Back To Top
Gelecekten biraz insaf umuyorsak

Gelecekten biraz insaf umuyorsak

 - Son Güncelleme: 05.03.2018 Pazartesi 00:06
- A +

PISA testi diye bir ölçüm sistemi var; son zamanlarda da sık duyuyoruz. 72 ülkede ve buna bağlı farklı ekonomik bölgelerde lise çağındaki yani 15 yaş grubundaki öğrencilerin kabiliyetlerini, bilgisini ölçen bir çalışma. Bu ülkelerin 35’i Türkiye’nin de üyesi olduğu OECD grubu ülkeleri. Yapılan işe özetle ülkelerin eğitim karnesi diyebiliriz. Türkiye bu testin sonuçlarına göre 50. sırada ve OECD ortalamasının da altındadır. Son yıllarda geriye gidiş de var.

Konumuz PISA testi veya eğitim sistemimiz değil ama kabul edelim ki bir ülke için bilimde, öğrencilerin okuduğunu anlamasında veya matematikte veyahut da inovasyonda iyi bir derece sahibi olmak kadar hayırlı birşey yoktur. Sadece lise eğitimi değil tahmin edileceği gibi buna bağlı olarak üniversite eğitiminin kalitesi de problemlidir. Dünya üniversiteler ligindeki durumumuza dair listeleri de internetten arayıp bulmak mümkün. İç açıcı değil… İcat, patent, bilimsel makale vs. gibi herbiri bir ülkenin kalitesini gösteren cümle listelerde de Türkiye son sıralara demir atmıştır.

***

Edebiyatta, resimde, müzikte, sinemada, güzel sanatlarda Orhan Pamuk’un kendisine zehir ettiğimiz Nobel’iyle Nuri Bilge Ceylan’ın “yalnız ve güzel” ödülü dışında hatırlayabildiğimiz bir küresel hikaye var mı? Bırakın dünyayı memlekette adam gibi tek bir beste bile yapılamaz oldu. Ne üretene saygı var ne de üretir gibi yapıp yan gelip yatana ilişen… Kalite standardı kalmadığı için utanma duygusu da buharlaştı; meydan edebiyatta, müzikte, sinemada veya gündelik hayatın merkezindeki televizyon dizilerinde birbirini tekrar eden arabesk ve hamasi masallara kaldı.

Bu çoraklık demokrasi duygusunu da, empatiyi de, başkalarının hayatına saygıyı da, hukuku da, insan haklarını da götürüyor. Bir başkasının fikrine düşmanlık, tahammülsüzlük, kin ve nefret buradan hayat buluyor. Veya her farklı düşünceyi düşmanlıkla, ihanetle yaftalamak…

İnsanın içinden bütün bu alanlarda standardı yükseltecek, kaliteyi artıracak, ülkenin ilmi ve edebi kapasitesini yükseltecek bir kurum olmalı diye geçiyor. Sonra da kurumların hali akla gelince o fikir kaçarak uzaklaşıyor.

Kurumlara, bakanlıklara değil sanatı, bilimi, hakkı, hukuku yaşatacak bir atmosfere ihtiyacımız vardır. Çocukların önce hakikati okuması, ardından da okuduğunu anlamasına, üniversiteye geldiğinde dünyaya iki kelam edecek bir standarda ulaşması zarureti vardır. Herkes sanatkar olmayacak, herkes mucit olamayacak, herkes Nobel alamayacak veya herkes Silikon Vadisi’nde iş bulamayacak ama herkes bu istikametteki çabalara saygı göstermeyi öğrenecek. İyi olana, yaratıcılığa, farklılığa, zekaya ve cesarete hürmet de bir seviyedir. Her ülkenin, her toplumun sahip olamadığı bir değerdir.   

Dünyaya miras bırakamayıp, ülkenin yüzünü ağırtacak bir eser üretemeyip; yani medeniyet yarışına katılamayıp sonra da bilime ve sanata tafra yapmak övünülecek bir şey değildir.

Cehaletin hayata hükmetmesi kadar tehlikeli ve sinsi bir işgal yoktur. Sanatsız, saygısız, hukuksuz, bilimsiz, ilimsiz bir hayat kadar ülke için daha tehlikeli bir hâl de yoktur.

Tarih bugünlere biraz insaf etsin istiyorsak ve bugünlerde yaşayanlara acısın diye umuyorsak cehaleti ve kalitesizliği gündelik hayattan kovmak zorundayız. Bu hâl, hâl değil, bu gidiş gidiş değildir.

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
KARAR OKURU 06 Mart 2018 08:02
Muhafazakarlar davaya yatmaktan vazgeçsin bu ülkenin geleceğine dair samimi özlemleri var ise, bu gidiş gidiş değil.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 23:45
Gercekten alkisliyorum hepsi dogru tespitler...
Salih SEYİDOĞLU 05 Mart 2018 23:09
sayın yazar gerçekten yazınıza not vermek gerekirse 10 üzerinden 10 numarayı hak ediyor ama be kardeşım bu güne kadar bunları yazmak için geç kalmadınız mı
KARAR OKURU 05 Mart 2018 20:38
Kendi kazdığınız kuyu
atilla pehlivan 05 Mart 2018 20:05
anadolu lisesi. 4 yıldır almanca dersi alan ve sınıf geçen oğlumun almanca diliyle birden ona kadar sayı sayamaması... ben bunu açıklayamıyorum. var mı yanıtı bilen?
KARAR OKURU 05 Mart 2018 21:55
0
İmlanın şehadetiyle diyorum ki : Baba kırk senede Türkçeyi öğrenememiş. Oğlanın durumu, bence, soya çekim. :)))
Muzaffer 05 Mart 2018 19:05
Sayın Karaalioğlu söylediğiniz gibi bilimde,resimde, müzikte,edebiyatta,güzel sanatlarda büyük şahsiyetleri görmek için önce eğitim-öğretim sistemimizde yer alan tek tip öğrenci yetiştiren anlayışın değişmesi gerekir. Herkesi doktor,avukat,öğretmen,mühendis vb. olmaya zorlayan bu eğitim sistemi değişmelidir ve ailelerin de bu konuda bilinçlenmesi gerekir. Umarım bu ülke dediğiniz gibi büyük sanatkar ve yazarlara kavuşur.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 18:58
yazara sormak lazım 15-20 yıl önce süper filmler çekiyordukda bizmi hatırlamıyoruz.yada dünyada ses getiren buluşlara imza attıktamı ben ve benim gibiler hatırlamıyor.sormazlarmı adama çılgınca motorlar yapıyordukta bizmi kullanmadık.pisa testi hikaye testtir.bugün amerikada liselerde inanın ilkokul 5.sınıf seviyesinde bir yazıyı okuyup anlayamayan milyonlarca amerikalı lise öğrencisi var.buna ne diyeceksin.bu iktidarın en büyük eksiği ondan önceki iktidarlar gibi eğitimde istihdam projelerini oluşturamamış olmasıdır.yoksa çok zeki mühendisler yetişiy
Aslında üniversitelerimiz başarılı sayılabilir; şu yerli ve milli olmayan, "Bu ülke ve bu milletin değerlerine yaslanamayan" Boğaziçi olmasa.
Karar okuru 05 Mart 2018 13:54
İşte toplumumuzun en büyük, en tehlikeli ve en zor deva bulunacak derdi bu. Okuduğunu anlamakta zorlanan, matematikte geri kalan, bilimden kaçan ya da uzak duran; ama dedikoduya, yalana, safsataya ve batıl inanç simsarlarına inanan bir toplum sadece sanatta ve bilimde değil, günlük yaşamda, aile hayatında, ekonomide, askerlikte ve devlet yönetiminde de başarılı olamaz. Mesele sağcı ya da solcu olmaktan öte, budur. Bu derdin tek çaresi bilimde ileri gitmesidir. Bunun ise tek yolu insan aklının özgürleşmesi, düşünce ve ifade serbestisinin sağlanmasıdır.
Genç Doktor 05 Mart 2018 13:17
Bu dedikleriniz için devletin iyi bir eğitim vermesiyle olur.Hacettepe tıp öğrencisiyim.Üniversite sınavına hazırlanırken gece gündüz çalıştım annem kardeşimin ve benim dersane masrafı için gündelik temizliğe gitti.Şu an kredi alıyorum( burs vermediler) Sınıfımda 2 halepli genç var.Bunlar tıp okumamasına rağmen beyan asıl olduğu için hacettepeye girmişler.Ayrıca devletten 1200 tl burs alıyorlar.Devlet kendi gençlerini unutalı çok oldu.Eğitim gibi bir dertleri yok tek dertleri yandaşın ve suriyelilerin mutluluğu.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 14:41
11
Bir sakıncası yoksa biraz destekli at genç doktor.Pek desteksiz sallıyorsun.
Ismail Adem 05 Mart 2018 15:41
6
Iste yetisen nesilin kalitesine, dusunce sistematigine bir ornek. Yukarida memleketimizin ve insanlarinin derdi anlatilirken, sorunlara dair tespit yapmaya calisirken, genc arkadasimiz sorunu sadece kendi dar penceresinden, o da hasetle bakan bir gozle goruyor. Uzucu degil mi?
KARAR OKURU 05 Mart 2018 13:08
doğru fakat çok geç tespitler
KARAR OKURU 05 Mart 2018 12:40
Kalitesizlik her yanı sarmış durumda.Eğitim ve öğretim felaket durumda.Görüyoruz ki devlet yönetiminde, kimsenin bunu nasıl düzeltilebiliriz diye kafa yorduğu yok.Tek derdimiz seçimler,seçimlere endeksli siyasi düşünce yapısı ile yönetiliyoruz.Fanatizm kışkırtılıyor.Böyle bir yapıdan, düşünen,sorgulayan bireyler çıkmasını beklemek ütopya! Kendisine ne söylenirse sorgulamadan kabul eden bir toplum hayali bu.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 12:36
Bu işten birinci derecede muhafazakarlarin ders çıkarması lazim. Dinin ilk emri OKU dur. Biz işin retorigindeyiz. Bu ayeti de hep hunun icin kullandik. Okumak,anlamayı, anlamlandirmayi gerekli kılar. Allah'in ilk yarattigi şeyler, akıl, kalem ve Levh-i mahfuz'dur. Ilginc degil mi? Tirmizi Hadisi.
muhammed 05 Mart 2018 12:26
biliyorum fazil say'i zikretmek hosunuza gitmez, ama yaptiklari dunyada ses getiriyor. ister kabul edin ister etmeyin, malesef islamcilar evrensel sanatcilar karsisinda asagilik kompleksina kapiliyor halbuki, nuri bilge de, fazil say da, Nazim Hikmet de, orhan pamuk da sizin. Sahiplenebilirsiniz, utanmayin!
İnsan 05 Mart 2018 12:23
Sayın Yazar: son terörist ide etkisiz hale getirelim!! sıra bahsettiğiniz "zırvalarada" gelir, sanattan bahsetmişsiniz, tv. kanalların hemen hepsinde, TÜRK MİLLETİNİN ne kadar YÜCE VE KAHRAMAN olduğunu anlattan sanatsal değeri çok yüksek dizilerimiz var, illa gavurların bir ödül vermesimi gerekiyor.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 11:58
Buraya yorum yazmanın bile endişe vesilesi olduğu bir ülkede evrensel ölçülerde bilim, sanat ve eğitim ancak hayal olur. Geriye maaşlı troller kalır.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 11:13
Kabul edelim başarının cezasız kalmadığı topraklarda yaşıyoruz.Hezarfeni uçan ilk insan oldu diye cezalandıranlar da ,şiirleri onlarca dile çevrilmiş Nazımı sürgün edenler de ,dünyanın en önemli müzik ödülünü alan Fazıl Say'ı fikir beyan ettiği icin hapis cezasıyla tehdit edenler de aynı.Zamanlar farklı ama mekan ve hikayeler aynı.İktidarlar aynı ceberrut tahakkümleriyle hareket ediyor hep.İstanbul Üniversitesi öğrencisiyim.Mesleğinden atılan hocaları biliyorum 3dil bilen.Yerine kim geliyor ingilizcesi dahi olmayan torpilli taşra akademisyeni.Bu
KARAR OKURU 05 Mart 2018 11:08
Yazdıklarınıza sonuna dek katılıyorum. Hakkı, hukuku ve adaleti üstün tutan, yolsuzluğa ve kayırmacılığa değil şeffaflığa ve liyakate önem veren, baskı ve zulüm değil, özgürlük ve mutluluk için bir ülke...
Mustafa Karahan 05 Mart 2018 10:50
Tebrik ederim.Yazıda yapılan tespitlere katılmamak mümkün değil.Uzun bir süredir bu düzeyde güzel bir köşe yazısı okumamıştım.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 10:46
16 yıldır iktidar olan, her seçimde milletten istediği her türlü desteği alan mevcut İktidarın Bu millete verebileceği hiç bir şey kalmamıştır. Millet artık bu ülkeyi kutuplaşmadan kurtaracak yaşamı olağanüstüden çıkarıp normalleştirebilen hukuku , demokrasiyi ve özgürlükleri her zaman el üstünde tutan millet ve hizmet sevdalısı yeni bir yönetim anlayışı talebinde... Ortalıkta böyle bir parti maalesef henüz görülmemekte...
KARAR OKURU 05 Mart 2018 10:38
Tespitlerin hepsi doğru ama yazının eksik kalan tarafı niçin bu hale geldik? Sorunun cevabı okuyucuya bırakılmış. Kimine göre iktidar suçlu olacak kimine göre muhalefet. Asıl suçlu yaşadığımız coğrafya. Öyle güzel bir memleket ki burası, az emekle insanları doyuran bu sebeple bir süre sonra milleti tembelliğe ve kolaycılığa alıştıran.
İdealist Doktor 05 Mart 2018 10:37
Bu dedikleriniz için devletin iyi bir eğitim vermesiyle olur.Hacettepe tıp öğrencisiyim.Üniversite sınavına hazırlanırken gece gündüz çalıştım annem kardeşimin ve benim dersane masrafı için gündelik temizliğe gitti.Şu an kredi alıyorum( burs vermediler) Sınıfımda 2 halepli genç var.Bunlar tıp okumamasına rağmen beyan asıl olduğu için hacettepeye girmişler.Ayrıca devletten 1200 tl burs alıyorlar.Devlet kendi gençlerini unutalı çok oldu.Eğitim gibi bir dertleri yok tek dertleri suriyelilerin mutluluğu.
müfettiş 05 Mart 2018 10:59
8
huuu komşu duydun mu. halepli gençlere burs verdiler de idealist doktorumuza vermediler.deme.vah vah. nedir bu sallamalar.milleti saf yerine koymayın.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 11:22
6
Bunları umarım inanmamız için yazmamışsındır idealist doktor.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 11:50
3
3 milyon suriyeli var şuan ve sence onları anlayabilecek dinleyebilecek 2doktor yeterli mi ?Bu yorumun en çok beğeniyi alması ise ayrı bir gaf zaten.
K. Orhun 05 Mart 2018 10:29
Bravo Mustafa Bey, şu tespitiniz işin can alıcı noktası: "Cehaletin hayata hükmetmesi kadar tehlikeli ve sinsi bir işgal yoktur. Sanatsız, saygısız, hukuksuz, bilimsiz, ilimsiz bir hayat kadar ülke için daha tehlikeli bir hâl de yoktur." Osmanlının gerilemesinin, itilip kakılmasının, yarı sömürge haline geldikten sonra yıkılmasının temel sebebi de buydu. Apaçık gerçek bu iken bugünkü gidişata bakıp çıldırmamak mümkün değil.
HACI MURAT 05 Mart 2018 10:08
Türkiye'nin geldiği nokta bu kadar karamsarlığı hak etmiyor.Ülkem şu anda küçünsenecek bir noktada olmadığı gibi geleceği de parlaktır. Bundan hiç şüphe duymuyorum. Benim böyle düşünüyor olmam eksiklerimizin giderilmesi için gereken tedbirlerin alınmasına engel değildir. Kötümserlik yapılacak hamlelerin, atılacak adımların önündeki en büyük engeldir.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 13:56
1
Hacı cav cav olan isminizi neden hacı murat yaptınız?
HACI MURAT 05 Mart 2018 14:43
0
Görülen lüzum üzerine...
Ismail Adem 05 Mart 2018 09:36
Evet, dogru. Her cumlesinin altina imza atilacak tespitler. Ama nasil olacak sayin yazar? Cozum yollari uzerinde dusunce uretelim, urettigimiz fikirleri hayata gecirmek icin adim atalim, atilan adimlari gosterelim, isaret edelim. Yoksa, dediginiz gib "Bu hâl, hâl değil, bu gidiş gidiş değildir".
cevat karakalem 05 Mart 2018 08:40
Evet, dogru kultur, sanat, bilim ve genelde "dusunmek" anlaminda kurak bir donemden geciyoruz uzun suredir.Burada ana neden egitim politiklarri vs. degil ama.Toplumumuz, insanimizn uzaklasti bu tip bir yasam tarzindan.Mesela bakin 19yy'in ikinci yarisindaki dusune dunyamiza.Ne kadar canli tartismalar,ayni zmaanda sanat ve kulturde degisik arayislar ve ayni zamanda gelenekselin canli ve oragnik bir sekilde devam etmesi gorecegimiz.Sanirim gene var olan/geleneksel ile olan baglantimimzin suni ve ani olarak kesilmesine yok acan gelismeler isin kokeninde yatiyor.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 07:48
Bu kadar güzel ifade edilebilir. Elinize sağlık
Arrow Colt 05 Mart 2018 02:22
Burda önemli olanın ne olduğunu düşünmemiz gerek, bazen görünen şey aslında görünen şey değildir görünmeyen şeydir, ufo gibi, ısıtıcı olan ufo değil bonibon olan ufo, belki uzaylılar da tulumba tatlısı seviyor olabilir, bilemezsiniz.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 02:08
Sayın Karaalioğlu ahlaksız troller ile ilgili yazı bekliyoruz sizden.konuşulmaya değer kişiler değiller ama bunların mağduru olarak sizde bi yazı yazmalısınız diye düşünüyorum
nedense makaleyi okuyunca aklıma Müjdat Gezen geldi, kulakları çınlasın, ne haklıymış meğer...
tövbe tövbe, yanlış mı gördüm yanlış mı okudum dedim, iki kez okudum yazıyı, yok ya doğru okumuşum.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 01:04
Binlerce akademisyen görevlerinden uzaklaştırıldı, kimsenin kılı kıpırdamadı. Bu insanlar akşamdan sabaha tarlada yetişmiyor. İnsafsız topluma tarih de insaf etmesin.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 11:26
16
Binlerce akademisyen ne için uzaklaştırıldı acaba?Biraz da ona değinsen.
KARAR OKURU 05 Mart 2018 15:35
0
@11:26, binlerce insan soruşturmasız uzaklaştırıldı, yani sebebi onlara da söylenmedi, ben nereden bileyim.
Takipci 05 Mart 2018 00:46
Sayin yazar, bu yazinizin mesajina yuzde yuz hak verdigimi belirtmek isterim. Yalniz, haddim olmayarak kucuk bir sitemim var, Fazil Say. Son zamanlarda uluslararasi arenada yuzumuzu agartan tek kisi...
KARAR OKURU 05 Mart 2018 00:36
Bu çoraklık demokrasi duygusunu, hak-hukuk, insan haklarını götürmüyor, tam aksine demokrasinin zayıflığı, hak-hukukun olmayışı bu çoraklığı yaratıyor.
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN