Back To Top
Uçuyoruz!

Uçuyoruz!

- A +

Aman sakın ha... Başlığa bakarak doların 2 ayda 4,45’e yükselişini kastetmiyorum. Kısa vadeli faizlerinde 13,08’den 16,78’e çıkışını kastetmiyorum. Bu arada uzun vadeli faizlerde de aynı sürede yüzde 11,9’dan yüzde 14,7’ye yükseliş yaşanmış.

Kısaca piyasa göstergeleri adeta uçmuş ama asıl sorunumuz bu değil. Asıl mesele piyasada dolaşan uçuk fikirler.

‘Seçimlerden sonra TL yeni bir yapıya kavuşturulacakmış. Değeri de altınla ilişkilendirilecekmiş. Böylece yok dolar çıktı, yok euro yükseldi derdi olmayacakmış. Hatta enflasyon artışına yol açan faizlerde bu sayede düşürülecek ve ekonomi uçacakmış. ‘

Dünya bu uçuk fikirlere dayalı ekonomi modellerini terk edeli bazılarında 50-80 yıl, bazılarında yüzyıllar oldu. İçe kapalı, ne kadar ekmek o kadar köfte hesabı ile bir doğu ülkesi modeli diyeceğim ama inanın doğuda da böyle bir ülke kalmadı.

Emsalsiz iktisat teorileri havada uçuşuyor. 16. Yüzyıl Merkantilizm söylentileri kulaktan kulağa yayılıyor. Hani gerici fikirler denir ya; işte tam da bu şekilde bir teori. Kahve köşesinde daha okuma yazmayı ancak sökmüş kenar mahalle alimlerinin ülke kurtarıcı formülleri bunlar...

İşte asıl uçtuğumuz nokta burası.

Bu fikirlerin her gündeme gelişi doları da uçuruyor, faizi de uçuruyor. Kendi elimizle ülkemizi bataklığa sevk ediyoruz.

SORUN FAİZ DEĞİL?

“Cari açığımız petrol ve doğalgaz ithalatından kaynaklanıyormuş.”

İşte tablo bu.

Sorunu doğru teşhis edemeyince çözümde yalan ve yanlış oluyor.  Formülü şöyle ifade edeyim: Eskiden de dış ticaret açığımız vardı. Enerji açığını ise turizm gelirleri ile kapatmaya çalışıyorduk. Böylece cari açıklarımız 3-5 milyar dolar seviyelerinde kalırdı.

Bakınız 1996 ve 1997 yıllarına; yüzde 7,1 ve yüzde 8,3 gibi muazzam büyümeler yakalıyoruz. MB ödemeler dengesi verilerinden baktığımızda bu iki yılda dış ticaret açığımız 25,3 milyar dolar oluyor. Ama karşılığında başta turizm olmak üzere, hizmet gelirlerimiz nette 14,7 milyar dolara ulaşıyor. Sonuçta da iki yılın toplamında sadece 5,1 milyar dolar cari açığımız oluşuyor. Yüzde 7-8 büyüme oranlarında dahi yılda 2,5 milyar dolar cari açığımız oluşuyor.

Bugün öyle mi?

2016-2017 yıllarında 100 milyar dolar dış ticaret açığına karşılık 35 milyar dolar hizmet gerilimiz oluyor. Artık yükselen dış borçların faizi ve yabancı sermayenin bu ülkeden kar transferi nedeniyle cari açık iki yıl toplamında 80,5 milyar dolara ulaşabiliyor.

SORUN ÜRETMEDEN TÜKETİYORUZ

Hepimiz biliyoruz ki, Türkiye’nin gerçek sorunu üretememektir. Bir şekilde bölgenin üretim merkezi olan Türkiye, bu gücünü kaybetmiştir. Evet, ihracatımız artıyor ama ithalat sayesinde...

Hatta ithalatımız o kadar artıyor ki, yurt içi tüketimi de o sayede karşılıyoruz. Üretim gücümüzü kaybettiğimizden dolayı da en küçük büyüme artışında motor su kaynatıyor. Ekonomimiz hemen ısınıyor.

Büyüme gücümüz yabancı sermayenin eline verilmiştir.

Büyüme gücümüz yeni ve bol kredi bağımlılığı haline dönüşmüştür.

Kendi kendimize büyüme gücümüzü kaybetmiş durumdayız.

Bakınız 2012 yılında ülkemize tam 72,7 milyar dolar yabancı sermaye geldi. Hatta 2013 yılında da 73,5 milyar dolar daha yabancı sermaye geldi. İki yılın toplamında 146 milyar dolar yabancı sermaye geldi. İşte o yıllarda da faizler yüzde 5,0’in bile altına düştü.  Deli gibi yabancı sermayenin aktığı, faizlerin tarihte görülmedik şekilde düştüğü 2012-2013 yıllarında ülkemiz ekonomisi uçtu mu?

O zaman ki GSYH hesabına göre 2012 yılında sadece yüzde 2,1 ve 2013 yılında da sadece yüzde 4,2 büyüme yaşıyoruz.

Şimdi anladınız mı sorunun faiz olmadığını. Sorun para da değil.. Lütfen kendimizi kandırmayalım. Faiz düştükçe, yabancı sermaye geldikçe aklımıza betondan başka bir şey gelmiyor.

FABRİKA MI DEDİNİZ!

Oysa bugün Uzel Traktör Fabrikası ile çok önemli bilgiler verecektim.

Dünya’nın 1 numaralı yatırım teşviklerini veriyoruz. Yatırım olsun diye can atıyoruz değil mi?

Bakınız henüz eskiden yapılmış çalışan fabrikaları  bile koruyamıyoruz. Dünyanın sayılı traktör fabrikasını koruyabildik mi? Yoksa 100 dönüm arsası için kapanması uğruna mı çalıştık.

İşte Türkiye’de ekonomiye bakışı izah eden en güzel örnek. Açık fabrikaları bile kapattırıyoruz. Hani demiştim ya; şehir içlerindeki okulları bile arsaları için taşımayı düşünen bu zihniyet, fabrikaları arsaları için neden kapatmasın?

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
KARAR OKURU 17 Mayıs 2018 02:12
2012 ve 2013 yıllarına ait eleştirileriniz var, tamam kabul edelim.Benim merak ettiğim konu siz o yıllarda acaba böyle eleştirel yazı yazıyormuydunuz. Eğer o yıllarda eleştirmeyip,şimdi eleştiriyorsaniz iyi niyetinizden şüphe ederim. O yıllardaki yazılarınıza bakacam,Eğer bunları yazmamışsanız kusura bakmayın ama boşa konuşuyorsunuz.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 22:50
Reisten dahami iyi bilcen sen yaa
musto 16 Mayıs 2018 20:49
ilk iki dönem ak partiye hem kendim ve çevremde ikna edebildiklerime oy verdirdim ilk dönem amatörce iyi çalıştılar ister kabul edin etmeyin ahmet necdet sezerin atamalarda liyakata dikkat etmesi sebeblerden ondan sonra ipin ucu koptu.
musto 16 Mayıs 2018 19:55
inanın ben sahada kimseleri görmedim bir kaç kişi merkezde istatistik tutup,destek,paraları,vs işlerle uğraşıyor 50dönüm üzeri arazide analiz isteniyor tembel insanımız onu bile rastgele yerden alıp götürüyor velhasıl böyle başa böyle tarak.
16 yılın hikayesi ; ÇOCUK = 3 , RABİA = 4 , DOLAR = 4.5 , EURO = 5.5 , BENZİN =6.5 , VATANDAŞ = 2.80
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 22:33
3
2.8?
16 YILIN HİKAYESİ VATANDAŞ 2.80 17 Mayıs 2018 11:30
1
Vatandaş NAKAVT , 2.80 yere uzandı anlamında :))
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 18:41
İki simit alacak paraniz var.Bu parayla lokantaya giderseniz borclanirsiniz.Aza kanaat eden kaybetmez
Vatandaş 2.80 16 Mayıs 2018 17:48
Çocuk 3 Rabia 4 Dolar 4.5 Euro 5,5 Benzin 6,5 Vatandaş 2.80
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 17:17
Nihayet onca karamsar başlıklardan sonra ilk defa ekonomi ve kalkınma adına güzel bir BAŞLIK. Bazen toplumsal hayatta yağmasakta gürlemek lazım.
musto 16 Mayıs 2018 15:46
baba mülküne bakmak için kayseri,ye gittim inanın herkes oturuyor,şu anda alın 500 000 genci 1veya 2yıl veteriner ve ziraat teknikerliği eğitimi verin dağıtın köy ve kasabalara basit bir çözüm ama planlamayı unuttular
N.Öztürk 16 Mayıs 2018 19:27
2
Musto Kardeş, düşünceniz saygıya layık. Amma, şu anda binlerce mühendisimiz boşta, önemli bir kısmı da Ziraat mühendisi, Tabii Veterinerlik için de durum aynı. Baştan alalım, muhalif yanım ağır basıyor, ama kusurun tümünü iktidara yükleyemiyorum. İktidarın yanlışı şu; hani derler ya "kendi başını bağlayamayan gelin başı yapmaya gidermiş" Biz de o hesap, mevcut halimizle dünyanın garibanlarına ağalık yapmaya, ona buna ayar çekmeye gidiyoruz, o zaman maliyete katlanacağız. Ama bizde de yanlış var. Doğudan batıya, köyler boşaldı.Ziraat Ba
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 15:34
3 vakte kalmaz dolar borcu olanlar gümlemeye başlar. inat yüzünden düştüğümüz hale bak.
musto 16 Mayıs 2018 15:26
osmanlı dönemi antalya ve adana yörelerinde türkmen isyanları başlar padişah araştırır din bilgileri eksik yönetime dindar bir paşa atanır paşanın ilk emri her gün beş vakit namaz kılınacak köylü kadınlar çeşme başında dertleşirler bacım bu paşada çok vicdansızmış aşağı köy 100 hane bizim köy 10 hane onlarada beş vakit bizede beş vakit allahtan revamı bu
Izmitli Almanci 16 Mayıs 2018 15:08
Allah askına bana bir cevap verin. Bu varlıkları kim durduracak veya biz ne zaman bunlara dur diyeceğiz?? Bu uçuş nereye, torunlarımıza ne anlatacağız?
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 14:35
Ibrahim bey. Daha ucak yapacaklar di...Tank yapacaklar di. Dunyanin ilk 10 ekonomi si olacak di . Avrupa Almanya Amerika kiskanacakdi.Yunanistan acligindan oluyordu.Yardim yapacakdik.IMF ye borc para verecektik.Tarih yazacaklardi...2023 de 500 milyar dolar ihracaat yapacaklardi...
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 13:55
Burada yorum yazılarını da okurum. Bu sayfayı okuyan kisinin entellektüel düzeyi oldugunu düşünürüm .Bazen öyle yazılar geliyor ki köy kahvesinde söylenmez. Allah orucunuzu kabul etsin.
.....bakış..... 16 Mayıs 2018 13:11
enflasyon , cari açık , pahalı ithal girdiler sebep , faiz SONUÇ tur... bunun tam tersi söylendiği ve inanıldığı sürece , gerisi beyhudedir... senin yazılar falan hep boşa gider sayın kahveci... uçuyoruz söylemleri ile avuturuz sanılan millet, kanat takmadan uçulamadığını görünce, ,herşeyin geç olduğunu anlayacak... ne mutlu bize , elele bir ülkede finans ,maliye ve iktisadi sistemi bitiriyoruz... tarihe geçmek üzereyiz , az kaldı , biraz sabır...
Stratejist 16 Mayıs 2018 12:36
Bence kur bilerek yukarı çekiliyor. Turizm gelirleri ve ihracat ile cari açığın kapatılması için. Cari açık kapatılınca yeniden 4'ün altına indirilecek. Turizmcilerin bu yıl rahat etmesi için bilerek yapıldığını düşünüyorum.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 13:17
1
Haydi turizm sektörünü kurtardın, bütçeyi de bir yıllığına yamadın diyelim. Peki bu arada iğneden ipliğe gelen zamları nasıl telafi edecek sin? Ücretin, maaşın %50'si son bir yılda eridi gitti. Asgari ücretli işçiyi, emekliyi de rahatlatabilecek mi hükümet? Yani durum sizin dediğiniz gibiyse eğer, ekonomi yönetiminde felaket bir amatörlüktür bu.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 13:36
0
yok öyle bir strateji , enflasyonu patlatırsın, ithal girdili hammadde alınamaz, mamül çıkartamaz üretici , işten çıkarmalar takip eder bunu , imalat pahalanır , enflasyon artışına geri döner kısır döngüye gireriz , işsizlik ve pahalı alımgücü de cabası ... aylar önce ibrahim bey yazmıştı, hiç unutulmayacak bilgi aktarımıydı aslında , stagflasyon dan bahsetmişti ve herkes es geçti o yazıyı....
Düz mantık 16 Mayıs 2018 12:22
Ben bu ekonomistlerin bu kadar cafcaflı laflarından hiç bir şey anlamıyorum neden bu kadar uzatıyorlar giderin yüzbin gelirin beşbin ise batarsın düz mantık
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 12:20
Dort hesap yanlışları var. 96-97'de 25,3 milyar açık, 14,7 milyar hizmet geliri varsa, iki yıllık net açık 10,6 milyar, yıllık açık 5,3 olmaz mı? Bir de, 25 milyar TL dış ticaret açığının ihracat ve ithalata oranını söyler misiniz? Ben söyleyeyim: ihracat/ithalat/açık/karşılama oranı: 96-97: 45.500/ 92.200/ 42.700 / %53, 2015-16 : 300/ 430/ 132 /%69,5 (milyar dolar). Yani, 96-97 dış ticaret açığı 35 değil, 47 milyar $'dır. 14,7'yi düşersen 32,3 milyar karşılanmamış açık kalır. Rakamlarla yalan ve yanıltma olur ama bir yere kadar. Ya bu işi cidd
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 11:55
Erdoğan ve çevresinde beslenen grup ülkede ne var ne yok satıp o paranın çoğunu kendileri için daha çok rant ve para kazandıracak yollarda birlikte yürüdüler: hani kumarbaz evde nevar ne yok satar kumara yatırır, o durumdayız! O kazandıkları paranın küçük bir kısmını da en alt gelir seviyesindekilere sadaka olarak dağıtıp zemini tutuyorlar! 16yıllık "kalkınma" planı bu!! En büyük hasar fabrikalardaki erozyondur, aynen Kahveci'nin belirttiği gibi: ve hala şuursuzlar var neymiş onlar eskiymiş kar etmiyormuş vs Sen evindeki eşyaları yenisini alamaycksn sat
engineer 16 Mayıs 2018 11:47
mezarlıklar ve askeri kışlalar tam yoplu konutluk yerler.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 11:38
16 Yıllık tek parti iktidarından habire "falanca oldu, filanca yaptı, üst akıl, faiz lobisi" laflarını duyunca aklıma hep aynı söz geliyor; "hiçbir mazeret başarını yerini tutmaz."
y.burak 16 Mayıs 2018 11:28
"Londra’da Ekonomiden sorumlu Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek’in düzenlediği toplantıya katılan bir başka fon yönetici ise noktayı koyuyor: “İçeride istediğiniz kişiyi düşman seçebilirsiniz. Ama piyasaları düşman bellediğinizde savaşı kazanamazsınız.” T24 yazari Baris Soydan'dan aktardim. Bir fon yöneticisi icerde dilediginiz kimseye düsman olabilirsiniz ama piyasaya yani olana-hakikate-reel gercek olana düsmanlik ederseniz Kaybedersiniz. Kaybediyoruz.!!
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 11:23
Hükümetin ekonomik alanda en önemli meselesi, faizmi tavuktan çıkar, enflasyon mu yumurtadan. Eminim konyalı bilim adamlarımız bu projeyide çözmek üzeredir
sorgulayıcı 16 Mayıs 2018 10:40
Ama olmuyor ki İbrahim Bey?! Siz sorun faizde değil deyince hükümeti yalancı çıkarıyorsunuz. Reis ne diyorsa o. bir de böyle söyleyince ekonomideki son dönemdeki başarısızlığın sorumlusu iktidarmış gibi anlaşılıyor. yanlış anlamaya mahal bırakmayalım diye not ediyorum. bu günlere gelinmesinin tek suçlusu hükümetten bağımsız olan merkez bankasının faizleri düşürmemesidir. onlar faizleri düşürmeyince üretemedik, dış ticaret açığı verdik vs. Üst aklın oyununu da görmezden gelmeyelim.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 13:08
1
Merkezi kapatıp yerine AVM yapalım. Dolar hemen 2 liraya düşer. Düşmezse ne yaparız...? Hmmm... Vatandaşı suçlarız altınlarınızı bozdurmadınız diye. Olmaz, bize oy lazım. Hem daha yeni dövizlerini bozdurttuk, zarar ettirdik, bize diş biliyorlar alttan alttan. En iyisi yine muhalefeti suçlarız, 1940'ları suçlarız. Yalaka, pardon sadık medyamıza söyleriz bize bir kaç vatan haini bulsunlar, onlara yükleniriz. Olmadı bir iki Avrupa ülkesine çatar arıza çıkarırız. Millet gaza gelir unutur ekonomiyi. Unutur di mi?
Sade Vatandaş 16 Mayıs 2018 10:37
Her sabah ilk okuduğum yazarlardansınız. Ancak yazınızın altına yorum da yazılabildiğini bugün gördüm. Ayrıca yazınızın altındaki seviyeli yorumları okuyunca anladım ki sizi takip eden kaliteli de bir okur kitleniz var. Kaleminize sağlık.
Okur 16 Mayıs 2018 09:52
Ülkemizde üretim yapmak zor iş. Kazanılan paranın çoğunu yine üretim tesisine yatırmalısınız. ARGE, yenileme, teknolojiye ayak uydurma masrafları... Ama inşaat öylemi 6 ay sonra parayı toplayıp gidiyorsunuz. Tam tembel işi.
Hasan 16 Mayıs 2018 09:27
Vatandaşımız dan ricam siyasilere asgari ücreti artırın talebinde bulunmasın onlara tüm vergileri ve primleri ödenmiş asgari maaşınızı harcarken bizden "YENİ" vergi almayın maaşın en az ℅35 i harcama yaparken vergiye gidiyor bunu ortadan kaldırın desin ve bu harcamadan alınan vergi en zengini ile en fakiri arasında ayrım yapmaksızın EŞİT alınmaktadır
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 08:05
Dost acı söyler.
Hasan 16 Mayıs 2018 07:35
Yani ülkemizde petrol çıktığını düşünün bilmem ki maliyeyine yönetenlerin hoşuna gider mi hazır petrolün üstüne koy ÖTV ve KDV yi kasa dolsun petrol çıkmasını istemezler gibi geliyor bana
Hasan 16 Mayıs 2018 07:31
Unutmadan devlet gelirlerinin toplamda ℅80 ninin KDV ve ÖTV den geldiğini göz önüne alırsak içinde bulunduğumuz vahameti daha iyi anlarız yani asgariasgari ücret kişi , işlisi , işsizi en zengini milyarderi "EŞİT" vergi ödüyor ve ekonomi uzmanlarımız halkın tasarrufları az diyor bu şartlarda nasıl tasarruf edeceksiniz
E. Ruhi 16 Mayıs 2018 07:11
Sayın Kahveci sorunu çok güzel özetlemiş; maalesef Türkiye ekonomisi "arsa üret, inşaat yap ve parayı kap " şekline döndü.Kapatılan Uzel yerine Manisa Organize Sanayi Bölgesinde TAFE ( Tata- Fergusson dan oluşuyormdiye düşünüyorum) küçük bir fabrika kuruldu.Her şey kit olarak ithal ediliyor ve şişirilen lastikler takılıp montajlanan kite ilave ediyor.Hiç kimse 1 traktör için kaç dolarlık ithalat yapıldığını hesaplamıyor. Benzer olay ihracattada var TİM in yayınladığı ihracatın yıldızları tablosunda ilk 10 firmanın ithalatlarını yaptıkları ihr
TürediBirTip 16 Mayıs 2018 05:29
1--)üretim ekonomisi,katma değerli mallar,inovasyon vs vs...sayın karar okurları niyetleriniz fikirlriniz cok guzel amma velakin bunlar binanın 2. 3. katları. binanın temelini HUKUK, KALİTELİ EĞİTİM, LİYAKAT gibi. soruyorum değerleri yükseltmeden baş tacı etmeden malesef ama malesef tarih tekerrür eder durur. 2000 yılında mezun olan bir mühendis olarak söylüyorum ki bu ülkede sayısal sıralaması 250 binlerde olan genclerimiz mühendislik fakültelerine giriyorlar. inanın türev integral nedir bilmeden. üniversite sınavında 3 5 matematik 3 5 fen sorusu ile fakü
Araştırmacı 16 Mayıs 2018 09:40
1
HUKUK, KALİTELİ EĞİTİM, LİYAKAT Ali Babacan da söylüyordu ama bertaraf edildi. Sonra trenden inenler.Trenden inen 1 ise indirilen 5.Mustafa Kemal'in Kazım Karabekirleri, Rauf Orbayları trenden indirmesi gibi.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 05:06
Enflasyon döviz faiz hepsi uçuyor. Faiz diye diye faizler sonunda uçuşa geçti hakikaten. Daha ne kadar oyalayacaklar bakalım. Bahane de hazır üst akıl, uluslararası komplo, hainler, herkes bize düşman hikayeleri. Aslında çok iyiydik ama komploya kurban gittik. Yıllarca da bu hikaye dinlenecek. Gelen gideni aratacak, bir şey de değişmeyecek. Makus talihimiz aynen devam. Memleketin hali budur.
Abdullah hasan 16 Mayıs 2018 05:02
Dışarıdan deli gibi gelen paralar bizi tüketim delisi yapti galiba, akillanamadigimiza göre amaç bumuydu acaba diyorum.
Erkan 16 Mayıs 2018 11:30
0
Farklı bir yaklaşım.
Hasan 16 Mayıs 2018 04:16
Son sözüm şudur "ülkemizin ekonomisinin problemi KDV ve ÖTV nin oluşturduğu konfor ve tembellik alanıdır" mesela asgari ücret veya maaşlar siz tüm vergileri birimleri ödenmiş çıplak maaşınızı cebinize koyduktan sonra o maaşınızı en az üçte birini harcarken kdv ÖTV adı altında tekrar vergi olarak veriyorsunuz ve bu vergi dilimi ülkemizin en zengini ile en fakiri arasında ayrım olmaksızın aynı hangi ekonomi bu duruma dayanabilir ve ülkeyi yönetenler bu konfor alanını hiç de terketmek gibi bir niyetleri yok iktidarı ve muhalefeti ile yok ve devletin ana ge
Hasan 16 Mayıs 2018 04:10
Devam edelim yani 100 bin Tl lik ithalatta aynı gün devletin kasasına en az 20 bin tl günü birlik girer kasa dolar yani (maliyeci veya yöneticisi şöyle düşünür ithalatı devlet değil vatandaş yapıyor yani aldığı malın parasını ödüyor onu ödediği gibi maliyenin kasasına da en az % 20 para koyuyor konfora!!!? bakar mısınız) yine 100 bin tl lik ihracat yapalım devletin kasasına bir şey girmiyor hatta kdv iadesi ile en az 15 bin tl ve üzeri kasadan para çıkıyor siz olsanız ve günübirlik yaşıyor olsanız ne yaparsınız inşaat beton meselesine de böyle ba
Hasan 16 Mayıs 2018 04:01
Bakın bugünkü durumdan hükümet rahatsız değildir yani döviz artsın ama faizler artmasın modundadır ekonomi kafası sebebi basit düşük faizli tüketim ekonomisinden maliyenin günlük olarak kasası dolmaktadır bütün dert maliyenin kasasını günlük olarak doldurmak üzerinedir yani hükümet ithalatta şikayetçi değildir hatta daha fazla ithalat günübirlik kasanın daha fazla dolması demektir. İhracat ise günübirlik kasayı doldurmadığı gibi boşalmaktadır da. Beraber bir hesap yapalım bugün yani ramazanın ilk günü 100 milyar tl lik bir ithalat yapalım bu i
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 03:59
Bugün rakamlar daha tutarlı yazılmış. Lütfen özen göstermeye devam ediniz. Aksi halde anlaşılmıyor.
Yusuf 16 Mayıs 2018 03:57
Bıkmadan usanmadan tekrarladığım cümle: Emlak ve müteahitlik rantı fabrika kurmaktan(daha cazipse) üretmekten çok kazandıriyorsa, o ülke iflah olmaz.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 01:19
akp bile düzeltemiyor
Özgür Vatansever 16 Mayıs 2018 15:08
0
Akp bunun bir numarali sebebi
Karar Okuru 16 Mayıs 2018 15:28
0
Akp cozumun parcasi degil, sorunun kaynagidir. Akli olan goruyor.
Sadik Gemli 16 Mayıs 2018 01:04
2013 temmuzunda evimi ve dukkanimi devredip, euro yaptim bi ay once asla alamayacagim bir evi satin cok ucuza satin aldim, evlatlarim ise artik abd'den donmeyiz diyor, bu sure zarfinda calisip didinen insanlari servetleri benimkinin yarisina dustu. uretim desteklenmiyor, zira akp oyunu uretici siniflardan degil, rantci siniftan aliyor, bu duzen bizim isimize geldi ama genc kusak artik basariyi disarda arayacak.
Mucahit alkim 16 Mayıs 2018 11:48
0
Sadik Bey merhaba, biz ailecek akp'liyiz 2016'ya kadar muteahitlik yaptik, bir evi satin almak icin, mutlaka muadilinda bir seyler uretilmesi gerek ve turkiye' de bu; 2011'den beri yok! yani karsiliksiz apartman uretiyor durumundayiz. hala elimizde eritemedigimiz 40'a yakin daire var, belki bizim usak icin faydali olsa da bu sistem gelecek kusaklar icin tam bir facia. Cocuklar simdiden geleceklerini dusunup yur disina yatirim yaptilar bile, artik bizim ailemizden akp'ye pek oy yok, sizi cok iyi anliyorum. Saygilar.
B 16 Mayıs 2018 01:02
Sayın yazar siz nerde yaşıyorsunuz yahu. İstanbul'da antika bir traktör fabrikası kapanmış. Sebebide mirasçıların anlaşamaması. Türkiye'de harıl harıl işleyen traktör fabrikaları var. Tümosan, Erkunt, Türk traktör, Hattat gibi. Bunun yanında bütün yabancı markalar Türkiye'de satılıyor. Sorun ne biliyormusunuz. Sorun ekonomide öğretilen teorinin yanlışlığı. Sınırsız ihtiyaçlar, sınırlı kaynaklar teorisi yanlış. Birde bankalar heyyula gibi ekonominin üzerine çökmüş.Faiz alacağız diye neredeyse WC ihtiyaç kredisi verecekler. Hani 1 tl veriyoru
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 04:20
0
Bir fabrika daha olsa fena mı olurdu?
Abdullah hasan 16 Mayıs 2018 04:51
0
Siz o derste yoktunuz galiba, fabrikanın kapanma hikayesinde .
külyutmaz 16 Mayıs 2018 11:17
0
Sınırsız ihtiyaçlar,sınırlı kaynaklar ... bir teori değil ,iktisat disiplininin bir tanımı sadece.Siz de başka tanımlar yapabilirsiniz.Ben yapayım mesela ; İktisat, Erdoğan'ın anlamadığı şeydir.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 01:02
Çok doğru bir yazı. Ancak yeni ileri demokrasimizde doğru söyleyen gazeticeleri 9 gazeten kovuyorlar. Umarım geçiminizi garanti etmek için kitapta yazıyorsunuzdur.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 00:43
Zaytung'tan: ''Merkez Bankası, Yıl Sonu Dolar Tahminini ''İnşallah kasada bizim maaşları ödeyecek kadar bir şey kalır'' Olarak Güncelledi...''
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 00:43
Şu anki ekonomik yapımızın hali pür melali bundan daha güzel anlatılamazdı kaleminize sağlık
MUHALİF 16 Mayıs 2018 00:43
ilgiyle okuyorum,çok teşekkür ederim.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 00:17
Hep beraber batıyoruz. Bunca çürümüşlükle bu kadar süre ayakta kalmamız bir mucize zaten. Orta sınıfın vergileri sağolsun tabi.
cevat karakalem 16 Mayıs 2018 00:00
Sorun asiri tuketim, bu tartisilmaz bile. Ozellikle ithalata dayali tuketim frenlenmeli. Kisa vadede yapilmasi gerreken ve yapilabileek tek sey bu. Orta/Uzun vadede katma degeri yuksek ihracat stratejisi uygulanabilir ama bu hemen sonuc alinabilecek bir sey degil. Kabaca bir 10 sene icinde ancak etkileri hissedilmeye baslanilir dogru politikalarin sonunda izlenmeye basladigini farz etsek bile.
KARAR OKURU 16 Mayıs 2018 02:44
0
Nüfusumuz genç, tüketmek istiyorlar! Ötesi yok. Yapma, etme diyemeyiz. Gençlere iş yapma ve fikirlerini geliştirmeleri için özgürlük sunulsa, fikirlerini, üretimlerini, işlerini korumak icin hukuki altyapı kurulsa ki el parası ile beş katı maliyet ile mega köprü yapmaktan daha ucuz, bak o zaman ne cevherler çıkar, üretim yapar, kazanır ve kazandırır...
Abdullah hasan 16 Mayıs 2018 04:49
2
Cevat bey dediğiniz doğru olabilir fakat sizin bahsettiğiniz şekilde, emir kipiyle olmaz, üretmenin değeri , şartları ve korunma imkanları sağlandığında zaten tüketim kendini dengeler, üreten kişi tüketimde sağlıklı davranır, çünkü kıymet bilir.
KARAR OKURU 15 Mayıs 2018 23:26
Üretim ekonomisi
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN