Back To Top
Şu malum ‘bilge kral’ meselesi

Şu malum ‘bilge kral’ meselesi

- A +

Demokrasi kavramı, üstelik bugünkü ile neredeyse aynı içerikle, birkaç bin yıldır bizlerle birlikte. Defalarca denenmiş, uzaklaşılmış ve yeniden dönülmüş bir normlar dizgesi ve yönetim biçimi. Görünen o ki hem istenen, hem de becerilemeyen bir olgu. Nitekim neredeyse gelmiş geçmiş bütün düşünürler demokrasiyi diğer yönetim biçimlerinden daha makbul bulmuş, ancak uygulanabilirliği konusunda kuşku belirtmekten de uzak durmamışlar. Karar mekanizmasında pratik zorluklar ve karar sürecinin yavaşlığı gibi olumsuz addedilen özellikler dışında, öne sürülen esas gerekçe halkın ‘cehaleti’ olmuş.

***

Toplum için neyin iyi ve doğru olduğunu bilmek herkesin harcı değil. Gerçi sonradan liberalizm ‘herkes kendisi için doğruyu bildiğine göre toplumsal doğru kendiliğinden ortaya çıkar’ önermesini yapmış ama bu beklentinin doğrulanması için gerekli koşulların neredeyse hiçbirinin gerçekçi olmadığını dikkate almamış… Sonuçta insanlık hala ‘toplum için en iyi ve doğru olana nasıl ulaşırız’ konusunda anlaşamıyor. Demokratlıktan hareket eden çözümler ise başarılı olmakla birlikte henüz kapsamlı bir ideolojik bütünlüğe oturmuş değil ve ancak geçmiş kültürel ayak bağlarını koparabilen kurumsal ortamlarda netice veriyor. 

Öte yandan kimsenin demokratlığın gelişmesini ve sistemleşmesini bekleyecek zamanı yok. Hayat devam ediyor… Yönetimi ellerinde tutanların tehditleri bertaraf etmek, ülkeyi büyütmek, güçlendirmek, iktidar odaklarını tahkim etmek gibi hedefleri var. Buna karşılık halkların da güvenli bir hayata, emeklerinin karşılığını almaya, ülkelerinin doğru yönde gittiğine dair inanca ihtiyaçları var. Bu denklem şunu da sordurabilir: Acaba halk kendi katkısı olmadan her şeyin iyi ve doğru yapılacağından emin olsa, demokrasi gibi kendi fikrinin dikkate alınacağı bir yönetim biçimini ille de ister miydi?

Bu arayışın karşılığı olan ‘bilge kral’ da aynen demokrasi gibi birkaç bin yıldır bizlerle. Birçok filozof bu çözümün ideal bir durum yaratacağını, böylece vatandaşın sadece kendi işini yapmakla yetinmesiyle toplumun en yüksek refah, kültür ve adalet seviyesine ulaşabileceğini düşünmüş. Çözüm toplumun sahip olduğu ‘bilgelerden’ birinin kral olması olarak özetlenmiş, ama kimin ‘bilge’ sayılacağı, onların ‘bilge’ olduğuna kimlerin karar vereceği, birden fazla ‘bilge’ varsa ne olacağı gibi sorular haliyle tatminkar şekilde çözülememiş.

Ancak yine de geçmişten bize aktarılan ‘bilge kral’ önermesinden öğreneceğimiz önemli bir şey var. Kralın en azından toplumda mevcut olan vasat bilgi ve ahlak seviyesinin üzerine çıkması, hatta o vasatı fazlasıyla aşan bir çıtanın üzerinde telakki edilmesi beklenirmiş. Çünkü ancak toplumsal ortalamanın yeterince üzerinde olan bir kralın iyi de doğruyu bilip uygulaması mümkün olduğu gibi, halkın onu ‘bilge’ olarak kabullenmesi için de kralın yine söz konusu vasatiliğin ‘yeterince’ üstünde olması gerektiği düşünülmüş.

Yaşadığımız zamanların katı olan her şeyi buharlaştırdığı söylenir, ama belki de bazı buharımsı şeyler katılaşıyor. Geçmişin saf ilke, norm ve idealleri bugünün dünyasında kabalıklara dönüşebiliyor. ‘Bilge kral’ın da başına bu gelmiş gibi… Nitekim günümüzde de ‘krallar’ var, ama bunların bilgelikle pek ilişkisi yok. Ne var ki hem kendileri hem çevreleri onlara bilge muamelesi yapmaktan yorulmuyor ve bu tutumun bizatihi yozlaşma olduğunu anlamıyor.

***

Şimdi kral olmanın ölçütü de değişmiş gözüküyor. Sanki halklar tahammül edilebilecek azami cehalet ve ahlaksızlık seviyesini belirliyor ve kraldan sadece o seviyeyi aşmamasını istiyorlar. Söz konusu seviyenin altında aşırı sayıda kral namzeti olabileceği için de, genellikle kendilerine yakın buldukları, kanlarının ısındığı birilerini kral yapıyorlar. Öte yandan kral değiştirmenin gereksiz külfetine katlanmak istemeyen halklar, cehalet ve ahlaksızlık çıtasını sürekli yükselterek kralın yönetimde kalmasını teşvik edebiliyorlar.

Herkesin memnun olduğu böyle bir yönetim biçimi varken demokrasi de tabii ‘çok çok farklı’ bir algılanma noktasında duruyor…               

 

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
KARAR OKURU 18 Eylül 2018 01:02
Keşke yine yazsan.Bazen aynı düşünmesemde, her zaman beğenerek okuyordum.
İskender 16 Eylül 2018 20:28
Son dönem kemalist refleksler de veriyor olsan yinede yaz etiyen abi.
KARAR OKURU 09 Eylül 2018 18:55
"bilge kral" ı amacınıza hizmet ettirmek için tersinden okumak suretiyle yamultmada üzerinize yok. Yeteneğinize hayranım. Ama sadece yeteneğinize
KARAR OKURU 16 saat 22 dakika önce
19 Eylül 2018 21:13
0
Mutlu ol iste; artik yazmiyor.
KARAR OKURU 05 Ağustos 2018 02:41
Sizi unutmadık.
KARAR OKURU 03 Ağustos 2018 00:53
Gözüm hep seni arıyor neredesin sen?
KARAR OKURU 02 Ağustos 2018 23:45
Sabırla sizi bekliyoruz
Reis Hürdolaş 29 Temmuz 2018 16:32
Demokrasiyi okadar antik bir totem haline getiriyorsunuz ki siyaset bilmiyenler için nerdeyse bir demos mabedini yapacaksınız. Bazen bilge krallar yönettiği halklara getirdiği insanca yaşam düzeyleri sizin mabedini yaptığınız demokrasi toteminden çok daha üstün ve müslüman için inançlarını meşru bir zemin sağlar. Bu ülkede muhalifi olduğunuz bilge krallı o yüzden anlamda. Zorluk çekiyorsunuz.
KARAR OKURU 28 Temmuz 2018 02:38
Yazılarınızı bekliyoruz
Yorumcu 26 Temmuz 2018 20:31
Parti liderlerinden hangisi koc yada sabancı da yönetime girebilir, bu ülke bir sirket ten daha mı kolay...Bu kadar beyin göçü...,sadece siyaset değil sanatta da ters mantık. .,orta sınıfın son donemi
KARAR OKURU 16 Temmuz 2018 00:18
Yazılarınızı özledik
Agır E Sor 08 Temmuz 2018 13:32
Sayın Mahçupyan, size tekrar yazın demeyeceğim.. Körlerin önünde, çıranı yakma, Görmezler ışığı, gaza yazıktır. Sen uyanmışsın bir gece yarısı ama millet derin uykuda..ve derin uykudan uyandırılmayı kimse istemez..
KARAR OKURU 07 Temmuz 2018 08:58
Ancak bu kadar güzel özetlenebilir
Yılmaz 06 Temmuz 2018 22:13
Lütfen yazmaya devam edin…
KARAR OKURU 05 Temmuz 2018 08:40
Nerelerdesiniz günlerdir, yazılarınızı bekliyoruz. Lütfen yazmaktan vazgeçmeyin. Lütfen.
KARAR OKURU 04 Temmuz 2018 07:40
Secimden sonra kose yazarlarinin makalelerini okudukca Karar gazetesinin renk degistirdigini gormemek mumkun degil. Simdi amac okuyucuyu tek adam rejiminin iyi birsey olabilecegine inandirmak. Mahcupyan bu amaca hizmet edecek karakterde bir insan degil. Ayrilma sebebi de bu olsa gerek.
ramazan gün... 03 Temmuz 2018 21:28
(7) resmin ruhu.. yemeğin lezzeti.. hulk; ahlak.. moral.. can.. hayat.. bir resmin karşısında duyulan 'temaşa lezzeti' bile, resimde, 'resimden fazla bir şeyin' olması gerektiğini ihtar ediyorken?.. bir koltuk; ikimizde burada oturmak istiyor isek, sen biraz ben biraz 'toplanacağız' ve rıza üstüne bir mutabakat ile 'gönül rahatlığı' ile oturacağız. 'rasyonel' bir çizgi ile alan belirlesek bile, 'itimat duygusu' bir kez yitirilmişse, ikimiz içinde müzmin bir tedirginlik daima varolacaktır; ilk fırsatta!.. böyle olmaz!..
ramazan gün... 03 Temmuz 2018 21:19
(6) mahçupyanın tüm fikrinin görünüşü odur ki; üzerinde 'nova atlantis'ten bir sahne resmedilmiş KOCAMAN BİR YAPBOZ. nasılki yapbozlar sergilenen resimdeki nesneler dikkate alınmadan, farklı kesim alanları ile parçalara ayrılır. işte zihniyetler fikri de 'realiteyi' böylece parçalıyor ve mahçupyan, bu yapbozu tamamlarsa sahnenin CANLANACAĞINI umuyor. o, 'parisin bütün resimlerinin toplamı paris değildir' cümlesini duymamış olsa gerek!. resmi tamamlasanız bile 'vital' olmayan zamanda donmuş bir 'an' elde edeceksiniz; bu statükodur!..
KARAR OKURU 12 Temmuz 2018 12:30
0
Ramazan Gün beyefendi, yazılarınızdan bilgili, araştırmacı , nakliye garajlarında iş almaya çalışan ağır vasıta sürücüleri tarafından "iyice hırpalanmayı" hakketmeyen birisi olduğunuzu anlıyorum. Edebiyatınız fevkeladenin fevkinde...Beni bir de şu konularda aydınlatabilir misiniz; 1- 20-10-5 yıllar önce asgari ücrete kaç gram altın alınabiliyordu şimdi kaç gram alınabiliyor?? 2-Gelir seviyeleri arasındaki uçurum son 20 yılda nasıl değişim gösterdi? 3- Yapboz eğitim sistemimimizi nasıl buluyorsunuz? Önümüzde duran eğitim sistemi Türkiye' yi
ramazan gün... 03 Temmuz 2018 20:48
(3) 'aydın' denilince 'köşe yazarı'nın anlaşıldığı, gündelik 'traş' ve sokuşturacak laf tedarikçisi köşe yazarlarının 'trol çektiği', basın denilen çirkef çukurunda, mahçupyan, bir 'fikri çalışan' ERKEK KAFADIR!. karşı veya taraftar olanı ile burada veya orada 'döllediği' DİŞİ KAFALARI -ben gibi- takip edebilen var mı?. zannediyorum benim için, 'neden mahçupyan' sorusunun da cevabını vermiş oldum. o, bir 'fikri üreten' olmaktan ziyade, bir fikri aplik eden, etmeye çalışandır; zihniyetler çalışması, batıda 'yürümüş' bir sürecin aplik gayre
ramazan gün... 03 Temmuz 2018 20:31
(2) tenkit ve tahlillerim için 'verili olandan', etyenin kendi beyanlarından fazlasını talep etmedim ve kullanmadım. kendi politik pozisyonu ve siyasi itiş kakışları sebebiyle kurduğu cümlelerde, hep, 'sen bu değilsin' dedim ve bende saygı uyandıran tek şeye, 'fikirler katına' davet ettim. biz, meşrep olarak 'kediden murakabe öğrenen' öğrenmeyi bilen bir geleneğe mensubuz; ne kadar mensubuz ayrı hikaye ama etyenden epey şey öğrendim. (sen! bir yerlerde birilerine 'sokuşturacağın' laf için burada dolanan 'dişi kafa'; sen öğrenemedin!)
ramazan gün... 03 Temmuz 2018 20:22
(1) 3 yıllık tüm yorumlarıma bakabilirsiniz; ihtimal 'eşşek vaktine' denk gelmiş bir kaç zevzeklik dışında daima bir 'fikir teatisi' üzerinden yürüdüm. -misal o ki- evde ailesine, çevresine orangutan kesilen, fakat internet ortamında -ne hikmetse- yapıştırma nezaket sergileyen tiplerden olmadım; hiç 'siyaseten' cümle kullanmadım; başka 'dünya görüşlerinin' adamıyız, anadolunun ikbal ve istikbalini başka başka cenahlarda görüyoruz, ama etyenin 'kafasının içine' daima saygı duydum...
KARAR OKURU 03 Temmuz 2018 23:24
2
Baska isimiz kalmamisti da senin 3 yillik yorumlarina bakacagiz .. :))) ben soyleyim de boyleyim de, bulunmaz hint kumasiyim da, zart zurt... safsatayi birak, aynaya bakinca ne goruyorsun onu soyle.
ramazan gün... 04 Temmuz 2018 17:18
4
sen askerde çok dayak yersin ha:))
KARAR OKURU 04 Temmuz 2018 20:07
1
Yedim dayak ben askerde. Erzincan'da torpilsiz askerlik yapan her vatandas gibi ben de payima dusen dayagi yedim. Sen askerligini torpilli mi yaptin?
ramazan gün... 04 Temmuz 2018 22:38
3
bunu anlıyor, ve sadece bunu anlıyor... üstelik bunu seviyorsun da, değil mi?. seni ANLIYORUM'.. ama uzamasın, her balık kendi kavanozunda; yapayalnız ölürüz!.. hülasa, mahçupyan yoksa... ben kaçtım!..
KARAR OKURU 05 Temmuz 2018 02:56
0
bir insani anlamak kolay degil ama kendini tanimaktir asil zor olani.
Kocaman 03 Temmuz 2018 09:46
Sizi anlıyorum Etyen Bey! Yazınızda; "Beni şimdiye kadar bir kişi anladı, o da yanlış anladı." diyorsunuz.
KARAR OKURU 02 Temmuz 2018 14:09
Yazılarınızı özledik.
KARAR OKURU 30 Haziran 2018 14:43
HOŞGELDÍN 3.CUMHURÍYET ! NiHAYET, DEMİR DAĞ AŞILDI, SULAR MECRASINA ULAŞTI VE TAŞLAR GEDÍĞÍNE OTURDU. 80 YILLIK SADO- MOSOHÍSTLİK BİTTİ. TÜRKİYE VE DE ORTADOĞU COĞRAFYASINDAKİ İNSANLARA KUTLU OLSUN !
KARAR OKURU 30 Haziran 2018 12:15
Etyen bey,sizi seviyoruz.
KARAR OKURU 30 Haziran 2018 10:39
Etyen beyin yazılarını okumak istiyoruz, gazete yönetiminden bir engelleme mi var acaba?
HACİ VAK VAK 30 Haziran 2018 02:40
Lutfen yazmaya devam et sayin yazar . hepimiz KARARLIYIZ
Hüseyin Çorlu 28 Haziran 2018 10:06
Yazının muhtevasını en basit siyaset bilimi kitabında bulursunuz. Fakat böyle bir yazının bir seçim sonrası yazısı olarak sunulması, güldürüyor beni ve biraz da sinirleniyorum. Bu yazıyı açıklayan tek kavram: İkiyüzlülük. Bakış açısındaki değişikliğin bir danışmanlık pozisyonu ile bu kadar alakadar olmasını açıklayan kavram ise Ahlaksızlık. Basın bitmiş, entelejansiya bitmiş. Geriye kalan tek şey hipokrasi ve utanmazlık.
KARAR OKURU 28 Haziran 2018 14:04
3
Utanmaz olan sensin..tarihine bir daha bak..yazi secimden once yazilip sisteme girmis..hey Allah im ya !
KARAR OKURU 28 Haziran 2018 17:45
3
iste tipik bir reisci. Onyargi insanin gozunu kor, kulagini sagir eder.
ramazan gün... 27 Haziran 2018 23:59
arkadaşlar!. bu söylenenler yalandır, iftiradır, tıpkı 'bunlar bizi kör testere ile kesecekler' cümlesindeki gibi ŞİZOFRENİ ALAMETİDİR; benim mahçupyanı kaçırdığım tvitleri gerçeği yansıtmamaktadır... ben şu an, daha önce dediğim gibi 'ihtilal olurken balkonda çayımı' içiyorum.. mahçupyandan da çıkıp bu duruma bir açıklık getirmesini, salı günkü rutininden sapmış olmasının benimle bir alakası olmadığını 'demokrat şizofren' kitleye duyurmasını rica ediyorum... adanalının dediği gibi; ŞİZOFRENLERDEN DAVACIYIM!..
KARAR OKURU 28 Haziran 2018 00:32
0
iyi saatte olsunlar. :-)))
KARAR OKURU 28 Haziran 2018 07:28
3
Sen ne zamandan beri kendini Mahcupyan'in seviyesine goruyorsun ramazan? Erdogan'in dedigi gibi: sen kimsin yahu...
ramazan gün... 28 Haziran 2018 22:59
12
abi, hakikaten 'küçük' kalıyorsunuz (ben kendimi ne sanıyorum?:).. partici, hizipçi, zümreci, şizofren, mahçupyanın tek kitabını okumayıp, 'mahçupyan tipi' demokratlığı bana savunucu; ne bileyim, sanal dünya işte.. bu dünya gerçek hayatta 'iktidarsız' tiplerin, 'mutluluk çubuğu', gerçek hayatta depresif tiplerin 'mutluluk hapı' ticareti yaptığı, dolandırıcı ile tamahkarın birbirini bulduğu bir çirkefçukuru; köşe yazarı-okur ilişkisi bu seviyede...
KARAR OKURU 29 Haziran 2018 01:48
1
23 yasindayken sizofren teshisi kondu bana. Tahmin edemeyeceginiz kadar zor bir hastalik cekmeyen bilemez cilesini. Bu hastaligin isminin hakaret olarak kullanilmasina da alisamadim bir turlu. Cocugunuzun, tornunuzun basina geldiginde mi farkina varacaksiniz ne kadar duyarsiz yaratiklar oldugunuzu.
KARAR OKURU 29 Haziran 2018 03:24
3
@1:48: seni anliyorum..sonuna kadar haklisin..ama sen de ramazan gun u anla lutfen.. kendi kucuk,anlamsiz , zavalli dunyasinda kendisinden mahrum edilen ilgiyi bu kosede, sansasyonel ve ici bos yorum yaparak ariyor..patetik...
KARAR OKURU 27 Haziran 2018 22:01
(BENİM 'KOLTUĞUMDA) gözü olan birinin partimizde yeri yoktur'.. imza: demokrat kılıçdaroğlu
Emre 27 Haziran 2018 16:51
Etyen Bey'in de uzun uzadıya izah ettiği gibi;siyasîlerden tutun da bürokrasiye, köşe yazarlarından tutun da sıradan vatandaşa kadar, herkes neyi istemediğini çok iyi biliyor;fakat ne istediğini bilen bir tek kimse bile yok! Konuşmalar, tartışmalar, bu gibi köşe yazıları ve dahi altlarına yapılan yorumlar, hepsi baştan sona safsatadan, lâfı türlü formlar ve kalıplar hâlinde eveleyip geveleyip binbir dereden su getirdikten sonra, "ben bilmiyorum" denmesinden ibaret. Zaten bu demokrasi denen şey de, bilmeyenlerin, bilmedikleri bir şey üzerine zırvalaması değil
Emre 27 Haziran 2018 17:47
17
Zaten bu demokrasi denen şey de, bilmeyenlerin, bilmedikleri bir şey üzerine zırvalaması değil mi?
Emre 27 Haziran 2018 17:47
23
Zaten bu demokrasi denen şey de, bilmeyenlerin, bilmedikleri bir şey üzerine zırvalaması değil mi?
Gazeteci taraf olursa seçmen de holigan olur. Her Allah'ın günü muhalefete övgüler dizip iktidar seçmenini aşağılayan köşeciler haliyle doğal hedeftir zafer kazanan iktidar seçmenince. Aslında seçmenin kişisel kinini aklının önüne geçirmiş kalibresiz yazarlara değer verdiği falan yok. Sadece zafer kapağı hatırlatması dertleri.
Kemal.. 26 Haziran 2018 13:46
Nezaket , çoğunluğun kararına saygıyla başlar.. “HOŞGÖRÜ AKLIN sadece YARISIDIR”” Bir Bilge Sözü.. cehalet okumakla da mümkündür..!Batı’dan aldığınız demokrasi dersleri ,içinde vicdan olmayan tarifleri sizi yaşadığınız topluma ve “kaba” kültürüne yabancılaştırmış ve cahil bırakmıştır.. Düştüğünüz Anomi durumu sağlığınızı bozuyor .. Şuanda Türkiye’de değişen sistem “BAL GİBİ DEVRİM DİR” sonuçları önümüzdeki günlerde sahada da belirgin olarak kendini gösterecektir .. Kendinizi boşu boşuna yormayın Biry
KARAR OKURU 02 Temmuz 2018 08:19
0
Batı ile Doğu arasına sıkışmış, kendi olamamış...
Seçim sonucu için, sosyal medyadan seçmeni ve davranışını (?) sıfatlandıran çeşitli mesajlar alıyorum. Bu derece kalitelisine hiç rastlamadım. Bilgesizlere dip not. Yazım ironiktir.
mahçupyanı okuyanlarda seni 29 Haziran 2018 00:14
0
peki
İskender 26 Haziran 2018 03:18
Demokrasi cahil halkın seçimiyle olmuyor demekki. Demokrasi daha önce zaten sandık değildi demişti Kemalistler. Belkide demokrasi seçim bile değildir. Belkide batı kemalistlerden daha aşağı bir refleksle tahakküm aracı olarak üretmistir demokrasiyi. Bu üretim niye ise yaramıyor diyecek seviyeye gelmek Sizce de sizé fazla gelmedi mi!!!
KARAR OKURU 26 Haziran 2018 23:33
0
Demokrsi tek başına, tabiki sandık değildir. Size oy vermeyen kişilerin ve toplumun tümünün haklarına ve görüşlerine saygılı davranmaktır. Hele, hele ben seçildim istediğim her şeyi yaparım, HİÇ DEĞİLDİR. BU SEÇİLENLERİN YAPTIĞI GİBİ.
KARAR OKURU 26 Haziran 2018 01:07
Her yazında demokrasi ahlak dersi verme Etyen bey. 2 cümlede anlayacağın şeyi kavramların etrafından dolaşarak beş paragrafa sığdırıyorsun. 5 dakika yazıyı okumakla gecti 3 dakika da bu yorumu yaptim 8 dakikama mâl oldu.
KARAR OKURU 25 Haziran 2018 20:58
2500 yılı aşkın devlet tarihimizde 16 yıl sadece küçük bir damla
Şükür 25 Haziran 2018 15:20
D E V A M İnşallah.
KARAR OKURU 25 Haziran 2018 13:59
Sizi ilk defa bu yazınızda gereksiz ve farklı bir üslupta okudum. Bugüne kadar fikirlerinize katıldığım ve katılmadığım oldu. Hatta zamanın saman gazetesinden gönderildiğinizde bu gazetenin tek doğru yazarı demiştim. Ama bugünkü yazınız beni hayal kırıklığına uğratmakla kalmadı maske taktığınızı ve gerçek kimliğinizi ön plana çıkarttığınızı düşünüyorum.
KARAR OKURU 25 Haziran 2018 22:46
1
belli ki Etyen i son 20 senede hic tanimamissiniz
karar okuyucusu 25 Haziran 2018 12:54
Yazar bey ilk önce sen demokrat olmayı yani halkın kararına saygı duymayı öğren sonra yaz.
İnsiyator. ... 25 Haziran 2018 12:30
Demokrasi hem de bir, kaç bin yıldır var ve bugünkü ölçülerde :))..nerdeymis bu demokrasi engizisyon iskencelerinde Katolik dogmatizminde, siyonist idealizminde ve bugün hala Demokrasi var diyoruz. Nerde bu demokrasi BM'de mi.! masum, mazlum, zayıf, güçsüz insanların renk, din, ırk, coğrafya farketmeksizin acı, göz yaşı, kan, ter dokmede hergün Artarcasina..aynı oranda Dünya Zenginliginden Bir Avuç Zümrenin ZENGİNLİĞİ ARTIYOR. .Irmaklar TERS AKIYOR .bize bu normal gibi dayatıliyor. Güçlünün Adaleti var sadece. Gerisi Hikaye.
Okur 25 Haziran 2018 22:54
0
Eski Yunan bir örnek demokrasi fikrine. Engizisyon ise demokrasi sayılmıyor.
ramazan gün... 25 Haziran 2018 10:03
TİYATRO BİTTİ!.. artık mazeretlere de yer kalmamalı; ne olacaksak şimdiden sonra olacağız!. Herkesin SÖYLEDİĞİNİN sorumluluğunu taşıyacağı, bırakınız sosyal medyada trol çekenleri, KÖŞE YAZARLARININ BİLE KADROLU TROL olarak çalıştığı memlekette, basın özgürlüğü denilen şey en başta gözden geçirilmeli!.. SİYASİLERDEN BİLE ÖNCE BASIN DENİLEN BU ÇİRKEF YATAĞI, en azından avrupa standardında bir disiplin altına alınmalı, kürt devleti fikri olan oturup izah edebilmeli, ama, 4 kişiyi öldürmüş fetöcülere masum diyen sigaya çekilmeli!..
Düşünürler, siyasi, ekonomik ve kültürel sorunların bir şekilde birbiriyle ilişkilendiğini, birbirinden beslenip etkileşim halinde olduğunu temel bir önkabül olarak ele almada birleşseler de bu etkileşimde hangi tür sorunların daha belirleyici ve merkezi bir konuma yerleştiği, dolaysıyla da öncelikle çözülmesi geken ana sorunlar haline geldiği konusunda ayrışırlar. Diğer deyişle, sorunlar arasında karşılıklı etkileşim var ama bu etkileşim aynı düzeyde değil, yani bazı sorunların etkisi baskındır, dolaysıyla çözümü nerden başlatırsan başlat
KARAR OKURU 25 Haziran 2018 01:53
O parantez kapandi ) Allaha hamd olsun milletimiz var olsun
KARAR OKURU 24 Haziran 2018 22:36
Millilik, milliyetsizliği ezdi geçti...
KARAR OKURU 25 Haziran 2018 02:07
2
galip geldigi dogru ama ezip gectigi yanlis kardesim..AKP tek basina, MHP ittifaki olmadan 49.9 alabiliyor idi..bu secimde ise oy oranini 42.5 u dusurdu..neredeyse 8 puanlik bir kayip baskanlikta..milletvekili sayisinda da 500 kisinin 300 kusur iken, simdi 600 kisinin 293 u..burada da kayip soz konusu..ozetle ellerinizle MHP ye mahkum ettiniz AKP yi..MHP nin her dedigini tipis tipis yapacaksiniz simdi..kolay gele size !
KARAR OKURU 25 Haziran 2018 03:20
36
2:07, Git derdini HDP'ye oy veren CHP'lilere anlat..
KARAR OKURU 24 Haziran 2018 21:11
Sayın Mahçupyan; yazılarınızı beğenerek okurum. Ama bu yazınızı ağır buldum. Kralı değiştirmeye varım.Ancak kral olabilecek daha kaliteli aday çıktı da biz mi teptik. mesela senin gibi birinin Bilge Kral olmasına itirazım olmaz dı.
misafir 24 Haziran 2018 17:57
İnsan ve toplum pratiği ile ideal bir yönetim ütopik olur.
KARAR OKURU 25 Haziran 2018 19:58
1
Yani bu kumastan bu elbise diyorsunuz.katiliyorm
KARARLI 24 Haziran 2018 14:49
Resulullah(Sallallahu Aleyhi Vesellem) :"Kemâ tekûnû yuvellâ aleykum"Buyurmuş.Yani:"Siz ne halde iseniz,idarecilerimiz de öyle olur"Sadaka Resulullah(Allah'ın elçisi doğru söyledi).Bizi yönetenler vahiyle belirlenmiyor. Melekler de seçmiyor.Biz seçiyoruz. Biz nasıl isek,onlar da öyle oluyor.Gerçi toplumun bir kısmı; özgür iradesiyle ve aklını doğru bir şekilde kullanarak seçimini doğru yapamıyor,yönlendirmelere çok açık.Her duyduğunu,her gördüğünü,her okuduğunu(tabiki okuyorsa) akıl ve bilgi süzgecinden geçirmeden doğru olarak kabul ediyor.Bu da doğ
Milliyetçiler ve muhafazakarlar hakkında ne düşünüyor ve istiyorsan. Allah sana 100 katını nasip etsin.
KARAR OKURU 24 Haziran 2018 15:18
5
Yolsuzluklar hakkında ne düşünüyorsan Allah sana cezasının 100 mislini versin.
KARAR OKURU 24 Haziran 2018 16:37
31
15:18, Aynı şey değil... Sen de şöyle diyebilirsin... Milliyetsizler, sekülerler hakkında ne düşünüyorsan Allah sana yüz mislini versin diyebilirsin. Şahsen ben onlar için hidayet istiyorum. Yüz misli kedime olsa çok iyi olur.
Okur 26 Haziran 2018 05:01
1
Demek artık vatandaş, yurttaş, komşu, daha da önemlisi insan kavramlarının pek önemi yok. Böyle bir “Milliyetçiler ve muhafazakarlar” var, bir de “Milliyetsizler, sekülerler” var; birisi ak ise öteki kara. Bizzat bu toplum tasavvuru nedeniyle hepimiz akla karayı seçiyoruz. Tasavvur diyorum, zira bu görüşte pek bir düşünce ve vicdan payı yok. Tek iyilik ve kötülük ölçüsü , tek akıl ve bilgi ya da cehalet ölçüsü oy verilen parti- o partinin ne deyip ne yaptığının da önemi yok. Allah hepimize akıl fikir versin
KARAR OKURU 02 Temmuz 2018 08:23
0
Milliyetçi, muhafazakar, ulusalcı vs hikaye. Ahlaklı ve ahlaksız ayırımı var. Sen ahlaklılar için ne düşünüyorsan Gök Tanrı sana 1000 katını nasip etsin.
KARAR OKURU 24 Haziran 2018 13:35
Dünya demokrasisinin görünmeyen kralları var. Ama onlar Bilge değiller.
ramazan gün... 24 Haziran 2018 13:27
bu manada 'demokrat zihniyet'in aradığınıda içeren fazla bir yönetim ruhuna ihtiyaç var; duygu, halka, düşünce aydınlara ve irade (senin tabirinle) bilge krala!.. bunların üçünü birbirine bağlayan bağ olarak İSLAM!. sen karşılaşan iki düşüncenin karşılıklı münazara ve mütalaa ile birbirine geçişli bir mutabakat zemini sağlayacağını düşünürken, bunun RASYONEL ADIMLAMA ile asla erişilemeyecek bir 'zenon paradoksunu' ihtiva ettiğini göremiyorsun.. yukarda dediğin gibi; kimsenin vakti yok, zira kimse sonsuza dek yaşamıyor!..
Okur 26 Haziran 2018 05:23
0
Vallahi herkes İslam´dan da, İslam ahlakından da farklı birşey anlıyor. Bakıyorsun birisi yanındakine oruç tutmuyor diye dayak atarken, kendisini sırf gün boyu yiyip içmediğinden cennetlik sanıyor. Bir diğeri bayramdan bayrama namaza gidiyor, rakı içiyor ama karıncayı da ezmiyor. Hangisi cennetlik, bildiğim buna ahrette karar verilecek; karar veren de Allah. Bize ancak Allah´ın verdiği aklı kullanıp, herkesin huzur içinde yaşayacağı ortak ölçüler bulmak düşer- kimsenin dinine imanına karışmadan
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN