar izmir ist otoyolu ve şehir hast. ne ek olarak bir kaç projenin dışındaki tüm projelerin devlete ait olduğunu da hatırlatırım tüneller parasız duble yollar hızlı teren projeleri yapılan 50 küsür hava limanı yeni kurulan üniv. ler sosyal projelere harcanan paralar suriyeli mültecilerin giderleri ve en önemlisi dahili ve harici terör operasyonlarına harcanan oluk oluk para( siz sıcak ofisiniz kararda rahat rahat ufak tefek aksaklıkları köpürtüp karnınızdan muhalefet yapın diye)vs vs
Aleyna 09 Ocak 2018 12:51
iktidarda olan kasaya sahip olur, kasaya sahip olan parayi istedigi gibi dagitir, bu rejimlerde gercekci bir buyume soz konusu degildir. olamaz. hasta olan ekonomi degil yonetim bicimi!
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 12:24
Paranın kimde olduğunu yatırımların nasıl yapıldığını an umarım gerçek bir gazeteci olma yolunda önemli mesafe katedeceksin(temenni) sen en iyisi bir ekonomist bul ona bir çay söyle ve bu işler nasıl oluyor diyerek ona sor,beynini yak(mış)acak bu işleri uzmanlara bırak
Erdem 09 Ocak 2018 11:35
itiraf eriyorum bende. :) Şaka şaka devlette? devlet nerede? suya düştü. Su nerede? ...
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 10:03
Devlet fütursuzca harcama yapıyor. Örneğin suriyelilere 35$milyar dolar harcandı.Bu parayı sanayi ve teknoloji yatırmlarına harcasaydık onbinlerce kişiye istihdam sağlardık.Fakat devlet bizim paramızla ümmetçilik oynamaya karar verdi.
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 09:26
TEBRİKLER bize amerikayı yeniden keşfettirdiniz (maalesef) biz milet olarak hep yeniden yeniden amerikayı keşfediyoruz her nedense. orta millet olmayı başaramadık ne yazık ki ama 2018 de uykumuzdan uyanacağız ve gerçekler yüzümüze sille gibi çarpılacak yada tam tersi saygılar..
CP 09 Ocak 2018 09:19
Yukarıda yazılan ve matematiksel olan bilgiler doğrudur ama bunları fakülte mezunları bile anlmıyor, bazıları anlamak istemiyor, çoğunluk idare edenlerin yakınları bürokrat olsun, bize de taşeronda çöpçülük yeter kanaatinde. Osman Gazi köprüsünün zarar ettiğini hala anlamıyorlar. Enflasyon hesabında gıdayı azalt, varil koy, sonra sabit gelirliyi ezdirmedik de. Site girişinde ki fatura kutusuna bakarım sık sık, geçen seneye göre rakamlar uçuk. Evi ile cami arasında gidip gelen maaşına zam yapmadan bile kanaat edenler, sorgulamayalar olunca gelecek sadece z
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 09:14
SAYIN YAZAR. Bir ak partili olarak kendi kendime özleştiri yapıyorum. Bazen sizi haklı bazen haksız buluyordum. Yorumcularda siyasi görüşlerine göre parmak indirip kaldırıyorlar. Ama şimdi düşünüyorum bütün büyük yatırımlar Özal, Demirel ve öncesine ait. 3 BÜYÜK DEMİR ÇELİK FABRİKASI HARİCİNDE HALA FABRİKAMIZ YOK. PETRO KİMYA ve petrol rafinerilerine yeni ilaveler yok. OTOMOTİV yatırımlarıda de ÖZAL ve DEMİREL dönemine ait. İhracatı onlar götürüyor. SİZ HAKLISINIZ GALİBA. O NO
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 13:43
1
2007'den sonra özel sektörün de hiçbir yatırımı yok. eskiden özel sektörün yabancı ortaklı ya da kendisinin açtığı büyük işletmelerin haberlerini okurduk. 2007'den sonra hiçbir yatırım yok.
"... özel sektöre hazine garantileri verilerek kar karşılığı yaptırılan köprüler, otoyollar, şehir hastaneleri" ile ülkenin geleceğini ipoteklemek vatana ihanet suçudur ! Hiçbir "yerli ve milli", sandıkta bunun bedelini ödetmekten imtina edemez.
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 07:22
masa başı hesaplarla bu noktada olduğumuz ortada. nereye kadar böyle devam ederek gidebiliriz? eninde sonunda deniz bitmeyecek mi? elbette bitecek ama biz de biteceğiz.
evin 09 Ocak 2018 07:19
vatandaştan her şekilde para alınıp yandaş şirketlere ve zenginlere aktarılıyor. kesinlikle ahlaki değil ama artık ahlak mı kaldı?
cevat karakalem 09 Ocak 2018 05:01
Genel olarak devlet ekonomiye bu kadar angaje olmamali. Sadece ekonominin saglikli islemesi icin gerekli kurallara odaklanmali. Yoksa "yerli araba yapilacak, yap" zihniyeti ile verimli yatirimlar yapilamaz. Kaynaklar heba olur.
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 10:25
8
Erdoğan'dan çok askerlerin takıntısı bu yerli otomobil. Sanıyorlar ki yerli otomobil yapılırsa savunma sanayi uçacak, silah ambargoları etkisizleşecek. Bu işlerden hiç anlamıyorlar.
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 13:12
0
10:25 yani şu anda hükümette askerlerin borusu bir ötüyor ki, gönüllerinde yatan yerli oto projesini bile Erdoğan'a yaptırıyorlar. sizin yaptığınız tipik bir "bizim oğlan iyi ama arkadaşları kötü" mantığı.
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 02:33
balon buyudukce buyuyor
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 02:32
Kağıt üstünde masa başında veriler ile oynayarak vede inşaatta dayalı yatırımlarla bir ülkenin geliştiği görülmemiştir
gurel aşık 09 Ocak 2018 00:45
Nasreddin hocanın hanımına kedi buyda et nerde, et buysa kedi nerde demesi gibi. İbrahim Hocam valla billa para bizde değil bu kesin
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN