Back To Top
Başkanlık sistemini ben niye destekledim

Başkanlık sistemini ben niye destekledim

 - Son Güncelleme: 10.07.2019 Çarşamba 11:09
- A +

Ben uzun süre hükümet modeli olarak “başkanlık” sistemini savundum. Çünkü ülkemizdeki yönetimle ilgili sorunların kaynağının parlamenter sistemimizdeki çarpıklıklar olduğuna inanıyordum. Dolayısıyla darbelerle dolu geçmiş makus tarihimize baktığımda, parlamenter sistemin aksaklıklarını düzeltmeye çalışmaktansa sıfırdan bir yönetim sisteminin Türkiye’ye iyi geleceğini düşünüyordum. Dahası AK Parti iktidarıyla birlikte son bulan koalisyonlar döneminin, AK Parti hükümeti sonrasında geri geleceğinden kaygılıydım. Başkanlık sistemine geçildiği zaman Türkiye’nin daha istikrarlı ve daha verimli yönetileceğine inanıyordum. 

Nitekim AK Partinin 2011 yılında başlattığı sistem değişikliği önerisine destek verdim. Elbette ki parlamentarizm de başkanlık ve yarı başkanlık sistemlerinin hepsi de demokratik sistemlerdir. Yeter ki hükümet sisteminde kuvvetler ayrılığı ilkesi sağlanmış olsun. Kuvvetler ayrılığı ilkesinin hâkim olduğu bir yönetim şeklinin adının ne olduğunun bir önemi olmaz. İster parlamenter sistem ister başkanlık sistemi olsun. Zira kuvvetler ayrılığının net bir şekilde belirlenmediği bir toplumda demokratik bir anayasadan ve düzgün bir yönetimden söz edilmesi mümkün değildir.

Bu bağlamda elbette parlamenter sistemin arızalarını gidermek de mümkündü. Ancak darbelere maruz kalmış, sistematiği bozulmuş bir parlamentarizmin geride bırakılması ve ABD’deki o büyülü yönetim sistemine geçilmesi daha cazipti.

ABD’de başkanlık sisteminde yargı bağımsızlığı, denge ve denetim sistemleri çok iyi çalışıyordu çünkü devlet kurumsaldı. Hükümetler gelip geçici devletin kurumları ise kalıcıydı. Örneğin Demokrat Parti Obama’nın, Cumhuriyetçi Parti de Trump’ın emrine amade değil. Şimdi başkan olan Trump istediği kişiyi “ben istedim” diye senatör bile yapamaz.

Hatırlayın ABD Başkanı Trump Beyaz Saray’a gittikten hemen sonra, Suriye, Irak, Libya, Sudan, Somali ve Yemen vatandaşlarının ABD’ye girişini yasaklayan bütün dünyayı ayağa kaldıran bir kararnameye imza atmıştı.

Ne oldu?

New York’taki Federal Mahkemenin hâkimi Ann Donnelly, Trump’a “dur” dedi.  (29 Ocak 2017)

Hangi sistemde bir yargıç böyle bir karara imza atabilir?

Elbette ki kuvvetler ayrılığı, hukukun üstünlüğü ilkesinin hâkim olduğu ve kurumlar hukukunun geçerli olduğu bir hükümet sisteminde...

***

Ve başkanlık sisteminin ülkemize özellikle hukuk alanında sağlayacağı faydalar üzerine yazılar kaleme aldım. 2011 yılından 2014 yılının sonlarına kadar “başkanlık sistemi” üzerine sayısız televizyon programı yaptım, ülkenin saygın hukukçularına ve AK Partili hukuk ve anayasa uzmanı siyasetçilere sorular yönelttim. 

Ancak AK Parti ve MHP’nin adını “cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi” olarak koydukları modele şiddetle karşı çıktım ve 16 Nisan Referandumunda “hayır” oyu verdim.

Çünkü, bu benim düşündüğüm başkanlık sistemi değildi. Referandumda oylamaya sunulan sistem değişikliğinin mevcut sorunları çözmek yerine daha da derinleştireceğini gördüm. Cumhurbaşkanlığı Sistemi kuvvetler ayrılığını, yargı bağımsızlığını denge ve denetim mekanizmalarını güçlendirmiyor, aksine zayıflatıyordu.

Evet, AK Parti ve MHP ittifakı referandum döneminde oylamaya sundukları modelin referandumda kabul edilmesi durumunda bütün sorunların çözüleceğini ve ülkeyi uçuracağını söylediler.

Hatırlayın... AK Partili siyasetçiler her gün bir televizyon kanalında “Cumhurbaşkanlığı Sistemine” geçildiğinde hantallaşmış devlet kurumlarının nasıl hızlı çalışacağını, ekonominin nasıl şahlanacağını anlatıyorlardı. Hatta Nihat Zeybekçi “Bu referandum Türkiye’nin istiklali ve istikbali ile ilgili çok önemli bir karardır. 17 Nisan Pazartesi günü ülkede ekonomik iklim egemen olacak. Ertelenen tüm özel sektör yatırımlarıyla ilgili yoğun bir patlama olacak” demiş (9 Nisan 2017), İçişleri Bakanı Süleyman Soylu da “16 Nisan’dan sonra kendi arabamızı, kendi uçağımızı imal edeceğiz. 25 bin dolar milli gelir, çatlasalar da patlasalar da dünyanın 10 büyük ekonomisi arasında yer alacağız” (12 Şubat) demişti.

