Back To Top
Senin katliamın benim katliamım!

Senin katliamın benim katliamım!

 - Son Güncelleme: 03.07.2019 Çarşamba 08:59
- A +

Bir tuhaflık var ve biz bu tuhaflığı senelerdir yeniden, yeniden, yeniden üretiyoruz.

Temmuz başlarında daha bariz görülüyor bu tuhaflık.

Tarih 2 Temmuz 1993.

Pir Sultan Abdal Şenlikleri için Sivas’a gelen yazar ve sanatçıların kaldığı Madımak Oteli kuşatılıyor.

Otel ateşe veriliyor.

Otelde bulunan insanlardan 33’ü yanarak veya dumandan boğularak ölüyor.

Bu bir katliam.

Üstelik, doğru tedbirler alındığında önlenebilir bir katliam.

Devlet, almamış tedbir. Uğraşmamış o insanları kurtarmak için.

(Neden tedbir almadı? Derin devlet mi mani oldu? ‘Düz devlet’ derin devletten korktu mu?)

Aralarında kamuoyunun yakından tanıdığı isimler de var. Metin Altıok, Asım Bezirci, Nesimi Çimen aklıma ilk gelenler.

Aziz Nesin de o otelde.

Toplumun bir kesimi bu katliamı unutmuyor.

Haklılar unutmamakta.

Toplumun bir başka kesimi de bu katliamı hatırlamamaya çalışıyor.

Hatırlamak zorunda kaldığı zaman da -hani bazen yargı süreçlerinde ‘hafifletici nedenler’den bahsedilir, ona benzer bir şekilde- konuyu ‘hafifletici nedenler’ eşliğinde tartışıyor.

Bu mantık, doğru bir mantık değil.

Bu mantığın şuuraltında katliamı onaylama hissi olduğu söylenebilir mi?

Söylenmese bile akla gelir.

Sivas’taki katliamdan üç gün sonra, Kemaliye’nin Başbağlar köyünde 33 insan katledildi.

Katiller, Başbağlar katliamının Sivas’ın intikamı olduğunu söylemekten çekinmediler.

Başbağlar’da katledilenler arasında şöhretli bir kimse yoktu. Hemen hepsi cami cemaatiydi.

Öyle anlaşılıyor ki, katiller, 33’ü tamamlamak için saya saya katlettiler.

Öldürülenlerin içinde şöhretli bir kimse yok.

Bu katliam, maalesef, sessiz ve sahipsiz bir katliamdır.

Hatırlayanı azdır.

Daha çok Sivas katliamının karşısına koymak, tartışmadaki ağırlığını dengelemek için bahis mevzuu edilir.

Tuhaflık dediğim buralarda işte.

Biz, 26 senedir her sene Temmuz başlarında bu tuhaflığı sergiliyoruz.

Bazılarımız her sene bu vakitlerde Sivas Katliamını hatırlıyor, bazılarımız hatırlamamaya çalışıyor.

Yine bazılarımız, Başbağlar katliamını hatırlar görünüyor, bazılarımız hatırlatılmasından bile rahatsız oluyor.

Burada da, şuur altında bir onaylama hissi olduğu söylenmese bile akla gelir.

Kim yaptı bu katliamları? İki katliamın failleri arasında bir ilişki var mıydı?

‘Derin ilişkiler’ ‘derin devlet’ demek kolay.

Diyelim ki birilerinin bir menfaati vardı 1993 Temmuz’unun ilk haftasında 66 kişinin katledilmesinden.

İnsanların bir kısmının diğer bir kısmından öldüresiye nefret etmesi devletin derinindeki ‘karanlık çekirdek’in kendisini iyi hissetmesine sebep oluyordu.

(Çorum’u, Maraş’ı bu bağlama dahil edebiliriz.)

Fakat, adı batasıca derin devlet hele bir derinde dursun.

Karşılarında güçsüz bir ‘öteki’yi görünce canavarlaşanlara ne demeli? Onlar da mı derin devlet?

Hayır. Onlar, kötülük için fırsat kollayan hazır askerler.

Böyle bir ruh var.

Geçenlerde bir haber kanalında gördüm. 17 yaşında bir çocuk. Taraftar tartışmasında birisi onu bıçaklıyor.

Çocuk yere düşüyor.

Sonra birileri çocuğun başına toplanıp tekmeliyor.

Çocuk sonunda ölüyor.

Diyor ki tekme atanlardan biri, “Maktulün yerde yattığını gördüm. Sırtı bana dönüktü. Birkaç tekme attım. Öldüğünü öğrendiğimde kahroldum.”

Hangi saikle tekme atıyorsun, yerde yatan, sırtı sana dönük, tanımadığın çocuğa?

Ne yaptı o çocuk sana?

Bu apolitik bir örnek.

Tekme atmanın riskli olmadığını düşündüğün zaman atıyorsun.

Karşı taraf kendisini savunamayacağı zaman.

Savunma ihtimali varsa atmıyorsun, yoluna gidiyorsun.

Güçsüze şahin, güçlüye güvercin.

‘Derin devlet’ kim ise... Çok kötü bir şey.

Fakat bu ruh hali daha kötü.

Biz, cemiyet olarak her sene Temmuz başlarında, iki katliamı da ‘ama’sız tel’in edecek insani terbiyeden uzak olduğumuzu ispat ediyoruz.

 

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
KARAR OKURU 03 Temmuz 2019 20:31
Sayin yusuf ziya comert bence cevabi cok cok iyi biliyorsunuz. Su anda devlet eliyle hapse atilan sosyal ölüme mahkum edilen yüzbinlere tekme atarken ne hissediyorsaniz, yazinizda bahsettiginiz insanlar da ayni saikle hareket ediyor. Sagda solda hata günah arayacaginiza kendinize bakip asil kaynagini görün.
KARAR OKURU 03 Temmuz 2019 16:18
Yusuf bey. Başbağları yapan 3-5 katil sürüsü. Madımak ise devletin seyrettiği ve binlerin hareketi. İnanıyorum ki Başbağlar katliamını yapanlar yakalansalardı en ağır cezayı alırlardı. Ki bu konuda hiç bir mazeret olamaz almaları gerekir. Ama Madımkı yakanlar devlet ve toplumun bir kesiminde korunuyorlar.
KARAR OKURU 03 Temmuz 2019 15:10
Aynen öyle. Fazla söze gerek yok.
bozeren 03 Temmuz 2019 15:07
2-3 ay öncesinden başlayan Aydınlık ve Aziz Nesin eliyle yapılan duyarlılaştırma sonrası, Sivas halkı Ergenekon'un provokasyonuna gelmiştir. tepkilerinde haklı iken haksız konuma düşmüştür. böylesi karışık durumlarda, bazen tepki göstermeyip susup oturmak bile daha hayırlıdır.
KARAR OKURU 03 Temmuz 2019 18:12
2
Nasıl da kolay değil mi? Provokasyona gelmek. İnsanları didi diri yakmaya proveke etmek! "İnsan" hangi ruh haliyle bu kadar canavarlaşabilir ki? Mesela sizi yeterince proveke etseler kaç cana kıyarsınız gözünüzü kırpmadan. Anlık öfkeden bahsetmiyoruz burada . Saatlerce süren ve gittikce vahşileşen güruhun canice hislerle ve tasarlayarak ,savunmasız insanların katledilmesine gönullü dahil olan binlerden bahsediyoruz. Emin olun derin devlet bile bu kadarını beceremez
bozeren 03 Temmuz 2019 22:30
1
03 Temmuz 2019 18:12; burada problem de zaten bu. provokasyon "biliminin" usta uygulayıcıları, faaliyetleriyle toplumu yönlendirerek istedikleri sonuçları elde etmişlerdir. toplumun galeyana gelebilmesini sağlamak için önceden dediğim duyarlılaştırma oluşturulmuştur. aklını kullanmadan sadece duyduğuna gördüğüne vb. kanan ve hemen yerinden fırlamaya müsait duruma getirilen halk, olaya tepki göstermek isterken haksız duruma düşmüştür. akıl gözü ile olaylara bakmayınca hep böyle olacaktır.
önder torun 03 Temmuz 2019 13:21
bu katliamların yapıldığında iktidarda kim vardı,bu yönünü hiç sorgulama gereği duydunuz mu?
E.K 03 Temmuz 2019 12:24
Sivas Kaliami'nda oldurulen halk ozani MUHLIS AKARSU'yu rahmetle aniyorum..Turkulerini ve sesini cok sevdigim bu ozani gercekten ozluyorum..Olumune sebeb olan herkesi ve her turlu dusunceyi lanetliyorum...Balikesirli bir yorugum...Onemi varsa, sunniyim...Artik Alevileri kabul edelim, dinleyelim, bizim bir parcamiz oldugunu kabul edelim...
selman 03 Temmuz 2019 08:21
Yusuf Bey iki katliam arasındaki fark şu: Sivas'ı geniş kitleler gerçekleştirdi ve arkasında bir halk desteği vardı, hala da var. Ateist, solcu ve alevilerin yakılarak öldürülmesinde bir mahzur görmeyenler çok, milyonlarca. Bu yüzden bu konu hala sıcak ve hatırlatılmaya çalışılıyor. Başbağlar ise arkasında halk desteği olmayan, bir kaç cani teröristin yaptığı bir katliam. Kötülüğü konusunda herkes hemfikir. Bunu daha konuşmanın bir anlamı yok. Yapılması gereken şey terörle mücadeleye devam etmek, Öcalan kardeşlerden medet ummamak. Bu iki katliamı aynı göstermek, en hafif tabiriyle ayıp
Bir Not: 03 Temmuz 2019 15:04
5
Sivas Katliami'nin arkasinda halk destegi oldugunu soylemek abesle istigaldir...!
Ben 03 Temmuz 2019 07:28
Toplum olarak toplu bir tövbeye ihtiyacımız var. Kabileler birbirini neredeyse insan olarak görmüyor. Yüzyüze gelse söyleyemeyeği şeyleri sosyal medyada bakıyorsunuz arkadan sıralıyor. Ortamı gelince şiddete de dönüşebiliyor bu nefret. Mesela bakıyorsun iktidarı eleştiren muhafazakar yazarın yazdıklarının altına hemen siz de bir zaman desteklediniz, suçlusunuz yazıyorlar. İlkel kabilecilik ruhu ile sana hak veren makul adama dahi saldırmayı marifet zannediyoruz. Nasıl barışılacak o zaman?
KARAR OKURU 03 Temmuz 2019 00:35
Ya 90larda Dogu Anadolu'daki faili mechul binlerce cinayet? Cumartesi annelerinin hicbir siddete, taskinliga bas vurmadan yaptigi gosterileri yasaklayan hukumeti neden hic elestirmediniz bugune kadar?
KARAR OKURU 03 Temmuz 2019 10:47
0
Bunları yazan birinin 90'larda olanları tasvip etmesini beklemiyorsun, herhalde?
KARAR OKURU 03 Temmuz 2019 18:37
0
Cumartesi annelerinin gosteri yapmasini yasaklayan iktidari elestirmesini bekliyorum.
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN