Back To Top
Nerede bu devlet?

Nerede bu devlet?

 - Son Güncelleme: 08.01.2018 Pazartesi 09:52
- A +

Dün KARAR gazetemizin manşeti bu haberle çıktı.

Maltepe katliamı sonrası devlet ciddi anlamda sorgulanıyor. Aylardır, hatta yıllardır bu konuyu işliyorum. Ekonominin önünde en büyük engel ‘Ankara’nın şişmanlığıdır’ diyorum.

Ankara çok şişiyor ama verimliliği artıyor mu?

Mesela eğitime ayrılan bütçe ile sürekli övünüyoruz. Ama eğitimin kalite artışı ile bir türlü övünemiyoruz. Sonucunu ülkemizin yüksek teknoloji ürün ihracatında görebilirsiniz: Yıllar önce yüksek teknoloji ürün satışımız %7-8 bandındaydı. Artık bu oran yüzde 3-4 bandında seyrediyor.

Parayı harcıyoruz ama verim alamıyoruz.

Kamu, ekonomide ne oranda yer alıyordu? Sadece merkezi bütçe olarak bakalım. GSYH’mız ne kadarmış ve revizyonlarla nereye çıkartılmış:

18-01/08/1.jpg

Şimdi de oranlara bakalım. Hazinenin topladığı yıllık nakit paranın GSYH oranlarını aşağıda:

18-01/08/2.jpg

Hazine, 1987 bazlı hesaplanan GSYH’ya göre 2002 yılında ekonomik büyüklüğün %25,05’ini nakit olarak topluyormuş. Bu oran sadece 4 yıl aradan sonra %28,36’ya çıkıyor. Ama hemen yeni bir milli gelir hesaplama revizyonuna gidiyoruz. Kağıt üstünde artırılan milli gelir ile Hazinenin topladığı paranın oranı %28,36’dan %21,56’ya geriliyor.

Aradan 9 yıl daha geçiyor. Hazinenin topladığı paranın GSYH’ya oranı yine durmuyor. 1998 bazlı GSYH hesabında da Hazinenin topladığı para oranı %21,56’dan %23,99’a yükseliyor.

Ve bir hesap revizyonu daha geliyor. GSYH hesabı yeniden masaya yatırılıyor ve kağıt üstünde artırılıyor. Bu sefer Hazinenin topladığı para oranı %23,99’dan %20,03’e düşmüş oluyor.

***

Bu verileri aslında bir kaç yazıdır siz okurlarımıza aktarıyorum. Hatta daha eski yazılarda da aktarmıştım.

Şimdi yine bazı eski verilerden devam edeceğim:

Yıl 2007: Ülkemizin adrese dayalı nüfusu 70 milyon 586 bin kişi. Buna karşılık kamu personel sayısı 2 milyon 925 bin kişi.

Yıl 2016: Ülkemizin adrese dayalı nüfusu 79 milyon 815 bin kişiye çıkıyor. Buna karşılık kamuda çalışan sayısı 3 milyon 559 bin kişiye ulaşıyor.

2007 yılında merkezi bütçeden ödenen personel giderleri sadece 49 milyar liraydı. 2016 yılında bu tutar 172 milyar liraya yükseliyor.

En düşük kamu maaşı artık 3 bin liraya dayandı. Özel sektörde böyle bir maaşı almak için 15-20 yıl tecrübe bekleyen milyonlar var. O nedenle yeni neslin en büyük hayali KPSS ile kapağı devlete atmak oldu.

Bunlar bildiğimiz meseleler.

Oysa AK Partinin ilk yıllarında en büyük reformu “Kamu Yönetim Reformuydu”. Bu reformun bir kısmı gerçekleşti ama bir çok kısmı çoktan rafa kaldırıldı. O reform ile devlet sorumlu olacaktı...

Devlet hesap verecekti

Hatta devlet küçülecekti

Bugün eğitimde, güvenlikte, adalette, kültürde yapılan devasa harcamalar karşılığı sermaye özel sektörün elinden alınıyor. Ama kamu bir türlü istenen başarıyı getiremiyor.

ABD’de eğitimde maaş artışları ile kalitenin artmadığı, tersine öğretim elemanlarının artan maaşlar sonrası daha az verimli hale geldiğini P. Krugman yazmıştı.

Hani biz “Kamu Yönetim Reformu” ile 657 saltanatını bitirecektik. Öğretmeninden polisine, bir çok kamu çalışanı ile özel sektör çalışanı eşit olacaktı. “ÇALIŞAN” olarak ortak tanım gelecekti.

Ne büyük hayallerimiz vardı. Ama olmadı...

***

“Polise gittim, savcıya gittim...Gitmediğim-çalmadığım kapı kalmadı” diyen bir vatandaşın durumunu herkes duydu. Ama sesini duyuramayan niceler var. By-lock konusunda 11 bin kişiye daha yeni “pardon” demedik mi?

