Back To Top
Müslümanlar işleyen bir demokrasi kuramayacak kadar beceriksiz mi?

Müslümanlar işleyen bir demokrasi kuramayacak kadar beceriksiz mi?

- A +

Günümüzde kamil manada işleyen bir demokrasi oluşturabilmiş hiçbir Müslüman ülkesi yok. Ama bu konuda uzun yıllardır İslam toplumlarındaki aydınlar ve siyasi elitler düzeyinde yoğun ve ciddi tartışmalar yaşanıyor. Fakat şu ana kadar sağlıklı bir tartışma zemini oluşamadığı için, demokrasi bahsinde ortaya atılan fikirlerin bir bölümü biraz da Batılı çevrelerin yönlendirmesiyle, ‘liberal’ ya da ‘ılımlı İslam’ tanımlamasının dar kalıplarına hapsedilerek verimli bir sonuç üretemedi.

Aynı şekilde yine İslam ülkelerindeki İslami hareketler üzerinden yürüyen demokrasi tanımlamaları da, maalesef otoriter eğilimlere çok çabuk teslim olduğu için demokrasiyi öncülleştiren bir açılım sağlayamadı. Sudan’da ilk kez iktidara gelen Sünni İslami hareketin otoriter eğilimlere teslim olması bu konuda en somut örnektir. Bu bahiste Mısır’daki Müslüman Kardeşler hareketinin demokrasi tecrübesini ne yazık ki tartışamıyoruz, zira Mursi’nin iktidarına darbeciler tarafından son verilmiştir. Dolayısıyla bugün Mısır’daki İslami hareketin demokrasideki başarı ya da başarısızlığını tartışmak çok anlamlı değil.

***

Kabul etmek gerekiyor ki, İslam ülkelerindeki İslami hareketlerin hiçbirisi demokratik değerlere öncelik vererek daha yaratıcı formüller üretemediler ve de demokrasiye geçiş süreçlerinde öncü bir güç olamadılar.

Ancak burada hemen bir parantez açmakta yarar var, Türkiye’de 2002’de iktidara gelen AK Parti’nin özellikle il dönemindeki demokratik değerleri önceleyen, özgürlüklerin önünü açan değişim adımları ve AB’ye yum çerçevesinde gerçekleştirdiği hukuk reformları, İslam toplumlarının da demokrasiyi başarabileceklerinin en önemli göstergesi olmuştur. Her ne kadar bugün farklı bir Türkiye’yi konuşuyor olsak da...

Yaşanan bunca tecrübeden sonra, öncelikle Müslüman aydınlar ve siyasi elitler, İslam ülkelerinin neden işleyen bir demokrasiyi inşa edemediklerini tartışmak zorundadırlar. Bir kere ezberlerimizi yeni baştan kontrol etmek durumundayız. Hemen hepimiz söze ‘Müslümanlar insanlığa örnek olmalı, ışık tutmalı, ahlaki liderlik ve örnek davranışlar sergilemeli’ cümlesiyle başlarız. Ama bu iddiamız bugün o kadar gülünç duruyor ki, neredeyse hiçbir inandırıcılığı yok...

Peki gerçekten Müslümanlar, iyi ahlak ve adalet konusunda herkesin gıpta ile bakacağı yönetim modelleri oluşturamazlar mı? Elbette oluşturabilirler. Evet, hemen bütün dünyada Müslümanlar haksızlığa uğramışlardır, halen de büyük mağduriyetler yaşamaktadırlar. Ama biliyoruz ki Kur’an, bize yanlış muamelede bulunanlara da iyilik yapmayı tavsiye etmektedir.

Unutmayalım ki Hz. Peygamber, olası bir suikast tehdidi yüzünden Mekke’den ayrılmak zorunda kaldığında bütün borçlarının ödenmesi talimatını bırakmıştı. Oysa o günün şartlarında kendisini öldürmek isteyenlere borcunu ödemek zorunda değildi. Bir kere bütün Müslümanlar bu yüksek ahlakı içselleştirmek durumundadırlar.

Günümüzün Müslüman entelektüellerinden Abdulvahhab el-Efendi “Nasıl Bir Devlet?” adlı kitabının önsözünde Kabil olayı üzerinden dikkat çekici bir demokrasi örneklemesinde bulunuyor: “Kabil’in hikayesinin Kur’an’daki anlatımında Kabil, sadece işlediği suçtan dolayı değil aynı zamanda Habil’in ölü bedeninden nasıl kurtulacağı hakkında bir fikri olmadığından büyük bir sıkıntı içerisine girmiştir.

“Derken Allah ona kardeşinin cesedini nasıl gizleyeceğini göstermek için, yeri eşeleyen bir karga gösterdi. Bunu gören Kabil ‘eyvah’ diye haykırdı. Yazıklar olsun bana. Ben bu karganın yaptığını yapamayacak ve kardeşimin cesedini gizleyemeyecek kadar aciz miyim? Ve bunun üzerine pişmanlık duyanlardan oldu.” (Maide-31)

***

Kıssadan çıkarılacak ahlaki ders şudur: Eğer Allah insanlara, hayvanların davranışlarını gözlemleterek bir şey öğretebiliyorsa; mutlaka diğer insanlara da birbirlerinin davranışlarını gözlemleterek bir şeyler öğretebilir. Ve çağlar boyunca toplumların (Müslümanlar dahil) zihinlerini kurcalayan pek çok soruya cevap veren demokrasi yönetimini gördüğümüz zaman yapmamız gereken, el-Maverdi’ye ya da diğer kaynaklara, bu türden iyi sistemlerin İslam ile uyumlu olup olmadığına bakmak olmamalıdır. Bu konuda yapılacak şey, Kabil gibi ‘Yazık bize! İşleyen bir demokrasimiz ve meclisimiz olamayacak kadar beceriksiz miyiz biz’ dememektir.”

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
KARAR OKURU 14 Ekim 2017 14:16
şu an islamcılık yapanlar,ne kadar 'dindar' olduğunu söyleyenlerin çoğu haksızlıklara kendilerinden olunca ses çıkartmıyor veya haksız olduğunu bile bile sırf kendilerinden diye haksızlığı savunuyor.gerçek müslümanlık bu değildir.mesela islamda israf var mıdır?islam gösterişe,şatafata nasıl bakar?islamda başkalarının hakkını yemek var mıdır?islamda adaletsizlik var mıdır?islamda yalancılık var mıdır?islamda Allah'a kulluktan daha önemli bişey yoktur.bir insanı yüceleştirmek yoktur.islamda daha çok para kazanmak için haksızlığı savunmak yoktur.Atatürk'ün bazı yönlerini eleştirsem de ön görülü bir lidermiş.dini kullanıp,dinin gereklerini yerine getirmeyen o kadar çok kişi var ki.din ve devlet işleri kesinlikle birbirine karıştırılmamalıdır.çünkü dini duygular istismar ediliyor.
KARAR OKURU 14 Ekim 2017 15:59
0
14:16, Bahsettiğin İslam çok güzel bir şeymiş. Bu güzellikler için gayret etmek lazım. Bunlar kimsenin babasının alı değil. Pireye kızıp yorgan yakılmaz.
KARAR OKURU 14 Ekim 2017 11:55
Gayrimüslimler işleyen bir demokrasi kurabildi mi?..
KARAR OKURU 14 Ekim 2017 10:34
Birleşmiş Milletler bile anti demokratik bir yapı ile yönetilirken siz ikide bir Müslümanların durmunu eleştiriyorsunuz... Ben, sırtını daimi bir güce dayamamış bir demokrasi görmedim. Demokrasi rakı gibi, hiç bir yerde kitaplarda yazıldığı gibi durmuyor. Çağdaş Batılı aydınlar demokrasinin bu durumu üzerine kafalarını yorarken bizim aydınlar demokrasiyi kutsama modunda yürüyor...
KARAR OKURU 14 Ekim 2017 10:22
Sayın yazar, size göre demokrasinin uygulandığı bir ülke gösterin. Onun üzerinden bu işin Müslümanlıkla alakasını konuşun.
KARAR OKURU 14 Ekim 2017 20:10
0
ABD ye bak görürsün uygulanıp uygulanmadığını.Tramp her istediğini yapabiliyor mu?
KARAR OKURU 14 Ekim 2017 23:24
0
@ 20:10, hiç cevap yazmasaydınız daha iyi imiş. Türkiye demokrasisinin aksaklıları için bir makale köşesi yetiyor belki ama ABD demokrasisinin arızalarını anlatmak için ne kağıt yeter ne matbaa... Dünyayı kana boyayan ABD'ye, demokrasi sadece peçete tutuyor... Terörü meşrulaştıran Trump'a hangi demokrasi mani oluyor..
KARAR OKURU 15 Ekim 2017 01:06
0
ABD'deki demokrasi ise, ben "bizim diktatöre" razıyım...
Kurdischsong 13 Ekim 2017 23:08
Islamdan demokrasi cikmaz . Cikamaz..Islamin kendi kurallari vardir. demokrasinin kendi kurallari. ikisi birbirinden tamamen farkli. dolayisi ile Muslumani demokratlastirma cabasindan hayalinden vezgecin. Bosa kurek salliyorsunuz..Yerinizde olsam " demokrasi neden islamlaşamaz:in sorusuna cevap arardim.Boylece Daha kolay anlardiniz. Mesela demokraside cok parti vardir. Islamda yokdur.. Demokraside aday olmak vardir. islamda yokdur.. Gibi.. Bu sebeple demokrasi baska biseydir islam baska bisey. anlayin artik. zaman bitiyor.
Bekri Mustafa 13 Ekim 2017 22:35
İşleyen bir demokrasi çıkmaz müslüman toplumlardan Mehmet bey; çünkü müslüman toplumların hakikati arama, zamanın ruhunu kavrama,beyin teri dökme gibi bir cehdleri yok.Varsa yoksa goy goy,gakkuru gukkuru...Batı bize düşman,bizi kıskanıyor,gelişmemizi istemiyor,biz aya çıkarken paçamızdan çekiyor...leylim ley..,
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 22:28
Müslümanlık demokrasi bir arada yürümez. Biraz müslümanlık, biraz demokrasi ikisi de biraz hamilelik gibidir. Tabii, biraz hamilelik olursa.
mehmed ali 13 Ekim 2017 19:03
Müslümanlar önce ilk fırsatta gavur ateist kafir dediklere ülkelere kaçmaya çalışmak yerine kendi ülkelerindeki hataları düzeltmeli. Sen ülkende farklı düşünen insanları yok eder kaçırırsan kim kuracak bu demokrasiyi insan haklarını? İslam ülkelerini beynini yetişmiş insan gücünü kaybediyor. Ötesi var mı?
VATANDAS 13 Ekim 2017 18:20
Maalesef 15 yıllık tecrübe bize müslümanların iyi bir örnek olamadığını gösterdi.28 Şubat döneminde daha demokrat,daha insani ve daha dürüst bir durumdan şu günümüze getirilişimizin faturasında herhalde sizin (bir eski milletvekili olarak) vebaliniz vardır diye düşünüyorum.
Ali Adıyaman 13 Ekim 2017 16:58
Müslümanlar Beceriksiz değil egoist erk kafalı. Tam kapitalist işçiyi ezen kadın kız ve çocuklara hak tanımayan boğan bir islam demokrasiyle ilişkisi olamaz. Biat et rahat yaşamayı kendisine prensip eden islam yönetimindekileri sorgulamak ve vatandaşa güven hatta vatandaşında Hakları olabileceğini kabullenemez. Tabiki kemalistlerdeki durum kadın Hakları hariç aynı baskıcı ve biat eden antidemokratik uygulamadır. Gerçek demokrasi batı Avrupa’da İngiltere Almanya İsviçre Avusturya ve Fransa gibi ülkelerde işler çünki dinle devletin devletinde dinle bağlantısı yoktur. Kısacası hiç bir din ve dini gurup demokrasiyi istemez çünkü demokrasi sorgulamaktadır buda dine göre yasaktır.
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 18:56
2
Yani demokrasi sadece dinsizler içindir diyorsun... E, dindarlar da öyle diyor zaten.
Hersoy 13 Ekim 2017 16:38
Bizim düşünce sistemimizdeki hastalık bir işi en iyi kendimizin yapabişeceğine inanmamız. Onun için makamı boşaltmamak adına kuralları sonuna kadar zorlarız da. Obama bir dönem daha başkanlık yapmak istediğini ancak buna kanunların imkan vermediğini söylemişti veda konuşmasında, kanunları zorlama niyetinde olmadığını da belirterek. Bizde bunu diyebilecek parti lideri var mı? Akp üç dönem kuralını neden uygulamıyor. Dediğiniz gibi Akp nin ilk dönemi demokrasi açısından övgüye layık ama sonrası...Akp tüzüğü en liberal demokrasilerdekine taş çıkartır, ama uygulama öylemi. Saygılar.
Muhammer Derin 13 Ekim 2017 15:06
1. Temel HAK ve ÖZGÜRLÜKLER 2. HUKUKUN (kanunların değil ha!) ÜSTÜNLÜĞÜ 3. Yönetimin Halk iradesi ile seçilmesi....Bu değerler KADÎM insanlık değerleridir. Elbette vahy bereketi ile oluşmuş değerlerdir. Bu değerlerin varlığı "demokrasi" palavrasından çoook öncelere dayanıyor. Bu değerleri savunmak için demokrasi ambalajına GEREK YOK! Demokrasinin kimlerin hangi hesapları için gerektiği ve hangi işlere yaradığını ve kimlerin hangi "ihtiyaçlarına" cevap verdiğini HALÂ öğrenemedikse eğer gerçekten geçmiş olsun. Buyurun bu değerleri KUR'AN perspektifinden değerlendirelim. İslami değerler İnsani değerlerdir. İnsani değerler İslami değerlerdir. ALLAH ADALETİ EMREDİYOR. ZÜLMÜ REDDEDİYOR. Sorunların çözümünü nerede arıyorsunuz siz?
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 21:26
1
Allah razı olsun
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 14:11
Müslümanların önce siyasal islam bataklığından kurtulmaları gerekmektedi
Sumeyye 13 Ekim 2017 14:08
musluman kalarak hayir. kuranda ekserin secimini kotuleyen bir cok ayet vardir, cogunluk inanmaz, akletmez, ahde vefa etmez... demokrasi ve islam bagdasmaz!!
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 21:27
0
Allah razı olsun
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 12:42
pensilvanya dan gelen bir emirle ölüleri mezardan kaldırıp oy vermeye götüren 2. emirle ülkeyi bombalayan mankurtlarla, avrupadan gelen bir emirle yüzlerinde maskeyle ortalığı yağmalayan gezi zekalıların hemen demokrasi kahramanı kesilmelerine şaşırdık mı? asla... çünkü biliyoruz mesele demokrasi değil bunlar da demokrat değil.
Halim 13 Ekim 2017 15:36
1
Her yazının altına içinizi döküyorsunuz galiba. Bu yorum ile yazının ne alakası var. Siz ve mankurtlarınız çok sıktınız...
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 12:33
bugünkü koşullarda evet islam ülkelerinde demokrasi gelişmez ama bunun nedeni islam dini değil, islam inancının yorumlanışında. islam bugün; her şeyi din kurallarına göre açıklamaya çalışan, insan aklının yaratıcılığını reddeden dogmatik bir zihniyetle yorumlanıyor. bu yorum devam ettiği sürece islam dünyası "bir zaman kapsülü içinde hapsolmuş olarak" yüzyıllar boyunca olduğu yerde kalır.
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 11:05
Beceriksiz degiller ama ne kimseye ne de birbirlerine guveniyorlar. Fesatlik ayaklarinda pranga. Ornegin sunniler ve siiler birbirine guvense kucaklasa kim ortadoguyu bu kadar hirpalayabilir?
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 11:04
Saygıdeğer yazar, Müslümanın zihin tarlası çok önceden sürülmüş,eski bilgi (galat-ı meşhur)yerini yeni bilgiye devretmesi çok güç.Necip fazıl ekolünden gelmiş, sonra Seyit kutup radikalizmi ile tanışmış sonra sosyalist esinlemeden mülhem marksist aşırma olan DEVRİMCİLİK romantizmi , sonra rahmetli Ercüment Özkan abimin içinde çok doğruları söylediği ama bir o kadar siyaseten yanlışı da sıkıştırdığı ve genel geçer, klişe ve ezber olan ayete istediği şeyi söyletmesi...Demokrasi konusun tartışmaya dahi açılamayacağın göstergesidir .Özetle nasıl kemalizmin kırmızı çizgisi varsa( anayasanın dibacesindeki ilk 3-4 maddeye dokundurtmazsa )Mülsümanda dokundurtmaz .Bir Hayrettin Karamanı bilmediğini bilmediği konusunda ikna edebilir misiniz?Lakin DEMOKRASİ genede n kitapta durduğu gibi durmaz ...Yaşın demarşi ( PROF:ÇOŞKUN CAN AKTANDAN BAHSETMEZSEK OLMAZ)
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 10:25
El-cevap: evet.
jelal 13 Ekim 2017 09:39
Islam ulkelerinde hic bir zaman adalet olmaz olamaz.teknoloji bilim olmaz.isleri kisa yoldan yapmak, torpil, adam kayirma, parti araciligiyla devlet isine girem, dedikodu yapmak, gece gunduz dizi seyredip uyusmak, zengin ve basarili ulkeleri bizi kiskaniyor diye soylenmek,calismayi sevmemek, kisa yoldan bol para kazanmak, herkesin hatayi hakkinda yorup yapmak musluman ulkelerin genlerinde var.
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 12:47
4
doğru söylüyon... soruları çalmak, himmet adıyla para toplayıp amerikan seçimlerine aktarmak, tek ceketim var deyip pensilvanyada çiftlillerde yaşamak, kendi adamlarına yol açmak için diğerlerine kumpas kurmak, fakir gençleri eğitiyoruz ayağına mankurtlaştırıp ülkelerini bombalatmak... sonrada haydin namaza deyip önde baş papaz arkasında yavru mankurtları cennet hayali kurmak... gerçekten genlerinde var bunların haklısın.
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 08:12
Arab kültürünü Islam sanan yorum oldukça malasef O güne kadar boyle gidecek
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 19:04
1
Tam tersi, İslam'a sadece Arap kültürü diyenlerin kurduğu sitem çalışamaz hale geldi.
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 07:52
Mesele beceri meselesi değil demokrasi bir tür ahlak ister. O olmayınca demokrasi olmuyor. Demokrasi ahlakı da genellikle toplum Almanya’da olduğu gibi kafayı duvara vurmadan gelişmiyor. Kafayı duvara vuralım bak nasıl geliştireceğiz demokrasi ahlakını.
Köroğlu 13 Ekim 2017 11:06
1
Evet beceri meselesi değil. Talep meselesi. Müslüman toplumlar demokrasi talep etmiyor henüz. Demokrasi bireyin talep ettiği bir şey, (laik ya da dini) cemaatlerin değil. Birey için de şehir lazım. Müslüman toplumlar henüz şehirli bir kültüre geçemedikleri için demokrasi talepleri de yok.
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 07:40
Ocaktan, Müslümanları aşağılamak için demokrasiyi alet etme. Meraklanma, Müslümanlar her işi iyi becerir...
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 10:04
1
İşte bu fikir hepimizi uyuşturan skolastik düşünce ve yorum... Yazar ne yazmışta insanları küçük düşürmüş ne alakası var müslümanları aşağılamakla? Yazık
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 13:09
1
Sen istediğin kadar anlat kapasitesi kadar seni anlayabilecek.
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 22:44
3
@10:04, İnsanları demedim "Müslümanları" dedim. Kısacık demokrasi tarihimizde, demokrasimiz gayrimüslimlerin (ABD'nin yaptırdığı, 60, 80 ihtilalleri, 28 Şubat ve 15 Temmuz kanlı darbe girişimleri gibi) talimatıyla 4 kere kesintiye uğrasın, kabahat Müslümanlarda olsun. İnsanın beyni kör olsa başka bir yeri ile hisseder. 15 Temmuz'da demokrasiye yapılan kanlı darbe girişiminin aleni marka sahipliğinin üstlenen ABD'ye tek laf etme, kabahati canı ile darbeyi engelleyen gariban Müslüman ahaliye kes...
Avni 13 Ekim 2017 07:34
"TUTMİK TUTTURİK.." 1980 öncesi ramazanda yaşanıyor.Evsiz , yurtsuz biri bulunca yiyen garbin biri ,birinin ısmarladığı dürümü açıktan yiyor.Bunu göre ramazan zabıtası iki kişi "nasıl oruç yersin " diye sille tokat girişirler.Ekmek eline geçtiğinde yiyebilen biri.Lokma yerine kötek yiyip susmuş..Neyse aradan 2,3 gün geçer .Bir bakar ki ramazan zabıtası arkadaşlar! Zula bir yerde oturmuş çatır çatır yiyorlar..Yanaşmış bunlara" Yahu biz elimize geçti o da ramazana denk gelmiş bir şey yiyek dedik..Ramazan da oruç mu yenir diye biz dövdüz.Siz niye oruç TUTMİSİZ..?? demiş.Pişkin arsız ramazan zabıtaları " Oğlum biz TUTMİK , TUTTURİK " ..Mehmet bey..bizim islamcılar da,laikler de yukarıdaki zihniyetle,aynı değil mi! Mangalda kül bırakmıyorlar..Demokrasinin teorisini iyi yaparlar ama pratiği yok..Başkaları için bunu görev addederler.Hayat pratiğimiz ile demokrasi anlayışımız,düzeyimiz anlaşılır. Şimdi hangi Allah'ın kulu Reis hazretlerini eleştirebilir..Bir an düşünün ülkede muhalefet partileri yok...Hep reis konuşuyor doğru yanlış kimse de ses yok.Ciltlerle demokrasi hakkında yazılsa ne olur ,okun sa ne olur..Basit mantık şu değil mi..Bir kişinin sözü ve eylemi diğer insanların kaderini ve durumunu olumlu yada olumsuz etkilemekte ise, mantık ve doğal olan o eylem ve sözlere karşı tepki verme hakkına sahiptir. Zorunluluk ..Hayatın canlı ve cansız sandığımız alanlarında geçerli olan etki tepki yasası değil midir !..Şayet tabii ve sağlıklı işlemesi gereken etki ve tepki ilişkisi baskı altına alınır sa, belli bir sınıra geldiğin de ön görülemeyen patlamalara, septomlara neden olur..Şimdi gözlemlenebilen hakikat bu.Elin gavuru da tarihi geçmişine bakmış,analiz etmiş ve sağlıklı yöneten -yönetilen ilişkisini sağlayacak kural ve kurum nasıl olmalı diye bir sistem aramış ve bulduğu sistem adına demokrasi demiş.Günümüz çok geçişken li, hızlı, karmaşık,çeşitli toplumsal,ekonomik,siyasal,kültürel ilişkiler dünyasında 17 yy demokratik anlayış,kurum,kurallar ve işleyiş cevap vermiyor.Bunu gördükçe el kural,kurum,işleyiş ve anlayışı revize ediyor..Biz ise hala miadı dolmuş öncü ilkel demokratik sstem çözümlemeleri ile uğraşıyoruz.Önce hayatı çözümlemeliyiz.Hayat organiz canlılar dünyasındaki gibi her daim yeni bir oluş için dedir..hayatın işleyiş ve insan insan,Allah insan,insan,çevre ilşkisi nasıl olmalı sorusunu, içinde yaşadığımız ve yakın geleceğin alacağı biçim öngörülerek anlayıp kavramalıyız.Ve olması gereken ilişkilerimizin mantığını,kurallar ve kurumlarını inşa etmeliyiz.İhtiyaç değiştikçe buna cevap verebilen ve dönüşebilen nitelikli olmalı. Bunun adına Demos- krasi desen n olur Cumhur-krasi desen nolur..? İslam için de yaşanılan zaman diliminde, ihtiyaçlar,imkanlar,şartlar dikkate alınarak üretilen çözüm biçimidir.Adalet, tevhit , özgürlük TAVRIDIR..Biçimi koşul ve imkanlar etkiler.Biz bunu seçeriz... Şimdi aleni olarak yüz yüze bulunduğumuz ZULÜM var..Bakıyoruz bakıyoruz bunu kim yapmış bizi taifeden biri ise oturup tevil ediyoruz..Ama ,ancak,şöyle bakarsan,falan filan..Neden? Çünkü asabiye,tarafçılga / (ırkçılığın bir türü..)kaymış,şaftı kaymış arabaya dönmüşüz..Riske edemeyeceğimiz çıkarlarımız var.Lafı eveleyip -geveliyoruz...Tabi "zulme rıza zulmünü" işlemiş oluyoruz.. Şimdi durum böyle iken, konunun her şeyden önce sistem tartışmasından çok AHLAKİLİK boyutu ile tartışılacak yönü yok mu..!!??.
cevat karakalem 13 Ekim 2017 05:24
Olay Islam'da degil genel olarak bolgenin binlerce senedir gelen kulturel kodlarinda kanimca. Mesela Eski Yunan, Roma demokrasiye yakindir, Asurlar, Persler is otoriteye. Islam acisindan dusunursek, gercekten mumin olanlar icin Kur'an temel belirleyicir, oyle olmak zorundadir. Onun kurallarindan, yorumundan ne cikar tam emin degilim, retorik olarak soylemiyorum, ama sonuc ne olursa olsun mutlak belirleyicidir.
Köroğlu 13 Ekim 2017 11:17
0
Bu coğrafya ile de ilgili. Yunanlar şehir-devletler halinde örgütlenmek zorunda kaldılar. Polisi de kullar değil, eşit bireyler oluşturuyordu (köleler ve kadınlar hariç tabi) Dolayısı ile her hür erkeğin yönetimde şöyle ya da böyle sözü oluyordu, olmak zorunda idi. Roma mesala demokrasiyi sürdüremedi büyüyünce. İmparatorluk oldu. Kurtarmadı, bir de mecburen tek tanrılı bir dini resmi din yapmak zorunda kaldı.
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 19:43
1
Eski Yunan hayali kimi insanda "bonzai" etkisi yapıyor...
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 03:02
İşleyen bir demokrasi için vatandaşların demokrasi bilincinin olması gerekiyor.Vatandaşların bilinçli olması gemideki çapa işlevi görür.Bu konu insanlarımıza hususi şekilde öğretilmiyor TAM DEMOKRASİDEN KORKULUYOR HERHALDE.Cemil Meriç politik bilinç yoksunluğundan bahsediyordu bir kitabında.BAZI kişiler var iyi darbe kötü darbeden bahsediyor.Modern dünyanın siyasi örgütlenmesinden bi haberler...Yada işlerine öyle geliyor.
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 02:48
Beceriksiz demeyelim de, egoist diyelim. Kısa vadeli hesapların insanı diyelim, sadece kendine müslüman diyelim.
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 02:47
islamda demokrasi olmaz. suyun icinde ates yanmaz. islam ulkeleri dunyada ne uretmis? neye faydali olmuslar, ne icat etmisler....??
KARAR OKURU 13 Ekim 2017 09:05
13
Kilise de Pazar sohbeti mi yapıyorsun..
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN