Amerika Birleşik Devletleri’nin en zengin eyaleti Kaliforniya, federal kesintiler ve artan bütçe açığı karşısında milyarderlere yönelik radikal bir vergi teklifi hazırlığında. "2026 Milyarder Vergisi Yasası" olarak adlandırılan bu girişim, eyaletin Medicaid programındaki 30 milyar dolarlık potansiyel açığı kapatmayı amaçlıyor.
TEKLİF NASIL İŞLEYECEK?
Dünya Gazetesi'nin haberine göre teklif, eyalette ikamet eden yaklaşık 200 milyarderin toplamda 2 trilyon dolarlık servetini hedef alıyor. Eğer yasa yürürlüğe girerse, bu milyarderler bir defaya mahsus olmak üzere yüzde 5 oranında ek bir servet vergisi ödemek zorunda kalacak. Toplanacak gelirin bir kısmı da kamu eğitimi projelerine aktarılacak.
Girişimin Kasım 2026 seçim pusulasına dahil edilebilmesi için, destekçilerin 870 bin imza toplaması gerekiyor.
TEKNOLOJİ DEVLERİ VE KAÇIŞ RİSKİ
Öneriyi destekleyen Hizmet Çalışanları Uluslararası Sendikası (SEIU) Başkanı Dave Regan, “Bunu yapmazsak milyonlarca insan sağlık hizmetini kaybedecek” diyerek tasarının sosyal etkisine vurgu yaptı.
Teklifin yasalaşması durumunda, Meta CEO’su Mark Zuckerberg ve Nvidia CEO’su Jensen Huang gibi teknoloji devlerinin ciddi vergi yükleriyle karşılaşması bekleniyor. Ancak ekonomistler, yüksek vergilerin zenginleri Florida gibi vergi avantajı sunan eyaletlere yönlendirerek Kaliforniya’dan sermaye kaçışını tetikleyebileceği konusunda uyarıyor.