Her gün karayollarında 20 kişiden fazla can veriyoruz. Kör kavşakları, kaza noktalarında aynı yerde sayısız can verenler kaç kez duyduk.

Bir adım duydunuz mu?

Lakin konu devlet olunca kamu kurumları aynı mı? Millete karşı işlenen suçlar ile devlete karşı işlenen suçları nasıl karşılıyor kamu yönetimi?

Bugün özel sektörle kamuda çalışan aynı ücret olsa dahi kamuda çalışan emekli olunca özel sektör çalışanının 2 katına yakın emekli maaşı alıyor.

Böyle saltanat hiç yıkılır mı? Böyle saltanat hiç hesap verir mi?  Böyle saltanat çalışanın da verimini bitirir. Özel sektör dinamizmi ve sorumluluğu kamuya gelmedikçe daha çok “Nerde bu devlet” deriz. Ve demeye devam ederiz.

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
KARAR OKURU 13 Ocak 2018 02:20
Kağıt üzerinde oynamakla büyüyen ülke yoktur varsa hayal. Üretim yok her şey yalan bunlar gercek olsa ülke yabancılar yatırım için sıraya girer.
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 02:19
Abd güya liberal kapitalist görünümlü en devletçi ülkedir herşeye devletin müesses nizami hakimdir durum böyle iken bu devlette kurumlar nasıl yüksek bir performans gösterebiliyor ülkenin gelişmesi için sanırım konun özü şudur orda her kuruma egemen bir stratejik devlet aklı vardır partiler devlete egemen değildir iktidar olan partilere göre devlet sekil almaz devlete alınacak personellerde ve devlet makamlarında yukselmede liyakat ve ehliyet aranır particilik değil
KARAR OKURU 09 Ocak 2018 11:28
1
amerikada devlet orkestra şefidir. kendisi müzik aleti çalmaz. çalanları senkronize eder.
Nuri 08 Ocak 2018 22:33
Kamu personelinin bir özelliği de alt-orta gelir düzeyini oluşturması sanırım.
Erdem 08 Ocak 2018 16:29
Devlet nerede mi? Son model lüks araçların içinde. Trafikte beklemek gibi bir sıkıntıları yok. Hatta onlara sorsanız trafik de ne imiş? Hukuk mukuk gibi bir arayışa ihtiyaçları da yok. Maaş yetmez gibi bir dertleri hiç olmadı. Eroin tüccarlarının bacaklarına sıkın, Tecavüzcüleri, çocukları öldüren katilleri de aranıza almayın diyip; millete havale edip bunların cezasını toplum versin dediler. Tamam oldu yani "Adaleti biz devletten bekliyoruz devlet bizden bekliyor". Devlet mi "Kel başa şimşir tarak".
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 16:09
Burak artık hükümete vurmayı Tayyip karşıtı toplanmış ahkam kesiyorsunuz koselerinizde
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 19:14
3
Seni buraya Tayyip mi gönderdi ?
Abdullah hasan 08 Ocak 2018 13:57
''Özel sektör dinamizmi ve sorumluluğu kamuya gelmedikçe...'' Kamuya özel sektör dinamizmi nin gelme yöntemi ücretten çok idarecilerin sorgulanamaması ve Millet te olan '' Havalecilik'' anlayışı. Ben kendi kurumum daki hırsızlığı 5 yıl da kendi idareme anlatamadım çektiklerim cabası, 5 yıl sonra mahkeme olayı tespit halen yöneticiler benden özür dilemediler. (Allah mükafat yazsın)
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 13:08
Halkbank'a ceza gelir mi? Gelirse etkisi ne olur?
kutudadolarciklar 08 Ocak 2018 15:41
0
Gelirmi degil ne Kadar yüksek olacak diye sormalisiniz.
Selim Bey 08 Ocak 2018 12:53
Suriyeli olsaydık devlet herşeyimizi çoktan düşünmüştü.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 16:11
11
Sende Suriye'ye git ozaman korkma ac kalmasın öbür tarafa da bişey goturemeyecen allah rahman ve rahimdir
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 12:42
İşçinin maaşını yükseltme derdine düşeceğine memurun maaşını nasıl düşürebiliriz derdine düşmüş sayın yazar. Tam bir kapitalist vicdanı. Tebrikler.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 12:23
Adama bak hayali öğretmen maaşı düşsün. Neymiş kalite artacakmış. Ne içtin sen bayım. Muhalif olacağım diye saçmalamışsın.
Fatih 08 Ocak 2018 10:52
Orada bir devlet var uzakta o devlet bizim devlet galiba.
Adıdeğmez. 08 Ocak 2018 09:11
Bütünüyle katılıyorum; aksi ancak devletin memelerine yapışmış koyun emenler için geçerli olur zaten. Hele son 6 paragrafı afiş yapıp ülkenin üzerine germek lazım.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 09:09
Bu yazidaki goruslere zerre katilmiyorum. Bos hemde bombos bir yazi. Çunku mesele memurun aldigi parada degil. Mesele kalitesiz, vasifsiz, niteliksiz insanlarin bir sekilde el etek opmeyle yahut ahbap cavus ilişkisi ile kamuda kose baslarini tutmasi ile ilgilidir. Bu insanlar Ankaradan gelen emri aynen diger alt birimlere aktarma vazifesi yapan kursun askerlerdir. Memleket icin yaraya iseme cesaretini bile gosteremeyen korkak, cesaretsiz pısırık insanlarla dolu. Fakat bu pisirik insanlarin ahlaksizlikta, yalakalikta ,iftira atmada ,menfaat elde etmede cok iyi olduklarini belirtelim.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 08:50
kamuda çalışanların emekli maaşı konusunda dersinizi çalışın derim. mutlu bir azınlık dışında kamu memuru emeklilerin maaşı çok az
Salih Göncü 08 Ocak 2018 14:08
0
Aynı miktar prim ödemesi karşılığında Kamu emeklisi diğerlerinin yaklaşık 2 katı emekli maaşı alır.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 08:48
İbrahim Bey benim incelediğim tüm veriler nüfusa oranla ülkemizdeki memur sayısının gelişmiş ülkelerin çoğunun gerisinde olduğunu gösteriyor. Bence bunların dağılımında bir sorun yaşanıyor. Belli bölgelerde ve kurumlarda yığılmalar var.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 08:14
Devlet sadece akp yi ve yandaslarini dusunuyor. Orada ara bulursun!!!
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 08:06
Her iktidar kendi yandaşını düşünür, çünkü oy lazım. Devlet şişmiş, obez olmuş, patlamış kimin umrunda. Yeter ki bize oy veren olsun. Hala da kadro açıyorlar niye, çünkü seçim var, hemde kaybedersen yılların gideceği bir seçim. O yüzden sayın yazar doğru siz ve sizin gibi düşünenler uyarıyor lakin kimin umrunda. Netice de kimse elini taşın altına sokmuyor, ne gerek var kaliteli eğitim olmuş, vatandaşın problemi çözülmüş, ben maaşımı alır yatarım. Ne diyelim artık patlayınca herşeyi anlarız fakat o zamanda iş işten geçmiş olur.
HACI CAVCAV 08 Ocak 2018 07:55
Bu muhaliflik iyi zenaat.Muhalifin biri 4 kişilik ailenin yoksulluk sınırını 5105.71 lira olarak ilan eder.Biri de çıkar kamuda aylık ücretin 3000 liraya dayanmasından bahisle ücretlerin yüksekliğinden şikayet eder.Ücret düşükse de muhalefet yap,yüksekse de. Oh ne ala.
Emekli bir vatandaş 08 Ocak 2018 10:38
5
Yandaşlık da hoş zanaat.Mesala 250 gr.ekmek 200 grama düşürülüyor .Fiat aynı.Çaktıra çaktıra ekmeğe %25 zam yapılıyor ama bunun bir zam oluğunu söyleyemeyip israfın önüne geçmek için alınan bir tedbir olarak söylemek zorunda kalıyorlar.1kg.ekmek yeni düzenlemeyle 4tl yerine 5 tl'ye yükseltilerek zam yapmış olmuyoruz.Belki obezitnin de önünü almış oluruz diye de yazabilirler.Yandaşlık da böyle bir şey .
Çalışan bir vatandaş 08 Ocak 2018 12:32
4
Candaşlık boş zenaat.2002'de bir öğretmenin maaşı 300 küsur dolar kadardı.Şimdi 1000 doları geçti. Candaşlar bunu görmezler tabii.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 13:37
4
Aldırma sen "Emekli bir vatandaş" 'HACI CARCAR'a, yazıp üfürmek serbest .... ki yalaka sınıfından ise alkış bile alabilir. Zamlar iktidarın çarkları döndürmek için kullandığı bildik uygulamalar, bunda beis yok. Haaa beğenmiyorsan, değiştirirsin. Zaten, Sn. Kahveci de bunu bildiği için iktidara destek olmaya gayret ediyor; vatadaş-matandaş işin tıraş kısmı; iktidarın kalmasını istiyor. Ama serde oryantallık var, kıvıran kıvırana... Öyle olmasaydı bu ikazlar yıllar önce piyasaya sürülürdü, mesela erken seçim oyunlarından önce.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 14:00
2
2002 yılında 20 adet çeyrek altın alan dokuzun biri öğretmen bugün 11 adet çeyrek altın alabilmektedir. Dolar bazında öğretmen maaşı 2002 yılında 400 dolara yakın iken bugün 800 dolar civarındadır.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 16:26
2
Geçen gün bir köşe yazarı yazmıştı. Başbakan Yard., "2002'de 575 litre süt alınabiliyordu, bugünkü asgari ücretle 1324 litre süt alınabiliyor" demiş. Köşe yazarı da yanıt vermiş: "BİM'den alsan bile alabileceğin en fazla 697 litre. Asgari ücreti vereyim kendisine bana da alsın 1324 litre süt." Ben de baktım, en ucuz sütlerden biri olan Dost sütün litresi 2 Lira. Ayıp ya, milleti aptal yerine koyuyorlar.
Akif 08 Ocak 2018 19:22
2
Arkadaşlar ben bu HACI CAVCAV isimli arkadaşımızdan şüpheleniyorum. Yorumlarını inandığı şeyi ifade için değil de, peşine yorumcular takılsın, diye yazıyor sanki. Retying peşinde gibime geliyor. Havuz medyasında işe talip de, burada topladığı reytingi CV'sinde pazarlayacak gibi.
HACI CAVCAV 08 Ocak 2018 20:57
1
Akif,Hacı Cavcav'ı kıskanıyor.Bunu açıkça söyleyemediği için hislerini ancak bu şekilde ifade edebiliyor.
evin 08 Ocak 2018 07:22
istanbulda büyük bir güvenlik zafiyeti yaşanıyor. polis vatandaşı değil devleti korumaya odaklanmış. hırsızlık patlamış durumda ama polisler şikayetleri dinlemiyorlar bile. bu kadar polis ne iş yapıyor anlamış değilim...
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 09:50
8
hakılsınız! güvenlik görevlileri sadece devleti korumaya odaklanmış durumdalar. ama haksız da sayılmazlar....
Fatih 08 Ocak 2018 10:55
3
Tehdit devlete gelince OHAL oluyor. Vatandaşa gelince ne HAL oluyor belli degil. Kiymet meselesi henuz gelişmemiş ulkelerin kiymetlenmemis vatandaslari oluyor herhalde
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 16:27
0
Ortadoğuda insan hayatından ucuz ne var ki!
Salih 08 Ocak 2018 04:53
Ibrahim beyin tezi doğru. Devletin hedeflediği geliri elde edememesi ya enflasyonu tetikler yada ekonomik kriz. Devletin bu kadar sisman olmasi suriyeliler birlikte büyük risk. Bu çok sürdürülebilir değil. Üzerine zarraf davası, cari açık ve ve dis borç faizini koyduğumuzda yakın zamanda ihracaat imiz kadar borç ödeyeceğiz. Buda çok gitmez. Devlet çalışanı enflasyonun karşısında fazla yipranmaz. Lakin özel sektör şişman devleti ne kadar taşır bilmem. Sonumuz hayırlı olsun.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 03:57
O devlet 15 temmuz gecesi neredeydi? Millet meydandaydı da, devlet neredeydi? Önce vergilerinizle şişmanlatırsınız, sonra da ihtiyaç olduğunda korumaya gidersiniz, sizin gibi millet bulmak zor. Bulsam ben de devlet başkanı falan olurum sevabına(!!!!).
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 02:45
Çok doğru ibrahim bey birgün bu patlayacak ama nezaman kps kazanan için devlet iyi kazanamayan için kötü bir ulke dusunku her okul bitiren kamuya göz sıkıyor sa bunun caresi özel sektöre kamu aylıklarının esitlenmesi bukadar adaletsizlik olmaz biryerden kopar buna allahda razi olmaz Kulada kamuya bukadar imtiyaz çok fazla
Has Parti 08 Ocak 2018 02:32
Sayın yazar yüksek teknoloji ürünlerinin çoğu aslında savunma ve havacılık ithalatında nerdeyse zorunlu olan off-set anlaşmaları o yüzden en çok savunma ve havacılık ihracatı Abd'ye yapılıyoatın aldığınızda ödediğiniz rakamın belli yüzdesi kadar mal almak zorundalar sizden. Yani aslında 'yüksek teknoloji ürünü' rakamları kulağa hoş geliyor ama işin aslı öyle değil. Bu yapı özgün ürünler geliştirerek değişir Temel Kotil Tai'ye geldikten sonra özgün ürünlere bu yüzden ağırlık verdi. Bu hükümetin hayatında yaptığı tek doğru atama Teme
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 01:10
Devlet zengini,bankacıyı,inşaat sektörünü ve tabiki suriyelileri düşündüğü için bizi düşünmeye vakti kalmıyor malesef.
KARAR OKURU 08 Ocak 2018 01:25
3
devlet akpliyi düşünüyor. onun dışındakileri düşünmüyor. bu zengin olmuş fakit olmuş çok farketmiyor.
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN