Back To Top
Değişim mi yok oluş mu?

Değişim mi yok oluş mu?

 - Son Güncelleme: 01.01.2018 Pazartesi 00:25
- A +

Yılın son günü İran’da değişim (kimine göre ABD destekli) isteyenlerin sokak hareketlerini izleyerek geçireceğiz gibi gözüküyor. İsteklerin ekonomik kaygılar ile başladığı sonra ise siyasal isteklere dönüştüğü söyleniyor. Bu harekete, bölgede yaşananlara şahit olanlar gönüllerinin bir kenarında sempati de olsa mesafeli bakmayı tercih ediyorlar.

Ben biraz daha işin içine girip detay vermek isterim.

***

Ülkede yaklaşık üç milyon insan evleri olmadığı için sokaklarda yaşıyor bunların yarıya yakını ise maalesef çocuk. Ülke nüfusunun 45 milyonu yoksulluk sınırı altında yaşamlarını sürdürmek zorunda.

Eğer zorunlu sağlık sigortan yoksa sağlık sisteminden yararlanman zaten mümkün değil. En düşük özel sağlık sigortası primleri bile ödenemeyecek kadar yüksek.

Asgari ücretle çalışanların tek maaş ile yaşaması mümkün değil o nedenle ailecek üç veya dört işte çalışılması gerekiyor.

Devlet savunma ve istihbarat harcamalarına en yüksek bütçeyi ayırmaya devam ediyor. Halk bu harcamaların kısıtlanarak eğitim ve sağlık sektörüne aktarılmasını istiyor. Ama bu istek çok da kaale alınmıyor.

Ülkede uyuşturucu kullanımı her yıl katlanarak artmaya devam ediyor. Bu konudaki son tespitler, 2015 yılında uyuşturucu kullanımından ölen sayısını 50 bin olarak açıklıyor. Devletin en önemli sağlık sorunu olarak bu madde bağımlılığındaki artış gösteriliyor.

Sokakların güvenliği alınan tedbirlere rağmen tam anlamıyla sağlanamıyor. ‘Hastalık Kontrolü ve Engelleme Merkezi’nin vermiş olduğu bilgilere göre, 2004 ve 2013 yılları arasında 316 bin 545 insan silah şiddeti sonucu ülke sınırları içerisinde hayatını kaybetti.

Her üç evden birinde silah var. Bu silahların evde tutulma sebebi de olarakta, ülkede bir iç kargaşa çıktığında ailesini koruma isteği öne sürülüyor.  Yani kargaşa çıkarsa devletin güvenlik birimlerinin kontrolü sağlayamacağı düşünülüyor .

Adalet sistemine güvence neredeyse yerlerde sürünüyor. Paranız yoksa haklı olsanız dahi suçlu çıkacağını düşünen insan sayısı fazla.

Bulunduğunuz kimliğe ve statünüze göre (bir nevi kast sistemi) ceza alabilirsiniz.

Nüfusa orantı yapıldığında cezaevinde bulunan tutuklu ve hükümlü sayısı itibari ile birinci sırada yer alıyor. İhtiyaçları devlet karşılayamadığı için sistem bazı yerlerde özelleştirilmiş durumda. Cezaevleri tecavüz ve şiddetle ünlenmiş.

Tecavüz demişken ülke genelindeki durumu da ayrıca belirtmek lazım.

Dünyada tecavüz suçunun en fazla görüldüğü ülke konumunda. Ülkede son 1 yılda 90 bin 185 tecavüz vakası yaşanmış. Tecavüzle Mücadele Merkezi’nin istatistiklerine göre ülkede dakikada 1.3 tecavüz hadisesi yaşanıyor. Ülkede günde bin 900 ve yılda 683 bin kadına tecavüz ediliyor. Buna göre ülkede her 8 kadından biri tecavüze uğruyor. Bu olayların bir kısmının polise intikal etmediği, mağdurların susmayı ve olayı gizlemeyi seçtiği de belirtiliyor. Tecavüze uğrayanların yüzde 62’si 18 yaşından, bunun yüzde 29’u ise 11 yaşından küçük. Tecavüz edilenlerin yüzde 22’si ise erkek çocuklar.

Ülkede bulunanlar geldikleri ülkeye, derisinin rengine veya konuştukları dile göre ayrımcılığa uğradıklarını düşünüyorlar. Son olarak da gelir dağılımına bir bakalım isterseniz...

ABD Merkez Bankası (FED) Başkanı Janet Yellen, ülkedeki gelir dağılımı eşitsizliğinin son 100 yılın en yüksek seviyesine çıktığını ve bu durumun kendisini derinden endişelendirdiğini söylüyor.

***

Evet, yazının başından beri rakamlarla anlatmaya çalıştığım ülke son veriden de anlaşılacağı gibi ABD. Ama İran a şartlar kötü diye devrim ithal etmeye çalışanda yine ABD.

Dünyadaki eşitsizlik yalnızca BM değil. Asıl eşitsizlik kafamızın içinde yaşanıyor. ABD’yi süper güç olarak görüp ondan feyz aldığını söyleyen insanların peşine takılıp gidenler oluyor.

İran halkına burdan bir çağrım olacak. Ne yapacaksanız kırmadan ve dökmeden yapın. Ülkenin değişime ihtiyacı kesinlikle var ama bu değişim olsun.

Libya, Suriye örnekleri ortada iken değişiyoruz diye emperyalizmin önünü açıp yok olmayın.

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
KARAR OKURU 06 Ocak 2018 15:44
Mete bey bu teşhisi ABD yada Yellen koymuşsa mutlaka yalandır çünkü onların hiç menfaati olmadığı konuda herhangi bir ülke hakkında görüş beyan ettiğini duydunuzmu
KARAR OKURU 03 Ocak 2018 05:55
Bir ülkede sorunlar olmadıkça yani stratejik terimle ifade edersek stratejik boşluk olmadıkça o ülkeye hiç bir dış istihbarat örgütü operasyon yapamaz o ülkede saha ajanları faaliyetlerinde başarılı olamaz her bir iç karışıklık iç sorunlardan kaynaklı olarak başlar dış istihbarat örgütleri tarafından yönlendirilir
KARAR OKURU 03 Ocak 2018 00:26
İslam ülkeleri dış devletler bizimle sürekli uğraşıyor demek yerine.. Biz zayıfız oldugumuz için bizimle uğraşabiliyorlar demedikçe... islam ülkerini parmağında çevirmeye devam edecek batı dünyası... Ekonomide iyiler.. Hukukta iyiler... İyilerde iyiler... Biraz sorunu kendimizde de aramamız gerek...
KARAR OKURU 02 Ocak 2018 23:52
Biz 40 kişiyiz,birbirimizi biliriz...yok birbirimizden farkımız.
KARAR OKURU 02 Ocak 2018 00:04
İran niyetine okurken, size epey saydirdim. Hakkınızı helal edin.
Oguz 01 Ocak 2018 22:50
Mete Bey tesekkürler. O devlet 2-3 yüzyil önceki gibi yönetildigi icin böyle. O zamanda hak huk tanimazdi bunlar. Simdilerde Roma imparatorlugu gibiler. Tabi heryerde bunlarin sebekleri var. Bakin Türkiyedeki sebeklerinin hemen salyalari aklaya basladi, hani komsuda biser bizede bir parca düser misali. Ama sebekler bizlerin Oguzhanin torunlari oldumuzu unutuyorlar
Ali Guruoğlu 01 Ocak 2018 20:36
Gezi olayları sonrasında reis Ruhani'nin söylediğini söyleyemedi.
The Turk 01 Ocak 2018 13:50
Sayin Yarar, Ilk 10 tecavuzcu ulke 1. guney afrika, 2 Isvec 3. USA, 4 Ingiltere, Galler 5 Hindistan 6 Yeni zelanda, 7 kanada 8 Avustralya 9 zimbabe 10 Danimarka, ile Fillandiya. Bu rakamlar ulkelerin nufus oranina gore duzenlenmistir. Dunya cok degisti, internetten neyi dogru neyin yalnis oldugunu ogrenebiliyoruz. ve Iran 119 ulke arasinda Tecavuz listesine bile girmiyor. Malesef ulkemiz 79 th sirada. Turkiye Irana yardim etmelidir. Iran bolunur ise Turkiyeye cok buyuk zarar i olur
İkbal 01 Ocak 2018 20:01
1
Kime sorsam yurt dışında yaşamak ,oranın vatandaşlığını almak istiyor ,solcusu da dindarıda milliyetçisi de .kimse demiyor ki bir rusya da hindistan da pakistan da yaşayayım oranın vatandaşı olayım ,batı bu kadar kötü de neden herkes yaşadığı yeri terk edip batıda yaşayıp oranın bir parçası olmayı düşünüyor ,bu nasıl bir çelişki dir
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 22:53
4
Ikbal seni insan yerine koyupta aliyorlarsa git o zaman zengin ülkeye. Bilet paran yoksa ben vereyim
KARAR OKURU 02 Ocak 2018 00:45
0
Sn Yarar da ABD diyor, sonuna kadar okusanız o anlaşılıyor. Sizin bilgiler de güzel oldu!
Asya 02 Ocak 2018 08:09
0
İkbal kısaca batı bu kadar kötüyse neden başta müslüman ülkeler olmak üzere doğudan batıya göç var ,bu nasıl bir çelişkidir diyor ,vatansever olduğunu iddia eden vatandaşta okuyup anlamak yerine aklınca laf koyuyor, ne diyeyim : Allah idrak versin
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 13:22
Birisi başkaldırinca hemen dış destek yok emperyalizm . Nasıl olcak bu iş tarif etseniz. Abd basgani destekliyor diye Iran insani mureffeh yasamasin mi haksizliklara isyan etmesin mi. Zaten iktidar hemen yapisiyor bak abd destekledi demekki siz ajansiniz. Ne olcak böyle. Sömürücü kast egemenligini sonsuza dek surdursun
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 17:11
7
mesala senin gibilerde bir türlü okuduğunu anlamıyor.. (yki büyük olasılıkla işinize gelmiyor) adam diyor ki şu şu sebepler yüzünden evet değişim şartsa dahiiiiiiii DEĞİŞİM YAŞANIRKEN EMPERYALİST devletlerin kucağına oturmayın. Anladın şimdi ? yoksa anlamamak için extra çaba sarfetmeye devam mı edeceksin karar senin
KARAR OKURU 02 Ocak 2018 08:22
1
Abd bölmek istiyor tamam da iranın da tutulur bir yönü yok ya ,bşrkaç iranlı arkadaşım oldu hepsi de irandaki devrim sırasında çok acılar çekmiş ,yokluk içinde olacağını bile bile başta batıya sonra da Türkiye ye kaçmış,iran islam devrimi sırasında ağaçlar yetmedi ,vinçlerle adam astılar,bakın netteki resimlere
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 13:11
Keşke İran’ın sosyal ve ekonomik göstergelerini de yazsaydınız. Bunun için, İran istatistik enstitüsünün raporlarına birlikte göz atalım...yok olmadı. Neyse...
D 01 Ocak 2018 11:02
İran halkı değişim istiyor ama biz yönetim olarak iranlaşıyormuyuz.Başkanlık sistemi bizi bu hale düşürmesin.Derdini anlatamayan sistemden uzaklaştırılan bir kesim çoğalacak
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 22:54
9
Himm abd dede baskanlik var
Merve 01 Ocak 2018 10:56
Bana göre ahlaken çökmüş bir toplum kendi sonunu hazırlamıştır.ABD'yi hiçte süper güç olarak görmüyorum amaçları için ortalığı karıştıran kontrol manyağı ego abidesi terör ticareti yapan bir ülke bunun son örneğini Kudüs olaylarını başlatması ve oylamasında gördük dolarıyla tehditler savuran ABD'nin durumu içler acısı milletin kafasında ne var bilmem ama benim kafamdaki bu dünyayı yönetmeye çalışan ABD'nin durumu hiçte parlak görünmüyor .ABD denilince aklıma gelen terör ticareti yapan bir ülke varsın kendini süper güç olarak gör
KARAR OKURU 02 Ocak 2018 19:33
1
Merve senin dilinden cevap vereyim kısaca;çünkü uzatmaya değmez ;dünyadan haberin yok...
Merve 04 Ocak 2018 09:54
0
Yorumuma cevap yazan şahıs evet seninle aynı dili konuşmadığımız kesin
mert 01 Ocak 2018 07:34
iran veri ve bilgisinde kaynak gösterir misiniz?
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 15:26
0
"Evet, yazının başından beri rakamlarla anlatmaya çalıştığım ülke son veriden de anlaşılacağı gibi ABD."
Ben 01 Ocak 2018 07:24
ABD'nin sorunları elbette var ama bunlar ülkeyi yıkacak ve mahvedecek şeyler değil. Sosyal destekte ABD Avrupa'ya göre kötü durumda. ABD'deki özellikle cumhuriyetçilerdeki geçerli mantık eğer düştüysen kendin düşmüşsündür ve fazla acıyanın da olmaz. Tecavüz oranları da şikayet edilenlerin oranı. Bu şikayetlerin müslüman ülkelerde neden yüksek olmadığını da tahmin edebilirsiniz ama gerçek rakamlar nedir bilmek zor.
KARAR OKURU 02 Ocak 2018 19:55
0
Aynen, doğu coğrafyasında şikayetçi olmak çok zor, toplum baskısı çok çünkü :o yüzden kimse kendini temizim diye kandırmasın :
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 06:05
ABD hakkinda bu makalede verilen bilgiler dogru hatta eksik bile. Ama ABD cokmez. ABDnin gucu dolardan geliyor. Dunyada en cok kullanilan para birimi dolar oldugu surece ABDye birsey olmaz. Biz kendimize bakalim. Son arastirmalar bu Turkiye'de nufusun %29unun yoksulluk siniri altinda yasadigini gosteriyor. Asgari ucrette Avrupa'da sondan ucuncuyuz. ABDde zengin-yoksul ucurumundan bahsetmissiniz. Bizde de zengin-yoksul farki bu kadar buyuk olmamisti. Liste uzayip gider ama bence bizim belimizi buken en buyuk hendikapimiz demokrasiye ve insan haklarina saygili bir devlete sahip olamamak.
KARAR OKURU 05 Ocak 2018 01:58
0
Hadi ordan en buyuk eksigimiz demokrasi ve insan haklarina saygiymis mis..oylemi..? Ne istedinde yapamadin? Ne dusundunde soyleyemedin? Bizim ulkede elinde silahiyla ates eden kisiye 4 saat konusurlar ikna etmek icin.sen gelde bunu Hollanda da yap bakiyim adamin alninda vururlar (ki teror olmadigi halde boyle. birde bizim ulkede oldugu gibi teror olsun gerisini sen ozaman gor insan haklarini ) gecenlerde istasyonda polis bir cocugu bogazindan vurdu neymis silahi var demisler elini cebine attiginda vurdular silah milah goren yok bir duyum uzerine anladinmi kardesim
Erkan ho 05 Ocak 2018 02:11
0
Yazdim ama henuz goremedim
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 03:05
abd çöktü çökecek diye bu tür yazılar 40 ya da daha fazla yıldır yazılıp duruyor. adamların çöktükleri yok.. kutsal ibadetimiz umreyi bile dolarla yapıyoruz. köprü ve otoyollara dolarla zam geliyor. dünya teknolojisinin yüzde 70 ' i adamların elinde.. dünyaya adaletsiz davranıp zulm ediyorlar ama kendi ülkelerinde vergi denetlemesi, adalet vs.. üst düzeyde.. biz kendimize bakmayıp abd çöktü çökecek diye hayal kurmak mantıksız...
Ha gayret çökecek :)) 01 Ocak 2018 05:44
0
1960 lı yıllardan beridir ( aradan nerdeyse 60 yıl geçmiş ) ABD ha çöktü çökecek geyiği yapılır :)))
KARAR OKURU 01 Ocak 2018 20:35
5
Yanlış düşünüyorsun kardeşim. Senin dediğin teknoloji gavur malı ve şeytani. Teknoloji dediğin nedir ki? Mesela uçak TLF internet bunlar hep şeytanın alet ve edevatlarıdır. Öbür dünyada sana TLF kaç dakka konştun diye sormayacaklar.
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN