The Economist dergisi, yapay zeka sanatının öncülerinden biri olarak dünyada büyük ün yapan Türk sanatçı Refik Anadol'u detaylı bir haberle okurlarına tanıttı. Economist, 'Yapay zeka sanatının parlayan yıldızı' diyerek nitelendirdiği Anadol'un, dijital veriyi bir pigment gibi kullanarak, renklerin ve formun büyüleyici birlikteliğini ortaya koyduğunu okurlarına aktardı.
Dünyada yapay zeka sanatı denilince akıllara gelen ilk isimlerden biri olan Refik Anadol, yaratıcı eserleriyle kültür ve sanat dünyasında önemli bir yer edinmeyi başardı. Los Angeles'ta yaşayan 38 yaşındaki Türk sanatçı, The Economist tarafından yapılan bir haberde detaylı bir şekilde ele alındı. Anadol, yapay zekayı bir sanat aracı olarak benimseyerek, dijital veriyi adeta yeni bir "pigment" olarak kullanıyor. Eserlerinde büyük veri kümelerini işleyerek, renklerin ve formun büyüleyici birlikteliğini ortaya koyuyor.
Sanat ve bilim dünyasında saygın bir konuma sahip olan Anadol, Google'da yapay öğrenme üzerine gerçekleştirdiği rezidans programıyla da tanınıyor. Kamusal alanlardaki projeleri ve özel koleksiyonerler tarafından satın alınan eserleriyle geniş bir hayran kitlesine ulaşan sanatçı, yapay zeka modelleri kullanarak oluşturduğu animasyonlarla görsel bir şölen sunuyor.
SPHERE'DE SERGİLEDİĞİ ESERLE DİKKAT ÇEKTİ
Geçtiğimiz yıl Dünya Ekonomik Forumu'nda ve Las Vegas'taki yeni konser mekanı Sphere'de sergilediği eserleriyle dikkat çeken Anadol, özellikle "Unsupervised—Machine Hallucinations" adlı eseriyle New York Modern Sanat Müzesi (MoMA) koleksiyonuna girmeyi başardı. İngiltere'de gerçekleşen "Echoes of the Earth" sergisi ise sanatçının en büyük sergilerinden biri olarak kayıtlara geçti.
Anadol'un eserleri, binaların aydınlatılmasından süper parlak ekranlarda sergilenen "veri tablolarına" kadar geniş bir yelpazede yer alıyor. Yapay zeka modelleri kullanarak beyin taramalarından esinlenilen eserler üreten sanatçı, aynı zamanda Los Angeles Filarmoni Orkestrası'nın performans arşivlerinden yararlanarak rüya gibi çalışmalar oluşturuyor.
30 KİŞİLİK BİR EKİPLE ÇALIŞIYOR
Yaklaşık 30 kişilik bir ekip ile çalışan Anadol, MoMA'daki sergisiyle 2022'de yaklaşık 2.4 milyon ziyaretçi çekti. İzleyicileri renklerin ve formun dansıyla büyüleyen eserleri, estetik zevkin yanı sıra derin anlamlar taşıyan bir sanat anlayışını yansıtıyor.
Eleştirilere rağmen yapay zekanın sanat dünyasındaki potansiyeline inanan Anadol, son projesi "Living Archive: Large Nature Model" ile doğanın karmaşıklığını ve güzelliğini yapay zeka modelleri aracılığıyla keşfetmeye davet ediyor. Serpentine'in sanat direktörü Hans Ulrich Obrist'in de dediği gibi, Anadol'un eserleri, teknolojinin gücünü kullanarak görünmeyeni görünür kılan, izleyicilerin hayal gücünü zorlayan bir sanat anlayışı sunuyor. Anadol'un çalışmaları, beğenilsin ya da beğenilmesin, sanatseverlerin daha fazla görmek isteyeceği türden eserler olarak öne çıkıyor.