Bunların hiçbiri gerçekleşmedi. Ve o gün ne vaat edildiyse tam tersi gerçekleşti.

Nitekim Türkiye’nin sorunları daha da derinleşti.

Ve Cumhurbaşkanlığı Sistemi’ne geçtikten bir yıl sonra sistem alarm vermeye başladı. Zaten alarm veren bir sistemdi. Şimdi alarmı duymazdan ve görmezden gelmek mümkün değil.

Şimdi Cumhurbaşkanlığı Sistemi’nin röntgeninin çekilmesi ve arızalı yanlarının düzeltilmesi gerektiğini muhalefet partileri söylemiyor, hükümet yetkilileri söylüyor.

AK Parti Sözcüsü Ömer Çelik “Yeterli performans gösteremediğimiz konular masaya yatırılıp röntgeni çekilecek” açıklaması yaptı. AK Parti Grup Başkanvekili Naci Bostancı “Bir yıllık tecrübeyi masaya yatırıp değerlendirerek, nerede problemler görüyoruz, gerçek bir analiz ile nerelerde rehabilite edilmeli, nerelerde mukayeseli bir üstünlüğü var, bunları görüp yola devam edeceğiz” diye açıklama yaptı.

AK Partili yetkililerin yaptığı bu açıklamalar önemlidir. Sorun olduğu kabul edilirse sistem düzeltilebilir.

Eski Başbakan Ahmet Davutoğlu 31 Mart seçimleri sonrasında yayınladığı manifestoda Cumhurbaşkanlığı Sistemi’nin Cumhurbaşkanının şahsından bağımsız olarak yeniden değerlendirilmesi gerektiğini yazmış şöyle demişti:

“Cumhurbaşkanlığı ile parti genel başkanlığı görevlerinin bir arada yürütülmesinin doğurduğu sakıncalar giderilmelidir.”

Ben de aynı fikirdeyim. Evet, AK Parti kendi iktidarından ve Cumhurbaşkanından bağımsız bir şekilde bir cerrah gözüyle sistemi masaya yatırmalı ve gözden geçirmelidir. Hiçbir sorun yokmuş gibi davranmamalıdır. Bu sistemi gözden geçirip siyasi ve idari yapının kurumsallaşmasını sağlayacak şekilde onarmanın yolunu aramalıdır. Çünkü aksi durumda dört bir yanda büyüyen problemlerin çözümünü bulması da mümkün olamayacaktır.

 

Diğer Yazıları

Yorumlar

Yorumlar 600 Yorumların her türlü cezai ve hukuki sorumluluğu yazan kişiye aittir. Karar Yayıncılık A.Ş ve yazar, yapılan yorumlardan sorumlu değildir. Yorumların 600 karakteri (boşluklu) aşmaması gerekmektedir.
Karar Okuyucusu 10 Temmuz 2019 23:56
"Başkanlık sistemi" ile ilgili geçmişte yazdığınız yazılarınızı okuyup kendinizle yüzleşin, nasıl destek yazılar yazdığınızı okuyucu gayet iyi hatırlıyor.AKP'den kopuşlar başlayıp yeni partiler kurulmaya başlayınca, siz iktidar yakını yazarlar, yeni kurulacak partilere göre önceden kendi pozisyonlarınızı almaya başlıyorsunuz.Hepiniz şimdi "ben demiştim, yazmıştım, ikaz etmiştim.." diye köşelerinde yazıyor.Kimi okusam sizin kesimden, Hep aynı hikaye! Ama geçmişte destek verdiniz.Dürüst ve etik gazeteciyseniz meslektaşlarınız fişlenirken neden SETA Raporu konusunda bir tepki yazısı yazmadınız?
serkan aydoğdu 10 Temmuz 2019 23:31
20 yıl önce biz Mazlum ve eziliyoruz diyen siyasal islamcılar ve AKP'liler iktidara geldikten sonra insanları muhalifleri fişlemeye hapislere atmaya mallarına mülklerine el koymaya başladı Demek ki Siyasal islamcılar iktidar olmadan önce ağlayıp iktidar olunca da zulmediyorlarmış Bunu gördük
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 18:39
Ve Cumhurbaşkanlığı Sistemi’ne geçtikten bir yıl sonra sadece başkanın akrabası evlatları enişteleri verkaçtane insanı muazzam zengin ve dokunulmaz kıldı. Avrupa’da hükümetler sorunları çözmek için varlar yürküyede hükümetler sorunları kendileri yaratıp ve kendi yarattıkları o sorunları çözmekten bile aciz her bir sorunları olduğunda işin kolayını bulmuşlar halkı kaldırmak için bizimde Allah’ımız var deyip işin içinde çıkıyorlar sanki Allah’la anlaşmaları var ve allah sadece kendilerinin tapulu haşa allahı
Hüseyin Şenel 10 Temmuz 2019 17:20
C.B’nin tarafsız olmasını isteyenler,Yasamanın yetkilerini kullanmasına,baraja,vs.ye HAKLI OLARAK itiraz edenler,Parlamenter sistemde,Yasama’nın içinden Başbakan seçilen Parti Gn.Bşk’nın taraflılığına nasıl razı olabiliyor,Yasama ve Yürütmenin yetkilerini kullanmasına,baraja vs.ye neden itiraz etmiyorlar? Çankaya Noteri’liği devrini kapayalım,kuvvetler ayrılığını en iyi C.B.sisteminde dengeleyebiliriz tamam ama mevcut karma,eski sistemin alışkanlıklarını,yanlışlarını taşımakta.Önce anlayış,yaklaşım deşikliği sonra revize şarttır..Khk.yetkisini kaldırmak bile Gazi Meclisi yerine koyacaktır..
KARAR OKURU SİVAS 10 Temmuz 2019 16:21
Elif Hanım sistemin değişmesi için saydığın olumsuzlukların hepsi parlamenter sistemin ürettiği sonuçlar.Henüz bir yılını (365 günü) dolduran bir sistemin her şeyi bir anda düzeltmesini beklemek ise art niyet veya hayalciliğin bir sonucudur.
Birisi 10 Temmuz 2019 21:39
0
Düzelttiği bir tek şeyi gösterebilir misin? Hadi vazgeçtim kötüye gitmeyen bir tek örneğin var mı?
cumhurbaskanligina karsi oldugunuzu ve hayir oyu vereceginizi gosteren bir yazi yazmis miydiniz o zamanlar? o kadar lehinde atip tutup sonra ben hayir verdim demekle olmuyor. bi ornek yazinizi yarin paylasirsaniz aydinlanmis oluruz.
BU TOPLUMDAN BİR HALT OLMAZ. SÜREKLİ KONUŞAN YA ÖVÜNEN YA AVUNAN AHMAKLAR TOPLULUĞU. ÜST AKIL BOŞUNA ÜST AKIL OLMAMIŞ. BUNCA SÖMÜRECEK ALT AHMAK AKIL VARKEN NİYE ONLAR GİBİ LAF İLE PEYNİR GEMİSİ YÜRÜTSÜN? TEKNOLOJİK ÜSTÜNLÜK FİNANSAL ÜSTÜNLÜĞÜ, FİNANSAL ÜSTÜNLÜK POLİTİK ÜSTÜNLÜĞÜ BESLEMİŞ HEP. YÜKSEK TEKNOLOJİ ÜRETECEK ZEKAYA KAFAYA SAHİP DEĞİLSE BİR TOPLUM HAMASETTEN LAF EBELİĞİNDEN BAŞKA BİR ÜSTÜNLÜK ELDE EDEMEZ Kİ BUDA ÜST AKILIN ÇOK UMURUNDA OLMAZ. ONE MUNİTE DER ORDA KALIRSIN. ÇOK CANINI SIKARSAN KAFANA BİR KAÇ NÜKLEER YERSİN BU KADAR.
AAA 10 Temmuz 2019 14:22
Elif hanım aynen katılıyorum,sistemin ne olduğu değil kuvvetler ayrılığı ve yutanın yuttuğu yanına kar kalmamalı.... Belediyecilik sistemimiz de çöktü malesef... Yutanlar çok olduğu için çöktü... Yutanında yanına kar kalmaya devam ettiği müddetçe çöküş devam edecek... Aynı kulüpler gibi...
eski islamcı 10 Temmuz 2019 14:18
siyasal islamcılarda biat kültürü var bu yüzden ne pahasına olursa olsun akp ye ve rte ye biat ediyor islamcılar rte deseki ben ateist oldum islamcılar REİSİN BİR BİLDİGİ VAR DER
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 13:31
iyiki destekledin. ya desteklemeseydin. mazallah.
Mustafa ALSANCAK 10 Temmuz 2019 13:14
Her dediğini başüstüne deyip yerine getiren AKP YANDAŞLARI VARKEN AMERİKAN TİPİ BİR BAŞKANLIK SİSTEMİNİ MEMLEKETİMİZDE BEKLEMEK HAYALPERESTLİKTİR. Hele başkanlık koltuğuna oturan şahıs her şeye ben karar veririm ve karşı geleni sürüm sürüm süründürme hırsı ile dolu ise devlette kuvvetler ayrılığının varolması mümkün müdür? Ve Başkanın karşısında ağzını açmaya korkan bürokratlar el pençe divan durup koltuklarını kurtarma derdindelerse hayal edilen Başkanlıktan bu şartlar altında sadece diktatörlük ihtirası halk üzerinde korku ve susma yaratır. Pek çok yazar bu başkanlık macerasına katılmıştı.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 12:48
Bu kadar iyi tahlillerin varsa abla yeni partiye sen baskan ol amerika gibi yap ulkeyi demirleydimiz ol. İlk basortulu c baskanimiz ol
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 12:29
Amerika değerlendirmeniz çok yüzeysel olmuş. Dünya'da çok farklı sistemlerin iyi ve kötü örnekleri var. Çin'e getirilecek yeni bir sistem, çok kısa sürede parçalanmasına da yol açabilir. Sistem önemli olsa da, sistemi iyi işletebilmektir esas olan. Şu andaki sistemimiz de doğru biçimde işletilebilse idi, atılım yapılabilirdi. Bizim insanımıza uygun bir sistemin, başarıyı garanti etmese de önemli etkisi olabilir. Sonuçta, tek adamın ağarlığının azaltıldığı bir yapı daha uygun görünüyor; ötekini taşıyamıyoruz.
bingöllü muhammed 10 Temmuz 2019 12:24
AKP Genel Başkanı Erdoğan Ali Babacan ve Abdullah Gül'ün Parti kurmasını değerlendirerek aynen şöyle dedi ;Abdullah Gül ve Ali Babacan davamızı terkederse ümmeti bölmüş olur dedi Bu nasıl bir dava ben anlamış değilim Acaba akp yi bir din olarak mı görüyorlar ya da şöyle diyeyim. bu çok trajik bir olay kendisi gibi düşünmeyen herkese hain zilleti terörist Hatta şimdi de ümmeti bölen diyorlar AKP'liler 23 haziran'dan ders almamışlar gene aynı bildiklerini okuyorlar İnsanlara tepeden bakıp insanları ayrıştırıp kibir abidesi oldular.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 14:18
0
Aynen Bingöllü, Sanki kendisi Faziletten ayrılıp parti kurmadı. Ne yapacaksan Fazilet Partisi içinde kalıp yapsaydın. Yook o yapınca ümmet bölünmüş olmuyor. bunu deyince eminim bizim başka çaremiz kalmamıştı diyecek etrafındakiler de ferman reisimizin diyecekler.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 14:33
0
Ders alma aşağı, mütevazı seviyelerde iken olur. Yükseldikçe bir zaman gelir doktor ne isterse yesin dedi makamına varırsın.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 16:55
9
Ümmet demek islâma inanmiş insanlar demek ümmeti bölersiniz demek müslümanlari bölersininz demektir
Yurdumun insanı 10 Temmuz 2019 12:18
Bayanlar ve baylar.. Bir adam 3000.. 4000 koruma ile dışarı çıkacak kadar halkından, tören kıtası personelin kendini karşıladığın da silahlarını aldıracak kadar asker ve polisinden korkan, ondan sonra Allah, dava diyen, şehadet, tafrası yapan biri ahirete inanıyor olabilir mi!
eski islamcı 10 Temmuz 2019 12:12
Erdoğan çok çabuk unutmuş refah Partisi'ni bölüp Erbakan'ın milli görüşün içinde yenilikçiler adı adında bir Parti grup AKP yi Kur'an Erdoğan şimdi kalkmış Ali babacan'a ve Abdullah Gül'e Eğer AKP'yi bölerseniz ümmeti bölerseniz diyor AKP'yi Ümmet Partisi zannediyor herhalde kendisine de halife peygamber zannediyor Erdoğan Birisi şu Erdoğan'a ve akplilere Türkiye Cumhuriyeti'nde hilafetin ve şeriatın olmadığını anladı versin
KARAR OKURU SİVAS 10 Temmuz 2019 16:13
4
Doğruya yakın uzak korumalarının hepsi uzaydan ve silahsız. kininiz aklınızı ele geçirince yalan iftira ne ararsan var.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 17:29
8
Kapatılmış partilerde Siyaset mümkün olmadığı için olmasın. Erbakan 'ın kapatılmamış Son partisi kapatılmadıysa Erdoğan 'ın mücadelesi sayesindedir. Her fikir ayrılığında parti kurulmasının , ümmete bir faydası var mıdır.. Erdoğan, Trump 'ın dediği 'Çetin Ceviz ' , güçlü bir lider ama parti içinde İstişare lere önem verir , toplumun nabzını tuttuğu Aşikâr...
eski islamcı 10 Temmuz 2019 23:12
0
bakın ben yorumumda refah partisini böldü dedim bunu niçin dedigimi söyleyeyi ta refaf kapatılma eşigindeyken rte zaten parti kurma çalışmalarına girişmişti faziletle beraber akp nin temelini atttı rte yani faziletin kapattıranda parmagı olanda rte dir ve akp yi milli görüşü bölerek kurdu şimdi ise kendi partisi bölünmenin eşiginde tayyibin.
külyutmaz 10 Temmuz 2019 12:14
Bunun adı "cumhurbaşkanlığı hükumet sistemi"; başkanlık değil.Başkanlık sitemi güçler ayrılığı üzerine kurulmuş bir sistemdir.Başkan sadece yürütmenin başıdır.Bu sisteme başkanlık diyerek demokratik bir yol olduğu izlenimi vermeyelim lütfen!
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 12:10
Eğitimsiz bir Almana, gel hemşehrim seni müdür yapalım desen, hayır ben layık değilim işi bilen yapsın der. Cahil bir Türk'e gel birader müdür koltuğu senin dense, kardeşime, yeğenime de makam isterim haa piskinligini yapar. Bizdeki iktidar, makamları böyle cahiller ile doldurdu. Türk toplumu bu kurnazlikla demokrasiyi ozumseyemez, adam olamaz.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 20:18
0
Aynen öyle...Güçsüzken zalimlik yapanlara isyan ederler.Dert yanar tenkit ederler.GÜÇ sahibi olunca ezildiği günleri unutur,aynı uygulamaya, zulme bunlar devam ederler.Bu kısır döngü devam eder gider."Eski hamam eski tas bir tat alamıyorum" türküsünü çok çağırırız.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 12:01
Türk usulü başkanlık muhteşem bir sistem. Çok hızlı kararlar alınabiliyor çünkü yetkiler bir kişide. Olumlu icraatlar doğrudan ona yazılıyor. İşler sarpa sararsa kabahat üstüne yıkılacak birileri mutlaka var. Başkan hariç herkes yanlış yapabiliyor. Eleştiriler onu kapsamıyor. Zaten eleştirilmesi durumda başkanımızı hainlere yedirmeyiz diyen fedailer mangası hazır. Bundan iyisi Şam’da kayısı diyeceğim ama Şam da kayısı da kalmadı.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 11:23
Elif ben yazini okumadan bir yorum yapayim.Gercekten gerekcelerini bilmiyorum.Su verecegim ornek bile bu sistemi desteklememen icin gerekceydi.Kurumlari tarafsiz olmayan ve kuvvetler ayriliginin olmadigi bir ulke.Bence bu yeterli idi.Gerisi lafi guzaf.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 11:12
Akif Beki'den bulaşarak, KARAR yazarlarında ironi yapmak moda oldu. :) AKP, Erdoğan'dan bağımsız yol haritası yapmalıymış, SİSTEMİ cerrah gözüyle masaya yatırmalıymış, falan da mış, filan da miş… Bak canım kardeşim, Erdoğan’ın iki aşkı var : AKP ve KOLTUK. Sen diyorsun ki, parti Erdoğan’a iki aşkından birinden vazgeç, desin. O partide bunu göze alacak kimse yok.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 13:54
0
Aşkı istanbulu kaybetti ama
nuriye 10 Temmuz 2019 11:10
Ayarını bozduğun kantar birgün senide tartar denilmiş evet birgün muhtemel seçimde istemediğiniz biri kantarın sahibi olur sizi tartar onun için bu kantarın ayarlarını tam yapmalı sanada banada tarttığında herkez tartı doğru demeli
Sabahattin 10 Temmuz 2019 11:09
Milletvekillerini parti başkanları seçtiği sürece parlamenter sistem de başkanlık da çalışmaz. Kuvvetler ayrılığı için, yani yasama-yürütme-yargının bağımsız ve birbirini denetler konumda olması için önce milletvekillerinin bağımsız olması, kendilerini parti başkanlarına değil seçmenlerine karşı sorumlu hissetmesi lazım. Bu da ancak dar bölge ve ön seçim ile olur.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 10:57
Benim aklıma takılan bu sistem tartışmaları yapılırken ikinci dünya savaşı sonrasında şekillenmiş Alman modeli hiç mevzu edilmedi. Sayın Çakır, takım tutar gibi sistem desteklenmez. Kaldıki köşe yazarlarının dar bilgisi ile devlet yönetilmez.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 10:53
Revizyona Seçim ve siyasi partiler yasasından başlasınlar...millet kendi vekillerini kendisi seçsin..genel başkanların dayattığı isimleri değil..İhtiyacımız güçlü ve faal bir TBMM ..
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 10:48
Kurandaki yönetim ilkeleri; adalet, liyakat, danışarak işyapma(istişare), kişi değil toplum yararı, düşunce özgürlüğü v.b sayabiliriz.
Musto 10 Temmuz 2019 10:12
Çoğumuzu uyuttular uyandık ama atı alan üsküdarı geçmişti.90 yaşında kayın vâlidemi oy vermeye ikna edememiştim oğlum çok konusuyor ortağında çok ağlıyor bir insan anası babası ölse böyle ağlamaz kadıncağız haklı çıktı.
Elif Hanım, Türkiye’de başkanlık sistemi demek, Türkiye’nin yok edilmesi demektir. Cumhuriyet yokken Meclis vardı. Şimdi fiilen kaldırıldı. Hangi akla hizmet başkanlık sistemini savunduğunuzu anlamak kabil değil. Siz ve sizin gibi cahiller ülkeyi heder etti. Bilgi yok, derinlik hiç yok. Ne desem boş.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 11:00
0
Her şey 1960 Anayasası'na karşı çıkmakla başladı!
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 09:48
Sağlıkçıyım bu iktidar döneminde hiç bu karar kötü olan hastane yönetimleri görmedim. Küçücük hastanelerde bile beş altı başhekim yardımcısı ve bir o kadar müdür yardımcısı var ve hepsi kendini kral görüyor . Tabiiki hepsi torpille gelmiş . İktidarın ilk yıllarında başladı bu durum maalesef , yapılacak bir şey yok . Allah bizi korusun demekten başka
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 09:24
1- Yürütme diye tabir edilen devletin tüm idari ve mali işleri ile atamaları kim yapıyor. Recep Tayyip Erdoğan. 2- Recep Tayyip Erdoğan Mecliste AKP grubuna şu kanunu geçirin dese geçirir mi evet geçirir. 3- Anayasa Mahkemesi ve HSK'nın çoğunluğu kim tarafından seçiliyor. Recep Tayyip Erdoğan. Ekonomideki kötü gidişin sorumlusu kim? Merkez Bankası Başkanı Murat Çetinkaya. Valla ne güzel dünya.
MNC 10 Temmuz 2019 09:24
Hiç kimse büyük revizyon beklemesin. Eline aldığı sınırsız gücü geri vermek her yiğidin harcı değil. Küçük değişikliklerle milleti kandırarak bir dahaki seçimlere gider bu iş. Seçimlerde de görürüz millet kanmış mı.
mehmet Arslan 10 Temmuz 2019 09:02
Elif hanım ABD ile Türkiye devletinin hiç benzer tarafı yok..GELENEĞİ FARKLI Kültürü farklı..Demokratik geçmişi farklı..Hiç araştırınız mı ABD de neden valiler ve şerifler seçimle gelir..Ayrıca ABD de başkanlık 50 tane Eyalet devletin çatısını oluşturuyor..Zaten bu 50 devletin hükümeti var bürokratik organları var..Kendi işlerini kendi parlementoları görüyor..Konferedasyon olarak başkanlık organize ve dış politikayı yürütüyor...Yani Başkanlık olmasa o 50 devletin sorunu olmazki kendi sistemleri var..
Karar Okuru 10 Temmuz 2019 08:57
Bu sistem eleştirileri ve önerileri kanımca bu alanda çok ciddi birikim gerektirir. Yani köşe yazısı kıvamını çok aşar gib. O düzey bilgi ile yapılan işler işte buraya gelir. Öyleki cumhurbaşkanı kafasındaki sistem için Hitler Almanyası örneğini vermek gibi bir açıklıkla konuşmuştu o zamanlar. Şimdi o süreçlerde bunu kavrayamayanların söz ve düşünceleri ne ölçüde güvenilir olabilir düşünmek gerek!
Fatma G. 10 Temmuz 2019 11:14
1
Sistem eleştirisi için çok ciddi birikim gerekir sözü çok tehlikeli. Demokratik değil bu yaklaşım. Sistemin ortaya çıkardığı sıkıntılar hepimizin gözünün önünde. Köşe yazarları bunları yazmayacak da ne olacak? Köşe yazarı anayasa taslağı yazmıyor ki! Anayasa taslaklarını güya ciddi birikimi olan hukukçular yazdı, köşe yazarları olmasa bu sistemin sakıncalarından halk önceden haberdar olamazdı. Haksızlık yapmayın
Gazete okuru 10 Temmuz 2019 08:57
Bizim sorunumuz sistem sorunu değil. Biz toplum olarak demokrasiyi içselleştirememiş bir toplumuz. Gücü eline geçiren kaşı taraftakini ötekileştirmeye ve baskılamaya çalışıyor. Geçen yıl geçtiğimiz başkanlık sistemi ülkenin ihtiyaç ve yararına göre değil iktidarın gücünü daha da perçinlemesi adına yapıldı. İstişare ve ortak akıldan uzaklaşıldı. Her şey daha kötüye gitti...
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 08:38
bizim gibi doğu ülkelerinde başkanlık türü yönetimlerin sonu hep tek adamlıktır ve sonu kötü olmuştur..Demokrasiyi özümsememiş kuvvetler ayrılığını daha keşfedememiş adaleti geliştirememiş bir ülkede başkanlık olmaz..
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 08:27
Gece 00:32 de yorum yazan arkadaşı tebrik ediyorum. Tam içimden geçeni yazmış. Başkanlık sözü geçtiği günden beri ne söylenmişse şu anda aymen o şekilde bir yapıya sahip. Meclis sistemi darbelere zemin hazırlıyordu demek hiç de makul bir sebep değil. Yazar ne kadar güzel savunduğunu belirtmiş ayrıca. Kendisinin unutmaya çalıştığı noktayı hatırlatmak isterim. O günlerde birileri “başkanlık sistemini savunun” dedi ve kendisi de savundu. Yargı bağımsızlığından dem vurmuş ama savunduğunu söylediği dönemde 4. kuvvet olan içinde bulunduğu medyanın bağımsızlığını bu yönüyle es geçmiş.
Karar Okuru 10 Temmuz 2019 07:59
Ne yapılırsa yapılsın bir toplum kendi toptan kalitesi il yönetilebilir. Yapılan eğitim ölçmeleri ise ciddi bir yetersizlik içinde olduğumuzu gösteriyor. Yapılanlara bakınca sıranın bugün iyi kötü karnını doyuranın ekmeğine göz koyma, birbirini yağmalama sürecine doğru gidildiği görülüyor. Sonuçta yapılacak çok şey yok bekleyip orta doğulu 3-4. Sınıf bir toplum olarak yaşamayı öğreneceğiz. Cumhuriyetmiş, devrimmiş bunlar boş dökme su ile değirmen önmüyor
Maraşlı 10 Temmuz 2019 07:54
O sistem bu sistem şu sistem. Klasik Türk aklı sorun hep başka yerlerde hiç kendimizde fikrimizde değil. Okumuş insanlarsınız ha babam yazıp yazıp duruyorsunuz yahu KARAR farkınız olsun fikir üretin fikir. Egoist ve bencil bir millet olarak istediğiniz sistemi getirin revize edin üstünde tepinin birşey değişmez hiç merak etmeyin.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 06:11
Bu sistem Margrate Atwood'un Damizlik Kadinlar kitabini animsatiyor.
Deli Emin 10 Temmuz 2019 05:47
Basit bir cihaz yapıldığında bir test edilir. AKP basit olarak "Yahu bu ucube sitemi yaptık. 1 yıl için başında Kılıçdaroğlu veya Perinçek'in olduğu yönetime razı olurmuyuz." sorusunu soramadı.. Allah yazdı ise bozsun derlerdi. İşte test bu kadar basit. Çünkü başa başka biri geldiğinde AKP dinine mensup şu an iktidarda olan, bürokrat, işadamı kişiler başına gelecekleri biliyor. Mal ve canlarından emin olamayacaklar. Ee ne diye ne olacağı belli olamyan şeye methiye düzdünüz.
? 10 Temmuz 2019 05:01
Başkanlık sistemini destekledin.Cumhurbaşkanlığı referandum sisteminde destek vermedin.İyi tarihe not düşelim.İstanbul seçimlerinde kimi destekledin onuda açıklarsın nasılsa bir gün.Babacanlar Anket yaptırmışlar Ak partililerin %30 yeni parti kurulmasını istiyorlarmış buda % 18 e tekabül ediyormuş.Geriye kaldı %70 oy. Orantı kurduğumuzda bu da % 42 ye tekabül ediyor.%10 MHP oyu ile beraber % 52 eder. Yani bu % 18 lik oy seçimlerde Ak partisini desteklememiş gözüküyor. İşte esas soru siz %18 in içindemisiniz .Yoksa % 42 nin mi?
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 11:31
0
Hesabı gözden geçir. AKP şimdiye dek en fazla %49 aldı. Şu anki oyu%35.
? 10 Temmuz 2019 20:20
0
Ben falcı değilim.kimin oyu ne kadar bilemem bu anket sonucuna dayalı yorum.Seçim sonucu millet vekili ve belediye seçimlerinde Cumhur ittifakı %52 kesin sonuç itibar edilecek olan bu!
KARAR OKURU Ahmedâ 10 Temmuz 2019 04:57
"Röntgenini çekeceğiz, rehabilite edeceğiz, yolumuza devam edeceğiz." Adamlar ne kadar rahat. Herşeyi ama herşeyi öldürdüklerinin farkında değiller. Bu arada, sayın yazar siz de kandırıldınız değil mi?
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 02:42
boş işler.. geçti Bor un pazarı sürün eşeği Niğde ye
KARARLI 10 Temmuz 2019 02:11
Parlementer sistem iyi çalışsaydı bir arayış içinde olunmazdı. Şimdiki uygulamanın sakatlıkları giderilirse daha iyi gibi geliyor bana. Son seçimlere bakın lütfen ittifak olmasa idi İstanbul,Ankara’da vd. Muhalefetin bir şansı olabilirmiydi?? Özgür basın, Bağımsız yargı Siviltoplum Herşeyden önemlisi verdiği verginin hesabını soran vatandaş Verdiği vergiden dağıtılan ulufeyi rededen onurlu vatandaşlık bilinci.
Ali Babacan AKP'den istifa etti istifa dilekçesini Erdoğan'a veren Ali Babacan yaptığı açıklamada artık AKP ile tüm bağımı kopardım Çünkü AKP 2002 yılında kurulan bir parti değil İçine kapanık Ve halk barışmayan ve insanlardan uzaklaşmış özgürlüklerden uzaklaşmış bir parti oldu ve bu saatten sonra ben bu partide artık görev almayacağım diyerek istifa etti Abdullah Gül'ün de yakında istifa dilekçesini vereceği kamuoyu tarafından söyleniyor
mehmet 10 Temmuz 2019 21:26
0
Abdullah gül nereye verecek istifa dilekçesini muhterem adam zaten parti üyesi değilki
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 01:31
Cemaat halifelik isteğine destek vermeyince reise tek adamlık düzeni ayarlandı. Ama dikiş tutmadı heryer dökülüyor. Yamayla olacak iş de değil.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 00:44
Sayın Elif Hanımefendi,kendinizi yormayın.Bu sistemin adı;"en iyi ben bilirim sistemi" bu kafa değişmez. Son MB hamlesi bitişe tüy dikti. Ekonomi ile gelenler ekonomi ile gider. Bir de sayın Davutoğlu ne söylese bir kıymet-i harbiyesi yok. Görevden alınırken sus pus olmayacaktı.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 09:20
0
Davutoğlu dışarıda da boş bir hamasetçi olarak biliniyor. Babacan ve Şimşek gibi isimle ise batı kökenli anlayışlara sahip. Bu günki iktidar ise K. Kore tipi bir hanedan peşinde,
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 00:32
Vaktiyle baskanlik sistemini neden desteklediginize dair yazdiginiz sebepler mantikli degil Sayin yazar. Kimse "bu sisteme oy verirseniz kuvvetler ayriligi olacak veya yargi bagimsiz tarafsiz olacak" diye birsey soylemiyordu o gunlerde. Bilakis, Cumhurbaskani "bize kuvvetler ayriligi degil, kuvvetler birligi lazim" diyerek bunun bir tek adam rejimi olacagini aciklamisti. Siz de dahil baskanlik sistemine oy verenlerin bu kadar saf olduguna inanmiyorum. Kaldi ki cok ovdugunuz ABDnin baskanlik sistemi de - yargi bagimsiz olmasina ragmen iyi islemiyor. Trump cogunlukla istedigi arsizligi yapiyor.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 06:08
2
Yazar hayir oyu vererek desteklemedigini soyluyor zaten. Yaziyi bi daha okuyun.
Levent 10 Temmuz 2019 08:40
0
Siz önce okuduğunuzu anlayın, sonra yorum yapın.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 08:42
0
Tenezzül edipte okusaydın keşke.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 17:01
0
Referandumda "hayir" verdim demis ama ondan once baskanlik sistemini destekleyen yazilar yazdigini, tv programlarinda bu sistemi savundugunu da yazmis. En can alici noktasi da baskanlik sisteminin "ozellikle hukuk alaninda saglayacagi faydalar"dan bahsetmis. Bunun icin de ABDdeki baskanlik sistemini ornek veriyor. Bir kere ABDnin sisteminde yargi bagimsiz ama cogu zaman yaptirimi yok cunku baskana verilen yetkiler cok fazla ve baskan cogu zaman yarginin kararlarini dinlemiyor. ikincisi, Cumhurbaskani'nin baskanlik sistemini istemesindeki sebep hukukun ustunlugunu saglamak degil.
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 00:27
Başkanlık sistemine bende karşı değilim.Ama bu sistem başkanlık değil antidemokratik bir sistem.16 nisan referandumunda bende sizin gibi düşündüm ve "Hayır" oyu verdim.Hala savunanlar var.Daha deneme aşamasında diye.Demokratik dediğimiz ülkelerde böyle bir sistemin örneği yok.
göktürk börü 09 Temmuz 2019 23:53
bir zamanlar özgürlük getireceğiz insanlar mutlu olacak Rahat yaşayacağız diyen AKP liler ve siyasal islamcılar şimdi ülkenin ve dünyanın ırzına geçmeye başladılar Türk halkının anasını ağlatıyorlar siyasal islamcılar ve AKP zam zulüm işkence devam ediyor AKP ve siyasal islamcılar kendi saltanatı ve rahat yaşamları için Türkiye'yi ve bütün Dünyayı ateşe atıyorlar ülkeye en büyük zararı AKP'liler ve onların yancısı siyasal islamcılar yapıyor
KARAR OKURU 10 Temmuz 2019 11:01
0
Ha, birde, Batı Antalya kıyılarında çadırcılara, günlükçülere, bisikletçilere, kiralık motorsikletli gençlere, hele de otostopla gezinen öğrencilere vs., vs. hayatı dar ediyorlar, yandaşa yağmalar yetmemiş gibi. Hem de polis ve zabıta gücünü hayasızca kullanarak... Sağa sola "YASSAK" tabelaları asarak kanun kavgası veriliyormuş gibi görüntü veriliyor. Ye dünyası, ne de olsa. Ha, tabii bir de AKP devranı ve yöneticileri...
X

Her an haberdar olmak ister misin?

Aşağıdaki butona basarak tüm haberlerimizden anında haberdar olabilirsin. Tıpkı telefonunda olduğu gibi sana bildirimler göndereceğiz. Bu servisi dilediğin zaman iptal edebilirsin.

TIKLA HABERLER ANINDA ULAŞSIN